Μπλόκο στην πλατφόρμα LNG στον Παγασητικό – Απορρίφθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η απόφαση που έλαβε το Υπουργείο Περιβάλλοντος
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απέρριψε τον φάκελο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το σχεδιαζόμενο FSRU στον Παγασητικό Κόλπο, την γνωστή πλατφόρμα LNG, όπως έκανε γνωστό πριν από λίγη ώρα, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαος Τσάφος, ο οποίος βρίσκεται στο Valis Resort στην Αγριά, ως προσκεκλημένος ομιλητής στη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδας.
Η επένδυση εξετάστηκε από ειδική επιτροπή του Υπουργείου, η οποία αιτιολογώντας την απόρριψη του έργου επισήμανε ότι «προκύπτει ότι οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου είναι εξαιρετικά σημαντικές ακόμη και μετά την πρόβλεψη ειδικών όρων και περιορισμών, καθώς και μετά την αντιστάθμισή τους».
Στην απόφαση του ΥΠΕΝ αναφέρεται, δε, πως ελήφθη υπόψη το γεγονός ότι «οι αντιρρήσεις για το προτεινόμενο έργο που διατυπώνονται στις γνωμοδοτήσεις που προαναφέρθηκαν και στις απόψεις του κοινού εγείρουν μείζονα περιβαλλοντικά ζητήματα τα οποία καθιστούν αδύνατη την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Επίσης, από πλευράς του φορέα του έργου, δεν έχει υποβληθεί συνολικό απαντητικό υπόμνημα, που να επιλύει τα εν λόγω ζητήματα.
Υπενθυμίζεται πως η Mediterranean Gas, η εταιρεία που προωθούσε την ωρίμανση του έργου, είχε καταθέσει ΜΠΕ στις αρχές του 2023. Η προοπτική υλοποίησης ενός τέτοιου project στον Παγασητικό Κόλπο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία.
Η πρώτη αντίδραση της Mediterranean Gas
Τις πρώτες του δηλώσεις σχετικά με την απόρριψη της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου ARGO FSRU στον Παγασητικό Κόλπο έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterranean Gas, Βασίλης Πετκίδης.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο επικεφαλής της εταιρείας εμφανίστηκε αιφνιδιασμένος από την εξέλιξη.
«Μόλις ενημερωθήκαμε από εσάς. Πρέπει να δούμε την αιτιολογία για να εξετάσουμε τις επόμενες κινήσεις που πρέπει να κάνουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Πετκίδης τόνισε ότι η Mediterranean Gas θα μελετήσει προσεκτικά το σκεπτικό της απόφασης προτού αποφασίσει τα επόμενα βήματά της, επισημαίνοντας πως είναι απαραίτητο να γίνουν γνωστοί οι λόγοι που οδήγησαν στην απόρριψη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Παράλληλα, εξέφρασε την εκτίμηση ότι ενδεχόμενη οριστική ακύρωση του έργου θα αποτελούσε σημαντική απώλεια για την περιοχή.
«Αν ισχύει, πιστεύω ότι ο Βόλος θα έχει χάσει μια πολύ μεγάλη ευκαιρία», δήλωσε, υπογραμμίζοντας ότι η εταιρεία εξακολουθεί να θεωρεί το έργο ιδιαίτερα σημαντικό για την τοπική και εθνική οικονομία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterranean Gas επανέλαβε επίσης τη θέση της εταιρείας ότι βασική επιδίωξη παραμένει η ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τα χαρακτηριστικά και τα οφέλη της επένδυσης.
«Αυτό που θέλουμε είναι η κοινωνία του Βόλου να καταλαβαίνει το έργο, τη σημασία του και το όφελος που μπορεί να φέρει για την κοινωνία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας, ο κ. Πετκίδης ξεκαθάρισε ότι η εταιρεία θα τοποθετηθεί αναλυτικότερα μόλις παραλάβει και αξιολογήσει το πλήρες πόρισμα των αρμόδιων υπηρεσιών.
«Θα δούμε την απάντηση του πορίσματος, θα εξετάσουμε τους λόγους που αναφέρονται και στη συνέχεια θα λάβουμε τις αποφάσεις μας», σημείωσε.
Η εξέλιξη αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τη συζήτηση που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες γύρω από το έργο του πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Παγασητικό, το οποίο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις αλλά και ισχυρή υποστήριξη από διαφορετικούς φορείς της περιοχής.
Οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας
Χιλιάδες πολίτες στο Βόλο είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους στην κατασκευή σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Παγασητικό.
Ο γραμματέας του Συλλόγου για την Προστασία και Ανάδειξη του Παγασητικού «Ο Παγασητικός μάς ενώνει» Ναπολέων Κολοβός είχε αναφέρει στην εφημερίδα ΑΥΓΗ τους λόγους που οι κάτοικοι εναντιώνονται στο έργο.
Το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι εγκαταστάσεις, με βάση την ευρωπαϊκή Οδηγία, κατατάσσονται στον υψηλότερο βαθμό επικινδυνότητας.
Σε περίπτωση μεγάλου ατυχήματος:
* Σε απόσταση 600 μέτρων θα έχουμε 99% θύματα.
* Σε απόσταση 500 μέτρων θα έχουμε 50% θύματα.
* Σε απόσταση 5.000 μέτρων θα έχουμε 1% θύματα.
Η εγκατάσταση αυτή και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει κατατεθεί αναφέρει ότι βρίσκεται 7.000 μέτρα από τον Βόλο και 9.000 μέτρα από τη Νέα Αγχίαλο. «Ωστόσο, έχουν κάνει αόρατους τους οικισμούς που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής. Για παράδειγμα, ο Άγιος Στέφανος είναι στα 700 μέτρα, η Κριθαριά στα 1.300 κ.ο.κ.» λέει ο Ν. Κολοβός. Επίσης, στην ακτίνα των 5.000 μέτρων βρίσκονται και οι Αλυκές που είναι προάστιο του Βόλου, ενώ η εγκατάσταση θα τοποθετηθεί 65 μέτρα από την ακτή, δηλαδή περιοχές όπου οι κάτοικοι κάνουν μπάνιο. Τέλος, η απόσταση από τις γραμμές ναυσιπλοΐας είναι μικρότερη από 2.500 μέτρα.
Ενα σημαντικό κομμάτι αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Σύμφωνα με τον Ν. Κολοβό, ο Παγασητικός είναι ένας κλειστός κόλπος που έχει άνοιγμα 4 χιλιομέτρων και τα νερά δεν ανανεώνονται. «Παγκοσμίως δεν έχει γίνει τέτοια εγκατάσταση σε αντίστοιχη περιοχή» σημειώνει και προσθέτει πως ακόμα και με την απλή διέλευση των πλοίων στον κόλπο, που είναι και αβαθής, θα υπάρξουν επιπτώσεις στον Παγασητικό, ο οποίος είναι ήδη επιβαρυμένος από τις τελευταίες πλημμύρες και συνεχίζει να επιβαρύνεται. Επίσης, αρνητικές θα είναι οι συνέπειες στο θαλάσσιο περιβάλλον τόσο κατά την κατασκευή της εγκατάστασης όσο και κατά τη λειτουργία της. «Θα χρησιμοποιούν το θαλασσινό νερό για να ζεσταίνουν το LNG. Στη διαδικασία αυτή, οι τεράστιες ποσότητες νερού που θα χρησιμοποιούνται, της τάξεως των 5 χιλιάδων κυβικών μέτρων την ώρα, θα επιστρέφουν στον κλειστό Παγασητικό, με θερμοκρασία από 10 έως 7 βαθμούς χαμηλότερη. Συν ότι για τον καθαρισμό των εγκαταστάσεων χρησιμοποιούν υποχλωριώδες νάτριο, το οποίο καταστρέφει το πλαγκτόν. Υπάρχουν και άλλα ζητήματα επίσης, όπως διαρροή τοξικού μεθανίου» υπογραμμίζει ο γραμματέας του Συλλόγου για την Προστασία και Ανάδειξη του Παγασητικού. Όλα αυτά, αφενός, είναι παράγοντες που ευνοούν την κλιματική αλλαγή, αφετέρου, αγγίζουν τον τομέα της οικονομίας, καθώς καταστρέφεται η αλιεία.
Οπως αναφέρει ο Ν. Κολοβός, η περιοχή θα μετατραπεί σε βιομηχανική. «Η Μαγνησία στηρίζει ένα μεγάλο κομμάτι της οικονομίας της στον τουρισμό. Η τοποθέτηση μιας τέτοιας εγκατάστασης στην περιοχή αλλάζει τον αναπτυξιακό προγραμματισμό». Επίσης, ένα επιχείρημα όσων είναι υπέρ του έργου είναι η δημιουργία θέσεων απασχόλησης. Ωστόσο, με βάση την ίδια την πρόταση της εταιρείας, θα είναι μόνο 50, από τις οποίες ελάχιστες θα καλυφθούν από ντόπιους. Το κωμικοτραγικό της υπόθεσης είναι πως πριν από λίγες μέρες έγινε γνωστό ότι η εταιρεία έχει καταθέσει αίτημα πτώχευσης λόγω οικονομικών προβλημάτων. Χθες, όμως, ενημερώθηκαν ότι έγινε ανάκληση του αιτήματος. «Εμάς δεν μας ενδιαφέρει τι κάνει η εταιρεία, αλλά το υπουργείο και η κυβέρνηση. Είναι απαράδεκτο να δέχονται μια ιδιωτική εταιρεία να έχει αναστατώσει μια ολόκληρη κοινωνία» δηλώνει κατηγορηματικά ο Ν. Κολοβός.
Πηγές: taxydromos.gr / thenewspaper.gr / Αυγή
