Ο αυστηρότερος ΚΟΚ έφερε μείωση 22% στα θανατηφόρα τροχαία
Τι δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης
Μείωση 22% στα θανατηφόρα τροχαία καταγράφηκε το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε συζήτηση για την οδική ασφάλεια, στην εκπομπή «Πρωινή Παρέα» με τους Κατερίνα Σερέτη και Διονύση Χατζημιχάλη, όπου βρέθηκε καλεσμένος ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης, εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς και Αντιπεριφερειάρχης οδικής ασφάλειας στην Περιφέρεια Αττικής. Η μείωση μεταφράζεται σε δεκάδες ανθρώπινες ζωές που σώθηκαν και σε οικογένειες που δεν βίωσαν την απώλεια αγαπημένων προσώπων. Όπως επισημάνθηκε, καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή έπαιξαν η αυστηροποίηση του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς και οι συστηματικότεροι έλεγχοι της Τροχαίας σε όλη τη χώρα.
«Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι είναι υποχρέωσή μας και πρέπει να γίνει και μία περαιτέρω μείωση που έρχεται. Αποτυπώθηκε πλήρως στο 22%. 145 οικογένειες που δεν θρήνησαν αγαπημένα πρόσωπα (…). Και αυτό δεν έγινε γιατί βελτιώθηκε η συμπεριφορά η δική μας, η γενικότερη στο δρόμο. Έγινε διότι άλλαξε ο νόμος, άλλαξε ο Ποινικός Κώδικας, άλλαξε ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και βέβαια εφαρμόστηκε ο νόμος με τους ελέγχους που πραγματοποίησε η Τροχαία. Δηλαδή, συνδυασμός των Υπουργείων και μάλιστα με την αιώρηση των καμερών. Άρα, μπαίνει και ένα τρίτο Υπουργείο, το Προστασίας του Πολίτη, το Μεταφορών και της Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε επίσης, στα αλκοτέστ και στις κάμερες καταγραφής παραβάσεων, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «Πάρα πολύ εύκολα το ακούω και για τις κάμερες που σαν Περιφέρεια Αττικής τοποθετούμε τις 488 κάμερες σε 100 κόμβους για μία εγκληματική ενέργεια που λέγεται κόκκινο φανάρι (…) Περνάνε με πράσινο αυτοί με την οικογένεια τους και περνάει κάποιος με κόκκινο και τους σκοτώνει, τους κλείνει το σπίτι, τους αφήνει παραπληγικούς ανάπηρους. Μιλάμε για πρόστιμα; Είναι σοβαρό αυτό; Ιδίως όταν γνωρίζουμε ποιες είναι οι θέσεις των καμερών, για παράδειγμα, έχει ταμπελάκι πριν ξέρεις που είναι γιατί έχουν δημοσιευθεί οι θέσεις, μην περάσεις κόκκινο φανάρι για να μην εισπράξει το κράτος. Και εδώ έχω και την απάντηση: Παραμονή Πρωτοχρονιάς του 2025, πραγματοποίησε η Τροχαία 6.000 ελέγχους αλκοτέστ στην Αττική και οι παραβάτες ήταν 62».
Παράλληλα, υπογραμμίστηκε η ανάγκη ενίσχυσης της οδικής παιδείας στα σχολεία και της χρήσης ζώνης ασφαλείας, καθώς πολλοί επιβάτες εξακολουθούν να μην τη φορούν, ιδιαίτερα στις πίσω θέσεις των οχημάτων. Οι εκτιμήσεις πάντως κάνουν λόγο για συνέχιση της πτωτικής τάσης και το 2026.
«Εγώ θεωρώ ότι επικουρικά ένα μάθημα στο σχολείο θα μπορούσε να ενισχύσει αυτή τη μείωση, να ενισχύσει αυτή την προσπάθεια (…). Μπορεί να το ενισχύσει, μπορεί να βοηθήσει, μπορεί συνδυαστικά και με τη συμπεριφορά την καλή, του μπαμπά ή της μαμάς ή του παππού και της γιαγιάς, της θείας, του θείου, του περιβάλλοντος. Με τα πρόστιμα, με τον έλεγχο, με την καταστολή και με ένα σχολείο και με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Έτσι λειτουργούν τα κράτη στο εξωτερικό, ιδίως στη Βόρεια Ευρώπη, και για αυτό έχουν παρά πολύ λιγότερα θύματα ανά εκατομμύριο κατοίκους σε σχέση με εμάς. Θεωρώ ότι με τον ίδιο ρυθμό που πήγαμε το ’24 προς ’25 και ’25 προς ’26, θα έχουμε μία περαιτέρω μείωση».
Και πρόσθεσε «Τη ζώνη ασφαλείας υπάρχει κόσμος που δεν τη φοράει. Και μιλάμε για μπροστά, δεν τη φοράνε δυο με τρεις στους δέκα, μη σας πω και παραπάνω, τρεις με τέσσερις στους δέκα. Όσον αφορά την πίσω θέση που πραγματικά όλοι οι επιβάτες κινδυνεύουν σαφώς περισσότερο από την μπροστινή, διότι εκτός από το δικό τους τραυματισμό και το δικό τους θάνατο, θα σκοτώσουν με μαθηματική ακρίβεια και αυτούς που κάθονται μπροστά. Άρα, εγώ απορώ πραγματικά και δεν είναι ένα μικρό ποσοστό: Το 80% δεν φοράει πίσω ζώνη. Είναι απίστευτο αυτό το πράγμα. Άσε που αν φορούσαμε όλοι ζώνη και φόραγαν κι όλοι κράνος και εξοπλισμό στις μοτοσυκλέτες το 22%, αυτό αυτόματα θα γινόταν πάνω από 35 με 40%».
Πηγή: ΕΡΤ
