Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο
Στοχευμένους ελέγχους και συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων αρχών ελέγχου κατά τη Πασχαλινή περίοδο, ζήτησε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Στοχευμένους ελέγχους και συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων αρχών ελέγχου κατά τη Πασχαλινή περίοδο, ζήτησε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης σε συνάντηση που είχε με τους προϊστάμενους της διεύθυνσης Ελέγχων και Παρατηρητηρίων και των διευθύνσεων Ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής.
Στη συνάντηση ζητήθηκε από τις υπηρεσίες, ιδιαίτερα κατά τη Πασχαλινή περίοδο, να εντείνουν τους ελέγχους στοχευμένα σε σημεία εμπορίας και διακίνησης αγροτικών προϊόντων, βιομηχανικών ειδών και μαζικής εστίασης σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία (κανόνες ΔΙΕΠΠΥ).
Αποφασίσθηκε δε, η διενέργεια συντονισμένων ελέγχων σε σημεία λιανικής πώλησης, χονδρικής πώλησης και σε οχήματα μεταφοράς προϊόντων, όσον αφορά ιδίως την κατοχή των προβλεπόμενων παραστατικών, την πλήρη και ορθή επισήμανση των προϊόντων, την τήρηση τιμοκαταλόγων καθώς και της τήρησης της υποχρέωσης διάθεσης προϊόντων σε ανώτατες προκαθορισμένες τιμές σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης.
Την Πέμπτη 29 Μαρτίου και ώρα 10 το πρωί, θα πραγματοποιηθεί στη γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ακόμη μία σύσκεψη, υπό την προεδρία του υφυπουργού Στέργιου Πιτσιόρλα και του γενικού γραμματέα Δημήτρη Αυλωνίτη με τον γενικό γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης Νίκο Αντώνογλου ,εκπροσώπους της διοίκησης Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (χονδρεμπόριο), της Ένωσης Κρεοπωλών της Βαρβακείου αγοράς (λιανεμπόριο), της Εθνικής Επαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος ΕΕΔΟΚ, και του ΕΦΕΤ για τα θέματα αγοράς της πασχαλινής περιόδου.
Εγκύκλιος
Με εγκύκλιό της η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή ζητάει από τις αρμόδιες υπηρεσίες κατά την πασχαλινή περίοδο να έχουν αυξημένη ελεγκτική δραστηριότητα σε σημεία διακίνησης και εμπορίας κάθε είδους αγαθών, ιδίως τροφίμων (καταστήματα, λαϊκές αγορές-υπαίθριο εμπόριο, κεντρικές και τοπικές αγορές κ.λ.π.), καθώς και σε επίκαιρα σημεία του εθνικού, επαρχιακού και αστικού δικτύου, λιμάνια κ.λ.π. είτε αυτοτελώς, είτε με συναρμόδιες υπηρεσίες (υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ΣΔΟΕ, υπουργείο Υγείας, κ.λ.π), για την αποτροπή φαινομένων εξαπάτησης και εκμετάλλευσης των καταναλωτών, και προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, οι έλεγχοι θα πρέπει να εστιασθούν:
• Στην ανάρτηση πινακίδων με τις προβλεπόμενες ενδείξεις
• Στην ορθή επισήμανση των τροφίμων (προσυσκευασμένων και μη )
• Στην ορθή επισήμανση Βιομηχανικών προϊόντων
• Στην αποφυγή παραπλανητικών πρακτικών
• Στην έκδοση και κατοχή των νομίμων παραστατικών στοιχείων σε όλα τα στάδια εμπορίας και διακίνησης.
• Στην κατοχή των απαιτούμενων αδειών
• Στην ύπαρξη τιμοκαταλόγων και της αναγραφής επ΄αυτών των προβλεπομένων ενδείξεων
• Στην τήρηση των ανώτατων τιμών σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης
Επί διαπιστωμένων παραβάσεων, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις σύμφωνα με την κατά το ανωτέρω νομοθετικό πλαίσιο προβλεπόμενη διαδικασία.
Όπου διαπιστώνονται στρεβλώσεις στην αγορά (εναρμονισμένες πρακτικές, μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές δραστηριότητες, δεσπόζουσα θέση κ.λ.π.) αυτές παραπέμπονται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.3959/2011 (ΦΕΚ 93/Α/20-04-2011) «Περί προστασίας του ελευθέρου ανταγωνισμού».
Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στα μεγάλα κέντρα συγκέντρωσης κρεάτων και οπωρολαχανικών και στη διακίνηση των προϊόντων αυτών προς τις περιφερειακές και τοπικές αγορές για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών. Τα κέντρα αυτά, ως γνωστόν, αποτελούν τη βάση διαμόρφωσης των τιμών μέχρι τον τελικό καταναλωτή και γι’ αυτό θα πρέπει οι έλεγχοι να γίνονται με στόχο την αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών και κάθε αθέμιτης ενέργειας, με σκοπό την κερδοσκοπία, το παρεμπόριο και την φοροδιαφυγή (υπερτιμολογήσεις, υποτιμολογήσεις, πλαστά και ανειλικρινή παραστατικά, μη έκδοση παραστατικών, ελληνοποιήσεις εισαγωγών, κ.λ.π.) προκειμένου να προστατευτεί ο καταναλωτής και να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον.
Ειδικότερα, εφαρμογή έχουν:
Τρόφιμα
1.Όσον αφορά τα κρέατα,
Τα άρθρα 15 – 21 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ όπου μεταξύ άλλων απαιτείται: α) η κατοχή και τήρηση από τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την εμπορία βοοειδών κρεάτων συστήματος καταγραφής αφίξεων/αγορών και αναχωρήσεων/πωλήσεων, (άρθρο 16)
β) η κατοχή και έκδοση των προβλεπομένων παραστατικών (άρθρο 18),
γ) η ύπαρξη ανηρτημένων πινακίδων με τις προβλεπόμενες ενδείξεις, (άρθρο 19)
δ) η μη πώληση έτοιμου μη προσυσκευασμένου κιμά, κομμένου εκ των προτέρων (άρθρο 20).
2. Όσον αφορά τα προϊόντα αρτοποιίας,
Το άρθρο 26 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ, όπου μεταξύ άλλων απαιτείται: α) η ύπαρξη των προβλεπομένων πινακίδων στο ράφι του καταστήματος, β) η αναγραφή επί των συσκευασιών των προβλεπομένων ενδείξεων με έμφαση στην ένδειξη της «κατάστασης», στην διακριτή τοποθέτηση στους χώρους διάθεσης.
3. Όσον αφορά τα Πτηνοτροφικά προϊόντα (αυγά),
Το άρθρο 27 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ, σύμφωνα με το οποίο απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην εμπορία και διακίνηση αυγών ήτοι πλήρης επισήμανση από εγκεκριμένο ωοσκοπικό κέντρο επί του κελύφους αυτών, καθώς και αναγραφή των προβλεπομένων από τον Καν. 589/2008 ενδείξεων επί των συσκευασιών διακίνησης καθώς και επί των παραστατικών.
4. Όσον αφορά τα οπωρολαχανικά,
Τα άρθρα 28-30 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ όπου μεταξύ άλλων απαιτείται: α) η αναγραφή επί των συσκευασιών και παραστατικών των προβλεπομένων ενδείξεων, ιδιαίτερα του κωδικού παρτίδας καθώς και επί των προϊόντων «πατάτες» και «ντομάτες» της ποικιλίας, τήρηση του βιβλίου ιχνηλασιμότητας (άρθρο 28),
β) η ύπαρξη -ανάρτηση στους χώρους λιανικής πώλησης πινακίδων πώλησης με τις προβλεπόμενες ενδείξεις,
γ) η κατοχή και έκδοση των προβλεπομένων παραστατικών (άρθρο 30).
Βιομηχανικά είδη – υπηρεσίες – εστίαση και αναψυχή
1. Όσον αφορά την διακίνηση-εμπορία, εποχικών ειδών και παιχνιδιών,
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί α) σε ότι αφορά τις ενδείξεις που θα πρέπει να αναγράφονται επί της συσκευασίας ή επί πινακίδας σταθερά προσαρτημένης σε αυτά, σύμφωνα με το άρθρο 50 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ με έμφαση στην καταχωρημένη εμπορική επωνυμία, το καταχωρημένο εμπορικό σήμα, την πλήρη διεύθυνση του κατασκευαστή ή του εισαγωγέα, πληροφορίες προφύλαξης χρήσης και συντήρησης στην ελληνική γλώσσα καθώς και της σήμανσης CE με τρόπο εμφανή, ευανάγνωστο, ανεξίτηλο, που να πληροί τις γενικές αρχές του άρθρου 30 Κανονισμού ΕΚ 765/2008. Γενικότερα θα πρέπει να ελεγχθεί αν αυτά τα προϊόντα εναρμονίζονται με την ενωσιακή νομοθεσία, λαμβανομένου υπόψη ότι εντάσσονται στην κατηγορία προϊόντων που απαιτείται να φέρουν σήμανση συμμόρφωσης προς αυτήν.
β) στην κατοχή και έκδοση των προβλεπομένων παραστατικών (άρθρο 80) των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ
2. Όσον αφορά επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και μαζικής εστίασης
α) Τήρηση τιμοκαταλόγων από καταστήματα παροχής υπηρεσιών και μαζικής εστίασης (άρθρα 67,70),
β) Στις ενδείξεις επί των τηρούμενων τιμοκαταλόγων (έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, κατεψυγμένο, προϊόν ΠΟΠ) άρθρο 71.
γ) Στην τήρηση των ανώτατων τιμών σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης (άρθρο 115).
Οι υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, στις οποίες κοινοποιείται η εγκύκλιος, οφείλουν να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους στους χώρους αρμοδιότητάς των (λιμάνια, πλοία κ.λ.π).
Σημειώνεται ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι των ελεγκτικών υπηρεσιών, πέραν των καθηκόντων του ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, ασκούν ανάλογα και τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες του φορολογικού ελεγκτή όπως αυτές προβλέπονται από τη νομοθεσία.
Πηγή: ΑΠΕ