Απαράδεκτο περιστατικό με ΑμεΑ στη Θεσσαλονίκη
Η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την αγανάκτησή της.
Η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την αγανάκτησή της για την άρνηση επιβίβασης σε πολίτη με αναπηρία να ταξιδέψει στην Αθήνα μέσω τραίνου από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, καθώς δεν μπορούσε να επιβιβαστεί με το αμαξίδιό του, επειδή τα ειδικά ανυψωτικά μηχανήματα, που έχουν αγοραστεί εδώ και μήνες, ακόμη δεν λειτουργούν.
Υπεύθυνοι είναι τόσο ο ΟΣΕ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και το υπουργείο Μεταφορών, καθώς με τη συγκεκριμένη πράξη καταστρατηγείται το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση όπως και μια πλειάδα νόμων και Ευρωπαϊκών Κανονισμών: από τον Κανονισμό 1371 του 2007 για τις μετακινήσεις μέσω τρένων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Ελληνικό Σύνταγμα, τον νόμο 4488/2017 για την υλοποίηση της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, μέχρι την ίδια τη Σύμβαση του ΟΗΕ, όλα τα νομοθετήματα ορίζουν ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία να μπορούν να ταξιδεύουν ισότιμα με όλους τους πολίτες.
Συγκεκριμένα τα άρθρα 10 και 11 του Κανονισμού 1371 αναφέρουν: “(10) Οι υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών θα πρέπει να προσφέρονται προς όφελος των πολιτών εν γένει. Κατά συνέπεια, τα άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα, ανεξαρτήτως του αν αυτή οφείλεται σε αναπηρία, στην ηλικία τους ή σε οποιονδήποτε άλλο παράγοντα, θα πρέπει να έχουν δυνατότητες για σιδηροδρομικά ταξίδια συγκρίσιμες με τις δυνατότητες των λοιπών πολιτών. Τα άτομα με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα έχουν το ίδιο δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας, ελεύθερης επιλογής και ίσης μεταχείρισης με τους άλλους πολίτες. Μεταξύ άλλων, ειδική μέριμνα θα πρέπει να δίδεται στην παροχή πληροφοριών σε άτομα με αναπηρία ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα σχετικά με τη δυνατότητα πρόσβασης σε σιδηροδρομικές υπηρεσίες, τις συνθήκες πρόσβασης των συρμών και τις διευκολύνσεις επί της αμαξοστοιχίας. Για την καλύτερη ενημέρωση των επιβατών με αισθητηριακές ανεπάρκειες σχετικά με καθυστερήσεις, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται οπτικοακουστικά συστήματα, κατά περίπτωση. Τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα θα πρέπει να μπορούν να αγοράζουν εισιτήρια επί της αμαξοστοιχίας χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.
(11) Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις διαχείρισης των σταθμών θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα, συμμορφούμενες προς τις ΤΠΔ για άτομα με μειωμένη κινητικότητα, για να διασφαλίζουν ότι –σύμφωνα με τις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις για τις δημόσιες συμβάσεις– εξασφαλίζεται η πρόσβασή τους σε όλες τις αρχιτεκτονικές κατασκευές και σε όλους τους συρμούς κατά τη στιγμή της αγοράς ή της κατασκευής ή με την ευκαιρία σημαντικών τροποποιήσεών τους, με τη σταδιακή άρση των φυσικών εμποδίων και των λειτουργικών ελλείψεων”.
Η ΕΣΑμεΑ απαιτεί από τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να σεβαστούν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και να δώσουν τέλος στην ταλαιπωρία αλλά ιδιαίτερα στη διακριτική και άνιση μεταχείρισή τους.
Είναι ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο, εν έτη 2018, γραφειοκρατικά κολλήματα να απαγορεύουν την ελεύθερη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία.
Ένα χρόνο μετά, τα άτομα με αναπηρία περιμένουν να τηρηθούν οι δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού
Ακριβώς ένα χρόνο πριν, στις 8 Μαΐου 2017, αντιπροσωπεία της ΕΣΑμεΑ και της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών είχε συνάντηση με τον Έλληνα Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η συνάντηση είχε χαρακτηρισθεί θετική, καθώς η υλοποίηση των δεσμεύσεων του Πρωθυπουργού προς το αναπηρικό κίνημα θα επέφεραν ουσιαστικές βελτιώσεις στις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις, καθώς και στις οικογένειές τους.
Δυστυχώς, ένα ακριβώς χρόνο μετά, η ΕΣΑμεΑ επανέρχεται με επείγουσα επιστολή της προς τον Πρωθυπουργό, καθώς δεν τηρήθηκε ΟΥΤΕ ΜΙΑ από τις δεσμεύσεις που ο ίδιος έδωσε.
Οι δεσμεύσεις αυτές αφορούσαν στις συντάξεις, στις φοροαπαλλαγές, στην αναδιαμόρφωση του ΕΝΦΙΑ, στα επιδόματα κλπ.
Εδώ θα βρείτε την επιστολή στον Πρωθυπουργό.
Η ΕΣΑμεΑ τονίζει ότι το αναπηρικό κίνημα διεκδικεί οι δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού να τηρηθούν. Πρόκειται το λιγότερο για υπόθεση αξιοπιστίας.