Μία ιστορία για κουνούπια που πρέπει να μάθουν τα παιδιά

Οι συνειρμοί που δημιουργούν οι αναφορές αυτές μπορεί να φαίνονται αυτονόητοι στους ενήλικες αναγνώστες, συνιστούν, όμως, το κατάλληλο μέσο για την ευαισθητοποίηση των παιδιών για το θέμα των κουνουπιών.

Parallaxi
μία-ιστορία-για-κουνούπια-που-πρέπει-ν-219126
Parallaxi

Μία καινούρια γειτονιά, για να στήσουν εκεί το δικό τους σπιτικό, αναζητούν τρεις οικογένειες ψάχνοντας για το ιδανικό περιβάλλον. Ένας απεριποίητος κήπος με σάπια φύλλα και λιμνάζοντα νερά είναι η επιλογή του ζεύγους του κυρίου και της κυρίας Κουνουπά, ένα διώροφο με κήπο, βρυσούλες και συντριβάνι εκείνη του κ. Ντίνου και της κ. Τζένης Κουνούπι και ένα πανέμορφο μπαλκόνι με γλάστρες η επιλογή του Μίμη και της Έλλης Κουνουπάκι. Στο πάρτι γνωριμίας, η οικογένεια Κουνουπά χαρακτηρίζει ιδανικό το περιβάλλον, η κ. Τζένη Κουνούπι βρίσκει ότι το διώροφο με κήπο ταιριάζει με το προσωπικό της στυλ, ενώ η οικογένεια Κουνουπάκι δείχνει να εκτιμά ιδιαίτερα τα άφθονα πιατάκια με νερό, αλλά και το γεγονός ότι το σπίτι δεν έχει σίτες και έτσι μπορούν όλοι να μπαινοβγαίνουν στο εσωτερικό του οποιαδήποτε ώρα και στιγμή.

«Οι συνειρμοί που δημιουργούν οι αναφορές αυτές μπορεί να φαίνονται αυτονόητοι στους ενήλικες αναγνώστες, συνιστούν, όμως, το κατάλληλο μέσο για την ευαισθητοποίηση των παιδιών για το θέμα των κουνουπιών» επισημαίνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η συγγραφέας της ιστορίας, γιατρός δημόσιας υγείας και προϊσταμένη του Τμήματος Δημόσιας Υγείας της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Μαρία Σιδηροπούλου. Όπως εξηγεί, η «ιστορία για κουνούπια που πρέπει να μάθουν τα παιδιά» χρησιμοποιείται ως εκπαιδευτικό μέσο στο πρόγραμμα αγωγής υγείας, που εφαρμόζεται από το 2015 σε νηπιαγωγεία και στις πρώτες τάξεις δημοτικών σχολείων της Κεντρικής Μακεδονίας.

«Τα παιδιά αντιδρούν πολύ θετικά στην ιστορία, αντιλαμβάνονται πολύ καλά ποιο είναι εκείνο το περιβάλλον που ευνοεί την ανάπτυξη πληθυσμών κουνουπιών και μαθαίνουν με έναν χαριτωμένο αλλά και ευφάνταστο τρόπο για τα φυσικά μέσα απώθησης των κουνουπιών, όπως ο βασιλικός και η λεβάντα, αλλά και για απλούς τρόπους αντιμετώπισης της φαγούρας, όπως η μπανανόφλουδα» αναφέρει χαρακτηριστικά. Διευκρινίζει, μάλιστα, ότι μέσω του παραμυθιού, τα παιδιά γνωρίζουν τον τρόπο αναπαραγωγής των κουνουπιών, καθώς αρκεί μία σταγόνα από αίμα ώστε τα θηλυκά κουνούπια να γεννήσουν αυγά, αλλά και την κρισιμότητα της ύπαρξης αυτών των προϋποθέσεων για την επιβίωσή τους.

«Η ιστορία ολοκληρώνεται με την απόφαση των ανθρώπων-ενοίκων της γειτονιάς να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, να καθαρίσουν τις αυλές και τα μπαλκόνια, να διώξουν τα παρατημένα λάστιχα, να μην αφήνουν νερό στα πιατάκια από τις γλάστρες, να τοποθετήσουν σίτες σε παράθυρα και πόρτες και να προστατεύονται από τα τσιμπήματα με εντομοαπωθητικά. Μετά από όλα αυτά, η συνέλευση των κουνουπιών καταλήγει στην απόφαση ότι δεν έχουν πια μέλλον σε αυτόν τον τόπο και πρέπει να ψάξουν για κάποια άλλη ανθρωπογειτονιά για να φτιάξουν και πάλι τις φωλιές τους» λέει η κ. Σιδηροπούλου.

Οι εντυπώσεις των παιδιών

Όσο για τις εντυπώσεις των παιδιών και τα σχόλιά τους, μεταφέρει τον ενθουσιασμό των μικρών παιδιών, τις ατάκες τους, τις μιμήσεις του τρόπου με τον οποίο πετούν τα κουνούπια, τις περιγραφές τους για τα ενοχλητικά τσιμπήματα, αλλά και την παρομοίωση του κ. Ντίνου Κουνούπι με τον …κινηματογραφικό χαρακτήρα του Τζέιμς Μποντ, αφού φορά φράκο και παπιγιόν και κρατά στα χέρια του ένα νεροπίστολο που πετά νερό για μπουγέλο.

Εκτός, όμως, από το συγκεκριμένο πρόγραμμα για τις μικρές ηλικίες, εφαρμόζονται και άλλα προγράμματα αγωγής υγείας, με θεματολογίες όπως «η υγιεινή των χεριών» για παιδιά από τεσσάρων έως δώδεκα ετών, «κουνούπια, ένα πρόβλημα για τον άνθρωπο και την δημόσια υγεία» για παιδιά σχολικής ηλικίας από οκτώ έως δώδεκα ετών, «σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα» για εφήβους των γυμνασίων και των λυκείων και «ενεργητικός αντικαπνιστής» για τις ίδιες ηλικίες.

«Κατά τη διάρκεια του 2017, τα προγράμματα αυτά παρακολούθησαν 9.480 μαθητές και μαθήτριες από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε περισσότερα από τριάντα σχολεία σε όλη την Κεντρική Μακεδονία» αναφέρει η κ. Σιδηροπούλου και γνωστοποιεί ότι αυτά τα προγράμματα θα συνεχιστούν και την επόμενη σχολική χρονιά. Παράλληλα, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν ζητήσει έγκριση από το υπουργείο Παιδείας για την έναρξη δύο νέων προγραμμάτων και την επέκτασή τους και σε άλλες ομάδες του πληθυσμού. Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζει τη σημασία της εκπαίδευσης στην πρόληψη από τις πολύ μικρές ηλικίες.

Σημειώνεται, ότι το Τμήμα Δημόσιας Υγείας της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας έχει αναλάβει τον συντονισμό του Δικτύου Δράσεων Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας, το οποίο απαρτίζεται από 35 επαγγελματίες υγείας (γιατρούς δημόσιας υγείας ΕΣΥ, γιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων, επισκέπτες και επισκέπτριες υγείας, επόπτες δημόσιας υγείας, νοσηλευτές, μαίες, ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς), που προέρχονται και από τις επτά περιφερειακές ενότητες. Το δίκτυο διατηρεί σε λειτουργία θεματικό ιστότοπο με τίτλο «Δίκτυο Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας» στην κεντρική ιστοσελίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (www.pkm.gov.gr), με στόχο την ενημέρωση των πολιτών για τα σημαντικότερα θέματα δημόσιας υγείας. Άλλωστε, σε αυτήν την ιστοσελίδα λειτουργεί φόρμα επικοινωνίας με τους πολίτες, μέσω της οποίας οι επαγγελματίες του δικτύου απαντούν στα ερωτήματα που διατυπώνονται.

Πηγή: ΑΠΕ, Π.Γιούλτση

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα