Ανοιχτά τα καταστήματα σήμερα, Κυριακή
Οι έμποροι προσδοκούν φέτος μεγαλύτερο εορταστικό τζίρο από αυτόν του περσινού Δεκεμβρίου.
Τα καταστήματα αναμένεται να είναι ανοιχτά σήμερα (18/12), Κυριακή, από τις 11:00-20:00, σύμφωνα με το εορταστικό ωράριο. Έτσι, οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν τα ψώνια τους για τις γιορτές, ενώ ανοικτά θα είναι και τα σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), κατά τη διάρκεια των εορτών τα εμπορικά καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά σε όλη τη χώρα, τις καθημερινές από τις 9:00 έως τις 21:00. Τα Σάββατα τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά από τις 09:00 έως τις 20:00, ενώ όπως προαναφέρθηκε την Κυριακή 18/12/2022 θα είναι ανοιχτά από τις 11:00 έως και 20:00.
Εορταστικό ωράριο 2022: Πώς θα λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα
Κυριακή 18/12/2022 11:00-20:00 Δευτέρα 19/12/2022 09:00-21:00 Τρίτη 20/12/2022 09:00-21:00 Τετάρτη 21/12/2022 09:00-21:00 Πέμπτη 22/12/2022 09:00-21:00 Παρασκευή 23/12/2022 09:00-21:00 Σάββατο 24/12/2022 09:00-20:00 Κυριακή 25/12/2022 Κλειστά Δευτέρα 26/12/2022 Αργία Τρίτη 27/12/2022 09:00-21:00 Τετάρτη 28/12/2022 09:00-21:00 Πέμπτη 29/12/2022 09:00-21:00 Παρασκευή 30/12/2022 09:00-21:00 Σάββατο 31/12/2022 09:00-20:00 Κυριακή 1/1/2023 Κλειστά Δευτέρα 2/1/2023 Αργία
«Σας περιμένουμε στα εμπορικά καταστήματα, στο κέντρο και στις συνοικιακές αγορές της Αθήνας για να γιορτάσουμε όλοι μαζί τα Χριστούγεννα. Παρ’ όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά από την ενεργειακή κρίση, τα στολισμένα καταστήματα δίνουν μία νότα αισιοδοξίας και μας μεταφέρουν στο κλίμα των ημερών, προσφέροντας ταυτόχρονα ποικιλία προϊόντων σε πολύ καλές τιμές».
Επιχειρήσεις: «Ζεσταίνεται» η χριστουγεννιάτικη αγορά – Αισιοδοξία στον εμπορικό κόσμο
Ικανοποιητικά ξεκίνησε η εφετινή εορταστική κίνηση στην αγορά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου που περιμένει να εξελιχθεί πολύ καλύτερα τις τελευταίες δύο εβδομάδες του έτους και να «ζεσταθεί» με το δώρο των Χριστουγέννων στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Μετά την πρώτη διερευνητική Κυριακή του Δεκεμβρίου, ανοικτά είναι σήμερα τα εμπορικά καταστήματα, δεύτερη και τελευταία εργάσιμη Κυριακή για εφέτος.
Την ίδια στιγμή αυξάνεται η κίνηση και στα σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές να αξιοποιούν τις προσφορές και το καλάθι του νοικοκυριού για να οργανώσουν εγκαίρως το εορταστικό τραπέζι. Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης έχει δηλώσει ότι οι έλεγχοι θα είναι διαρκείς και εκτεταμένοι σε όλο το εύρος της αγοράς ενώ σημείωσε: «θα δούμε αυτές τις εβδομάδες, μέχρι τις 4 Ιανουαρίου, πώς θα πάνε τα προϊόντα στο εορταστικό καλάθι για να μπορέσουμε να πάρουμε και άλλες αποφάσεις στην πορεία».
Δείτε τη λίστα με τα παιχνίδια στο καλάθι του Αϊ Βασίλη
Επιπλέον, αν και το καλάθι του Άι Βασίλη φαίνεται ότι κέρδισε από την πρώτη μέρα εφαρμογής τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις παιχνιδιών, ωστόσο ο υπουργός σημειώνει στις δηλώσεις του ότι και αυτό το καλάθι θα είναι υπό συνεχή παρακολούθηση.
Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, έχει στην φαρέτρα του έτοιμα κι άλλα καλάθια όπως είναι ένα καλάθι για τα υγρά καύσιμα, για το οποίο η σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή είναι ολοκληρωμένη και θα ενεργοποιηθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, εάν και όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο.
Το παραδοσιακό εμπόριο ανακτά μέρος του χαμένου τζίρου
«Η φετινή εορταστική κίνηση στην αγορά ξεκίνησε ικανοποιητικά και αναμένεται να εξελιχθεί πολύ καλύτερα τις τελευταίες δύο εβδομάδες του έτους, με αποκορύφωση βεβαίως τις παραμονές των Χριστουγέννων. Μετά την πρώτη διερευνητική Κυριακή του Δεκεμβρίου με ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα, ακολουθεί η δεύτερη και τελευταία εργάσιμη για εφέτος, με σαφώς μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, παρά το μειονέκτημα ότι δεν έχει καταβληθεί ακόμα ο 13ος μισθός στον ιδιωτικό τομέα» αναφέρει στο ΑΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης. Προσθέτει επίσης ότι η χριστουγεννιάτικη αγορά, ως συνήθως, «ζεσταίνεται» με το δώρο των Χριστουγέννων, που πρέπει να καταβληθεί μέχρι τη Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου και υπολογίζεται στα περίπου 1,6 δισ. ευρώ.
Οι έμποροι, όπως τονίζει ο κ. Κορκίδης, προσδοκούν εφέτος μεγαλύτερο εορταστικό τζίρο από τα 3,6 δισ. ευρώ, του περυσινού Δεκεμβρίου, ενώ οι καταναλωτές εύλογα αναζητούν προσιτές τιμές, ανάλογες με το «ψαλιδισμένο» διαθέσιμο εισόδημα τους. Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο οι καταναλωτές έχουν στη διάθεση τους από τις 14 Δεκεμβρίου έως τις 4 Ιανουαρίου το «χριστουγεννιάτικο καλάθι» και μέχρι τις 11 Ιανουαρίου το «καλάθι του Άι Βασίλη» με παιδικά παιχνίδια, ώστε να βοηθήσουν τα νοικοκυριά να ανταποκριθούν στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις.
Τα επίσημα στοιχεία από την αρχή του έτους μέχρι τώρα δείχνουν μια «πληθωριστική», αλλά ενθαρρυντική αύξηση του τζίρου στο λιανικό εμπόριο που υπερβαίνει σε ετήσια βάση το 10% και η οποία αναμένεται να διατηρηθεί κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου του Δεκεμβρίου. Ο εμπορικός κόσμος της χώρας αισιοδοξεί, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, ότι η εφετινή εορταστική περίοδος μπορεί να αναπληρώσει μέρος του χαμένου τζίρου των 2 δισ. ευρώ, των δύο προηγούμενων ετών της πανδημίας, καθώς και να ανακτήσει μέρος του τζίρου που για τον ίδιο λόγο, μετατοπίστηκε μέσω του ηλεκτρονικό εμπορίου σε επιχειρήσεις εκτός συνόρων.
Προσθέτει επίσης ότι στο διαδίκτυο και στον «χάρτη των e-shop» υπάρχουν 15.000 ελληνικές επιχειρήσεις με οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων, αλλά και αρκετά καταστήματα έχουν πλέον σημαντικές online ετήσιες πωλήσεις που μπορούν να επιλέγουν πρωταρχικά και με ασφάλεια οι έλληνες αγοραστές. «Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη πως το πακέτο του e-Commerce έφτασε το 2021 στη χώρα μας τα 6,1 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο μέχρι και 40%, δηλαδή περίπου 2 δισ. ευρώ περισσότερα από το 2020, με το πλήθος των συναλλαγών την ίδια περίοδο να αυξάνεται 20% και να έχει φτάσει τα 125 εκατ. εμπορικές κινήσεις».
«Στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις, κανείς σύγχρονος έμπορος δεν πρέπει να βλέπει το online εμπόριο ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά του τζίρου της φυσικής έδρας του καταστήματος του» τονίζει ο κ. Κορκίδης. Συγκεκριμένα τα πρώτα στοιχεία σχετικής έρευνας δείχνουν ότι από την άρση των μέτρων της πανδημίας παρατηρείται πως 1 στους 2 χρήστες του διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου σε ποσοστό χαμηλότερο από την μέτρηση του περυσινού Δεκεμβρίου που έφτασε το 61%, υπερδιπλάσιο σε σχέση με τον προ πανδημίας Δεκέμβριο του 2019 που ήταν 26%. Με αναγωγή στο «στερητικό σύνδρομο», που δημιούργησαν οι περιορισμοί, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον το 50% των καταναλωτών που χαρακτηρίζονται online αγοραστές, θα επιστρέψουν εφέτος στις παραδοσιακές εορταστικές αγορές, με φυσική παρουσία στα εμπορικά καταστήματα. «Ο χρόνος μέχρι τέλος του μήνα, δεν είναι πολύς, η ένταση όμως της κατανάλωσης δείχνει να μπορεί εφέτος να ικανοποιήσει τόσο τις μεγάλες, όσο και τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις» σημειώνει.
Παρά την ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό οι Έλληνες έδειξαν πως επέστρεψαν αρκετά δυναμικά στην κανονικότητα της κοινωνικής και καταναλωτικής τους ζωής, με τις κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται να δείχνουν μια ξεκάθαρη τάση επιστροφής στις παλιές συνήθειες και προτιμήσεις. Τα υψηλότερα ποσοστά ζήτησης καταγράφονται στις κατηγορίες εισιτήρια-ξενοδοχεία, ακολουθούν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη με 24%, τα είδη ρουχισμού με 20%, τα παιχνίδια και είδη δώρων με 17%, τα καλλυντικά με 13% και ακολουθούν οι άλλες κατηγορίες. «Θα αναμένουμε μάλιστα με ενδιαφέρον να δούμε πως θα διαμορφωθούν τα φετινά ποσοστά και κατά πόσο θα προσελκύσουν οι όμορφα στολισμένες βιτρίνες και δρόμοι τους καταναλωτές, ώστε εκτός από την οικογενειακή βόλτα να κάνουν και τις καθιερωμένες αγορές για δώρα» υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης. Αναφορικά με την Αττική, η εμπορική κίνηση εξελίσσεται αρκετά καλά από πλευράς επισκεψιμότητας, ενώ η συνέχεια αναμένεται καλύτερη για τα εμπορικά σε όλες τις στολισμένες και εντυπωσιακά με led φωταγωγημένες αγορές του Λεκανοπεδίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι εμφανές πως το ενδιαφέρον των καταναλωτών προσελκύει πρώτα το γιορτινό κέντρο της Αθήνας, τα πολυκαταστήματα, υπερκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα, ενώ ακολουθούν χωρίς να υστερούν τα εμπορικά καταστήματα στις μεγάλες και μικρότερες περιφερειακές αγορές των πόλεων της Αττικής.
Ενισχύονται οι προσδοκίες της αγοράς
Κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένει ο εμπορικός κόσμος τις επόμενες ημέρες με τις προσδοκίες να ενισχύονται από την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων που αναμένεται να ενισχύσει την καταναλωτική δυναμική των Ελλήνων. «Μπήκαμε στην καρδιά της εμπορικής περιόδου» αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, αντιπρόεδρος GRECA και εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου. «Με τα καταστήματα ανοικτά περιμένουμε τους καταναλωτές να έρθουν στις κεντρικές και περιφερειακές αγορές να κάνουν τα ψώνια τους για τις γιορτές» τονίζει και συμπληρώνει: «Η κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένεται από την επόμενη εβδομάδα, οπότε και θα καταβληθεί το δώρο των Χριστουγέννων».
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, πέρυσι ο τζίρος των λιανεμπορικών επιχειρήσεων ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ την εορταστική περίοδο. «Φέτος περιμένουμε ο τζίρος του λιανικού εμπορίου να σπάσει το ρεκόρ των 4 δισ. ευρώ» τονίζει.
Επίσης, εκτιμά ότι η δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων θα συνεχιστεί και εφέτος στις γιορτές. «Παρά το γεγονός ότι έχει ανοίξει η αγορά και περίμεναν όλοι τη μείωση της κίνησης στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αυτό δεν επιβεβαιώθηκε. Έγινε το αντίθετο και συνεχίζει η ανοδική χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και γενικότερα του ίντερνετ στην Ελλάδα» υπογραμμίζει.
Ανάσα στους καταναλωτές, σύμφωνα με τον ίδιο, φέρνει και το καλάθι του νοικοκυριού. Όπως επισημαίνει «Το καλάθι που πρότεινε και επέβαλε η κυβέρνηση έχει δώσει αποτέλεσμα. Τα πρώτα νούμερα έδειξαν ότι οι τιμές μειώθηκαν και στη διάρκεια ενός έτους γλιτώνει ο καταναλωτής έναν μισθό αν αγοράζει τα προϊόντα του καλαθιού. Αυτό είναι σημαντικό. Υπάρχουν παραλείψεις, υπάρχει ανάγκη για διόρθωση του καλαθιού όμως δεν παύει αυτό να ακυρώνει την επιτυχία του εγχειρήματος».
Πώς θα συμπεριφερθούν όμως την περίοδο των εορτών οι καταναλωτές; Αυτό διερευνά πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook» στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναμενόμενη δαπάνη εφέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021. Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες εφέτος, ενώ σημειώνεται ότι το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός, προκειμένου να κάνουν αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές. Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις ποιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι. Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων : 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελής μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).
Ανάμεσα στα χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν εφέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα / παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%). Προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών. Ποσοστό 71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν να κάνουν. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για τα προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%).
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ