Ελλάδα

My Coast: Η αρνητική πρωτιά της Χαλκιδικής, οι «κόκκινες» παραλίες και τα παράδοξα της εφαρμογής

Πάνω από 1.400 οι καταγγελίες για τη Χαλκιδική εκ των οποίων οι 500 για μία συγκεκριμένη παραλία

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
my-coast-η-αρνητική-πρωτιά-της-χαλκιδικής-οι-1180887
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Όλοι θυμόμαστε τις εικόνες που πέρσι κυριάρχησαν σε ελληνικές παραλίες από άκρη σε άκρη της χώρας με πολίτες να διαμαρτύρονται απέναντι στις αυθαιρεσίες ιδιοκτητών, ζητώντας ελεύθερες και προσβάσιμες παραλίες για όλους.

Η καταπάτηση του αιγιαλού, οι ξαπλώστρες σε απόσταση αναπνοής από το κύμα, αλλά ακόμα και μέσα στη θάλασσα, δημιούργησε μια συστράτευση στην προσπάθεια να σώσουμε οτιδήποτε αν σώζεται από την ελληνική ακτογραμμή.

Φέτος, αν και διανύουμε τις πρώτες ημέρες του καλοκαιριού, το ζήτημα έχει μπει από νωρίς στο προσκήνιο, εξαιτίας και της λειτουργίας της εφαρμογής «My Coast» στην οποία οι πολίτες μπορούν -επώνυμα ή ανώνυμα- να ενημερώνουν τις Αρχές για τα κακώς κείμενα που εντοπίζουν στις παραλίες της χώρας.

Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, 52.000 πολίτες έχουν κατεβάσει την εφαρμογή στα κινητά τους, ενώ έχουν γίνει τουλάχιστον 8.911 καταγγελίες.

Μάλιστα, το τριήμερο του Αγ. Πνεύματος ήταν το πρώτο κρας τεστ για την κατάσταση που επικρατεί το φετινό καλοκαίρι στις ελληνικές παραλίες, με τις καταγγελίες από τους λουόμενους να πέφτουν «βροχή».

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι την τελευταία εβδομάδα έγιναν 2.640 καταγγελίες για παραλίες σε όλη τη χώρα, ένα ποσοστό +50% από τον αντίστοιχο αριθμό καταγγελιών που είχε γίνει την περασμένη εβδομάδα.

Από τις έως τώρα καταγγελίες η πλειοψηφία (6.065) αφορούν την αυθαίρετη κατάληψη έκτασης.

Ακολουθούν η παρακώλυση ελεύθερης πρόσβασης (1.091) και η αλλοίωση μορφολογίας της ακτής (688).

Ωστόσο, δε σημαίνει ότι ο αριθμός των σχεδόν 9.000 καταγγελιών αφορά και ισάριθμες παραλίες της χώρας, καθώς υπάρχουν πολλές καταγγελίες για συγκεκριμένες παραλίες.

Στη Χαλκιδική τα… πρωτεία

Θα θέλαμε να μην είναι έτσι, αλλά δυστυχώς οι παραλίες της Χαλκιδικής έχουν τα πρωτεία στον πρώτο μήνα του καλοκαιριού στις καταγγελίες που γίνονται μέσω της εφαρμογής.

Ήδη, έχουν γίνει 1.404 καταγγελίες για παραλίες του νομού. Και σε αυτήν την περίπτωση η συντριπτική πλειονότητα αφορά καταγγελίες για συγκεκριμένες παραλίες.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Οικονομικών, τουλάχιστον το ένα τρίτο των καταγγελιών αφορά μία συγκεκριμένη παραλία!

Μάλιστα, τις προηγούμενες ημέρες επιστρατεύτηκε και drone για να πετάξει πάνω από τη συγκεκριμένη παραλία για να διαπιστωθούν αν υπάρχουν παραβάσεις.

Ωστόσο, κάτοικοι της Χαλκιδικής σημειώνουν ότι παρά το γεγονός ότι έχουν προβεί σε καταγγελίες δεν έχουν δει ακόμα κάποια συμμόρφωση των ιδιοκτητών των χώρων που αναπτύσσονται σε παραλίες του νομού.

Χαρακτηριστικότερες είναι οι περιπτώσεις στο Πευκοχώρι, στον Όρμο Παναγιάς, στη Βουρβουρού, όπου σύμφωνα με κατοίκους και λουόμενους, υπάρχουν beach bars τα οποία δεν τηρούν τις αποστάσεις, έχουν γεμίσει την ακτή με ξαπλώστρες, αφήνοντας ελάχιστο ελεύθερο χώρο για τον υπόλοιπο κόσμο να βάλει τις ομπρέλες του.

Όσον αφορά το τι ισχύει σχετικά με τις ξαπλώστρες ο κ. Όμηρος Τσάπαλος, εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών σημείωσε:

«Μέχρι 3 μέτρα από το κύμα για παλιά μίσθωση και 4 μέτρα αν είναι για καινούργια. Το 50% της παραλίας από το νόμο πρέπει να είναι κενό».

Από την πλευρά τους οι δήμοι παράκτιων περιοχών σημειώνουν ότι δεν υπάρχει προσωπικό που να επαρκεί για να πραγματοποιηθούν οι έλεγχοι μετά από μια καταγγελία.

Στον αντίποδα οι καταστηματάρχες σημειώνουν ότι δεν είναι σκοπός τους να κάνουν πλιάτσικο στις παραλίες, αντιθέτως θέλουν και οι ίδιοι να δουν την Πολιτεία να σέβεται τις επενδύσεις που έχουν κάνει και τις επιχειρήσεις τους και σημειώνουν ότι υπάρχουν ιδιοκτήτες που περιμένουν ακόμα για την πολυπόθητη άδεια.

Όσον αφορά τον αριθμό των καταγγελιών για τις υπόλοιπες περιοχές:

– Πρέβεζα (967)

– Ανατολική Αττική (900)

– Δωδεκανήσου (766)

– Κυκλάδες (680)

Τα παράδοξα και… παράλογα της εφαρμογής

Πάντως δεν είναι και λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται σχετικά με το κατά πόσο η εφαρμογή θα μπορέσει να δώσει λύσεις.

Ιδιαίτερα όταν κάποιες καταγγελίες που έχουν γίνει τελικά αποδεικνύονται ότι δεν είναι γνήσιες και έγιναν από άτομα που απλώς… δοκίμαζαν την εφαρμογή!

Αρνητική εντύπωση επίσης προκαλεί και το γεγονός ότι η εφαρμογή -για την ώρα- είναι μόνο στα ελληνικά.

Πολλοί τουρίστες που βρέθηκαν στη χώρα μας τις προηγούμενες ημέρες εκφράζουν τη δυσαρέσκεια τους για το γεγονός ότι και οι ίδιοι έχουν παρατηρήσει αυθαιρεσίες σε παραλίες που έχουν έχουν επισκεφτεί, αλλά ενώ κατέβασαν την εφαρμογή και μπήκαν για να προχωρήσουν σε καταγγελία, δεν πίστευαν στα μάτια τους όταν είδαν ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξουν έστω την αγγλική γλώσσα.

Αίσθηση προκαλεί και μια καταγγελία που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο σχετικά με το όνομα που επιλέχτηκε για την εφαρμογή και η οποία αναφέρει:

«Καταγγέλλουμε την ψηφιακή εφαρμογή «My coast», γιατί, με το πρόσχημα του αγώνα εναντίον της καταπάτησης των παραλιών μας, καταπατάει (για να μην πούμε τσαλαπατάει) με το αγγλόφωνο όνομά της όλες τις ελληνικές παραλίες (συμπεριλαμβανομένων, ασφαλώς, των «αμμουδιών του Ομήρου»).

Επειδή, πέραν της οικολογίας του φυσικού περιβάλλοντος, υπάρχει και κάτι που ονομάζεται οικολογία της γλώσσας, απαιτούμε να αντικατασταθεί το όνομα «My coast» από το ελληνικό «Οι παραλίες μας» και να σταματήσουν οι (όχι μόνο κυβερνητικοί) γιάπηδες να ασχημονούν εις βάρος της γλώσσας μας.

Η ΓΛΩΣΣΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΤΣΑΒΟΥΡΑ!»

Πώς λειτουργεί η εφαρμογή

Η εφαρμογή «MyCoast» είναι διαθέσιμη δωρεάν για κινητές συσκευές, όπως κινητά τηλέφωνα και tablet, μέσω του App Store και μέσω του Play Store.

Πιο συγκεκριμένα, οι πολίτες: • Ανοίγουν την εφαρμογή και ενεργοποιούν το GPS του κινητού τους.

• Εντοπίζουν την περιοχή ενδιαφέροντος τους στο χάρτη και εμφανίζεται στην οθόνη της συσκευής τους το πολύγωνο της παραχώρησης.

• Επιλέγοντας το πολύγωνο εμφανίζονται τα στοιχεία της, δηλαδή η τοποθεσία, η έναρξη και η λήξη της παραχώρησης, χρήση, το εμβαδόν κ.α.

• Σε περίπτωση που διαπιστώσουν αυθαίρετη κατάληψη έκτασης ή και παρακώλυση ελεύθερης πρόσβασης, μπορούν μέσω της εφαρμογής να υποβάλουν τις προαναφερόμενες καταγγελίες

• Προσδιορίζουν το λόγο της καταγγελίας και εισάγουν συνοπτική περιγραφή του προβλήματος.

Οι καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν τόσο ανώνυμα, όσο και επώνυμα. Στην περίπτωση επώνυμης καταγγελίας, οι πολίτες απαιτείται να συνδεθούν στην εφαρμογή με προσωπικούς κωδικούς ΤaxisNet, για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία.

Επισημαίνεται ότι καταγγελία μπορεί να υποβληθεί μόνο μέσω κινητής συσκευής, η οποία βρίσκεται κοντά στο σημείο της εν λόγω παραχώρησης. Επιπλέον, μόνο μία καταγγελία, ανά τύπο καταγγελίας, μπορεί να υποβληθεί την ίδια ημέρα από την ίδια συσκευή και για την ίδια παραχώρηση.

Μετά την επιτυχή υποβολή της επώνυμης καταγγελίας, η εφαρμογή εμφανίζει τον μοναδικό αριθμό και την ημερομηνία υποβολής της. Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν μόνο στο ιστορικό των επώνυμων καταγγελιών τους και στα στοιχεία αυτών, όπως για παράδειγμα την κατάσταση της καταγγελίας.

Οι υποβληθείσες καταγγελίες εμφανίζονται στο υποσύστημα «Μητρώο Παραχωρήσεων Απλής Χρήσης Αιγιαλού και Παραλίας» του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να εξετασθούν από τις αρμόδιες Κτηματικής Υπηρεσίες.

Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η ολοκλήρωση της καταγγελίας μέσω του «MyCoast», οι πολίτες μπορούν την πραγματοποιήσουν με κάθε πρόσφορα μέσο ενώπιον οποιασδήποτε δημόσιας αρχής, η οποία υποχρεούται να την διαβιβάσει αυθημερόν στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα