Ναυάγιο της Πύλο: Η Ελλάδα είπε όχι στα εναέρια μέσα διάσωσης της Frontex
Υποστηρίζει το Politico - Μιλά για τεράστιο «επικοινωνιακό χάσμα» μεταξύ Frontex και Αθήνας
«Καμία απάντηση από την Ελλάδα» δεν έλαβε η Frontex την περασμένη εβδομάδα, όπως αναφέρει η Υπηρεσία Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής της ΕΕ, όταν προσφέρθηκε να στείλει ένα αεροπλάνο για να παρακολουθήσει το αλιευτικό σκάφος που εν τέλει ναυάγησε ανοιχτά της Πύλου, οδηγώντας τελικά στον θάνατο εκατοντάδες ανθρώπους.
Το «επικοινωνιακό χάσμα», αποτελεί ένδειξη αυξημένης έντασης μεταξύ της Frontex και της Αθήνας, σχετικά με τον ρόλο που έπαιξαν αμφότερες στην εν λόγω τραγωδία, που φαίνεται πως αποτελεί το πιο πολύνεκρο ναυάγιο στο πλαίσιο τηε μεταναστευτικής κρίσης στη Μεσόγειο, σύμφωνα με το Politico.
Εκπρόσωπος της Frontex είπε στο διεθνές μέσο ότι αφού αρχικά εντόπισε το σκάφος και ειδοποίησε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές, προσφέρθηκε να παράσχει πρόσθετη βοήθεια, συμπεριλαμβανομένης της αποστολής αεροσκάφους από την Ιταλία, αλλά η ελληνική ακτοφυλακή δεν απάντησε ποτέ.
Όταν ρωτήθηκε για το περιστατικό, η ελληνική ακτοφυλακή ανέφερε ότι δεν ήθελε να σχολιάσει «σχετικά με λεπτομέρειες του επιχειρησιακού σχεδιασμού».
Το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα αντιμετωπίζει αυξανόμενα ερωτήματα σχετικά με τον χειρισμό του στο θλιβερό συμβάν. Μέχρι στιγμής, 82 σοροί έχουν συγκεντρωθεί και 104 άνθρωποι διασώθηκαν, ωστόσο οι υπηρεσίες του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες και τη μετανάστευση προειδοποιούν ότι στο αλιευτικό επέβαιναν από 400 έως 750 άτομα.
Πολλές διαμάχες επικεντρώνονται στο εάν η ελληνική ακτοφυλακή ενήργησε συναινώντας με τους λαθρέμπορους, οι οποίοι είπαν ότι αρνήθηκαν τη βοήθεια και ήθελαν να τους επιτραπεί να πλεύσει το υπερπλήρες σκάφος στην Ιταλία. Ειδικοί του Διεθνούς Δικαίου ωστόσο έχουν υποστηρίξει ότι η διάσωση δεν πρέπει να εξαρτάται από το τι ζητούν οι λαθρέμποροι που πληρώνουν το σκάφος.
Το Politico σημειώνει στη συνέχεια ότι ένα αεροσκάφος της Frontex εντόπισε για πρώτη φορά το αλιευτικό σκάφος εντός της ζώνης έρευνας και διάσωσης της Ελλάδας σε διεθνή ύδατα στις 13 Ιουνίου και ειδοποίησε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές. Το αεροσκάφος, που αναπτύχθηκε από την Frontex την Ιταλία, συνέχισε να παρακολουθεί το μοιραίο πλοίο έως ότου τελείωσαν τα καύσιμά του και συνεπώς έπρεπε να επιστρέψει στη βάση του.
Η Frontex ανέπτυξε δύο αεροσκάφη στην Ελλάδα, ένα drone και ένα αεροπλάνο, αλλά κανένα δεν συμμετείχε σε αυτή την επιχείρηση. Η Υπηρεσία προσφέρθηκε να πετάξει το drone πάνω από το σκάφος, αλλά οι ελληνικές αρχές του ζήτησαν να παραστεί σε άλλη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης νότια της Κρήτης, όπου κινδύνευαν 80 άτομα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
Στη συνέχεια, η Frontex προσφέρθηκε να στείλει πίσω το αεροσκάφος από την Ιταλία, μετά τον ανεφοδιασμό, όμως δεν έλαβε καμία απάντηση από τις ελληνικές αρχές.
Από την άλλη, το αεροσκάφος που παραχώρησε στην Ελλάδα η ίδια η Frontex δεν προσφέρθηκε ούτε ζητήθηκε από τους Έλληνες. Αξιωματικός Τύπου της Frontex είπε ότι το αεροσκάφος, που σταθμεύει στο νησί της Σάμου στο Αιγαίο, έφτασε μόλις στις 14 Ιουνίου, την ημέρα που το σκάφος βυθίστηκε. Ως αποτέλεσμα, «κανένα αεροπλάνο ή σκάφος της Frontex δεν ήταν παρόν τη στιγμή της τραγωδίας», όπως τόνισε η Υπηρεσία.
Πολλοί επικρίνουν τις ελληνικές αρχές, λέγοντας ότι έπρεπε να είχαν ενεργήσει πιο γρήγορα για να αποτρέψουν την ανατροπή του πλοίου. Υπάρχουν επίσης αρκετές μαρτυρίες από επιζώντες ότι η ακτοφυλακή έδεσε στο σκάφος και επιχείρησε να το τραβήξει, προκαλώντας την ταλάντευσή του, κάτι που οι ελληνικές αρχές διαψεύδουν κατηγορηματικά. Η Ελληνική Ακτοφυλακή τόνισε ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο βίντεο από την επιχείρηση.
πηγη ieidiseis