Online αγορές: Ραγδαία η αύξηση παραγγελιών – Γιατί οι καταναλωτές τα θέλουν όλα στα σπίτια τους;
5 νέες και νέοι μας μιλούνε για την κυρίαρχη τάση στις αγορές - Τα υπέρ και τα κατά
H πανδημία έφερε σαρωτικές αλλαγές στις ζωές και τις συνήθειες των ανθρώπων. Μια από τις πιο βασικές είναι οι αγορές από το σπίτι. Η αποχή από την παλιά συνήθεια της επίσκεψης σε κατάστημα.
“Προχθές μου ήρθε ένας αφυγραντήρας στο σπίτι, τον οποίο τον παρήγγειλα πριν 3 μέρες. Άμεση παράδοση. Οπότε ναι, στηρίζω αυτόν τον θεσμό αγοράς. Στο μέλλον πιστεύω όλοι μόνο ηλεκτρονικά θα ψωνίζουμε“, αναφέρει η Δανάη στην parallaxi, η οποία είναι φοιτήτρια, 21 ετών.
“Ό, τι προϊόν έχω στο φοιτητικό μου δωμάτιο νομίζω είναι προϊόν αγοράς από το διαδίκτυο, ίσως εκτός από την τηλεόραση. Έχω ένα μικρό “κόλλημα” με αυτό το θέμα, την τηλεόραση θέλω να την αντικρίσω μπροστά σε κατάστημα για να την αγοράσω. Αλλά το λαπτοπ μου, το κινητό, ο εκτυπωτής, τα περισσότερα ρούχα μου και τα έπιπλα έγιναν από online αγορές. Επίσης, σαν φοιτήτρια παραγγέλνω και μάλιστα αρκετά συχνά“, συμπληρώνει.
Τα προβλήματα που προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως οι αργοί χρόνοι παράδοσης, ανήκουν πλέον στο παρελθόν για τον κλάδο του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου. Οι online αγορές έχουν εδραιωθεί ως το κύριο μέσο αγορών για σημαντικό μέρος των καταναλωτών, και αυτή η τάση αρχίζει να διασχίζει πολλές ηλικιακές ομάδες.
Η αγορά έχει στραφεί προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ‘European E-Commerce Report 2023,’ οι Έλληνες αποτελούν τους πιο “ένθερμους” e-shoppers στην Ευρώπη. Ο αριθμός των ηλεκτρονικών αγοραστών στην Ελλάδα αυξήθηκε σημαντικά εντός ενός έτους, ανεβαίνοντας από 58% το 2021 σε 70% το 2022. Οι online αγορές συνεχίζουν να αυξάνονται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς το 2022, το 75% των ατόμων ηλικίας 16 έως 74 ετών είχε αγοράσει αγαθά ή υπηρεσίες για προσωπική χρήση μέσω του Διαδικτύου.
Ο Χρήστος, 24 ετών, είναι από τους δύσπιστους για τις αγορές αυτές: “Δεν εμπιστεύομαι και πολύ τις ηλεκτρονικές online αγορές. Θα τις χρησιμοποιήσω σίγουρα για φαγητό από εφαρμογές στο κινητό αλλά η αλήθεια είναι πως δε δικαιώθηκα όλες τις φορές για τη χρήση τους. Η αλήθεια είναι πως μένω και σε μια περιοχή δυσπρόσιτη που δεν έχω και πολλές online δυνατότητες. Προϊόντα ένδυσης δεν έχουν αγοράσει ποτέ ηλεκτρονικά και ούτε πρόκειται γιατί δεν τους εμπιστεύομαι. Θα πάω να δω τα προϊόντα με τα ίδια μου τα μάτια και θα αγοράσω. Το ίδιο ισχύει και για κάθε λογής ηλεκτρονικές συσκευές. Γενικότερα θέλω να αποφεύγω τις αγορές εξ’ αποστάσεως, καθώς δεν έχω εμπιστοσύνη για τις προθέσεις τους“.
Μάλιστα, τρεις στους τέσσερις (74%) δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν προϊόντα τεχνολογίας ή ηλεκτρικές συσκευές τον επόμενο χρόνο, επιβεβαιώνοντας ότι η τεχνολογία αποτελεί πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των καταναλωτών, σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα, Future Consumer Index. Το 95% των ερωτώμενων αναφέρουν ότι χρησιμοποίησαν συχνά ή μερικές φορές κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, το διαδίκτυο για την ψυχαγωγία τους και 91% για χρηματοοικονομικές ή τραπεζικές υπηρεσίες.
Ο Μηνάς, 31 ετών, από την άλλη φαίνεται φανατικός υπέρμαχος των online συναλλαγών: “Δεν είμαι απλά υπέρ, τις χρησιμοποιώ παντού τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Από εκεί πληρώνω τα διόδια, τα καύσιμα ή άλλα έξοδα συντήρησης του ΙΧ μου, όλοι οι λογαριασμοί του σπιτιού άλλα και τα είδη σπιτιού που αγοράζω είναι μόνο ηλεκτρονικά. Επειδή έχω αυξημένο ωράριο εργασίας αυτόν τον καιρό και δεν προλαβαίνω να μαγειρέψω, παραγγέλνω ηλεκτρονικά μαγειρεμένα φαγητά και έρχονται χωρίς κανέναν κόπο στην πόρτα μου. Μέσα σε αυτά βάλε και τα ψώνια του σούπερ μάρκετ. Εδώ και ένα χρόνο νομίζω, αρκετά σούπερ μάρκετ έχουν βάλει υπηρεσία να παραγγέλνεις τα προϊόντα που θες και να κανονίζεις μάλιστα τι ώρα θες να έρθουν σπίτι σου. Πολύ καλό και αυτό.
Τις προάλλες παρήγγειλα ένα κολιέ για την αδερφή μου, το οποίο είναι ιρλανδικής προέλευσης. Σκέψου να μην υπήρχε η δυνατότητα της online αγοράς, δε θα το έπαιρνε ποτέ!”
Υψηλά ποσοστά χρησιμοποίησαν, επίσης, online υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών (84%) ή έκαναν online αγορές (81%), ενώ πάνω από τους μισούς κατέφυγαν στο διαδίκτυο για τον προγραμματισμό των διακοπών τους. Επιπρόσθετα τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να αναπτύσσονται, και σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ο τζίρος τους κατά το εννεάμηνο του 2023 αυξήθηκε κατά 15%, φτάνοντας τα 220 εκατομμύρια ευρώ.
“Χρησιμοποιώ σχεδόν παντού τη δυνατότητα online αγορών. Ένα από τα λίγα καλά της πανδημίας, είναι πως μπήκε και στην κουλτούρα του Έλληνα η online αγορά και έτσι άρχισαν και οι ελληνικές εταιρίες ή τα υποκαταστήματα ξένων εταιρειών στην Ελλάδα να λειτουργούν με τα διεθνή πρότυπα άμεσα. Έγκυρα και έγκαιρα θα έλεγα. Αγοράζω ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα και ότι είδους ένδυμα σχεδόν μπορείς να φανταστείς online. Όσες φορές μάλιστα κάποιες επώνυμες εταιρείες μου έχει φέρει λάθος προϊόν (αγοράζω μόνο από επώνυμες γνωστές λόγω αξιοπιστίας), όλες τις φορές ήταν εξυπηρετικές και διόρθωναν άμεσα το πρόβλημά που δημιούργησαν χωρίς περαιτέρω φασαρία” αναφέρει η Εμμανουέλα, 27 ετών.
“Επειδή μου αρέσει πολύ και το φαγητό φυσικά παραγγέλνω και μέσω online εφαρμογών και μου γλυτώνουν χρόνο από το μαγείρεμα. Πρόσφατα αγόρασα και ένα κλιματιστικό από γνωστή εταιρεία, καθώς μπήκα στο site της και πήρα όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμουν, χωρίς να χρειάζεται να πηγαίνω σε καταστήματα και να πάρω περισσότερες πληροφορίες από τους υπαλλήλους από όσες χρειάζομαι. Τα Χριστούγεννα έχω κανονίσει διακοπές με εισιτήρια και διαμονή στο εξωτερικό, χωρίς να παίρνω τηλέφωνα σε ταξιδιωτικά πρακτορεία κλπ. Γενικά οι online συναλλαγές για μένα είναι μια ευλογία” είπε καταληκτικά.
Η Μυρτώ, 25 ετών, θεωρεί πως η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε τις καταναλωτικές μας συνήθειες: “Γενικά παρατηρώ ότι πολύς κόσμος άρχισε να ακολουθεί το ρεύμα που λέγεται “online αγορές” κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Έχω και μια φίλη που δουλεύει σε γνωστή εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών και μου έχει πει ότι οι αγορές από το διαδίκτυο για είδη σπιτιού, έχουν ανέβει κατακόρυφα. Εγώ από την πλευρά μου θα πω ότι είναι καλό αυτό καθώς προσφέρει πολλές επιλογές πλέον στον Έλληνα καταναλωτή και είναι πολλή εύκολη η σύγκριση τιμών μεταξύ ανταγωνιστικών εταιρειών για να μην μας “πιάνουν κορόιδο”. Αγοράζω συχνά ρούχα, παπούτσια ακόμα μικρά κοσμήματα για τον εαυτό μου από το ίντερνετ και σίγουρα θα συνεχίζω να το κάνω, διότι δεν έχω συναντήσει δυσάρεστες εμπειρίες.
Λίγα είναι τα αντικείμενα που θα δίσταζα να μην αγοράσω από μακριά. Πχ ποτέ δε θα αγόραζα όχημα ή ακίνητο από μακριά, ίσως και ακριβά κοσμήματα. Επίσης, αν ήθελα να αποκτήσω κατοικίδιο, θα ήθελα μόνο κατ’ιδίαν συνάντηση. Πάντως, θέλω να καταλήξω ότι γενικά κάνω ευρεία χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και έμαθα και στους γονείς μου να το κάνουν και αυτοί αρκετά συχνά“.
Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος, αυτή της μη παράδοσης των προϊόντων όπως θα έπρεπε να είναι. Πριν λίγες μέρες δεχθήκαμε την καταγγελία αναγνώστη μας, ο οποίος μας έστειλε οπτικό υλικό από τρόφιμα που έλαβε από σούπερ μάρκετ από online παραγγελία μέσω εφαρμογής, τα οποία ήταν χαλασμένα όταν κατέφτασαν στην πόρτα του. Σύμφωνα με την καταγγελία του, δεν ήταν αυτή η πρώτη φορά που φτάσαν μουχλιασμένα ή σάπια τρόφιμα στο σπίτι του, χρησιμοποιώντας αυτόν τον τρόπο αγοράς. Αποτέλεσμα αυτών, η δυσπιστία και η απόφαση του να μην κάνει ξανά στο μέλλον τις αγορές του με αυτόν τον τρόπο, λέγοντας μάλιστα χαρακτηριστικά πως “Καλύτερα να περπατάω λίγο και να πηγαίνω μέχρι το σούπερ μάρκετ, τουλάχιστον θα επιλέγω εγώ τι βάζω στο σπίτι μου”.
Οφείλουν επομένως οι εταιρείες να προσέχουν στο μέγιστο τα προϊόντα τα οποία εμπορεύονται, διότι όλο και περισσότεροι πολίτες γίνονται πλέον online καταναλωτές, ενώ σε μία αντίθετη περίπτωση πολύ εύκολα ο καταναλωτής μπορεί να επιστρέψει στους παραδοσιακούς τρόπους αγορών.