Πόσοι θάνατοι εργαζομένων καταγράφηκαν στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Συνολικά, τα τελευταία τρία χρόνια, μέχρι και σήμερα, έχουν σημειωθεί 423 εργατικά δυστυχήματα στην Ελλάδα
Η μη τήρηση κανόνων και μέτρων ασφαλείας από πλευράς εργοδοτών, τα εξαντλητικά ωράρια, οι υποστελεχωμένες ελεγκτικές υπηρεσίες, η μαύρη εργασία, η απουσία Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας σε πολλούς κλάδους έχουν ως αποτέλεσμα την ραγδαία αύξηση των εργατικών ατυχημάτων/δυστυχημάτων, τονίστηκε σε ημερίδα που διοργάνωσε η Διοίκηση του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, με θέμα «Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία». Την ίδια ώρα, «η πίεση, το άγχος και το στρες των εργαζομένων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους» δημιουργούν προβλήματα στην υγεία των εργαζομένων, «που τους ταλαιπωρούν για πολλά χρόνια», επισημάνθηκε από τους ομιλητές στην ίδια ημερίδα.
Ο πρόεδρος Ομοσπονδίας Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΟΣΕΤΕΕ) και αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία, Ανδρέας Στοϊμενίδης, παρουσίασε τα στατιστικά στοιχεία των εργατικών δυστυχημάτων στη χώρα μας, όπως έχουν καταγραφεί μέσα στη χρονιά και ανά κλάδο. «Μέχρι σήμερα, από την αρχή της χρονιάς, 140 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στους χώρους εργασίας και 230 έχουν τραυματιστεί πολύ σοβαρά» τόνισε, επισημαίνοντας πως «σε σχέση με την προηγούμενη τριετία – τετραετία, έχουμε υπερδιπλασιασμό των δυστυχημάτων στους χώρους εργασίας». Σύμφωνα με τον ίδιο, αρνητικοί πρωταθλητές των κλάδων αυτών είναι ο αγροτικός και ο κατασκευαστικός κλάδος στα μικρά και μεγάλα τεχνικά έργα.
Ο κ. Στοϊμενίδης σημείωσε ότι 179 θάνατοι καταγράφηκαν σε χώρους δουλειάς το 2023 και 104 το 2022 και αναφέρθηκε στους λόγους, για τους οποίους, κατά τη γνώμη του, τα εργατικά δυστυχήματα παραμένουν σε υψηλούς αριθμούς στη χώρα μας, συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ: «Απολύτως αναμενόμενο, καθώς έχουμε και χαμηλότερη κάλυψη από συλλογικές συμβάσεις εργασίας, οπότε και δεν ρυθμίζονται, όχι μόνο οι αμοιβές, αλλά και οι συνθήκες εργασίας στη χώρα». Υποστήριξε, δε, ότι στη χώρα μας ουσιαστικά αγνοούνται οι επαγγελματικές ασθένειες, αφού δεν ερμηνεύονται ως τέτοιες από τις εθνικές αρχές και φορείς, ενώ αντιθέτως έρευνα του ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία αποδίδει σε επαγγελματικές ασθένειες περί τους 2.500 θανάτους κάθε χρόνο στην Ελλάδα.
Για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προληφθούν τα εργατικά ατυχήματα/ δυστυχήματα ανέφερε: την «πολιτική προτεραιοποίηση» και την «ανάπτυξη ενός ουσιαστικού δημόσιου διαλόγου ανάμεσα στην κυβέρνηση στους εργοδότες και στους εργαζομένους», την επαναφορά της Επιθεώρησης Εργασίας στο Υπουργείο Εργασίας, τη δημιουργία φορέα ασφάλισης επαγγελματικού κινδύνου και ασθενειών, ώστε να δοθεί κίνητρο στους εργοδότες να αποδίδουν χαμηλά ασφάλιστρα, όσοι τηρούν την εργατική νομοθεσία και υψηλότερα ασφάλιστρα, όσοι δεν την τηρούν και τη θέσπιση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
Στο νομοθετικό πλαίσιο, που ισχύει στην περίπτωση εργατικών ατυχημάτων αναφέρθηκε ο δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω, Μιχάλης Μήττας, επισημαίνοντας -μεταξύ άλλων- πως το πρόβλημα με το ισχύον νομοθετικό σύστημα είναι ότι «δυστυχώς ούτε ο εργαζόμενος είναι καλά πληροφορημένος, με αποτέλεσμα και δικαιώματα να κινδυνεύουν να χαθούν σε ό,τι αφορά στις διεκδικήσεις του, αλλά ούτε και οι εργοδότες ως προς τις υποχρεώσεις τους, και πολλές φορές δυσκολεύονται να προσαρμοστούν. Υποχρεώσεις, τις οποίες έχουν, με αποτέλεσμα να είναι έκθετοι σε αξιώσεις εργαζομένων, εφόσον προκύψει το δυστύχημα».
Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, Μάκης Μιχαλόπουλος, ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της κατασκευής του Μετρό υπήρξαν αρκετά εργατικά δυστυχήματα, τα τρία θανατηφόρα: στο εργοτάξιο στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό το 2009, το 2017 στην Καλαμαριά και το 2020 στο εργοτάξιο του σταθμού Αγίας Σοφίας. Επίσης καταγράφηκαν και δύο θάνατοι από παθολογικά αιτία την ώρα της εργασίας, ενώ υπήρξαν και αρκετά σοβαρά εργατικά ατυχήματα, τα οποία άφησαν μόνιμες αναπηρίες σε κάποιους εργαζόμενους. «Ένας απ’ αυτούς είμαι κι εγώ, σαν σήμερα 12/12/12 είχα ένα εργατικό ατύχημα, σοβαρό», είπε ο κ. Μιχαλόπουλος και πρόσθεσε πως στην αρχή της κατασκευής του έργου, «η εργασία γινόταν με πάρα πολύ εντατικούς αριθμούς, οι συνθήκες εργασίας δεν ήταν τόσο καλές», ωστόσο στη συνέχεια οι εργαζόμενοι κατάφεραν να οργανωθούν και με αγώνες να φέρουν τα μέτρα ασφαλείας και υγείας και την ασφάλεια στα εργοτάξια σε πάρα πολύ καλό επίπεδο. «Το τελευταίο διάστημα, τα έργα του μετρό γινόταν με σε πολύ καλό επίπεδο σε ό,τι αφορά τα μέτρα ασφαλείας», είπε.
Τα εργατικά ατυχήματα, ειδικά τα θανατηφόρα, έχουν πάρει «τρομακτικές διαστάσεις» τα τελευταία χρόνια, είπε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΕΚΘ, Χάρης Κυπριανίδης. Σημείωσε πως «είμαστε από τις χώρες οι οποίες δεν έχουνε καμία στρατηγική, πολιτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων και ειδικά μετά την οικονομική κρίση, δυστυχώς, όλα τα μέτρα ασφάλειας έχουν ατονήσει» και πρόσθεσε πως «πρέπει να πιέσουμε όλοι μαζί -πρωτίστως εμείς και κατά δεύτερον και η κοινωνία, για να μπορέσει να υπάρξει μία στρατηγική, μία πολιτική να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα».
Στην ημερίδα παρουσιάστηκε, επίσης, η έκθεση – έρευνα ΓΣΕΕ-FES για τη Σεξουαλική Παρενόχληση και Βία στην Εργασία, που δόθηκε πρόσφατα στην δημοσιότητα, ενώ αναλύθηκε και η παράμετρος της ψυχικής υγείας, σε ό,τι αφορά τα αίτια, την πρόληψη και την αντιμετώπισή της στους χώρους εργασίας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ