ΑΑΔΕ: Ξεκινά η υποχρεωτική καταγραφή όλων των POS
Το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του μητρώου
Από σήμερα 22 Σεπτεμβρίου ξεκινά η καταγραφή των POS από τους παρόχους, ενώ στις 29 Σεπτεμβρίου, θα γίνει η πρώτη ενημέρωση των επιχειρήσεων για το ηλεκτρονικό μητρώο που θα συσταθεί αυτόματα με βάση τις πληροφορίες που θα στείλουν οι πάροχοι.
Συγκεκριμένα, από τους επαγγελματίες – χρήστες των POS ζητείται απλώς η επιβεβαίωση της ορθότητας των στοιχείων, καθώς μέσω του μητρώου, κάθε «μηχανάκι» στην αγορά αποκτά «ονοματεπώνυμο» με πλήρη στοιχεία των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, από ΑΦΜ και επωνυμία έως ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του POS και βέβαια τον τραπεζικό λογαριασμό με τον οποίο συνδέεται.
Καμιά εξαίρεση δεν υπάρχει για τα «ξένα» POS. Επωνυμία, αριθμός φορολογικού μητρώου αλλοδαπής ή άλλος λειτουργικά ισοδύναμος αριθμός ταυτοποίησης, χώρα καταστατικής έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης Παρόχου Μέσων Πληρωμών αλλοδαπής είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που απαιτείται να δηλωθούν.Στην αυτή τη φάση, οι επαγγελματίες – χρήστες των POS θα είναι θεατές της διαδικασίας. Θα δουν να δημιουργείται ένας πλήρης φάκελος με όλα τα στοιχεία ώστε η ΑΑΔΕ να «βλέπει» κάθε POS μαζί με τον τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο κατευθύνονται οι εισπράξεις.
Με το «φακέλωμα» όλων των POS οι ελεγκτές θα γνωρίζουν πριν επισκεφθούν για έλεγχο τις επιχειρήσεις τον αριθμό των τερματικών που αυτές διαθέτουν, ποια είναι δηλωμένα και ποια χρησιμοποιούνται νόμιμα ή παράνομα. Τα στοιχεία θα είναι διαθέσιμα στην οθόνη του υπολογιστή τους. Από τους πρώτους μήνες του 2024 δε, εφόσον ολοκληρωθεί η διασύνδεση POS – ταμειακών, τα πληκτρολόγια των POS θα κλειδώνουν και θα ανοίγουν μόνο εφόσον εκδοθεί μια και μοναδική απόδειξη.
Έως το τέλος του έτους πάντως, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας φιλοδοξεί να έχει ψηφίσει και διάταξη με την οποία θα επεκτείνεται η υποχρεωτική εγκατάσταση POS σχεδόν σε όλη την αγορά, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Όπως ορίζει απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα δηλώνονται αυτοματοποιημένα, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:
- Από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και:
- Από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.
- Στην περίπτωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών, ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 22α Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
- Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.
- Στην περίπτωση των Παρόχων Μέσων Πληρωμών ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 26η Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
- Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.
Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών και Παρόχους Μέσων Πληρωμών, λαμβάνει χώρα:
- Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.
Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS:
- Από την 29η Σεπτεμβρίου 2023, λαμβάνουν γνώση των ενεργών POS τους, που έχουν δηλωθεί γι’ αυτές στο Μητρώο POS από τους Παρόχους. Η είσοδος στο Μητρώο γίνεται στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) στη διαδρομή: Μητρώο και Επικοινωνία/Στοιχεία Επιχείρησης.
- Υποχρεούνται, από τις 11 έως τις 30 Οκτωβρίου 2023 να υποβάλουν δήλωση για την τυχόν διόρθωση της εικόνας των ενεργών POS που διαθέτουν κατά την 30η Σεπτεμβρίου 2023.
- Εφεξής, υποχρεούνται, από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, να υποβάλλουν δήλωση για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα, εφόσον αυτές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, καθώς και για την επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.
Διευκρινίζεται ότι ως ενεργό νοείται το POS που δύναται να χρησιμοποιηθεί για την ολοκλήρωση συναλλαγών με κάρτα, ανεξάρτητα αν χρησιμοποιείται ή διατίθεται ως εφεδρικό για την περίπτωση λειτουργικής βλάβης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.