Καταγγελίες από τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, μετά την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

Mια σειρά από «σοβαρά προβλήματα» αναδεικνύει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (Ε.Ε.Ε.Κ.Ε.), κατά της διοίκησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.).

Parallaxi
καταγγελίες-από-τους-ελεγκτές-εναέρι-1158070
Parallaxi

Σε σειρά καταγγελιών μετά την παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μια σειρά από «σοβαρά προβλήματα» που, όπως υποστηρίζει, παραμένουν άλυτα, αναδεικνύει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (Ε.Ε.Ε.Κ.Ε.), στρέφοντας τα πυρά της κατά της διοίκησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.).

Στην ανακοίνωση γίνεται αναφορά στην παραπομπή της Ελλάδας για τη μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2018/1048, που αφορά τις διαδικασίες προσέγγισης PBN, καθώς και στην αιτιολογημένη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μη εφαρμογή απαιτήσεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2017/373, σε ό,τι αφορά την τεχνολογία αναγνώρισης των αεροσκαφών από το σύστημα επιτήρησης. Οι ελεγκτές επικαλούνται επίσης ότι, κατά την ανακοίνωσή τους, η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να κρίνει ανεπαρκείς τις μέχρι σήμερα προσπάθειες των ελληνικών αρχών.

Η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε. υποστηρίζει ότι δεν συμπεριλήφθηκε στην κατάρτιση του «Action Plan», για το οποίο, όπως αναφέρει, ενημερώθηκε μέσω δελτίων τύπου. Αναφέρει ακόμη ότι είχε εκφράσει εξαρχής τη θέση πως το σχέδιο ήταν ανεφάρμοστο και ότι τα χρονοδιαγράμματα ήταν «ουτοπικά». Επικαλείται δελτίο τύπου της Υ.Π.Α. της 1/2/2025, με τίτλο «Ταχείς Ρυθμοί στην Αντιμετώπιση Θεμάτων για τη Βελτίωση των Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας», σημειώνοντας ότι τότε η διοίκηση απαντούσε σε καταγγελίες μιλώντας για «μεμονωμένες φωνές» και «δηλώσεις παλαιάς συνδικαλιστικής κοπής».

Στη συνέχεια, η Ένωση παραθέτει επιμέρους ζητήματα. Για τις διαδικασίες PBN αναφέρει ότι τον Μάιο του 2024 έθεσε ως όρο για την παροχή υπερεργασίας το 2024 την προκήρυξη διαγωνισμού για τον σχεδιασμό διαδικασιών PBN, δέσμευση που, όπως σημειώνει, η διοίκηση της Υ.Π.Α. ανέλαβε γραπτώς. Υποστηρίζει ότι ο διαγωνισμός «κατέληξε στα δικαστήρια», καθώς, κατά την ανακοίνωση, δεν τηρήθηκαν αυτούσια τα πρότυπα της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. και οι διατάξεις του ν. 4412/16.

Για το σύστημα επιτήρησης, η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε. αναφέρει ότι δεν έχει υπογραφεί σύμβαση προμήθειας, ενώ κάνει λόγο για ανάγκη τριών ετών από τη σύναψη της σύμβασης μέχρι την παράδοση. Προσθέτει ότι λίγο πριν σταλεί ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο, φέρεται να αποκαλύφθηκε πως δεν είχε εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, καθώς δεν είχε ενημερωθεί το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ώστε να εγγραφεί η απαιτούμενη πίστωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2026.

Στην ίδια ενότητα καταγράφεται ότι ο προϋπολογισμός του συστήματος το 2023 ήταν 76 εκατ. ευρώ και ότι πλέον γίνεται λόγος για κόστος που φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί. Αναφέρει επίσης ότι σε δελτίο τύπου της 1/9/2025 η Υ.Π.Α. είχε κάνει λόγο για «τελική προσφορά» στις 20 Αυγούστου 2025, ενώ, όπως σημειώνει η Ένωση, το κόστος φέρεται να έχει αυξηθεί έκτοτε. Στο ίδιο πλαίσιο γίνεται αναφορά σε απουσία τεύχους προδιαγραφών, σε άρνηση τεχνικής βοήθειας από το Eurocontrol και σε εκτίμηση ότι το νέο σύστημα θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμο το καλοκαίρι του 2029, «εάν όχι του 2030». Η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε. υποστηρίζει ακόμη ότι το νέο σύστημα επιτήρησης είναι απαραίτητο για την ενεργοποίηση CPDLC – DLS, για την απουσία της οποίας αναφέρει ότι υπάρχει ήδη καταδίκη και κίνδυνος νέας παραπομπής.

Στην ανακοίνωση περιλαμβάνεται επίσης αναφορά στο σύστημα επικοινωνιών (VCRS) του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών/Μακεδονίας (Κ.Ε.Π.ΑΘ.Μ.), με την Ένωση να υποστηρίζει ότι, παρά τις διαβεβαιώσεις σε δελτία τύπου, το αίτημα τροποποίησης της σύμβασης απορρίφθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο στα τέλη Οκτωβρίου και ότι το ζήτημα εκκρεμεί για περισσότερα από τέσσερα έτη. Αναφορά γίνεται και στη μετεγκατάσταση της Προσέγγισης Αθηνών από το Ελληνικό στον ΔΑΑ, για την οποία σημειώνεται ότι, παρά τις προβλέψεις περί ολοκλήρωσης εντός του πρώτου τριμήνου 2025, η σύμβαση υπεγράφη «προ ημερών», με καθυστέρηση που αποδίδεται σε μη έγκαιρη προσκόμιση δικαιολογητικών για ανανέωση χρηματοδότησης.

Η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε. αναφέρεται ακόμη σε μελέτη εκτίμησης χωρητικότητας του ΔΑΑ, σημειώνοντας ότι ενώ υπήρχε ήδη επικαιροποιημένη μελέτη από τον Μάρτιο 2024, για την οποία αναφέρει ότι καταβλήθηκαν περίπου 150.000 ευρώ, παραγγέλθηκε νέα μελέτη που, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται, κόστισε περίπου 100.000 ευρώ. Στο ίδιο σημείο καταγγέλλεται ότι η Ένωση δεν κλήθηκε να συμμετάσχει, ούτε της κοινοποιήθηκαν αποτελέσματα, ενώ παρατίθενται καταγγελίες για αποκλεισμό ελεγκτών από σύσκεψη της 8/12/2025 για την παρουσίαση και συζήτηση των αποτελεσμάτων.

Στο τελευταίο μέρος της ανακοίνωσης περιγράφονται, όπως αναφέρεται, προβλήματα στους επιχειρησιακούς χώρους, με αναφορές σε «αχρηστευμένες καρέκλες» και σε κατάσταση στους Πύργους Ελέγχου περιφερειακών αεροδρομίων που χαρακτηρίζεται «τραγική», καθώς και περιστατικό εισροής νερού από την οροφή επιχειρησιακής αίθουσας του Κ.Ε.Π.ΑΘ.Μ. κατά τη διάρκεια νεροποντής στην Αθήνα. Παράλληλα, τίθενται ζητήματα οικονομικής βιωσιμότητας της Υ.Π.Α. ως Ν.Π.Δ.Δ. και καταγράφεται η θέση ότι η διοίκηση «επιμένει να μην δηλώνει τα αναγκαία κόστη στο Σχέδιο Επιδόσεων», ώστε να ανακτηθούν από τα τέλη αεροναυτιλίας.

Κλείνοντας, η Ε.Ε.Ε.Κ.Ε. δηλώνει ότι, «με τα μέχρι σήμερα δεδομένα», οι ελεγκτές είναι αποφασισμένοι να μη συνεχίσουν να στηρίζουν το σύστημα «απλά για να δίνουμε άλλοθι» στη διοίκηση και αναφέρει ότι δεν πρόκειται να προσφέρουν υπερεργασία την καλοκαιρινή περίοδο του 2026, προειδοποιώντας ότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να υποστηριχθούν οι αυξημένες χωρητικότητες των προηγούμενων ετών και να υπάρξει «κατακόρυφη αύξηση των καθυστερήσεων».

Πηγή: money-tourism.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα