Εγνατία Οδός: Τι είναι το “tailgating”, που προκάλεσε το δυστύχημα στην Κουλούρα Ημαθίας
Όσα μας είπε η Τροχαία Βέροιας για το σημείο - Τι δείχνει πρόσφατη έρευνα για την αντικοινωνική οδήγηση των Ελλήνων
Στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος που έγινε πριν μιάμιση περίπου εβδομάδα στην Εγνατία Οδό, στο ύψος της Κουλούρας, αναγνώστες από την περιοχή επικοινώνησαν με την Parallaxi προκειμένου να καταγγείλουν την αντικανονική οδήγηση πολλών οδηγών στον αυτοκινητόδρομο, η οποία θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των ίδιων και των συνεπιβατών τους.
Όπως ανέφεραν, στο συγκεκριμένο σημείο καθώς και σε άλλα στο τμήμα της Εγνατίας από το Κλειδί μέχρι τη Βέροια παρατηρείται συχνά το λεγόμενο “tailgating“. Πρόκειται για το πολύ κλασικό φαινόμενο του να κολλάει ένα όχημα με ταχύτητα στον προπορευόμενο, πιέζοντάς τον να επιταχύνει ή να αλλάξει λωρίδα.
Πρόκειται δυστυχώς για μία από τις συνηθέστερες μορφές αντικοινωνικής οδήγησης στη χώρα μας. Σύμφωνα με έρευνα του ινστιτούτου Ipsos (στοιχεία του 2022, δημοσιοποίηση το Μάιο του 2024), το 31% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι, έστω και σπάνια, ακολουθεί κάποιον οδηγό που προκαλεί εκνευρισμό κρατώντας υπερβολικά μικρή απόσταση. Ειδικότερα, το 20% ανέφερε ότι το κάνει σπάνια, το 8% μερικές φορές και το 3% συχνά. Στην ίδια έρευνα, η Ελλάδα αναδείχθηκε σε «πρωταθλητή» αυτής της παράβασης, με δεύτερη τη Σουηδία και τρίτη τη Γαλλία.
Με αφορμή την καταγγελία, επικοινωνήσαμε με το Τμήμα Τροχαίας Βέροιας, προκειμένου να μάθουμε αν το συγκεκριμένο σημείο έχει κάποιον επιπλέον βαθμό επικινδυνότητας. Ο Αστυνόμος Ά, Θωμάς Νιώπας, δήλωσε:
«Από την Υπηρεσία μας υλοποιείται συγκεκριμένος σχεδιασμός που αφορά την οδική ασφάλεια, με προληπτική και αποτρεπτική παρουσία, αλλά και στοχευμένους τροχονομικούς ελέγχους, για την αντιμετώπιση κυρίως των «επικίνδυνων» τροχονομικών παραβάσεων, που αποτελούν τις βασικότερες αιτίες των σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Τα μέτρα τροχονομικής αστυνόμευσης και οδικής ασφάλειας λαμβάνονται τόσο στο εθνικό, όσο και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και κυρίως στα σημεία που παρατηρούνται συχνότερα τροχαία ατυχήματα.
Όσον αφορά το συγκεκριμένο οδικό σημείο της Εγνατίας Οδού στο ύψος της Κουλούρας Ημαθίας, η συντήρησή του ανήκει αποκλειστικώς στην εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.». Από την Υπηρεσία μας σε περίπτωση εργασιών σε οδικά τμήματα της Εγνατίας Οδού, εκδίδονται σχετικές αποφάσεις κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και λαμβάνονται μέτρα τροχαίας, για την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, στο πλαίσιο της τροχονομικής αστυνόμευσης, εάν διαπιστωθούν τυχόν φθορές του οδοστρώματος, άμεσα ενημερώνεται η αρμόδια εταιρεία, για την αποκατάσταση του προβλήματος.
Ειδικότερα για τη συγκεκριμένη χιλιομετρική θέση (ύψος Κουλούρας του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού), η αρμόδια Υπηρεσία μας δεν έχει διαπιστώσει κάποια φθορά του οδοστρώματος και δεν έχουν παρατηρηθεί συστηματικά φαινόμενα αντικανονικής οδήγησης στο εν λόγω σημείο.
Από τους αστυνομικούς του Τμήματος Τροχαίας Βέροιας σε καθημερινή βάση διενεργούνται έλεγχοι και τακτικές περιπολίες με περιπολικά και συμβατικά οχήματα, με στόχο την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και την ασφαλή κυκλοφορία. Ωστόσο χρειαζόμαστε και τη βοήθεια των πολιτών: να τηρούν τα όρια ταχύτητας, να μην οδηγούν όταν έχουν καταναλώσει αλκοόλ, να μην χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο όταν οδηγούν και να τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Άλλωστε η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας».
Θελήσαμε να λάβουμε και συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία για τον αριθμό των ατυχημάτων στο συγκεκριμένο σημείο της Εγνατίας. Ωστόσο, λάβαμε την απάντηση ότι δεν μπορεί να υποστηριχθεί ο φόρτος του να καταγραφούν ένα-ένα τα σημεία όπου έγιναν όλες οι βεβαιωμένες παραβάσεις στον τομέα ευθύνης του συγκεκριμένου Τμήματος, ώστε μετά να ενταχθούν ξεχωριστά στα στατιστικά. Επίσης, στην περίπτωση της Εγνατίας και γενικά των δρόμων ταχείας κυκλοφορίας, το σημείο βεβαίωσης μιας παράβασης μπορεί να είναι άλλο από το σημείο όπου αυτή διαπράχθηκε. Όπως μας εξήγησαν, εφόσον το προσωπικό της τροχαίας ή κάποιος πολίτης αντιληφθεί κάποια παράβαση και την καταγγείλει, το περίπολο θα περιμένει τον παραβάτη στο πλησιέστερο σημείο όπου μπορεί να τον ακινητοποιήσει με ασφάλεια, καθώς σε πολλά σημεία οι ταχύτητες είναι τέτοιες που κάτι δεν το επιτρέπουν.
Ωστόσο, το Τμήμα παραχώρησε στατιστικά για το πρώτο δεκάμηνο του 2024 σε όλη την περιοχή ευθύνης του (Δήμος Βέροιας, Τοπικές Κοινότητες Μελίκης, Νεοκάστρου & Προδρόμου και στην Εγνατία Οδό από Κλειδί έως Πολύμυλο), τα οποία και δημοσιοποιούμε για κάθε πιθανό ενδιαφερόμενο:
Είδος τροχονομικής παράβασης | Αριθμός παραβάσεων |
Υπερβολική ταχύτητα | 2.584 |
Μη χρήση ζώνη ασφαλείας | 617 |
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ | 342 |
Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση | 180 |
Μη χρήση προστατευτικού κράνους | 116 |
Παραβάσεις σε φορτηγά οχήματα | 4.376 |
Είδος τροχαίου ατυχήματος | Ιανουάριος – Οκτώβριος 2023 | Ιανουάριος – Οκτώβριος 2024 |
Θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα | 3 | 4 |
Σοβαρά τροχαία ατυχήματα | 5 | 1 |
Ελαφρά τροχαία ατυχήματα | 5 | 7 |
Σύνολο | 13 | 12 |