Ελλάδα

Στα 400 μέτρα αποφεύχθηκε η σύγκρουση της αμαξοστοιχίας από Κιάτο με την αμαξοστοιχία από Θεσσαλονίκη

Αναζητείται η αιτία για το σοβαρό περιστατικό που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε νέο σιδηροδρομικό δυστύχημα

Parallaxi
στα-400-μέτρα-αποφεύχθηκε-η-σύγκρουση-τη-1130451
Parallaxi

Στον ταχογράφο της αμαξοστοιχίας «1313» από το Κιάτο που παραβίασε τον κόκκινο σηματοδότη στο σταθμό Αχαρνών, το μεσημέρι της 23ης Δεκεμβρίου 2023, με κίνδυνο να συγκρουστεί με την «51» διερχόμενη επιβατική αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη, αναζητείται η αιτία για το σοβαρό περιστατικό που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε νέο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Οπως αποκάλυψαν «ΤΑ ΝΕΑ» – και επιβεβαίωσε αργότερα με σχετική ανακοίνωσή του και ο ΟΣΕ – το συμβάν σημειώθηκε στην περιοχή του δυτικού Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), στο σημείο όπου η γραμμή 502 του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου (102) του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα.

Τα δύο τρένα, προτού ακινητοποιηθεί με παρέμβαση του τηλεσταθμάρχη Αχαρνών η αμαξοστοιχία «1313» που παραβίασε το ερυθρό φωτόσημο, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές, με άμεσο κίνδυνο να συγκρουστούν πλαγιομετωπικά. Πληροφορίες από σιδηροδρομικές πηγές αναφέρουν ότι η σύγκρουση απευφεύχθη σε απόσταση περίπου 400 μ. του ενός τρένου από το άλλο.

Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, η ταινία του ταχογράφου της αμαξοστοιχίας «1313», που όφειλε να σταματήσει στο κόκκινο, θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο. Κι αυτό διότι θα δείξει την πραγματική ταχύτητα με την οποία έτρεχε το προαστιακό rail bus και εάν τελικά υπήρξε ολίσθηση κατά το «φρενάρισμά» του, όπως υποστήριξε ο μηχανοδηγός του. Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τον κανονισμό κυκλοφορίας, η ταχύτητα της αμαξοστοιχίας «1313», όταν αυτή εισερχόταν στο σταθμό Αχαρνών, δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει τα 60 χλμ./ώρα. Πλησιάζοντας δε προς το ερυθρό φωτόσημο, η ταχύτητα θα έπρεπε να μειώνεται προοδευτικά έως την πλήρη πέδηση του τρένου.

Ο ΟΣΕ, προκειμένου να συντάξει το δικό του πόρισμα για το σοβαρό αυτό συμβάν, απαίτησε από τη Hellenic Train την ταινία του ταχογράφου, προκειμένου να ελέγξει την ταχύτητα του τρένου, εάν πράγματι υπήρξε ολίσθηση, όπως και τη σχετική αναφορά του μηχανοδηγού. Μέχρι και χθες η ταινία του ταχογράφου δεν είχε παραδοθεί στον ΟΣΕ.

Ωστόσο, πέραν του ταχογράφου, ερωτηματικά προκαλεί και η παρουσία ενός μαθητευόμενου μηχανοδηγού στην καμπίνα μηχανοδήγησης της αμαξοστοιχίας «1313», δεδομένου ότι ο μηχανοδηγός της δεν διαθέτει άδεια εκπαιδευτή. Σιδηροδρομικές πηγές ανέφεραν χθες στα «ΝΕΑ» ότι θα πρέπει να διερευνηθεί εάν ο μαθητευόμενος μηχανοδηγός, την ώρα της υπέρβασης του ερυθρού σηματοδότη, είχε οποιαδήποτε συμμετοχή στους χειρισμούς μηχανοδήγησης της αμαξοστοιχίας «1313».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας από την πρώτη στιγμή ζήτησε την πλήρη διαλεύκανση του συμβάντος και την απόδοση ευθυνών. Σχετικά με το συμβάν της 23ης Δεκεμβρίου 2023, από την πλευρά του ΟΣΕ επισημαίνεται ότι «το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο προς αποφυγή ατυχήματος».

Ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών Δημήτρης Κουτσιαύτης, ο άνθρωπος που χειριζόταν την αμαξοστοιχία εκείνη την ημέρα, δίνει την δική του εκδοχή για την παραβίαση του φωτοσήματος και προχωρά σε μία αποκάλυψη για την επικοινωνία μέσω ασυρμάτου με τον σταθμάρχη στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του ΣΚΑ.

«Πριν περάσω το αντιλήφθηκα, αλλά λόγω ολίσθησης δεν κατάφερα να ακινητοποιήσω το τρένο και πέρασα με κόκκινο. Εκείνη τη στιγμή μιλούσαν αρκετοί, υπήρχε σύγχυση», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η αδιανόητη διαχείριση του «Βέλους» το μεσημέρι της παρολίγο σύγκρουσης των δύο τρένων

Το MEGA αποκαλύπτει τους σοκαριστικούς διαλόγους των σταθμαρχών:

  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Αυτό το βέλος που έρχεται το 73502 δεν έχει περιορισμό ταχύτητας. Οπότε όπου χωράει βάλτο να φύγει.
  • Σταθμάρχης: Άμα χωράει θα το στείλω αλλιώς κενού υλικού δεν είναι; Γιατί; Έχει καμιά προτεραιότητα άδειο; Και εγώ τι να τους κάνω; Ας τους δρομολογούν άλλες ώρες.
  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Αυτό δεν έχει περιορισμό ταχύτητας και δεν σταματάει πουθενά, το βέλος. Πάει σφεντόνα.
  • Σταθμάρχης: Ναι.
  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Εντάξει; Όπου νομίζεις ότι χωράει.
  • Σταθμάρχης: Θα φύγει παρά δέκα από το Παλαιοφάρσαλο, πώς θα γίνει;
  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γιατί θα φύγει παρά δέκα αφού έχει φωτοσήματα ο Παλαιοφάρσαλος.
  • Σταθμάρχης: Α… καλά.
  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ναι αφού την άλλη φορά τα διώξανε.
  • Σταθμάρχης: Α εντάξει, άμα τα διώξανε με φωτοσήματα, ας το διώξει.
  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ναι, ναι.
  • Σταθμάρχης: Άμα το κάνει έτσι.
  • Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Δεν ισχύουν τα φωτοσήματα;
  • Σταθμάρχης: Ε ισχύουν Ελένη, εντάξει τώρα… να μην επεκταθώ. Ντάξει άμα θέλει ας το διώξει, εγώ δεν έχω κανένα θέμα.
  • Σταθμάρχης: Σου βάζω και το βέλος.
  • Σταθμάρχης: Αυτή θέλει με φωτοσήματα, θες να το στείλεις , στείλτο. Θες μην το…
  • Σταθμάρχης: Τι θα το αφήσω; Είσαι καλά;
  • Σταθμάρχης: Στα αρ…
  • Σταθμάρχης: Αφού έχει φωτοσήματα τι…
  • Σταθμάρχης: Ναι αυτά πάλι, δουλεύουν σωστά… ναι.
  • Σταθμάρχης: Ε τι δουλεύουν, μια χαρά δουλεύουν ναι.
  • Σταθμάρχης: Ε άμα, να ναι.
  • Σταθμάρχης: Τι λες ρε; Ξέρεις να δουλεύεις φωτόσημα;
  • Σταθμάρχης: Ε;
  • Σταθμάρχης: Εσύ με φωτόσημα δεν δουλεύεις;
  • Σταθμάρχης: Τι εννοείς δουλεύω με φωτόσημα; Ξέρεις αν θα ανάψει το κόκκινο εκεί; Τα ελέγχει κανένας; Τα ελέγχει κανένας; Τα ελέγχει κανένας;
  • Σταθμάρχης: Άμα βρει κόκκινο θα σταματήσει βρε.
  • Σταθμάρχης: Άμα, ναι το μπλοκ ξέρεις ότι θα δουλέψει;
  • Σταθμάρχης: Γιατί να μη δουλέψει;
  • Σταθμάρχης: Ε, δεν ξέρω, δεν ξέρω
  • Σταθμάρχης: Κάνε ό,τι θες έλα.
  • Σταθμάρχης: Ναι.
  • Σταθμάρχης: Το βέλος θα το διώξω ανάποδα εγώ, να ξέρεις.
  • Σταθμάρχης: Άντε πάλι. Καινούριο και αυτό.
  • Σταθμάρχης: Ε ναι, αφού μου κόβουν την γραμμή πάλι.
  • Σταθμάρχης: Πού είναι το αυτό; 19 … θα φτάσει. Ε ρε μ… τι με έκανε τώρα
  • Σταθμάρχης: Ε δεν πάει άνοδος, τι σε έκανα ρε;
  • Σταθμάρχης: Πού να στείλω τώρα; Και πού να πάει; Θα έρθει να μείνει και το άλλο εδώ;
  • Σταθμάρχης: Ποιο;
  • Σταθμάρχης: Πρέπει να το στείλω όλο μονή καθόδου μέχρι το Λιτόχωρο τώρα.
  • Σταθμάρχης: Στείλ’το ναι τι θα πάθει, έρχεται τίποτα από εκεί;
  • Σταθμάρχης: Πού να ξέρω; Και με ποιο. Έ ρε Γιώργο… Ξέρω εγώ τι έρχεται τώρα από εκεί; Θα τα βρω εγώ όλα… Ξέρεις με ποιους δουλεύεις από εκεί;
  • Σταθμάρχης (Γέλια)
  • Σταθμάρχης: Α…
  • Σταθμάρχης: Δεν έχεις κανένα τρένο τώρα;
  • Σταθμάρχης: Θα δω τι θα κάνω, άντε γεια.
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα