Ανακαίνιση και μπάζα: Τι πρέπει να προσέξεις για να αποφύγεις τις καταγγελίες και τα πρόστιμα
Όλες οι λεπτομέρειες σε 10+1 ερωτήσεις - απαντήσεις
Οι ανακαινίσεις παλιών διαμερισμάτων αλλά και οι μετατροπές σε γραφεία και καταστήματα – κυρίως για Airbnb – γνωρίζουν πολύ μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια.
Το πρόβλημα που υπάρχει είναι πως όλες αυτές οι εργασίες έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των μπάζων. Η εκτίμηση είναι πως στην Ελλάδα απορρίπτονται ανεξέλεγκτα κάθε χρόνο από ανακαινίσεις και κατεδαφίσεις περίπου τρία εκατομμύρια τόνοι αδρανών υλικών (μπάζα). Κι αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα.
«ΤΑ ΝΕΑ» με τη βοήθεια της τοπογράφου – πολεοδόμου μηχανικού Γραμματής Μπακλατσή παρουσιάζουν μέσα από 10+1 ερωτήσεις – απαντήσεις όλες τις πληροφορίες που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι ενδιαφερόμενοι για τη σωστή διαχείριση των μπάζων ώστε και το περιβάλλον να προστατέψουν και να αποφύγουν καταγγελίες και πρόστιμα.
Τι σημαίνει ο όρος ΑΕΚΚ;
Ο όρος ΑΕΚΚ αναφέρεται στα Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων, τα λεγόμενα μπάζα ή στερεά απόβλητα.
Από πού απορρέει η υποχρέωση του ιδιοκτήτη να ανακυκλώνει τα μπάζα που θα παραχθούν κατά τη διάρκεια ενός έργου;
Η υποχρέωση αυτή απορρέει από το Σύνταγμα, το οποίο στοχεύει στην προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας γενικά. Ο νόμος καθιστά ως μοναδικό υπεύθυνο για τη διαχείριση των ΑΕΚΚ τον παραγωγό τους.
Τι ισχύει στην περίπτωση που η ανακαίνιση έχει ανατεθεί σε εργολάβο;
Σε αυτήν την περίπτωση, ο εργολάβος είναι υποχρεωμένος να συνάψει σύμβαση με εταιρεία διαχείρισης που εδρεύει στην περιοχή του έργου.
Ποιες υποχρεώσεις συνοδεύουν την έκδοση άδειας δόμησης, κατεδάφισης ή ανακαίνισης;
Εδώ ισχύουν τα εξής:
• Με ευθύνη του μηχανικού που εκδίδει την άδεια δόμησης, υποβάλλεται στην Πολεοδομία και Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη νομοθεσία.
• Προκειμένου να εξασφαλιστεί η εκπλήρωση των υποχρεώσεων αυτών, ο διαχειριστής υποχρεούται με την έναρξη των εργασιών να προσκομίσει στην Πολεοδομία μαζί με επικυρωμένο αντίγραφο του Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΔΑ) εγγυητική επιστολή τράπεζας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, ποσού 0,2% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου αποκλειστικά για έργα εκσκαφών και 0,5% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου για έργα κατασκευών και κατεδαφίσεων.
• Ο διαχειριστής εντός 30 ημερών από την αποπεράτωση των εργασιών διαχείρισης των ΑΕΚΚ οφείλει να καταθέσει στην Πολεοδομία βεβαίωση παραλαβής των ΑΕΚΚ από εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης, στην οποία εκτός από τα στοιχεία του υπόχρεου, τη διεύθυνση και τη δραστηριότητα προέλευσης των αποβλήτων αναφέρονται επίσης τα ακριβή στοιχεία σχετικά με τις κατηγορίες και τις ποσότητες των ΑΕΚΚ που παρελήφθησαν, βάσει των σχετικών παραστατικών (Δελτία Αποστολής, Τιμολόγια κ.λπ.) που τηρούνται στο αρχείο τού εν λόγω συστήματος.
• Εντός 10 ημερών από την κατάθεση της ως άνω βεβαίωσης επιστρέφεται η εγγυητική επιστολή στον ενδιαφερόμενο διαχειριστή ΑΕΚΚ.
• Επίσης για την έκδοση οικοδομικής άδειας και άδειας κατεδάφισης αντίστοιχα, εκτός του δικαιολογητικού του Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΣΔΑ), απαιτείται επιπρόσθετα να προσκομίζεται και αντίγραφο υπογεγραμμένης σύμβασης του διαχειριστή των Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) με εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης.
Σε ποιες άλλες οικοδομικές εργασίες απαιτείται – και – διαχείριση οικοδομικών αποβλήτων;
Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, προβλέπεται η διαχείριση οικοδομικών αποβλήτων για τις εξής περιπτώσεις:
α) τη χορήγηση έγκρισης εκτέλεσης εργασιών κατεδάφισης κατασκευών ή κτιρίων που χαρακτηρίζονται επικινδύνως ετοιμόρροπα
β) την κατεδάφιση ή αποκατάσταση κατασκευών που έχουν κριθεί οριστικά αυθαίρετες
γ) τα αυθαίρετα τα οποία υπήχθησαν σε κάποιο νόμο αυθαιρέτων και για την ολοκλήρωση της τακτοποίησης απαιτείται η έκδοση άδειας νομιμοποίησης ή κατεδάφισης κτιρίων.
Τι απαιτείται για τις προαναφερόμενες περιπτώσεις;
α) Η υποβολή στοιχείων για τη διαχείριση αποβλήτων που παράγονται.
β) Η υποβολή της υπογεγραμμένης σύμβασης του διαχειριστή των ΑΕΚΚ με εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης ώστε να διασφαλίζεται ότι έχει ληφθεί η μέριμνα για τη διαχείριση των αποβλήτων ήδη πριν από την έναρξη της κατεδάφισης.
Τι ισχύει για τις εργασίες ανακαίνισης που εκτελούνται με Άδεια Μικρής Κλίμακας;
Επεκτείνεται και στην Εγκριση Εργασιών Μικρής Κλίμακας η υποχρέωση διαχείρισης των μπάζων. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν υπόψη τους πως για την έκδοση της άδειας απαιτούνται:
α) Υποβολή Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων.
β) Αντίγραφο υπογεγραμμένης σύμβασης του διαχειριστή των ΑΕΚΚ με εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης.
Επίσης παρέχεται η δυνατότητα προσκόμισης υπεύθυνης δήλωσης του ιδιοκτήτη ότι θα μεριμνήσει για τη διαχείριση των παραγόμενων αποβλήτων, η οποία μπορεί να γίνει είτε με δικά του μέσα είτε σε συνεργασία με τον οικείο ΟΤΑ, εάν δεν υπάρχει εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης που να καλύπτει τη γεωγραφική περιοχή στην οποία πρόκειται να εκτελεστούν οι εργασίες, μέχρι την ημέρα έκδοσης της έγκρισης εκτέλεσης εργασιών.
Τα μπάζα μπορούν να πεταχτούν στον κάδο σκουπιδιών του δήμου προκειμένου να τα πάρει η υπηρεσία καθαριότητας;
Τα μπάζα είναι απόβλητα τα οποία πρέπει να πηγαίνουν σε ειδικούς χώρους διαχείρισης, όπου ανακυκλώνονται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (ορίζει ότι υπεύθυνος για τη διαχείριση των αποβλήτων είναι ο παραγωγός τους).
Τι είναι το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής;
Οταν ολοκληρωθούν οι οικοδομικές εργασίες και γίνει η τελευταία αυτοψία από τον Ελεγκτή Δόμησης, εκδίδεται το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης, εφόσον απαιτείται, και τέλος εκδίδεται από την Πολεοδομία το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής (ΠΕΚ).
Τι απαιτείται για την έκδοσή του;
Για την έκδοση Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής (ΠΕΚ) απαιτείται η βεβαίωση παραλαβής των αποβλήτων από εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης στις περιπτώσεις που για τη διαχείριση των αποβλήτων συνάπτεται σύμβαση με ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ, ώστε να επιβεβαιώνεται κατά την περάτωση της οικοδομής ότι έχει ολοκληρωθεί και η διαχείριση των αποβλήτων σύμφωνα με την περιβαλλοντική νομοθεσία. Ετσι η οικοδομή ή τμήμα θεωρούνται περατωμένα και μπορεί να γίνει η θεώρηση της οικοδομικής άδειας και η σύνδεση με τα δίκτυα.
Πώς εξασφαλίζεται ότι έγινε σωστή διαχείριση των οικοδομικών αποβλήτων;
Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο προβλέπεται ότι με την έκδοση της οικοδομικής άδειας ή την έκδοση έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας από το ηλεκτρονικό σύστημα και τη λήψη αριθμού άδειας ενημερώνεται ηλεκτρονικά εκτός της Επιθεώρησης Εργασίας (όπου απαιτείται) το οικείο Αστυνομικό Τμήμα καθώς και η Διεύθυνση Περιβάλλοντος του οικείου ΟΤΑ για να ασκήσει τις σχετικές αρμοδιότητές της για τη διασφάλιση της ορθής και πλήρους διαχείρισης αποβλήτων για εργασίες που εκτελούνται στα γεωγραφικά όρια ευθύνης της προς αποτροπή της υποβάθμισης του περιβάλλοντος με την ανεξέλεγκτη εναπόθεση μπάζων.