Νέα δεδομένα στις μεταφορές από το Σάλτσμπουργκ μέχρι τη Θεσσαλονίκη

Τοποθετείται το τελευταίο κομμάτι του παζλ στον Διευρωπαϊκό Διάδρομο 10.

Parallaxi
νέα-δεδομένα-στις-μεταφορές-από-το-σάλ-314649
Parallaxi

Νέα δεδομένα στις μεταφορές από το Σάλτσμπουργκ μέχρι τη Θεσσαλονίκη διαμορφώνει η απόδοση στην κυκλοφορία του οδικού τμήματος Demir Kapija-Smokvica επί του εδάφους της πΓΔΜ, ενός έργου μήκους 28,2 χλμ και συνολικού προϋπολογισμού περίπου 230 εκατ. ευρώ, με το οποίο τοποθετείται το τελευταίο κομμάτι του παζλ στον Διευρωπαϊκό Διάδρομο 10.

Το εν λόγω τμήμα, που αποτελεί μέρος του πρόσφατα μετονομασθέντος “Αυτοκινητοδρόμου της Φιλίας” και θα αποδοθεί επισήμως στην κυκλοφορία αύριο, εγκαινιάστηκε σήμερα παρουσία του πρωθυπουργού της γείτονος, Ζόραν Ζάεφ και των υπουργών Μεταφορών των δύο χωρών, Χρήστου Σπίρτζη και Γκόραν Σουγκαρέφσκι (Goran Sugarevski), καθώς και κοινοτικών αξιωματούχων. Πρόκειται για έργο καίριας σημασίας για τις ευρωπαϊκές μεταφορές, γι’ αυτό και έχει προσελκύσει σημαντικά κοινοτικά κονδύλια, μέσω χρηματοδοτικού μίγματος, από τη μία κεφαλαίων του προγράμματος ΙPA και από την άλλη δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).

Ζόραν Ζάεφ: Μονοπάτι για τους πολίτες

Ως μονοπάτι για τους πολίτες, που εκτείνεται μέχρι “τη γείτονα και φίλη δημοκρατία της Ελλάδας”, χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός της πΓΔΜ, Ζόραν Ζάεφ, το τμήμα Demir Kapija-Smokvica του “Αυτοκινητοδρόμου της Φιλίας”. Με το συγκεκριμένο έργο υποδομής (σ.σ.που κατασκευάστηκε από την ελληνική εταιρεία ΑΚΤΩΡ), συμπλήρωσε, “κάνουμε πλήρως λειτουργικό το τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου 10, που διέρχεται από τη χώρα μας”.

“Αυτό το τμήμα του ‘Αυτοκινητοδρόμου της Φιλίας’ ενσμωματώνει μια ιστορία” τόνισε ο κ. Ζάεφ, εξηγώντας πως πρόκειται για “την ειλικρινή ιστορία στήριξης και συνεργασίας” μεταξύ της χώρας του και της ΕΕ. Όπως χαρακτηριστικά είπε, το συγεκριμένο έργο αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά σύμβολα της “ξεκάθαρης δέσμευσης της κυβέρνησής του για την ανάδειξη της χώρας του σε εποικοδομητικό σημείο που συνδέει και ενοποιεί αρμονικά”.

Κατά τον κ. Ζάεφ, η θεμελιώδης αξία και αποφασιστικότητα της κυβέρνησής του, να αυξηθούν οι δυνατότητες της χώρας σε επίπεδο τέτοιο ώστε να αξίζει να είναι μέλος της ΕΕ, αποτελεί ισχυρό κίνητρο για την εναρμόνιση της (εθνικής) στρατηγικής οδικών υποδομών με εκείνη των Βρυξελλών.

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωθυπουργός της πΓΔΜ υπενθύμισε ότι ξεκίνησε η κατασκευή, ανακατασκευή ή αποκατάσταση των οδικών υποδομών σε αυτοκινητοδρόμους και περιφερειακά οδικά δίκτυα, συνολικού μήκους 800 χλμ και προϋπολογισμού 270 εκατ. ευρώ.

“Φυσικά, πρέπει να σημειώσουμε ότι το έργο αυτό ξεκίνησε από την προηγούμενη κυβέρνηση (…) Το αναγνωρίζουμε αυτό (…) Την ίδια ώρα, αυτό το πρότζεκτ είναι τόσο σημαντικό και μνημειώδες, ώστε (δεν υπάρχει λόγος) έστω να αναφέρουμε τις παραλείψεις και τις αντιφάσεις που περιβάλλουν την κατασκευή του. Αυτές τις απόψεις (του έργου) τις διαχείριζονται τώρα άλλοι θεσμοί σχετικοί με την επιβολή του νόμου. Θα επαναλάβω μόνο την αποφασιστικότητά μας, παρά τις αδυναμίες και τα χρέη που κληρονομήσαμε, να ολοκληρώσουμε όπως υποσχεθήκαμε όλα τα οδικά έργα που έχουν ξεκινήσει στις συντομότερες δυνατόν προθεσμίες” πρόσθεσε.

Κρίστιαν Ντάνιελσον: “Δεν αρκεί το hardware, χρειάζεται και software”

Την προσδοκία του ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα δώσει ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη όχι μόνο της πΓΔΜ αλλά και της ευρύτερης περιοχής, εξέφρασε ο γενικός διευθυντής της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στη χώρα, Κρίστιαν Ντάνιελσον (Cristian Danielsson). Τα εγκαίνια του σημαντικού αυτού έργου, πρόσθεσε, σηματοδοτούν και την έναρξη της εκστρατείας “ΕU for YOU”, η οποία επικεντρώνεται στην κοινοτική βοήθεια στο πεδίο των μεταφορών.

Υπενθύμισε, δε, ότι τα προηγούμενα χρόνια η ΕΕ επένδυσε περίπου 325 εκατ. ευρώ για έργα οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών στην πΓΔΜ. “Περίπου 100 χλμ αυτοκινητοδρόμων (στην πΓΔΜ) κατασκευάστηκαν ή ανακαινίστηκαν, συν άλλα 64 χλμ τοπικών οδών και 16 χλμ σιδηροδρόμου. Επίσης, 11 σιδηροδρομικοί σταθμοί ανακαινίστηκαν. Όλο αυτό ‘μιλάει’ για τη σημασία που η ΕΕ αποδίδει στην ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και της συνδεσιμότητας. Θεωρούμε ένα τέτοιο δίκτυο σαν το κλειδί για τη συνολική κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της ΕΕ”, υπογράμμισε ο κοινοτικός αξιωματούχος, προειδοποιωντας ωστόσο ότι τα έργα υποδομών αποτελούν μόνο το hardware και η πραγματική δυναμική μπορεί να αξιοποιηθεί πλήρως μόνο αν υπάρξει και καλύτερο software, κάτι που σημαένει καλύτερη λειτουργία των συνοριακών διαβάσεων, βελτιωμένα συστήματα έξυπνων μεταφορών και μεγαλύτερη οδική ασφάλεια.

Τα τεχνικά στοιχεία του έργου παρουσίασε -μεταξύ άλλων- ο υπουργός Μεταφορών της γειτονικής χώρας, Γκόραν Σουγκαρέφσκι, υπενθυμίζοντας ότι το συνολικό κόστος του έργου προσέγγισε τα 230 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 218 εκατ. αφορούσαν το κατασκευαστικό κομμάτι και 10 εκατ. τις υπηρεσίες εποπτείας (supervising services). Το έργο, που -μεταξύ άλλων- περιλαμβάνει έξι γέφυρες και δίδυμες σήραγγες μήκους 4,5 χλμ, αποτελεί τμήμα του καίριας σημασίας Διευρωπαϊκού Διαδρόμου 10, ο οποίος ενώνει το Σάλτσμπουργκ με τη Θεσσαλονίκη, μέσω Λουμπλιάνας, Ζάγκρεμπ, Βελιγραδίου και Σκοπίων, διασυνδέοντας υφιστάμενα και μελλοντικά κράτη-μέλη της ΕΕ.

Πηγή: ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα