Πρόστιμα 1,3 εκατ. ευρώ σε «εργολαβικά» ντελίβερι
Ενα συγκεκριμένο μοτίβο αδήλωτης εργασίας σε διανομείς, κυρίως, στον τομέα της εστίασης έχουν εντοπίσει οι επιθεωρητές Εργασίας
Πρόστιμα που ξεπερνούν σε ύψος το 1,3 εκατ. ευρώ έχει επιβάλει η Επιθεώρηση Εργασίας το διάστημα 2024-2025 σε 2.100 ελέγχους που έκανε σε διανομείς ανά την Ελλάδα.
Oπως αναφέρουν στην «Καθημερινή» πηγές της Επιθεώρησης, το μεγαλύτερο ποσοστό των παραβάσεων αφορούσε αδήλωτη εργασία και εντοπίστηκε κυρίως σε διανομείς στον τομέα της εστίασης. Οι επιθεωρητές εντόπισαν ένα πολύ συγκεκριμένο μοτίβο.
«Συναντήσαμε το φαινόμενο αυτό: διανομείς να εργάζονται χρησιμοποιώντας το ID κάποιου άλλου. Και εμείς προβληματιστήκαμε για το τι να κάνουμε σε μια τέτοια περίπτωση. Αποφασίστηκε να επιβάλλεται το υψηλότερο πρόστιμο, 10.500 ευρώ, για αδήλωτη εργασία στο όνομα του ατόμου στο οποίο είναι καταχωρισμένο το ID, ώστε να μην τιμωρείται ο εργαζόμενος αλλά ο εργοδότης», εξήγησαν στην «Καθημερινή».
Το φαινόμενο αυτό είναι «κοινό μυστικό» του επαγγέλματος των διανομέων, παραδέχθηκε ο Γιώργος Στεφανάκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού και διανομέας ο ίδιος. Οπως εξήγησε, αυτό γίνεται από εταιρείες διαχείρισης στόλου, εργολαβικές εταιρείες που παρέχουν στις διαδικτυακές πλατφόρμες διανομής φαγητού στόλους οδηγών. Κάποιες εξ αυτών, αναφέρει ο κ. Στεφανάκης, απασχολούν μετανάστες οι οποίοι εργάζονται ανασφάλιστοι και δεν εμφανίζονται στο σύστημα. Για να το κάνουν αυτό, διευκρίνισε, χρησιμοποιούν το ίδιο ID, έναν κωδικό με τα στοιχεία τους που δηλώνεται στην πλατφόρμα, για δύο έως και τρία άτομα. «Στο σύστημα μπορεί να φαίνεται ο ίδιος κωδικός να εργάζεται δυο και τρεις συνεχόμενες βάρδιες. Πώς γίνεται αυτό; Στον ίδιο κωδικό εργάζονται διαφορετικοί άνθρωποι», εξήγησε λέγοντας πως το συνδικάτο έχει προχωρήσει σε καταγγελίες στην Επιθεώρηση Εργασίας αναδεικνύοντας την πρακτική αυτή.
Σύμφωνα με τον ίδιο, κάποιες εργολαβικές εταιρείες έχουν κατηγορηθεί επίσης από εργαζομένους ότι τους παρακρατούν μέρος των αμοιβών τους από τις παραγγελίες, με το ποσοστό της παρακράτησης να κυμαίνεται από 15% έως και 30% ανάλογα με την ευαλωτότητα του κάθε εργαζομένου. Ορισμένες από τις εργολαβικές εταιρείες είναι μικρές, ωστόσο, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές πολλές έχουν αναπτυχθεί και απασχολούν δεκάδες διανομείς σχηματίζοντας στόλους έως και 400 οδηγών. «Οι πιο μεγάλοι εργολάβοι είναι από το Πακιστάν», δήλωσε στην «Καθημερινή» διανομέας που έχει στο παρελθόν απασχοληθεί σε δύο εταιρείες πακιστανικής ιδιοκτησίας, ενώ σήμερα εργάζεται σε εταιρεία ελληνικής ιδιοκτησίας με υπεύθυνο Πακιστανό πολίτη.
Ο κ. Στεφανάκης λέει ότι αυτό εξηγείται από το γεγονός πως κάποιοι από τους σημερινούς ιδιοκτήτες ξεκίνησαν ως διανομείς και έπειτα δημιούργησαν τον δικό τους στόλο, ιδρύοντας εταιρείες που λαμβάνουν διαφορετικές νομικές μορφές, από ΙΚΕ έως και ανώνυμες.
Δειγματοληπτικοί έλεγχοι
Η «Καθημερινή» επικοινώνησε με τη διαδικτυακή πλατφόρμα διανομής Wolt, η οποία επισήμανε πως δεν έχει δεχθεί κάποια σχετική καταγγελία, παρότι κάθε συνεργάτης διανομέας έχει διαθέσιμο κανάλι επικοινωνίας 24/7 με το τμήμα διανομέων και κατ’ επέκταση τη δυνατότητα να καταγγείλει οποιοδήποτε περιστατικό.
Επισήμανε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό παραγγελιών εξυπηρετείται από τους αυτοαπασχολούμενους διανομείς και μόνο ένα 10%–15% των διανομών πραγματοποιείται μέσω εταιρειών διαχείρισης στόλου. Οπως τόνισε, με τις εταιρείες αυτές έχει συμβάσεις που απαιτούν ρητά δίκαιες συνθήκες εργασίας, απόλυτα εναρμονισμένες με την ελληνική νομοθεσία. «Με εσωτερικούς μηχανισμούς compliance που διαθέτουμε -πάντα εντός του ρόλου μας ως πλατφόρμας- ελέγχουμε δειγματοληπτικά τη συμμόρφωση τόσο των συνεργατών μας όσο και των εταιρειών διαχείρισης στόλου και, όπου προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις παραβάσεων, προχωρούμε σε διακοπή συνεργασίας». Χαρακτηριστικά, επισήμανε πως στο παρελθόν έχει τερματίσει συνεργασίες σε περιπτώσεις καταγγελιών ή επιβεβαιωμένων παραβάσεων, κάτι που θα πράξει ξανά, εφόσον χρειαστεί.
Αθέμιτος ανταγωνισμός
Ο Χάρης Μανώλης, πρόεδρος στο Σωματείο Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων & Τροφίμων Αττικής, επισήμανε πως εκτός του ότι οι πρακτικές αυτές των ιδιοκτητών στόλων είναι παράνομες αποτελούν, παράλληλα, και αθέμιτο ανταγωνισμό για τους αυτοαπασχολούμενους. Οπως εξήγησε, ενώ οι εργαζόμενοι στους εργολάβους παίρνουν ένα μεγάλο μερίδιο των παραγγελιών γιατί είναι πολλοί σε αριθμό, οι ιδιοκτήτες των εταιρειών που τους απασχολούν δεν επιβαρύνονται με τα νόμιμα φορολογικά και τα ασφαλιστικά έξοδα, κάτι που κάνουν οι freelancers.
Ο ίδιος έθεσε και ζήτημα ασφάλειας καθώς ο πελάτης που παραλαμβάνει την παραγγελία μπορεί να ανοίξει την πόρτα του σε κάποιον, το ονοματεπώνυμο του οποίου δεν εμφανίζεται πουθενά και δεν γνωστοποιείται στην πλατφόρμα.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ / Αλεξία Καλαϊτζή
