Ιδιωτικά σχολεία δεν δέχονται μαθητές με αναπηρία

Έρευνα από τον Συνήγορο του Πολίτη ύστερα από σοβαρές καταγγελίες.

Parallaxi
ιδιωτικά-σχολεία-δεν-δέχονται-μαθητέ-957785
Parallaxi

Στον Συνήγορο του Πολίτη κατέφυγαν αγανακτισμένοι γονείς οι οποίοι κατήγγειλαν συγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία ότι δεν δέχονται τα παιδιά τους με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, χρησιμοποιώντας διάφορες δικαιολογίες και παρά τη ρητή πρόβλεψη του νόμου ότι έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με τα δημόσια σχολεία.

Ο Συνήγορος διερεύνησε τις καταγγελίες και κατέληξε ότι ισχύουν και ως εκ τούτου ζήτησε από το υπουργείο Παιδείας να βελτιώσει την εποπτεία του προς τα ιδιωτικά σχολεία και να εκδώσει υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των γενικών αρχών κατά τη σύνταξη των εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας σε συμφωνία με το εθνικό δίκαιο. Σύμφωνα με την αναφορά, στον Συνήγορο του Πολίτη, υποβλήθηκαν αναφορές από γονείς παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ε.ε.α) τα οποία δεν έγιναν δεκτά για εγγραφή σε ιδιωτικά σχολεία, ή δεν έγινε δεκτή η επανεγγραφή ή η συνέχιση φοίτησης ή αποπέμφθηκαν από ιδιωτικό σχολείο κατά την αλλαγή της βαθμίδας εκπαίδευσης.

Η Αρχή πέρα από τη διαμεσολάβηση για κάθε ατομική υπόθεση ξεχωριστά, στο πλαίσιο της οποίας ενημέρωσε τις αρμόδιες διευθύνσεις εκπαίδευσης ως εποπτεύουσες υπηρεσίες, διερεύνησε το συστημικό ζήτημα. Από τη διερεύνηση προέκυψε ότι ιδιωτικά σχολεία με διάφορους έμμεσους τρόπους δεν αποδέχονται ή αποπέμπουν παιδιά με αναπηρίες ή/και ε.ε.α, παρά την αντίθετη ρητή πρόβλεψη στη νομοθεσία. Συγκεκριμένα, η νομοθεσία ορίζει ότι έχουν την ίδια οργάνωση με τα αντίστοιχα δημόσια σχολεία, ότι δεν μπορούν πλέον να αρνηθούν εγγραφή μαθητών λόγω της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους, ότι η φοίτησή τους γίνεται με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία της γενικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και ότι η παράβαση της διάταξης αυτής επισύρει πειθαρχικό παράπτωμα για το ιδιωτικό σχολείο. Η μη επανεγγραφή ή η απομάκρυνση μαθητή λόγω χαμηλής επίδοσης επίσης, εκ του νόμου, θεωρείται πειθαρχικό παράπτωμα.

Τα «κόλπα» των ιδιωτικών σχολείων για να μη δέχονται παιδιά με αναπηρίες

Όπως αναφέρει ο Συνήγορος στην έκθεσή του όπως προκύπτει από τη διερεύνηση των υποθέσεων και τις επικοινωνίες σε σχέση με το ζήτημα παιδιών με αναπηρίες ή/ και ε.ε.α που αιτούνται εγγραφής ή φοιτούν ήδη σε ιδιωτικά σχολεία, στην πράξη συμβαίνουν τα εξής:

-κατά τη διαδικασία της αίτησης εγγραφής η οποία τελείται σε προκαθορισμένη συνάντηση των γονέων με τον υπεύθυνο του σχολείου, κατά την οποία οι γονείς ενημερώνουν για το παιδί με αναπηρία ή ε.ε.α, το ιδιωτικό σχολείο συνήθως γνωστοποιεί εκ των υστέρων ότι το παιδί τους δεν γίνεται δεκτό λόγω έλλειψης θέσης παρότι εάν είχαν ήδη πληρωθεί οι θέσεις δεν θα είχε καθοριστεί η συνάντηση εξαρχής,

– ως προϋπόθεση της αίτησης εγγραφής το παιδί αξιολογείται από εκπρόσωπο του ιδιωτικού σχολείου, χωρίς γνωστοποίηση στους γονείς των διαγνωστικών εργαλείων και χωρίς νομικά εχέγγυα σε σχέση με τη διαδικασία, η οποία καθαυτή ενδέχεται να παραβιάζει δικαιώματα του παιδιού, παρότι η αξιολόγηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών εκ του νόμου γίνεται από τα ΚΕΔΑΣΥ και για τους μαθητές ιδιωτικών σχολείων,

-η αποπομπή του παιδιού λόγω διαπίστωσης των αναγκών του παιδιού ή λόγω χαμηλότερης από το αναμενόμενο επίδοσης μπορεί να τελεστεί κατά τη διάρκεια της φοίτησης, καθότι γενικότερα η μετεγγραφή από ιδιωτικό σχολείο εκ του νόμου επιτρέπεται και κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, συνηθέστερα, πραγματοποιείται κατά τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό ή από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χρονική περίοδο κατά την οποία το παιδί έχει ήδη δεσμούς πολλών ετών με τους συμμαθητές/συνομηλίκους του κι ενώ έχει ήδη φοιτήσει στο ιδιωτικό σχολείο για μεγάλο χρονικό διάστημα (6 ή 7 ετών), με διάφορες αιτιολογίες, παρότι ο νόμος για την ιδιωτική εκπαίδευση απαγορεύει τη μη επανεγγραφή ή την απομάκρυνση μαθητή λόγω χαμηλής επίδοσης

– το παιδί έχει εγγραφεί και φοιτήσει στο ιδιωτικό σχολείο με ιδιωτική εξατομικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη, ως παράλληλη στήριξη με δαπάνη των γονέων, αποπέμπεται, ωστόσο, από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποκλειόμενο από το σχολικό του περιβάλλον και τους συνομηλίκους/φίλους του,

– όροι στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας είναι αντιφατικοί ή υποκρύπτουν πρακτική αποπομπής παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες ε.ε.α, παρότι, στον ίδιο κανονισμό μπορεί να αναφέρεται ρητά ότι γίνονται δεκτοί οι μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες και υποστηρίζονται αντίστοιχα με τα δημόσια σχολεία

– όροι στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του ιδιωτικού σχολείου συχνά δημιουργούν ουσιώδη πλάνη, σε γονείς/νόμιμους εκπροσώπους ανηλίκων που έχοντας το συνταγματικό δικαίωμα να αποφασίσουν για το πλαίσιο εκπαίδευσης του παιδιού τους και το εγγράφουν σε ιδιωτικό σχολείο θεωρώντας ότι θα φοιτήσει σε ένα σταθερό εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Πηγή: ieidiseis

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα