Συντριβή αεροσκάφους στην Καλαμάτα: Τα σενάρια που εξετάζονται
Με 3.000 ώρες πτήσης ο άτυχος επισμηναγός Κωστέας - Από την 1/1 θα αποσυρόταν το μοιραίο αεροσκάφος
Στο επίκεντρο ενός διπλού, τραγικού, παιχνιδιού της μοίρας βρέθηκε ο 40χρονος επισμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας, Επαμεινώνδας Κωστέας, πιλότος του μοιραίου εκπαιδευτικού αεροσκάφους τύπου Τ-2 Buckeye που κατέπεσε χθες στις 11:30 το πρωί, λίγο πριν την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος, στην Καλαμάτα, παρασέρνοντας και τον ίδιο στο θάνατο.
Η συγκεκριμένη πτήση ήταν η τελευταία που θα πραγματοποιούσε με αυτού του τύπου αεροσκάφος ο Επαμεινώνδας Κωστέας, καθώς λίγες ημέρες νωρίτερα είχε ενημερωθεί για την τοποθέτησή του, στα επίσης εκπαιδευτικά αλλά πιο σύγχρονα αεροσκάφη Τ-6 της Πολεμικής Αεροπορίας που ομοίως επιχειρούν από τη Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος-Εδάφους (ΜΕΑΕ) που εδρεύει στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Μεσσηνιακής πρωτεύουσας.
Παράλληλα, όμως, η πτήση αυτή προγραμματιζόταν να είναι και αυτή που θα έκλεινε την αυλαία της υπηρεσίας για το σύνολο των Τ-2 Buckeye στην Πολεμική Αεροπορία, μιας και από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα επέλθει η οριστική τους απόσυρση από την ενεργό δράση. Εξάλλου, από τα συνολικά 40 εκπαιδευτικά αυτού του τύπου που χρησιμοποιούσε η Πολεμική Αεροπορία για την εκπαίδευση των νέων Ίκαρων και ανθυποσμηναγών, έχουν απομείνει στην ενεργό υπηρεσία μόλις τρία.
Η μοιραία πτήση
Είναι λίγο μετά τις 10 το πρωί της 27ης Δεκεμβρίου, όταν και τα τρία αυτά αεροσκάφη θα σηκωθούν για μία τελευταία τιμητική πτήση, η οποία πρόκειται να συνδυαστεί παράλληλα και με την πραγματοποίηση μίας άσκησης βομβαρδισμού χαμηλού ύψους, τύπου low apex, όπως χαρακτηρίζεται από τους αεροπόρους. Είναι μία άσκηση που απαιτεί βίαιους ελιγμούς, επιβαρύνει πιλότο και αεροσκάφος με πολλά G και η οποία, υπό συνθήκες, μπορεί να φέρει κυβερνήτη και μαχητικό, ακόμη και ενός F-16, πόσο μάλλον ενός διθέσιου T-2, στα όριά του. Έχοντας μόλις ολοκληρώσει το πρόγραμμά τους, τα τρία εκπαιδευτικά επιστρέφουν στη βάση τους στο αεροδρόμιο της 120 ΠΕΑ στην Καλαμάτα. Το ένα από αυτά, εκείνο με κυβερνήτη τον άτυχο επισμηναγό, μισό μόλις μίλι πριν προσεγγίσει τον αεροδιάδρομο και για αδιευκρίνιστους ακόμη λόγους, θα χάσει απότομα ύψος και θα συντριβεί.
Το δράμα θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο, καθώς αυτόπτες μάρτυρες του γεγονότος θα είναι τόσο η σύζυγος όσο και τα δύο παιδιά του Επαμεινώνδα Κωστέα, με το ένα από αυτά να ρωτάει που είναι ο πατέρας του καθώς είχε χαθεί απότομα από το οπτικό του πεδίο. Είναι η τραγική κατάληξη μίας πτήσης την οποία εξάλλου ουδείς από τους παρισταμένους θα μπορούσε να προβλέψει, καθώς ο επισμηναγός θεωρούνταν ένας από τους πλέον έμπειρους εκπαιδευτές της Πολεμικής μας Αεροπορίας στο συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, (του μοναδικού εκπαιδευτικού τύπου jet που είχε μέχρι πρότινος στην υπηρεσία της η Πολεμική Αεροπορία) με σχεδόν 3000 ώρες πτήσεις και εκατοντάδες εκπαιδευτικές και όχι μόνο, αποστολές στο ενεργητικό του. Ο επισμηναγός και η οικογένειά του, ετοιμάζονταν μάλιστα να φύγουν για διακοπές στην Κρήτη, τόπο καταγωγής της συζύγου του, όπου και προγραμμάτιζαν να περάσουν τη γιορτή της Πρωτοχρονιάς.
Μέσα στην πρώτη ώρα που έγινε γνωστό το γεγονός, το ΓΕΑ διέταξε τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης με στόχο να διερευνηθούν τα αίτια του δυστυχήματος. Σύμφωνα με στρατιωτικούς κύκλους το σχετικό πόρισμα αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και θα είναι εξαιρετικά σαφές και ξεκάθαρο ως προς τα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του T-2. «Η διερεύνηση του δυστυχήματος θα ολοκληρωθεί άμεσα καθώς το γεγονός συνέβη σε πολύ κοντινή απόσταση από το αεροδρόμιο και σε εύκολα προσβάσιμο σημείο από τα αρμόδια συνεργεία. Οι εμπειρογνώμονες θα συλλέξουν όλα τα κομμάτια του αεροσκάφους και εφόσον το ανασυνθέσουν θα δουν αν λείπει κάποιο από αυτά και συγκεκριμένα ποιο, ώστε να καταλήξουν σε συμπεράσματα. Σε μία πρώτη εκτίμηση, εάν τα κομμάτια είναι συγκεντρωμένα και όχι διάσπαρτα, θα πρέπει να αποκλείσουμε το σενάριο που θέλει της πτώσης να προηγήθηκε έκρηξη, κάτι το οποίοι ισχυρίστηκαν κάποιοι αυτόπτες μάρτυρες. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το αεροπλάνο θα είχε διαλυθεί με τα κομμάτια του να βρίσκονται διασκορπισμένα σε μεγάλη απόσταση από το κέντρο της πτώσης του» τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι.
Ένα από τα σενάρια που, επίσης, εξετάζονται είναι η πιθανότητα εξαιτίας των βίαιων ελιγμών του αεροσκάφους, στο πλαίσιο της άσκησης και της επιβάρυνσης του με πολλά G, να αποκολλήθηκε κάποιο εξάρτημά του το οποίο εν συνεχεία μπορεί να χτύπησε κάποιο ζωτικό κομμάτι του, όπως π.χ το κάθετο ουραίο φτερό του. Παράλληλα, όπως αναφέρουν έμπειροι αεροπόροι, δεν θα πρέπει να αποκλείεται και το ενδεχόμενο ο πιλότος να δοκίμασε να φτάσει το αεροσκάφος στα όριά του. Κάτι το οποίο πιθανόν θα μπορούσε να συμβεί στο πλαίσιο μίας επίδειξης των δυνατοτήτων του Τ-2, με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια των ελιγμών του, αυτό να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και τις εντολές του κυβερνήτη του, και τελικά να συντριβεί.
Σημειώνεται ότι με απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Νίκου Δένδια, από χθες Τετάρτη και έως αύριο Παρασκευή κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ τα συλλυπητήριά του προς το ΓΕΑ και τους οικείους του Επαμεινώνδα Κωστέα εξέφρασε και ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, διαβεβαιώνοντας παράλληλα την οικογένειά του ότι η Πατρίδα θα μείνει δίπλα της.
Το μοιραίo αεροσκάφος
Σε ό,τι αφορά το Τ-2 Buckeye, η χώρα μας είχε προχωρήσει στην προμήθεια 40 εκπαιδευτικών αυτού του τύπου το 1976 σε μια προσπάθειά της να αναμορφώσει ριζικά το σύστημα αεροπορικής της εκπαίδευσης. Επρόκειτο για ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος τύπου jet το οποίο χαρακτηρίζονταν εξαιρετικά αξιόπιστο, ικανό να αναλάβει, εφόσον απαιτούνταν και πολεμικό ρόλο, έχοντας τη δυνατότητα να μεταφέρει μέχρι και 3500 lb οπλισμού σε 6 πτερυγικούς φορείς συμπεριλαμβανομένων και ατρακτιδίων πολυβόλων και ρουκετών. Ήδη από το 2021 είχε προγραμματιστεί η απόσυρσή τους από την ενεργό υπηρεσία η οποία οριστικά θα γινόταν στο τέλος του 2023. Τα τρία τελευταία από αυτά, μεταξύ των οποίων και το μοιραίο αεροσκάφος με το οποίο πετούσε ο Επαμεινώνδας Κωστέας, υπηρετούσαν στην ΜΕΑΕ η οποία συγκροτήθηκε τον Αύγουστο του 2021 κι αποτελεί ενοποίηση του Σμήνους Μετεκπαίδευσης αεροσκαφών Τ-6A και Τ-2E/C και του Σχολείου Οπλικών Συστημάτων και Μέσων Επιφανείας. Να προσθέσουμε πως από τον περασμένο Μάιο, στη ΜΕΑΕ συμπεριλαμβάνεται και το Σμήνος Μετεκπαίδευσης των αεροσκαφών Μ-346 το οποίο θεωρείται ως ένα από τα πλέον προηγμένα εκπαιδευτικά αεροσκάφη τζετ του κόσμου και είναι αυτό που θα αντικαταστήσει τα Τ-2, στην εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων.
Σε ό,τι αφορά το χρονικό των πτώσεων Τ-2, οι δύο τελευταίες από αυτές είχαν καταγραφεί το 2018. Η πρώτη στις 3 Ιανουαρίου με τους δύο πιλότους να εγκαταλείπουν με επιτυχία το αεροσκάφος έπειτα από μηχανική βλάβη που παρουσίασε σε θαλάσσια περιοχή κοντά στις ακτές της Καλαμάτας και η δεύτερη στις 28 Αύγουστου στην περιοχή της Σπάρτης, με τον ένα εκ των δύο επιβαινόντων τότε, να χάνει τη ζωή του.
Πηγή: protothema.gr