Στη Λάρισα το ευρωπαϊκό κέντρο επιχειρήσεων κατά των Χούθι – «Η προσφορά μας έγινε δεκτή» λέει ο Δένδιας

Αναλαμβάνει η Ελλάδα τη διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα

Parallaxi
στη-λάρισα-το-ευρωπαϊκό-κέντρο-επιχει-712181
Parallaxi

Δεκτή από το Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Άμυνας της ΕΕ έγινε η πρόταση του Νίκου Δένδια να αναλάβει η Ελλάδα τη διοίκηση της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα για την προστασία των πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι.

«Στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Άμυνας της ΕΕ, σήμερα στις Βρυξέλλες, κατά τη συζήτηση για την Ευρωπαϊκή Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην Ερυθρά Θάλασσα, ενημέρωσα τους ομολόγους μου ότι η Ελλάδα προσφέρει το Στρατηγείο της Λάρισας, ως Στρατηγείο για την Επιχείρηση, καθώς επίσης ότι έχει την ετοιμότητα να αναλάβει τη Διοίκηση της Επιχείρησης. Η προσφορά μας έγινε θετικά δεκτή», ανακοίνωσε ο Νίκος Δένδιας.

Όπως ανακοίνωσε ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ, η ευρωπαϊκή επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα θα ονομάζεται «Ασπίδες» και θα μπορούσε να ξεκινήσει στις 17 Φεβρουαρίου. «Έχουμε ένα όνομα, Άσπιδες, που σημαίνει προστάτης. Και αυτός είναι ο σκοπός, να προστατεύσουμε τα πλοία, να αναχαιτίσουμε επιθέσεις και εχθρικά πλοία, όχι να εμπλακούμε σε κάποιου είδους δράση κατά των Χούθι, αλλά μόνο να εμποδίσουμε τις επιθέσεις στα πλοία», τόνισε και πρόσθεσε:

«Είναι σίγουρα μια σημαντική αποστολή. Ανησυχούμε όλοι για την κυκλοφορία στη Διώρυγα του Σουέζ και πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες μας ζητούν να προχωρήσουμε επειδή το επιχειρηματικό τους μοντέλο υποφέρει πολύ λόγω της υψηλής αύξησης του κόστους που συνεπάγεται η ανάγκη να περάσουν από τη Νότια Αφρική για να φτάσουν στην Ευρώπη. Αυτό επηρεάζει κόστος και συνεπώς τις τιμές. Επηρεάζει τον πληθωρισμό. Για αυτό είναι φυσικό να προσπαθήσουμε να αποφύγουμε αυτόν τον κίνδυνο», κατέληξε ο Μπορέλ.

Χούθι, μια «ασύμμετρη» δύναμη που απειλεί το διεθνές εμπόριο

Υπενθυμίζεται πως οι Χούθι, οι αντάρτες της Υεμένης που υποστηρίζονται από το Ιράν, πραγματοποιούν επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα ως αντίποινα για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας. Οι «πληρεξούσιοι» της Τεχεράνης αποδεικνύονται μια «ασύμμετρη» δύναμη στη Μέση Ανατολή, καθώς με τα χτυπήματά τους έχουν ήδη προκαλέσει σημαντική αναταραχή στο διεθνές εμπόριο.

Η Ερυθρά Θάλασσα, με τη διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς για την εμπορική ναυτιλία. Από το πέρασμα που ενώνει την Ασία με την Ευρώπη διέρχεται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% των εμπορευματοκιβωτίων. Τα ποσοστά είναι πολύ υψηλότερα όταν εστιάζουμε στη γηραιά ήπειρο και τη βόρεια Αφρική.

Με τους πυραύλους των Χούθι να στοχεύουν και να απειλούν εμπορικά πλοία, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αναδρομολόγηση, ακολουθώντας την εναλλακτική διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, περιμετρικά της Αφρικής. Αυτό μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση του χρόνου και του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων.

Ένα πλοίο από τη Σιγκαπούρη μπορεί για παράδειγμα να φτάσει στο Ρότερνταμ σε 8.500 ναυτικά μίλια εάν διασχίσει το κανάλι. Ο περίπλους της Αφρικής αυξάνει το ταξίδι στα 11.800 ναυτικά μίλια. Αυτό σημαίνει επιπλέον 10 με 12 ημέρες ή και περισσότερες σε περίπτωση δεξαμενόπλοιων που κινούνται με χαμηλότερες ταχύτητες.

Ταυτόχρονα για όσους συνεχίζουν να επιλέγουν το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, τα ασφάλιστρα κινδύνου έχουν αυξηθεί σημαντικά. Το μέγεθός τους βρίσκεται μόνο κάτω από τα αντίστοιχα ασφάλιστρα για τα πλοία που διέρχονται από ρωσικά και ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα, όπου μαίνεται ο πόλεμος.

Ειδικοί της αγοράς και αναλυτές εκτιμούν πως εάν συνεχιστεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιπτώσεις θα αρχίσουν να φαίνονται και στην αγορά με προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού και μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές, οι οποίοι βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι με τον πληθωρισμό. «Και οι δύο επιλογές, είτε λόγω της αύξησης των ασφαλίστρων, είτε λόγω της αναδρομολόγησης γύρω από την Αφρική, θα έχουν αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευμάτων», υπογραμμίζουν αναλυτές.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα