Προσφορές και παγίδες – Όσα πρέπει να ξέρετε για την Black Friday
Η ιστορία της ημέρας, οι προσφορές και συμβουλές για να μην πέσετε θύματα εξαπάτησης.
Η Black Friday πλησιάζει και όπως είναι φυσικό πολλοί καταστηματάρχες αλλά και καταναλωτές περιμένουν με μεγάλη ανυπομονησία για να κάνουν τις αγορές τους. Σύμφωνα με την… παράδοση, η Black Friday ή αλλιώς Μαύρη Παρασκευή, oρίζεται συνήθως την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, αλλά πάντα ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ (23/11).
Έτσι, φέτος η Black Friday είναι την Παρασκευή, 24 Νοεμβρίου 2023.
Από την 3η χρονιά εφαρμογής στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα από το 2018, η Black Friday παίρνει τη μορφή «Black Week».
Βέβαια σε αρκετές περιπτώσεις κάποια εμπορικά καταστήματα ξεκίνησαν τη δική τους «Μαύρη Παρασκευή» ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου με την μορφή προσφορών.
Αυτό βέβαια είναι ιδιαίτερα θετικό για τους καταναλωτές καθώς μπορούν να βρουν μειωμένες τιμές για καιρό, όμως στην πραγματικότητα με αυτή την κίνηση χάνεται εντελώς το πνεύμα της Black Friday.
Βέβαια υπενθυμίζει ότι τρεις μέρες μετά την Black Friday, υπάρχει και η Cyber Monday, που αφορά αποκλειστικά διαδικτυακές αγορές
Αναρωτιέστε όμως πως προέκυψε το όνομα Black Friday; Πολύ πιθανόν να μην είστε οι μόνοι.
Οι ερμηνείες που έχουν προταθεί για την προέλευση του ονόματος είναι πολλές. Οι επικρατέστερες είναι πως το όνομα Black Friday είναι η ερμηνεία που πρότεινε η αμερικανική εφημερίδα «Philadelphia Inquirer». Τη δεκαετία του ’50, όταν οι εγγραφές στα λογιστικά βιβλία ήταν χειρόγραφες, οι λογιστές σημείωναν με κόκκινο μελάνι το παθητικό και με μαύρο τα κέρδη των μαγαζιών. Και επειδή την εποχή εκείνη ξεκινούσαν οι εκπτώσεις που συνεχίζονταν μέχρι τα Χριστούγεννα, ήταν η τελευταία ημέρα που τα μαγαζιά σημείωναν χασούρα.
Μια άλλη εκδοχή που φαίνεται να είναι η επικρατέστερη θέλει τον όρο Black Friday να χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Επειδή εκείνη την ημέρα γινόταν ένας αγώνας αμερικανικού ποδοσφαίρου και υπήρχε πολύ κίνηση, είτε γιατί είχαν πολύ δουλειά είτε γιατί οι διαρρήκτες βρίσκαν ευκαιρία να δράσουν, ονόμασαν την ημέρα «Μαύρη Παρασκευή».
Μια τρίτη εκδοχή εμφανίστηκε στο περιοδικό «Factory Management and Maintenance». Αναφερόταν στην πρακτική των υπαλλήλων να κάνουν κοπάνα από την εργασία τους την Παρασκευή, που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών, προφασιζόμενοι ασθένεια, προκειμένου να απολαύσουν την τετραήμερη αργία.
Μια τελευταία εκδοχή θέλει το όνομα Black Friday, να έχει πιο βαθιές και σκοτεινές ρίζες. Συγκεκριμένα, πίσω στο 1800 στις ΗΠΑ, η Μαύρη Παρασκευή υποδήλωνε ότι οι ιδιοκτήτες φυτειών του Νότου, μπορούσαν να αγοράσουν σκλάβους σε μειωμένη τιμή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών του 1800.
Τα τελευταία χρόνια η Black Friday έχει εξαπλωθεί σε όλο και περισσότερες χώρες και διαρκώς όλο και περισσότεροι λιανέμποροι συμμετέχουν στον θεσμό.
«Φέτος δεν έχω σκοπό να κάνω υπερβολές στις αγορές μου. Σίγουρα θα πάρω κάποια ρούχα, στα οποία δεν υπάρχουν απίστευτες μειώσεις στις τιμές. Από εκεί και πέρα θα αγοράσω ένα στρώμα που χρειάζομαι, το οποίο ήδη διαφημίζεται και θα έχει 30% έκπτωση. Επομένως είναι μία καλή ευκαιρία για να εξοικονομήσω χρήματα.
Παλιότερα θυμάμαι έτρεχα την Black Friday λες και θα μου τα έδιναν τζάμπα, κάτι το οποίο δεν ίσχυε καθόλου στις περισσότερες περιπτώσεις. Η έκπτωση ήταν πολύ μικρή και επίσης πολλές φορές δεν υπήρχε καν γιατί σου έλεγαν 2+1 δώρο ή αν κάνεις 2 αγορές, έχεις στην τρίτη έκπτωση 50%.
Ευκαιρίες υπήρχαν σε ηλεκτρικά είδη. Κουζίνες, πλυντήρια, τηλεοράσεις αλλά και εκεί πάλι έπρεπε να είσαι ψιλιασμένος γιατί πολλές φορές ανεβάζουν τις τιμές και μετά τις ρίχνουν πάλι για να σε κάνουν να πιστεύεις πως υπάρχει μεγάλη έκπτωση», αναφέρει η Αναστασία.
Ο Πέτρος από την άλλη πλευρά εξηγεί πως οι εκπτώσεις εκείνης της ημέρας αφορούν πολύ συγκεκριμένα προϊόντα.
«Αν για παράδειγμα θες να αγοράσεις ένα κινητό, σημαντική έκπτωση έχουν τα παλαιότερα μοντέλα. Δεν υπάρχει περίπτωση περσινά ή φετινά smartphones να πωληθούν σε πολύ χαμηλές τιμές. Από εκεί και πέρα νομίζω πως πρέπει να είσαι τυχερός και κάτι που θέλεις εκείνη τη δεδομένη στιγμή να βγει σε έκπτωση. Αλλιώς κατά τη γνώμη μου απλώς κοιτάς, δελεάζεσαι και ξοδεύεις εν τέλει χρήματα για προϊόντα που δεν έχει τόσο μεγάλη ανάγκη»
Οι αγαπημένες κατηγορίες των καταναλωτών στην περσινή Black Friday ήταν οι τηλεοράσεις, τα κινητά τηλέφωνα και τα laptops, ενώ πολλοί αγόρασαν πολυμηχανήματα, tablets αλλά και Playstation.
Τον περσινό Νοέμβριο, όπως προκύπτει από την ΕΛΣΤΑΤ ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021.
Το μόνο σίγουρο είναι πως οι διαδικτυακές αγορές κερδίζουν πολύ έδαφος τα τελευταία χρόνια, ειδικά από την πανδημία και μετά. Οι περισσότεροι καταναλωτές θα επιλέξουν ψηφιακές αγορές αντί για επισκέψεις σε φυσικά καταστήματα, αποτυπώνοντας μια ουσιαστική αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Οι πιο καυτές τάσεις της Black Friday για το 2023
Με βάση διεθνείς έρευνες, οι 10 κορυφαίες τάσεις που προβλέπονται για τη Black Friday 2023 είναι οι εξής:
1. Αυξημένη μέση αξία παραγγελίας: Οι προσδοκίες δείχνουν αύξηση της μέσης αξίας αγορών, υποδηλώνοντας ότι οι καταναλωτές θα ξοδεύουν περισσότερα για κάθε ηλεκτρονική συναλλαγή.
2. Ανάπτυξη στις συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου: Αναμένεται αύξηση των πωλήσεων μέσω κινητών συσκευών, σηματοδοτώντας μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ψωνίζουν.
3. Προσφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Οι μεγάλες μπράντες πρόκειται να ενισχύσουν τις προσφορές τους τη Μαύρη Παρασκευή στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων περισσότερο από κάθε προηγούμενο χρόνο.
4. Επέκταση του Buy Now, Pay Later (BNPL): Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες οικονομικές προκλήσεις με την ακρίβεια στα τρόφιμα και τις υπηρεσίες να έχουν βάλει «φρένο» στις αγορές ειδών ένδυσης, τεχνολογίας και διαρκών αγαθών, όπως τα έπιπλα, οι επιλογές BNPL (αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα) έχουν αναδειχθεί ως δημοφιλείς επιλογές για τους καταναλωτές ώστε να προμηθεύονται τα προϊόντα που επιθυμούν χωρίς άμεση οικονομική πίεση.
5. Προπώληση: Οι έμποροι λιανικής ετοιμάζονται να προωθήσουν περισσότερο την εμπορική πρακτική της «προπώλησης», με στόχο να αυξήσουν τον αγοραστικό ενθουσιασμό και να προσφέρουν μια επιπλέον υπηρεσία στους πελάτες τους.
6. Διαφορετικές επιλογές πληρωμής: Οι έμποροι λιανικής που προσφέρουν ένα ευρύτερο φάσμα επιλογών πληρωμής είναι πιθανό ότι θα προτιμηθούν περισσότερο από τους καταναλωτές.
7. Νεότεροι αγοραστές: Στις πωλήσεις της Μαύρης Παρασκευής (Black Friday) και της Ηλεκτρονικής Δευτέρας (Cyber Monday) αναμένεται να συμβάλλουν κυρίως οι νεαρότεροι αγοραστές (millennials, Gez Z).
8. Συνεχιζόμενη εστίαση στο omnichannel: Η πολυκαναλική προσέγγιση στη λιανική αναμένεται να παραμείνει ισχυρή.
9. Υβριδικό shopping: Η συγχώνευση των εμπειριών αγορών μεταξύ διαδικτύου και τα φυσικών καταστημάτων, π.χ. ηλεκτρονική παραγγελία και παραλαβή από το σημείο πώλησης, θα συνεχίσει να αυξάνεται.
10. Livestream και TikTok: Οι εταιρείες λιανικής αναζητούν πλατφόρμες όπως το TikTok για να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους.
Τι πρέπει να προσέξετε για να μην πέσετε θύματα εξαπάτησης
Σελίδες σύγκρισης τιμών ηλεκτρονικών καταστημάτων μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές καθώς παρά το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι μειώσεις τιμών είναι πραγματικές υπάρχουν και φαινόμενα λίγες μέρες πριν τις εκπτώσεις προϊόντα να γίνονται ακριβότερα ώστε να εμφανιστεί δήθεν μεγαλύτερη έκπτωση στην πορεία.
Για παράδειγμα γνωστή τηλεόραση σε ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών μεταξύ ηλεκτρονικών καταστημάτων από 22/9 έως 1/11 πωλούνταν για από 2031 ευρώ. Από τις 5/11 και έπειτα η τιμή του ίδιου προϊόντος ανέβηκε στα 2461 ευρώ.
Δείξτε προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές
Η Black Friday αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κλπ, μην θεωρήσετε ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά. Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.
Διαβάστε τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και ρωτήστε για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα
Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.
Προσέξτε την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβείτε σε συναλλαγή
Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στη βιτρίνα ή στο e-shop; Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές! Θυμηθείτε ότι παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά!
Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις
Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Kαι οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.
Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές
Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στη συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
Δείξτε μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών
Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας. Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.
Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές
Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.
Κουπόνια προσφορών και giftcards
Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.
Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας και εάν η διεύθυνση ξεκινά με «https://».
Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος
Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.
Το φετινό Μπλακ Φράιντεϊ του Κωτσόβολου θα είναι τουμπανέιρο και θα σε κάνει να πεις «Κωτσοβ…ΟΛΕ!»
Η καθημερινότητά μας είναι γεμάτη από παράλογες, τρελές στιγμές. Η νέα σπαρταριστή Μπλακ Φράιντεϊ καμπάνια του Κωτσόβολου, όμως, έρχεται για να σατιρίσει τα «ποροπομπέιρο» της εποχής μας, χαρίζοντας άφθονο γέλιο και δίνοντας μία άλλη οπτική στη μονότονη και παράξενη κατάσταση που ζούμε όλοι μας.
Έχεις παρατηρήσει ότι μας λένε συνεχώς πόσο καλά πάνε τα πράγματα; Για ποιους όμως;
Δηλαδή, πόσο καλά πάνε, όταν ένα σπίτι 28 τ.μ. έχει ενοίκιο 950 ευρώ… ή όταν βάζεις λάδι στη σαλάτα με μεζούρα, γιατί η τιμή του έχει φτάσει στα ύψη;
Μέσα σε όλη αυτήν την περίεργη κατάσταση που ζούμε, ευτυχώς υπάρχει κάτι σταθερό, κάτι που ξέρουμε ότι μπορούμε να βασιστούμε. Τι; Το Μπλακ Φράιντεϊ του Κωτσόβολου που έρχεται και θα είναι… «τουμπανέιρο»!
Το εκρηκτικό Κωτσοβολικό δίδυμο ντύνει με ένα θρυλικό κομμάτι την καμπάνια του Κωτσόβολου, που έρχεται να σχολιάσει όλα τα ποροπομπέιρο της καθημερινότητας και να μας φέρει τα πιο τουμπανέιρο νέα από τον Κωτσόβολο. Μας υπόσχεται τιμές φθηνέιρο, εξυπηρέτηση και παράδοση πιστολέιρο, πλάνο δόσεων ευκολέιρο, αμέτρητες επιλογές σε 92 καταστηματέιρο και φυσικά αμέτρητες εκπλήξεις στο ντιτζιταλέιρο!
Γιατί όσα ποροπομπέιρο και αν ακούσεις, τουλάχιστον ξέρεις ότι θα έρθει το τουμπανέιρο Μπλακ Φράιντεϊ του Κωτσόβολου, που θα σε κάνει να πεις… «Κωτσοβ… ΟΛΕ!».
- Άμεση παράδοση μέσα σε 60 λεπτά στην πόρτα σου
- Παραλαβή σε 20΄σε ένα από τα 73 Quick Points των καταστημάτων Κωτσόβολος
- Παράδοση με ραντεβού σε μέρα, ώρα και χώρο της επιλογής σου
-
- Εγγύηση & Ασφάλεια για να έχεις την υποστήριξη που χρειάζεσαι και τη λειτουργία της συσκευής σου στο 100%
- Ευέλικτους τρόπους πληρωμής με το Πλάνο Δόσεων και άτοκες δόσεις μέσω πιστωτικής κάρτα και
- Εύκολες αγορές τηλεφωνικά στο 210 28 99 999 και online στο kotsovolos.gr.
Black Friday στην Κούσκουρα
Αγόρασε ένα σάντουιτς και πάρετε το δεύτερο με 50% έκπτωση στο Ντερλικατέσεν, Famideli και στο Respecteat.
Ισχύει για αγορές εντός των καταστημάτων από τις 10 το πρωί μέχρι 5 το απόγευμα.