Χαλκιδική: Ζογκλερισμοί και επικίνδυνοι ελιγμοί σε απόσταση αναπνοής από λουόμενους

Για ανεξέλεγκτη κατάσταση γύρω από τα ταχύπλοα σκάφη στο Διάπορο κάνουν λόγο οι λουόμενοι, που κρούουν καμπανάκι για να μη θρηνήσουμε θύματα

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
χαλκιδική-ζογκλερισμοί-και-επικίνδυ-1028539
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Ανησυχητικές είναι οι εικόνες που μεταφέρουν λουόμενοι από τα όσα διαδραματίστηκαν το σαββατοκύριακο που μας πέρασε στον Διάπορο στη Χαλκιδική.

Όπως περιγράφουν, η κατάσταση με τα ταχύπλοα σκάφη που ενοικιάζονται στην περιοχή, μοιάζει ανεξέλεγκτη και αρκετά χειρότερη από τα σημειώθηκαν το περσινό καλοκαίρι.

Χαρακτηριστικό είναι το βίντεο που στέλνει αναγνώστης της parallaxi με τα όσα κατέγραψε με την κάμερα του την περασμένη Κυριακή.

Στην περιοχή νοικιάζονται πάνω από 600 ταχύπλοα σκάφη, εκ των οποίων κάποια έχουν μηχανές διπλάσιας ιπποδύναμης από την αναγραφόμενη, κοινώς είναι «πειραγμένα».

«Τα οδηγούν άνθρωποι, κυρίως νεαρής ηλικίας, που μπορεί να βλέπουν για πρώτη φορά θάλασσα στη ζωή τους. Κάποιοι μάλιστα από αυτούς μπορεί να είναι σε κατάσταση μέθης» καταγγέλλουν λουόμενοι που κάνουν λόγο για «ζογκλερισμούς, καγκουριές και επικίνδυνους ελιγμούς» ανάμεσα σε απλό κόσμο που θέλει να απολαύσει το μπάνιο του και άλλα σκάφη που βρίσκονται στο σημείο και όλα αυτά σε απόσταση μόλις τριών μέτρων από την ακτή.

Οι λουόμενοι που βρέθηκαν την Κυριακή στο Διάπορο και αντίκρισαν το συγκεκριμένο θέαμα σημειώνουν ότι δεν υπήρχε έστω μια υποτυπώδης παρουσία των σχετικών αρχών προκειμένου να μπει τάξη και να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι.

Έτσι, πέρα από την ηχητική, αισθητική και χημική ρύπανση που προκαλεί η χρήση τέτοιων σκαφών, για ένα ακόμη καλοκαίρι τίθεται σοβαρό θέμα ασφάλειας τόσο για τους επιβαίνοντες στα σκάφη αυτά όσο και για τους λουόμενους.

«Να μπουν πρόστιμα ή να ληφθούν μέτρα. Αν δεν χαθούν φέτος ζωές θα είναι θέμα τύχης. Θα πρέπει να έχουμε κάθε καλοκαίρι νεκρό ή ακρωτηριασμούς; Επιβάλλεται να γίνει κάτι άμεσα πριν θρηνήσουμε θύματα και μετά χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα και κάνουμε λόγο για κακή στιγμή, σοκαριστικό δυστύχημα και μέτρα κατόπιν εορτής» συμπληρώνουν λουόμενοι που έζησαν την παραπάνω κατάσταση το περασμένο σαββατοκύριακο στο Διάπορο.

Όπως επισημαίνουν, οι περισσότεροι που νοικιάζουν τα σκάφη είναι τουρίστες και δεν έχουν γνώση της θαλάσσιας περιοχής, κάτι που είναι επίσης επικίνδυνο σε συνδυασμό με τα παραπάνω (μέθη, προσπάθειες εντυπωσιασμού, κτλ).

Θυμίζουν μάλιστα τον τραγικό θάνατο που είχε βρει τον Αύγουστο του 2021 ένας 26χρονος στην περιοχή, όταν τραυματίστηκε θανάσιμα στο λαιμό από προπέλα λέμβου που είχε νοικιάσει μαζί με άλλους φίλους του.

Τα ατυχήματα στην περιοχή είναι συχνό φαινόμενο κάθε καλοκαίρι, όμως τα περισσότερα από αυτά επειδή δεν έχουν κάποιον σοβαρό τραυματισμό δεν παίρνουν διάσταση, σημειώνουν λουόμενοι που γνωρίζουν καλά το μέρος αφού το επισκέπτονται σταθερά τους θερινούς μήνες.

Επιχειρηματίες της Χαλκιδικής που δραστηριοποιούνται στον κλάδο σημειώνουν ότι δεν είναι δυνατό να μπορεί ο καθένας να έχει τη δυνατότητα να νοικιάζει σκάφη στον οποιοδήποτε, επειδή απλώς τυχαίνει να έχει μία άλφα εμπειρία. Θα πρέπει να επισημαίνονται οι κίνδυνοι που υπάρχουν και το τι πρέπει να αποφεύγεται κατά την χρήση του σκάφους. Όταν όμως οι ενοικιάσεις γίνονται με μαζικό τρόπο η… μπάλα χάνεται. Γι’ αυτό το λόγο υπογραμμίζουν ότι οι έλεγχοι του Λιμενικού πρέπει να είναι ουσιαστικοί, ενώ ρίχνουν τους τόνους όσον αφορά το θέμα των ατυχημάτων καθώς λένε ότι ο αριθμός τους είναι ιδιαίτερα χαμηλός εάν αναλογιστεί ότι καθημερινά γίνονται εκατοντάδες ενοικιάσεις σκαφών.

Παράλληλα, σημειώνουν ότι δεν αρκούν λίγες ώρες θεωρητικής διδασκαλίας και 270 λεπτά πρακτικών μαθημάτων από τις σχολές που προετοιμάζουν υποψηφίους για να αποκτήσουν δίπλωμα ταχύπλοου σκάφους.

Οι «μαύροι» αριθμοί των θαλάσσιων ατυχημάτων

Το Safe Water Sports ανέπτυξε και λειτουργεί σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Αστυνομία, το «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ», που συλλέγει, επεξεργάζεται και αναλύει τα στοιχεία που αφορούν σε συμβάντα απώλειας ανθρώπινης ζωής και τραυματισμού στο υδάτινο περιβάλλον της χώρας (θάλασσα και εσωτερικά ύδατα).

Ο Οργανισμός έχει αναλάβει τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων τους καθώς και την ετήσια έκδοση της Έκθεσης του Παρατηρητηρίου με βάση την οποία χαράζεται η εθνική πολιτική που στοχεύει στην ενίσχυση της πρόληψης και τη μείωση των θανάσιμων και μη ατυχημάτων.

Στη θάλασσα:

  • Για το χρονικό διάστημα 2018-2022,  κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 350 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων αναψυχής
  • Το 2022, παρατηρήθηκαν (-12) λιγότερα θανάσιμα ατυχήματα στο υδάτινο περιβάλλον (θάλασσα & εσωτερικά ύδατα) σε σχέση με το 2019.
  • 8 στους 10 ανθρώπους χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα από πνιγμό
  • Το 80% των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα  είναι άνω των 60
  • Το 71% των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα είναι Έλληνες
  • Το 2022, το 62% των θανάσιμων ατυχημάτων έλαβε χώρα σε παραλίες “μη φυλασσόμενες” από ναυαγοσώστη
  • Το 2022, το 87% των θανάσιμων ατυχημάτων έλαβε χώρα σε παραλία του Εθνικού Μητρώου Παραλιών

Προς αυτήν την κατεύθυνση το Safe Water Sports μέσω ενός app δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να ελέγξει εάν η επιχείρηση θαλάσσιων μέσων αναψυχής έχει νόμιμη άδεια καθώς και την απαιτούμενη άδεια για το επιθυμητό θαλάσσιο σπορ.

Επιπλέον, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να σχολιάσει και να βαθμολογήσει μια επιχείρηση θαλασσίων σπορ και μέσων αναψυχής αλλά και να αναφέρει κάθε παράνομη δραστηριότητα στη θάλασσα, η οποία βάζει σε κίνδυνο την ασφάλεια και την σωματική ακεραιότητα των πολιτών, και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να ενημερώσει το Λιμενικό Σώμα ώστε εκείνο να παρέμβει όπου και αν χρειάζεται.

Η πρωτοβουλία για την δημιουργία του Οργανισμού ξεκίνησε με αφορμή ένα τραγικό γεγονός που συνέβη το καλοκαίρι του 2014 στη Μύκονο, όταν ένα 10χρονο παιδί, ο Μιχαήλ Πασχαλάκης, έχασε την ζωή του κάνοντας θαλάσσια σπορ μαζί με τους φίλους του. Ο πατέρας του Μιχαήλ, Παναγιώτης Πασχαλάκης, αποφάσισε να δράσει προκειμένου να μη συμβεί το ίδιο και σε άλλα παιδιά δημιουργώντας αυτόν τον Οργανισμό.

Ο μη κερδοσκοπικός Οργανισμός Safe Water Sports δραστηριοποιείται από το 2015 με βασικό στόχο την πρόληψη των πνιγμών και των θαλάσσιων ατυχημάτων. Οι δράσεις του Οργανισμού αποσκοπούν στην ενίσχυση της ασφάλειας στο υδάτινο περιβάλλον σε συνεργασία με τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα, καθώς και στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, ιδιαίτερα των παιδιών και των νέων, πάνω στα θέματα που σχετίζονται με την ασφάλειά τους στο νερό, τη θάλασσα, τα θαλάσσια σπορ και τις άλλες δραστηριότητες αναψυχής που γίνονται σε αυτό.

Yποχρεωτικό πλέον το προστατευτικό προπέλας

Στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς είχαμε μια σημαντική αλλαγή-τροποποίηση του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20 «Ταχύπλοα (Ταχυκίνητα) Σκάφη και Λοιπά θαλάσσια Μέσα Αναψυχής».

Πιο συγκεκριμένα στο ΦΕΚ6543/21 Δεκεμβρίου 2022, στο άρθρο 19, παράγραφος 5 ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΗ ΛΕΜΒΟΣ, αναφέρει πως όλα τα σκάφη τα οποία διατίθενται προς ενοικίαση χωρίς δίπλωμα ταχύπλοου πρέπει να φέρουν προστατευτικό κάλυμμα προπέλας.

Η εφαρμογή της απόφασης με αριθμό 2131.4/90224/2022 ξεκινάει 10 ημέρες μετά την ημερομηνία δημοσίευσης, επομένως όλα τα άρθρα που περιέχει έχουν τεθεί ήδη σε ισχύ.

Όσον αφορά τη χρήση του προστατευτικού καλύμματος προπέλας, η τοποθέτηση και η χρήση του είναι υποχρεωτική δύο (2) μήνες μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος Κανονισμού.

Αυτό σημαίνει πως από 1 Μαρτίου 2023, όλα τα σκάφη που νοικιάζονται χωρίς δίπλωμα (με κινητήρες έως 30 Hp) του Γενικού Κανονισμού υπ’ αρ.20 θα πρέπει υποχρεωτικά να προμηθευτούν προστατευτικά καλύμματα προπέλας.

Προστατεύουν την προπέλα από δίχτυα και σχοινιά, και επίσης μειώνεται σημαντικά η πιθανότητα τραυματισμών ανθρώπων και θαλάσσιων ζώων από τους έλικες της προπέλας.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα