Καταγγελία ναυτεργατών: Κίνδυνοι για επιβάτες και πληρώματα από δρομολόγια εν μέσω απαγορευτικού
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ αναφέρουν πως ακτοπλοϊκές εταιρείες επιχείρησαν να παρακάμψουν το απαγορευτικό απόπλου
Τους κινδύνους που ενέχει για επιβάτες και ναυτεργάτες, η εκτέλεση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων παρά το απαγορευτικό απόπλου, τονίζουν μέσω ανακοίνωσής τους, τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα σωματεία, οι ναυτιλιακές εταιρείες εκμεταλλεύτηκαν το νομικό πλαίσιο που αφήνει την τελική ευθύνη της εκτέλεσης των δρομολογίων στον πλοίαρχο, ακόμα και υπό ακραίες καιρικές συνθήκες, χωρίς να διασφαλίζονται παράλληλα οι κατάλληλες λιμενικές υποδομές για ασφαλείς προσεγγίσεις.
Μεταξύ άλλων, καταγγέλλεται επίσης πως τροποποιήθηκαν δρομολόγια και αναζητήθηκαν εναλλακτικοί τρόποι αναχώρησης, ώστε να μην χαθούν έσοδα, ενώ οι λιμενικές αρχές και το υπουργείο Ναυτιλίας δεν προχώρησαν σε έκδοση νέου απαγορευτικού παρά τις επικίνδυνες συνθήκες.
Αναλυτικά η καταγγελία των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ:
Εχθές, 8 Αυγούστου, μέχρι τις 13:00 ίσχυε απαγορευτικό απόπλου από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου – με εξαίρεση τις γραμμές του Αργοσαρωνικού – και αναμένονταν νέα επικαιροποίηση από το υπουργείο, ενώ παράλληλα, σε όλες τις Κυκλάδες επικρατούσαν θυελλώδεις άνεμοι, 8-9 Μποφόρ.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, αναζητούσαν τρόπους παράκαμψης των περιορισμών, εξετάζοντας τις καιρικές συνθήκες σε κάθε λιμάνι προορισμό ξεχωριστά, προσπαθώντας να βρουν τρόπο, για την πραγματοποίηση των δρομολογίων.
Αξιοποιώντας το παράλογο μιας νομοθεσίας, «κομμένης και ραμμένης» στα συμφέροντα των εφοπλιστών, που προβλέπει ότι σε ακραίες καιρικές συνθήκες την ευθύνη έχει ο πλοίαρχος για την εκτέλεση των δρομολογίων, χωρίς φυσικά παράλληλα, να εξασφαλίζονται ουσιαστικά μέτρα τέτοιων λιμενικών εγκαταστάσεων, που να διασφαλίζουν τον ασφαλή κατάπλου και απόπλου των πλοίων, προσπαθούσαν με κάθε τρόπο, να παρακάμψουν το απαγορευτικό. Έτσι προχώρησαν σε τροποποιήσεις δρομολογίων ώστε να καταφέρουν να αναχωρήσουν τα πλοία, υποτάσσοντας στα κέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών, την ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών.
Σ’ αυτή την επικίνδυνη τακτική σύμμαχο είχαν και το υπουργείο Ναυτιλίας και τις λιμενικές αρχές, που δεν εξέδιδαν νέο απαγορευτικό, παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν.
Ο κίνδυνος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθούν όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, το υπουργείο ναυτιλίας και οι λιμενικές αρχές.
Το αποτέλεσμα ήταν:
- Επικίνδυνες συνθήκες ναυσιπλοΐας με σοβαρό κίνδυνο για επιβάτες και πληρώματα.
- Μεγάλες καθυστερήσεις με συνέπεια την παραβίαση των προβλεπόμενων χρόνων εργασίας και ανάπαυσης των ναυτεργατών, ιδίως σε ορισμένα ταχύπλοα.
- Καταπόνηση των μηχανοστασίων και ζημιές σε πλοία, όπως στον καταπέλτη του “ΤΕΡΑ ΤΖΕΤ 2”, γεγονός που υπονομεύει την ασφαλή λειτουργία τους.
- Αδυναμία προσέγγισης σε λιμάνια, όπως συνέβη με το “ΤΕΡΑ ΖΕΤ 2” που δεν κατάφερε να προσεγγίσει το λιμάνι της Ηρακλειάς, αναδεικνύοντας και τα σοβαρά προβλήματα λιμενικών υποδομών σε πολλά νησιά.
- Και τέλος εχθές, ουρές από ταλαιπωρημένο κόσμο στο λιμάνι του Πειραιά, να τους κρατάνε για ώρες σε αναμονή οι ναυτιλιακές εταιρείες, με στόχο να πιέσουν για την εκτέλεση των δρομολογίων.
Αυτές οι πρακτικές αποδεικνύουν, για ακόμη μια φορά, ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, με την πλήρη ανοχή και κάλυψη του υπουργείου Ναυτιλίας, προτεραιότητα δεν έχουν την ασφάλεια της ζωής στα πλοία τους, αλλά τα κέρδη τους, με οποιοδήποτε συνεπάγεται αυτό.
Δεν τους ενδιαφέρει «να μην χαθούν οι διακοπές του κόσμου», όπως προσχηματικά επικαλούνται, αλλά να μην χαθεί ούτε ευρώ από τα κέρδη τους, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει να παίζουν με τη ζωή επιβατών και ναυτεργατών.
Καλούμε τους ναυτεργάτες και τους κάτοικους των νησιών, να διεκδικήσουμε ένα σύγχρονο ακτοπλοϊκό δίκτυο, με φθηνές και ασφαλείς ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, με οργανικές συνθέσεις που θα ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες των πλοίων και με ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα.
Απαιτούμε από το υπουργείο Ναυτιλίας και τις αρμόδιες λιμενικές αρχές, την πλήρη ανάληψη των ευθυνών τους, για την ασφαλή μετακίνηση επιβατών και ναυτεργατών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.