Πεδίον του Άρεως: Κάτοικοι συλλέγουν υπογραφές για «ιστορικό» σκοπό

Ζητούν να επανέλθει ιστορικός δημόσιος χώρος άθλησης που εξυπηρετούσε τους κατοίκους για δεκαετίες

Ειρήνη Παρώνη
πεδίον-του-άρεως-κάτοικοι-συλλέγουν-υ-1487780
Ειρήνη Παρώνη

Έχει ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες η συλλογή υπογραφών από κατοίκους της Αθήνας και φορείς που δραστηριοποιούνται στο Πεδίον του Άρεως, με στόχο την επαναλειτουργία του δημόσιου χώρου άθλησης εντός του μεγαλύτερου πάρκου της πρωτεύουσας.

Την πρωτοβουλία έχουν αναλάβει ο Σύλλογος «Αθηνά – Πεδίον του Άρεως» και η οργάνωση «Πεδίον του Άρεως, το Πάρκο μας», διεκδικώντας από την Περιφέρεια Αττικής την αποκατάσταση ενός χώρου πέντε στρεμμάτων που επί δεκαετίες φιλοξενούσε όργανα γυμναστικής ελεύθερης χρήσης, τα οποία σήμερα έχουν εγκαταλειφθεί πλήρως.

Οι συμμετέχοντες στην καμπάνια υποστηρίζουν ότι πρόκειται για έναν χώρο που ιστορικά ήταν αφιερωμένος στη δημόσια άθληση και παραμένει θεσμικά χαρακτηρισμένος για τη συγκεκριμένη χρήση, χωρίς να υπάρχει κάποιο εμπόδιο για την επαναφορά του. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές που περιβάλλουν το Πεδίον του Άρεως απουσιάζουν αντίστοιχες δημόσιες αθλητικές υποδομές.

Η Parallaxi συνομίλησε με τον υπεύθυνο της πρωτοβουλίας «Πεδίον του Άρεως, το Πάρκο μας», Δημήτρη Καλατζή, ο οποίος εξηγεί τους λόγους της κινητοποίησης και τα αιτήματα που απευθύνονται προς την Περιφέρεια Αττικής.

«Το Πεδίον του Άρεως είναι το μεγαλύτερο πάρκο της Αθήνας και, παρότι διοικητικά ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής και όχι στον Δήμο Αθηναίων, οι κάτοικοι το θεωρούν έναν από τους σημαντικότερους δημόσιους χώρους της πόλης. Εδώ και χρόνια βλέπουμε να παραχωρείται συχνά για εμπορικές, διαφημιστικές και εταιρικές εκδηλώσεις, την ίδια στιγμή που βασικές υποδομές του πάρκου παραμένουν εγκαταλελειμμένες.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένας χώρος πέντε στρεμμάτων, δίπλα στην κεντρική είσοδο, ο οποίος από όσο θυμούνται οι παλαιότεροι, ήδη από τη δεκαετία του 1950 και του 1960, λειτουργούσε ως δημόσιος χώρος άθλησης. Εκεί υπήρχαν μονόζυγα, δίζυγα, κρίκοι και άλλες εγκαταστάσεις γυμναστικής ελεύθερης χρήσης για όλους τους πολίτες.

Εικόνα του χώρου το 2019

Το 2010, στο πλαίσιο της μεγάλης ανάπλασης του πάρκου, οι παλιές μεταλλικές εγκαταστάσεις αντικαταστάθηκαν από σύγχρονες ξύλινες κατασκευές. Η επιλογή αυτή ήταν θετική και περιβαλλοντικά φιλική. Ωστόσο, τα χρόνια που ακολούθησαν δεν υπήρξε η απαραίτητη συντήρηση και φύλαξη. Κατά την περίοδο της εγκατάλειψης του πάρκου, οι εγκαταστάσεις καταστράφηκαν σταδιακά και από το 2015 ουσιαστικά δεν απέμεινε τίποτα λειτουργικό.

Σήμερα, ο χώρος εξακολουθεί να είναι χαρακτηρισμένος ως χώρος άθλησης. Έχουμε απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, όπως το δασαρχείο, και γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει κανένα θεσμικό εμπόδιο για την αποκατάστασή του. Δεν ζητάμε τσιμεντοποίηση, ούτε κάποια μεγάλη κατασκευή. Ζητάμε να επανέλθει η χρήση που είχε πάντα ο χώρος, με απλά, ασφαλή και ανθεκτικά όργανα γυμναστικής.

Πρόκειται για έναν ιδανικό χώρο κάτω από τα δέντρα, όπου άνθρωποι κάθε ηλικίας μπορούν να αθλούνται δωρεάν και ελεύθερα. Σήμερα, μάλιστα, αρκετοί νέοι αναγκάζονται να αυτοσχεδιάζουν, τοποθετώντας πρόχειρες κατασκευές στα δέντρα για να μπορούν να κάνουν βασικές ασκήσεις.

Εικόνα του χώρου σήμερα

Αυτό είναι και το βασικό μας αίτημα: η δημιουργία ενός δημόσιου και ελεύθερα προσβάσιμου χώρου άθλησης για όλους. Θέλουμε να μπορούν να τον χρησιμοποιούν παιδιά, νέοι, ηλικιωμένοι, αλλά και άτομα με αναπηρία, με κατάλληλα όργανα και υποδομές που θα εξασφαλίζουν την καθολική πρόσβαση.

Μέχρι σήμερα έχουμε απευθυνθεί επανειλημμένα στην Περιφέρεια Αττικής, χωρίς να έχουμε λάβει καμία απάντηση. Ακόμη και όταν υπήρξαν ιδιωτικοί φορείς που εξέφρασαν πρόθεση να συμβάλουν οικονομικά στην αποκατάσταση του χώρου, η διαδικασία δεν προχώρησε.

Εικόνα του χώρου το 2019

Γι’ αυτό αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τη συλλογή υπογραφών. Μέσα σε λίγες ημέρες συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες υπογραφές και η ανταπόκριση του κόσμου είναι ιδιαίτερα θετική. Πρόκειται για ένα αίτημα που θεωρούμε αυτονόητο, καθώς αφορά έναν δημόσιο χώρο που υπήρχε για δεκαετίες και μπορεί να εξυπηρετήσει χιλιάδες κατοίκους των γύρω γειτονιών.

Το Πεδίον του Άρεως βρίσκεται ανάμεσα στην Κυψέλη, το Γκύζη, τα Εξάρχεια και τη Νεάπολη, περιοχές ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένες, όπου δεν υπάρχουν αντίστοιχες δημόσιες αθλητικές υποδομές. Μέσα σε ένα πάρκο συνολικής έκτασης 270 στρεμμάτων, αυτά τα πέντε στρέμματα παραμένουν ανενεργά, ενώ θα μπορούσαν να αποτελούν έναν ζωντανό χώρο άθλησης και συνάντησης για ολόκληρη την πόλη».

Εικόνα του εγκαταλελειμμένου χώρου σήμερα

Η συλλογή υπογραφών συνεχίζεται, (μπορείτε να βρείτε την φόρμα εδώ), με τους διοργανωτές να εκφράζουν αισιοδοξία ότι η ανταπόκριση των πολιτών θα ενισχύσει την πίεση προς την Περιφέρεια Αττικής για την υλοποίηση του έργου. Όπως τονίζουν, στόχος δεν είναι η δημιουργία μιας νέας υποδομής, αλλά η επαναφορά ενός δημόσιου χώρου άθλησης που υπήρχε επί δεκαετίες και εξυπηρετούσε χιλιάδες κατοίκους των γύρω γειτονιών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα