Νέος ΚΟΚ: Ποιοι κινδυνεύουν με φυλάκιση και πότε θα αφαιρείται το δίπλωμα

Ξεχάστε το «σβήσιμο» των κλήσεων - «Αποενοχοποιείται» το αυτοκίνητο και την... πληρώνει ο οδηγός

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
νέος-κοκ-ποιοι-κινδυνεύουν-με-φυλάκισ-1145899
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

«Αποενοχοποιείται» το αυτοκίνητο και την… πληρώνει ο οδηγός. Σε αυτό το πνεύμα θα κινείται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που φέρνει μια σειρά από αλλαγές στα όσα γνωρίζαμε έως σήμερα.

Η αφαίρεση πινακίδων θα γίνεται πλέον για συγκεκριμένες παραβάσεις και φαίνεται ότι θα τη «γλιτώνουν» τα οχήματα τα οποία τα οδηγούν παραπάνω από ένα μέλη μιας οικογένειας, ώστε να μην την… πληρώνουν όλοι για το λάθος του ενός. Ωστόσο, αν το όχημα χρησιμοποιείται μόνο από τον παραβάτη, τότε οι πινακίδες θα αφαιρούνται.

Όπως αναφέρεται στο Άρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 5090/2024, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα.

Αυτές θα είναι:

  • φυλάκιση έως 3 έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
  • φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,
  • κάθειρξη έως 10 έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
  • κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Αυστηρές θα είναι και οι ποινές για το παρκάρισμα σε σημείο που εμποδίζει τη διέλευση ΑμεΑ, ή σε θέσεις που προορίζονται για οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους συνανθρώπους μας με ειδικές ανάγκες.

Όσον αφορά τις λιγότερες επικίνδυνες παραβάσεις αυτές είναι:

  • παράνομη στάθμευση
  • οι διοικητικές παραβάσεις (π.χ. οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα)

Ο νέος ΚΟΚ θα μεριμνά ιδιαίτερα για τους ευάλωτους χρήστες της οδού, δηλαδή πεζούς και μεταφορά παιδιών.

(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Πότε θα αφαιρείται το δίπλωμα για 5 χρόνια

Με βάση την παράγραφο 6 του Άρθρου 28 του νέου ΚΟΚ, όποιος οδηγός εντοπιστεί τρεις φορές εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών, να οδηγεί ενώ έχει καταναλώσει αλκοόλ, παραβιάσει το STOP ή το κόκκινο φανάρι και προβεί σε παραβάσεις που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, τη δημιουργία εντυπώσεων, ανταγωνισμού ή και την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, όπως και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος που πρέπει να γίνεται το προσπέρασμα, θα του αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης για 5 χρόνια.

Το σχετικό άρθρο αναφέρει:

«Σε περίπτωση διάπραξης των παραβάσεων που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, των παραβάσεων της πινακίδας Ρ2 και του ερυθρού σηματοδότη, των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε έτη και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της, κατά εφαρμογή της απόφασης που εκδίδεται κατά εξουσιοδότηση του άρθρου 107. Η κύρωση του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και για τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018».

Μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις με… ενστάσεις

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τη μείωση του ορίου ταχύτητας από τα σημερινά 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα για την κίνηση εντός των πόλεων, με μείωση στα 20 χλμ/ώρα έξω από τα σχολεία.

Στελέχη της Τροχαίας και συγκοινωνιολόγοι εκφράζουν πάντως τις ανησυχίες τους για το συγκεκριμένο μέτρο.

Αν το όριο πλέον τεθεί στα 30 χλμ/ώρα και πιάσουν έναν οδηγό να κινείται με 60 χλμ/ώρα, δηλαδή την διπλάσια ταχύτητα, τότε θα κινδυνεύει με αφαίρεση διπλώματος για τουλάχιστον δύο μήνες!

Σήμερα, αυτό συμβαίνει όταν κάποιος οδηγός υπερβαίνει ταχύτητα μεγαλύτερη των 60 χιλιομέτρων ανά ώρα, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο ύψους 175 ευρώ.

Πάντως, το παραπάνω όριο των 30 χλμ/ώρα φαίνεται ότι θα ισχύει για μικρούς δρόμους και όχι σε κεντρικούς.

Ξεχάστε το… σβήσιμο των κλήσεων

Την ίδια στιγμή, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη ανακοινώσει ότι πρόθεσή της είναι να μπει τέλος στο «σβήσιμο» των κλήσεων, παράλληλα με τη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι παραβάσεις πλέον θα καταχωρούνται από τα αρμόδια όργανα σε μια ψηφιακή πλατφόρμα, ενώ ο οδηγός θα λαμβάνει αμέσως ειδοποίηση με sms στο κινητό του, επομένως δε θα υπάρχει χρόνος για να… μεσολαβήσει κάποιος.

Τα αρμόδια κλιμάκια της Τροχαίας θα καταχωρούν επίσης ηλεκτρονικά στο σύστημα τις παραβάσεις και τους αντίστοιχους πόντους ποινής στο σύστημα βαθμολόγησης. Ένας οδηγός θα χάνει το δίπλωμα οδήγησής του αυτόματα με την επιβολή 25 πόντων ποινής.

(EUROKNISSI)

Οι οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν ένσταση ηλεκτρονικά για ένα διάστημα που κυμαίνεται από 7 έως 10 ημέρες.

Εάν δεν γίνει δεκτή η ένστασή τους, η κλήση θα καταχωρείται στο Taxisnet ως επίσημη οφειλή προς το Δημόσιο.

Δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης

Και όμως δεν αποκλείεται κάποιος οδηγός να χάσει την άδειά του για το υπόλοιπο της ζωής του, εάν πιαστεί να κάνει ξανά και ξανά την ίδια παράβαση.

Αυστηρότεροι με όσους δε φοράνε κράνος

Οι αλλαγές δεν αφορούν μόνο τους οδηγούς οχημάτων, αλλά και δικύκλων.

«Το δίκυκλο έχει μικρότερη κατανάλωση, αντίστοιχα μικρότερη εκπομπή ρύπων, καταλαμβάνει λιγότερο χώρο ενόσω κινείται, αλλά και ενόσω σταθμεύει. Γνωρίζω καλά ότι ένα σημαντικό θέμα που αφορά και στην οδική ασφάλεια αλλά και στην ευχέρεια χρήσης ενός δικύκλου είναι η διήθηση, οι ελιγμοί δηλαδή ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Πρόκειται για μια καθημερινότητα που σήμερα αντίκειται σε όσα λέει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας», ανέφερε η Χριστίνα Αλεξοπούλου, υφυπουργός Μεταφορών, κατά την επίσκεψή της στην έκθεση μοτοσικλέτας στο Metropolitan Expo.

Και προσέθεσε σχετικά με τις παραβάσεις από τους δικυκλιστές:

«Η τελευταία μεγάλη αλλαγή στον ΚΟΚ έγινε πίσω το 2007. Θα είμαστε αυστηρότεροι στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με όσους επιμένουν να κινδυνεύουν και να παρανομούν κινούμενοι χωρίς το προστατευτικό κράνος. Θα υπάρχουν αυστηρές ποινές και υψηλά χρηματικά πρόστιμα ειδικά για τους καθ’ έξιν παραβάτες.

Είναι απολύτως αναγκαίο ως λαός να αναπτύξουμε μια κουλτούρα ασφάλειας συνολικά, μια κουλτούρα ασφάλειας που ξεκινά από τα παιδιά μας. Το παιδί πρέπει να φορά κράνος στα ρόλερ, στο πατίνι, στο ποδήλατο, στο σκι και σε όλες τις μορφές κινητικότητας που ενέχουν ταχύτητα.

Τα στοιχεία σήμερα δείχνουν ότι το 34% των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας αφορούν μηχανές. Το 2021 είχαμε 214 θύματα. Αν σ’ αυτό το ποσοστό προστεθούν τα ποδήλατα και τα μοτοποδήλατα ανεβαίνουμε στο 40%. Ο απολογισμός δεν είναι καλός. Είναι σημαντικό να μειώσουμε την ταχύτητά μας, να φοράμε πάντα το κράνος και τα προστατευτικά αλλά και να τηρούμε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να συνυπάρχουμε με ασφάλεια».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα