Απόκριες στη Βόρεια Ελλάδα -Γνωστά και άγνωστα έθιμα που δεν πρέπει να χάσεις φέτος
Οι must visit προορισμοί για να βιώσεις τις φετινές Απόκριες... αλλιώς
Κορυφώνονται τις επόμενες ημέρες οι αποκριάτικες εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα. Πέρα από τις μεταμφιέσεις, τις καρναβαλικές παρελάσεις, το κάψιμο του καρνάβαλου, το πέταγμα του χαρταετού, πολλές περιοχές στην Ελλάδα διατηρούν ζωντανά μέχρι και σήμερα παραδοσιακά έθιμα τα οποία θα αναβιώσουν και φέτος.
Πολλά από αυτά τα έθιμα τα συναντάμε σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και εάν δεν έχεις κανονίσει ακόμη τι θα κάνεις το τριήμερο που έρχεται, εμείς σου έχουμε κάποιες ιδέες παρακάτω για να ζήσεις τη φετινή αποκριά… αλλιώς.
Κουδουνοφόροι και Ρούμπα στο Σοχό
Στοιχείο ενταγμένο στον Εθνικό κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, οι Κουδουνοφόροι του Σοχού δεν είναι απλά ένα ακόμη καρναβαλικό δρώμενο, αλλά αξιακό βίωμα για το σύνολο της κοινωνίας των ντόπιων κατοίκων, που ζώνονται τα μεράκια τους, και βηματίζουν στους αρχέγονους ρυθμούς της βαριάς κληρονομιάς, που φροντίζουν να μεταλαμπαδεύουν πιστά στους επίγονους.
Το έθιμο έχει τις ρίζες του στα καλοχρονίτικα, γονιμικά δρώμενα, που βιώνουν με ιδιαίτερο ζήλο οι Σοχινοί μέχρι σήμερα. Είναι συλλογική προσπάθεια, αλλά και ατομική υπόθεση και ευθύνη του κάθε Σοχινού. Απαραίτητα στοιχεία, εκτός από δέρματα μαύρου τράγου, είναι ο μελωδικός ήχος των κουδουνιών, ο ρυθμικός βηματισμός, το ερωτικό τραγούδι και το κέρασμα. Εγγράφηκε στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς το 2019.
Φορέας του εθίμου είναι μικροί και μεγάλοι κάτοικοι του τόπου που φροντίζουν να τo διαφυλάττουν στο πέρασμα των χρόνων. Επικουρούν στο «μεράκι» τους και οι φορείς του Σοχού όπως π.χ. Σύλλογοι, η Δημοτική Ενότητα Σοχού κτλ που ομοίως συμμετέχουν στην τέλεσή του.
ΣΑΒΒΑΤΟ 1 ΜΑΡΤΙΟΥ
18:00 μ.μ.: Παραδοσιακοί χοροί από τον ΚΟΙΝΩΦΕΛΗ ΣΥΛΛΟΓΟ «ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ» ΣΟΧΟΥ.
18:30 μ.μ: «ΡΟΥΜΠΑ» Το νυφικό του γάμου μεταφέρεται από το σπίτι του γαμπρού (ΚΟΙΝΩΦΕΛΗΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ «ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ» ΣΟΧΟΥ – στέκι απέναντι από το καφέ «Χαγιάτι» στο σπίτι της νύφης (ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΣΟΧΟΥ – στέκι νότια του ΚΑΠΗ ΣΟΧΟΥ, στο ακίνητο Τσολάκη Ζαχαρία), συνοδεία παραδοσιακής μουσικής ( ζουρνάδες – ορχήστρα Γιάννη Ζουρνατζή) διερχόμενο για τα απαραίτητα «αντέτια» και απ’ την Κάτω Αγορά όπου λειτουργεί το παραδοσιακό σπίτι της ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΟΧΟΥ (στέκι δίπλα στο κατάστημα «Οκτώ).
Φυσικά όλοι οι συμμετέχοντες «χορεύουν» παραδοσιακά, υπό τους ήχους νταουλιών και ζουρνάδων, για να καταλήξουν στις 20.00 μμ, στο «ΖΑΠΟΥΣ», το άναμμα δηλαδή της καθαρτήριας φωτιάς, στο «Κουμλούκ» (Πλατεία Εθν.Αντίστασης) και στην Κεντρική Πλατεία.
Σπίτι γαμπρού: ΚΟΙΝΩΦΕΛΗΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΣΟΧΟΥ, στο ακίνητο απέναντι από το καφέ «ΧΑΓΙΑΤΙ».
Σπίτι νύφης : ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΣΟΧΟΥ, στο ακίνητο – κατάστημα Τσολάκη Ζαχαρία στην αγορά – νότια από το ΚΑΠΗ Σοχού.
Σπίτι παραδοσιακό ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΟΧΟΥ, στην κάτω αγορά στο ακίνητο Ελένης Προίκα (δίπλα στο κατάστημα «ΟΚΤΩ».
ΚΥΡΙΑΚΗ 2 ΜΑΡΤΙΟΥ
12.00 : Οι Σύλλογοι Λαγυνών, Κουφαλίων και Αυγής, συνοδεία της «BROΝZA BANDA» βηματίζουν στα ηχοχρώματα του Πόντου, της Θράκης, της Ηπείρου και της Μακεδονίας, ενώ ακολουθεί η «Παρωδία Γάμου», ή, όπως είναι γνωστός, «Ο Γάμος της Αράπκας», όπου ολόκληρο το χωριό, απ΄ τα ΔΥΟ ΒΡΥΣΙΑ ως την ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ γίνεται μια παρέα, στον ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΟΜΙΛΟ ΣΟΧΟΥ, προετοιμασία και ντύσιμο της νύφης, στον ΚΟΙΝΩΦΕΛΗ ΣΥΛΛΟΓΟ «ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ» ΣΟΧΟΥ, προετοιμάζει του γαμπρού, στην οικία ΓΙΑΝΝΗ ΜΗΤΤΑ, συγγενείς και κουμπάροι, ψήνουν, χορεύουν και τραγουδούν, με χάλκινα, ζουρνάδες και νταούλια, για να καταλήξουν στο «ξύρισμα του γαμπρού» και στα «στεφανώματα» στην κεντρική πλατεία του Σοχού.
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ 3 ΜΑΡΤΙΟΥ
Οι Κουδουνόφοροι «Μέριου» έχουν την τιμητική τους.
Μετά τα χορευτικά συγκροτήματα του ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΣΟΧΟΥ, της ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΟΧΟΥ, του ΚΟΙΝΩΦΕΛΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ «ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ» ΣΟΧΟΥ και λοιπών χορευτικών ομάδων του Σοχού, καθώς και παραδοσιακοί χοροί από τον ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΟΡΕΙΝΗΣ ΣΕΡΡΩΝ, που θα παρουσιάσουν το πρόγραμμά τους από τις 12.00 – 13.00 μμ στην Κεντρική Πλατεία χορούς και τραγούδια της πατρίδας μας, ακολουθεί το ΕΘΙΜΟ ΤΗΣ ΣΥΓΧΩΡΕΣΕΩΣ που ονομάζεται στην ντοπιολαλιά «Προστάβανι» (νεότεροι σε ηλικία επισκέπτονται τους γηραιότερους δίνοντάς τους ένα πορτοκάλι και φιλώντας τους το χέρι προκειμένου να ζητήσουν συγνώμη κι έτσι να προχωρήσουν στην περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής και της νηστείας).
Φέτος για πρώτη φορά, στην παρουσίαση του Εθίμου, μετέχουν οι ωφελούμενοι των ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΔΑΟ ΑμεΑ – ΚΔΗΦ «ΘΑΛΠΩΡΗ»
Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας θα μοιράζονται φασολάδα και σαρακοστιανά εδέσματα ΔΩΡΕΑΝ, καθώς και ντόπιες πίτες, γλυκές, με ρύζι, γάλα κι αυγά, καθώς κατά το τυπικό οι ΣΟΧΙΝΟΙ το Σάββατο της Τυρινής, την παρασκεύαζαν και την μοίραζαν απαραίτητα σε τρία σπίτια, υπέρ αναπαύσεως των ψυχών.
Γιαουρτομαχίες στη Χαλκηδόνα
Μετά από 10 χρόνια απουσίας, αναβιώνει το παραδοσιακό Καρναβάλι της Χαλκηδόνας και οι πολυσυζητημένες γιαουρτομαχίες, την Κυριακή 2 Μαρτίου 2025, που συγκέντρωναν χιλιάδες κόσμου από τη Θεσσαλονίκη και τις γύρω περιοχές.
Οι γιαουρτομαχίες θα γίνουν την Κυριακή 2 Μαρτίου στις 14:00 στην Πλατεία Χαλκηδόνας.
- Καρναβαλική Παρέλαση αρμάτων και καρναβαλιστών την Κυριακή 02/03/2025 και ώρα 12:00 στον κεντρικό δρόμο Χαλκηδόνας-Βεροίας (οδός Φανής Μισκάκη).
- Γιαουρτομαχίες την Κυριακή 02/03/2025 ώρα 14:00 στην Πλατεία Χαλκηδόνας.
- Το παραδοσιακό Κάψιμο του Καρνάβαλου την Κυριακή 02/03/2025 και ώρα 19:00 στην Πλατεία Χαλκηδόνας, με Dj, κρασί, λουκάνικα και πυροτεχνήματα. Και φυσικά πολύ κέφι και χορό!
- Κούλουμα την Καθαρά Δευτέρα 03/03/2025 και ώρα 11:00 στην Πλατεία Χαλκηδόνας, με παραδοσιακούς χορούς, λαγάνα και φασολάδα.
Το έθιμο των αερόστατων στον Πεντάλοφο Κοζάνης την Καθαρά Δευτέρα
Την Καθαρά Δευτέρα στον Πεντάλοφο Βοΐου θα αναβιώσει το έθιμο με το πέταγμα των Αερόστατων στις 12 το μεσημέρι.
Ο ουρανός θα γεμίσει με πολύχρωμα αερόστατα, σε ένα θεαματικό πατροπαράδοτο έθιμο ετών, που πέρασε από γενιά σε γενιά και αγκαλιάζεται από όλους τους Βοϊάτες. Μικροί και μεγάλοι, ντόπιοι και επισκέπτες μαζεύονται την Καθαρά Δευτέρα και με τη βοήθεια των κατοίκων ζωγραφίζουν πάνω στα αερόστατα, από παιδικές ζωγραφιές μέχρι προσωπικότητες που απασχόλησαν πρόσφατα την κοινή γνώμη.
Οι πολύχρωμες χάρτινες κατασκευές σε κυλινδρικό σχήμα, που μπορεί να φτάνουν και το 1,70 σε ύψος κατασκευάζονται στην τοπική κοινότητα Βυθού και συχνά ζωγραφίζονται από τα παιδιά ή με θέματα που εμπνέονται από την πολιτική, τα πρόσωπα, τις πρόσφατες εξελίξεις και γεγονότα.
Για την προέλευση του εθίμου πιθανολογείται ότι οι δεκάδες Πενταλοφίτες μάστορες που ταξίδευαν την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, πιθανώς να είδαν κάπου τα αερόστατα και τα έφεραν στο χωριό τους. Φέτος οι συμμετέχοντες προσπάθησαν να υψώσουν έναν χαρταετό με τη μορφή μιας τεράστιας ελληνικής σημαίας.
Στην Καστοριά για το έθιμο «Μπουμπούνα – Χάσκαρι»
Καστοριά σημαίνει Μπουμπούνες, Παλιαπούλες, Χάσκαρη και χαλβάδες.Η μπουμπούνα είναι ένα πανάρχαιο έθιμο, οι ρίζες του οποίου βρίσκονται απλωμένες στα χρόνια της πυρολατρίας. Τότε που οι άνθρωποι πίστευαν στις καθαρτικές ιδιότητες του πυρός, γιατί δεν είχαν ούτε απολυμαντικές ουσίες. Γι’ αυτό το λόγο γίνεται και το πήδημα πάνω από την φωτιά, δηλαδή για τον εξαγνισμό του σώματος, από την δύναμη της καθαρτικής της πυρός. Η δε παλιαπούλα έλκει την καταγωγή της από την παγανιστική πυρολατρεία και τις πανάρχαιες εθιμικές εκδηλώσεις που αναφέρονταν στον θεό Πάνα. Τι σημαίνει όμως Μπουμπούνα ή Παλιαπούλα; Πρόκειται για το άναμμα ενός σωρού από ξύλα, σε συνδυασμό με καλάμια, ξερά χόρτα, βατσινιές κ.α.. Κάποτε τα παιδιά τριγυρνούσαν σ’ όλα τα σοκάκια και τα γκαλντερίμια, σκαρφάλωναν στις πλαγιές του Προφήτη Ηλία, προκειμένου η αγκαλιά τους να γεμίσει κάθε είδους ξύλα, που στο στίβαγμά τους μπορούσες ν’ αντικρίσεις την μεγαλύτερη μπουμπούνα απ’ όλες τις γειτονιές. Άλλωστε αυτός είναι και ο επιθυμητός στόχος. Το καμάρι της γειτονιάς κάθε χρόνο είναι η μεγαλύτερη μπουμπούνα που θα γίνει στο μαχαλά τους. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται πολύ καλή προετοιμασία, μιας και ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις γειτονιές είναι πολύ μεγάλος. Μερικά παιδιά μάλιστα ξεκινάνε να μαζεύουν τσάκανα, απ’ τον Νοέμβριο. Τα μαζεύουν, τα κόβουν, τα κάνουν δεμάτια και τα τοποθετούν σε αποθήκες. Από εκεί τα βγάζουν το πρωί της Αποκριάς, κρυφά από τα παιδιά των άλλων μαχαλάδων(για να μην τους τα κλέψουν) και στήνουν την επιβλητική μπουμπούνα στο κέντρο της γειτονιάς.
Ανέκαθεν η μπουμπούνα που ξεχωρίζει είναι αυτή που στήνεται στην πλατεία του Ντολτσό με την συνεργασία του Δήμου Καστοριάς της Δημοτικής Πολιτιστικής Επιχείρησης του Συλλόγου Αφοί Εμμανουήλ και του Μουσικοφιλολογικού Συλλόγου Αρμονία, προσφέροντας στον κόσμο σαρακοστιανά εδέσματα, ενώ δε λείπουν και τα χορευτικά συγκροτήματα.
Κυριακή της Αποκριάς 2 Μαρτίου
-Θεματική ξενάγηση στις συνοικίες Ομόνοια & Ντολτσό
Σημείο & ώρα συνάντησης : Πλατεία Ομονοίας, 12:00 (Διάρκεια ξενάγησης : 90΄)
Διαδρομή-σημεία επίσκεψης : Ναός Παναγίας Κουμπελίδικης, Ναός Αγίου Νικολάου Κασνίτζη, Ναός Αγίων Τριών, Ναός Αγίου Αθανασίου του Μουζάκη, πλατεία Αφών Εμμανουήλ.
-Αναβίωση εθίμου “Μπουμπούνα – Χάσκαρι” στην πλατεία Αφοί Εμμανουήλ (συνοικία Ντολτσό), ώρα 20:00
-Μουσικό Αποκριάτικο Happening-Συναυλία με τη συμμετοχή του μουσικού group 48 Ores, στην πλατεία Αφοί Εμμανουήλ (συνοικία Ντολτσό), ώρα 21:00
Γενίτσαροι και Μπούλες στη Νάουσα
Μπούλες ή Γενίτσαροι και Μπούλες ή Μπούλα είναι παλαιότατο αποκριάτικο έθιμο της Νάουσας Ημαθίας [3]. Δύσκολα μπορούμε σήμερα να βρούμε τις ρίζες του, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα από τα έθιμά μας. Όμως όλα τα στοιχεία του μας οδηγούν σε παλαιούς χρόνους. Στο αποκριάτικο αυτό έθιμο, έχει δοθεί πολύ πετυχημένα ο ορισμός χορευτικό δρώμενο, γιατί η δράση των ανθρώπων που συμμετέχουν στην τέλεσή του είναι δράση χορευτική χωρίς αυτήν η τέλεση του εθίμου είναι αδύνατη. Τα κυριότερα στοιχεία του εθίμου που μας μεταφέρονται από μία πολύ αυστηρή προφορική παράδοση είναι:
- Η συγκρότηση του μπουλουκιού, που προϋποθέτει την αυστηρή αποδοχή και τήρηση ορισμένων κανόνων τέλεσης του εθίμου για συμμετοχή σ’ αυτό.
- Το φύλο των τελεστών είναι μόνο νέοι άνδρες.
- Τη γυναικεία μορφή (νύφη-μπούλα) την υποδύεται πάντα άνδρας.
- Η ένδυση, η μεταμφίεση και η συμπεριφορά των τελεστών διέπονται από πατροπαράδοτους κανόνες.
- Τα μουσικά όργανα, οι χοροί, το δρομολόγιο, είναι προκαθορισμένα από το τελετουργικό, που ακολουθείται αναλλοίωτο στο πέρασμα των χρόνων.
Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα και πιθανότατα έχει σχέση με τελετές φυλετικής μύησης όπως η τελετή ενηλικίωσης κατά την οποία ο νέος, ντυμένος με γυναικεία ρούχα και οδηγούμενος από ανύπανδρους άντρες της φυλής, θα μυηθεί με τη σειρά του στα μυστικά της, θα αποβάλλει τη γυναικεία ενδυμασία και θα μεταμορφωθεί. Σήμερα μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι στη μακραίωνη ιστορία του το έθιμο μεταπλάθει και παράλληλα ενσωματώνει στα επί μέρους στοιχεία του, την τοπική παράδοση, τους μύθους, τους θρύλους, τα τραγούδια και τους ηρωικούς αγώνες της Νάουσας. Οι τελεστές ήταν και είναι πάντα νέοι άνδρες. Ο αριθμός τους τα παλαιότερα χρόνια φαίνεται να ήταν από έξι μέχρι δώδεκα, ενώ σήμερα μπορεί να συμμετέχουν και περισσότεροι.
Κυριακή 2 Μαρτίου
ΕΘΙΜΟ «ΓΕΝΙΤΣΑΡΟΙ ΚΑΙ ΜΠΟΥΛΕΣ»
• 10:00, Παραδοσιακό κτίριο Ομίλου «Γενίτσαροι και Μπούλες», πρώην σησαμοτριβείο «Μάκη», περιοχή «Μπατάνια»: Αναφορά στην ιστορία και λειτουργία του εθίμου «Γενίτσαροι και Μπούλες» και ξενάγηση στο παραδοσιακό κτίριο • 11:30, Δημαρχείο: Το προσκύνημα. Τα μπουλούκια παίρνουν διαδοχικά την άδεια από τον Δήμαρχο και ακολουθεί η καθορισμένη διαδρομή τους στην πόλη • 17:00, Πλατεία Αλωνίων: Το βγάλσιμο του «πρόσωπου», χορός με τη συμμετοχή όλου του κόσμου. Ακολουθούμε τα μπουλούκια στο πιο συγκινητικό μέρος του εθίμου από τα Αλώνια στον στραβό πλάτανο όπου τα παιδιά και οι συνοδοί των μπουλουκιών τραγουδούν τις παραδοσιακές πατινάδες • 14:00, Πλατεία Καρατάσου: Αποκριάτικη γιορτή του Δήμου H.Π. Νάουσας με μουσική συναυλία και παραδοσιακό γλέντι με το μουσικό σχήμα «Μπρατίμια»
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
• 13:00, 7ο Δημοτικό Σχολείο: Παραδοσιακό γλέντι με ποντιακή μουσική με τη συμμετοχή γνωστών καλλιτεχνών από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων Νάουσας
Καθαρά Δευτέρα 3 Μαρτίου
ΕΘΙΜΟ «ΓΕΝΙΤΣΑΡΟΙ ΚΑΙ ΜΠΟΥΛΕΣ»: Ελεύθερη πορεία των μπουλουκιών στην πόλη χωρίς τον «πρόσωπο»
Οι φανοί στην Κοζάνη
Πρόκειται για μια γιορτή με λατρευτικό και ανατρεπτικό χαρακτήρα, που στήνεται γύρω από ένα βωμό στον οποίο η φωτιά καίει ακοίμητη όλη τη νύχτα. Γίνεται το βράδυ της Κυριακής της Αποκριάς όταν το κέφι βρίσκεται στο αποκορύφωμά του, όταν η απελευθέρωση από τις αναστολές έχει φτάσει στο ανώτερο δυνατό σημείο και η οινοποσία ενθαρρύνει τους ανθρώπους να χαλαρώσουν και να χαρούν τη μοναδικότητα της στιγμής. Γύρω από η φωτιά σχηματίζεται ένας κύκλος με επικεφαλή τον κορυφαίο τραγουδιστή, ο οποίος τραγουδάει πρώτος στίχο-στίχο τα πατροπαράδοτα τραγούδια του Φανού ακολουθούμενος από το χορό που τα επαναλαμβάνει με τον ίδιο τρόπο.
Η εκδήλωση στήνεται σε καθορισμένα μέρη της Κοζάνης, σε συγκεκριμένα σταυροδρόμια, τα οποία και διακοσμούνται καταλλήλως από τους υπεύθυνους κάθε Φανού. Δεν πρόκειται δηλαδή για αυθόρμητες συγκεντρώσεις ανθρώπων που γλεντούν σ’ ένα οποιοδήποτε σημείο της πόλης. Είναι τόσα πολλά τα στοιχεία που συνιστούν έναν πετυχημένο Φανό- ταλέντα, πείρα γνώση της παράδοσης, διάθεση για εθελοντική προσφορά, συνεργασία και συνύπαρξη- ώστε η καταξίωση και η μακροβιότητα του είναι δύσκολο πράγμα.
Σε κάθε γειτονιά της Κοζάνης θα βρεις και έναν φανό. Δες αναλυτικά εδώ το πρόγραμμα της Κοζανίτικης Αποκριάς.
«Το κάψιμο του Τζάρου» και το έθιμο της Καμήλας στην Ξάνθη
Μπροστά σε χιλιάδες επισκέπτες αναβιώνει εδώ και εξήντα χρόνια, μετά την ολοκλήρωση της μεγάλης καρναβαλικής παρέλασης, το έθιμο «Τζάρου» στον ποταμό Κόσυνθο. Ένα φαντασμαγορικό υπερθέαμα που σηματοδοτεί το τέλος του καρναβαλιού. Κάτω από τη λάμψη ενός εντυπωσιακού σόου με πυροτεχνήματα η τελετή λήξης θα φωτίσει τον Θρακιώτικο ουρανό, ενώ ταυτόχρονα θα μεταδώσει την απαραίτητη λάμψη, υποστηρίζοντας ιδανικά την αναγέννηση και τον ερχομό του νέου μέσα από τις στάχτες του παλιού.
Ο «Τζάρος» ή «Τζάρους» κατά τους κατοίκους της Ανατολικής Θράκης, ήταν ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε έναν σωρό από πουρνάρια. Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς καιγόταν στο κέντρο αλάνας, πλατείας ή σε υψώματα, για να μην έχουν το καλοκαίρι ψύλλους. Το έθιμο αυτό το έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακώβ της Ανατολικής Θράκης και αναβιώνει κάθε χρόνο από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού, ο οποίος βρίσκεται κοντά στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου στην παλιά πόλη της Ξάνθης
Το ραντεβού για φέτος δίνεται την Κυριακή 2 Μαρτίου στη Γέφυρα ποταμού Κόσυνθου, ώρα 19:00.
Στην πλατεία του οικισμού της Σταυρούπολης, οι κάτοικοι της μαζί με τους επισκέπτες, μεταμφιεσμένοι και κάνοντας διάφορους ήχους θα συμμετάσχουν σε μια παρέλαση χρωμάτων και χαράς, με οδηγό ένα ομοίωμα καμήλας και έναν ενήλικο να παριστάνει τον καμηλιέρη Άραβα.
Το έθιμο της καμήλας αρχικά είχε παγανιστικό χαρακτήρα, τελούνταν και συμβόλιζε την δέηση των κατοίκων για τη γονιμότητα της γης, αφού η χρονική στιγμή συνέπιπτε με τον ερχομό της άνοιξης και την έναρξη των αγροτικών εργασιών. Αργότερα σε συνδυασμό με την Ορθόδοξη πίστη και θρησκεία που θέτει την ημέρα αυτή ως την αρχή της Σαρακοστής, άλλαξε χαρακτήρα και συμβολίζει πια στο νου των κατοίκων, το τέλος των εορτών του καρναβαλιού και την αρχή της νηστείας.
Από το πρωί και καθ΄ όλη τη διάρκεια των εκδηλώσεων, παραδοσιακοί ήχοι θα πλαισιώνουν τα δρώμενα και έθιμα αποκριάς και θα προσφέρονται στους παρευρισκόμενους δωρεάν νηστίσιμα εδέσματα και άφθονο κρασί.
Καθαρά Δευτέρα 3 Μαρτίου Δημοτική Ενότητα Σταυρούπολης, Πλατεία Σταυρούπολης, ώρα 11:00 Αποκριάτικο Έθιμο της «Καμήλας»
Το έθιμο της Λάμκας στην Έδεσσα
Το έθιμο της «Λάμκας» ανάγεται σε πολύ παλαιά χρόνια και επιβιώνει έως τις μέρες μας.
Την Κυριακή της τυρινής παραμονή καθαράς Δευτέρας όλη η οικογένεια συγκεντρώνεται στο σπίτι του παππού εάν ήταν εν ζωή ή στου μεγαλύτερου αδερφού της οικογενείας. Εκεί σε ένα κλίμα συγκινησιακό κλίμα ζητούσαν συγχώρεση μεταξύ τους στην ντοπιολαλιά(ΠΡΟΥΣΤΣΑΒΑΙΝΕ) οι μικρότεροι προς τους μεγαλύτερους δείχνοντας τον σεβασμό τους και λύνοντας έτσι τυχόν διαφορές και προβλήματα που είχαν κατά την διάρκεια του έτους. Τα παιδιά φιλώντας το χέρι του παππού σήκωναν το πόδι προς τα πίσω κάνοντας ουρά στην ντοπιολαλιά (ΠΑΣΚΑ). Όποιος σήκωνε πιο ψηλά το πόδι έπαιρνε και ένα δώρο. Στην συνέχεια έκαναν το έθιμο ΛΑΜΚΑ. Ο παππούς έπαιρνε τον πλάστη (ΣΟΥΚΑΛΟ) έδενε μια κλωστή και στην άκρη της ένα αβγό βρασμένο και καθαρισμένο. Τα εγγόνια κάθονταν απέναντι και ο παππούς κουνούσε το αβγό από στόμα σε στόμα. Όποιος έπιανε με το στόμα χωρίς την βοήθεια των χεριών κέρδιζε συνήθως χρηματικό ποσό ή γλυκό. Το έθιμο της ΛΑΜΚΑΣ συμβόλιζε την αρχή της νηστείας όπου με το αβγό έκλεινε το στόμα (ΑΡΧΗ ΝΗΣΤΕΙΑΣ) όπου υπήρχε αποχή από κρέας, γαλακτοκομικά και άνοιγε την Κυριακή του ΠΑΣΧΑ με το τσούγκρισμα των αυγών.
Κυριακή 2 Μαρτίου 2025
– Το Έθιμο της Λάμκας – Κάψιμο Βασιλιά Καρνάβαλου –
Το παραδοσιακό έθιμο της Λάμκας ζωντανεύει από τον Φ.Σ. Έδεσσας Μέγας Αλέξανδρος και ακολουθεί το κάψιμο του Καρνάβαλου. Ώρα: 6μμ – Πάρκο 25ης Μαρτίου
Πηγή Εικόνας: EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ