Τα υπερσύγχρονα Canadair CL-515 επιχειρούν και νύχτα – Γιατί η Ελλάδα δεν τα έχει ακόμα;
Ανοίγει και πάλι το θέμα των εναέριων μέσων πυρόσβεσης που διαθέτει η χώρα μας - Η νέα γενιά Canadair που ανακοίνωσε η κυβέρνηση από πέρυσι και περιμένουμε
Συγκλονισμένο άφησε το πανελλήνιο η συντριβή του Canadair 215, το μεσημέρι της Τρίτης, στη μάχη που έδινε το πλήρωμα με τη φωτιά της Καρύστου.
Όπως φαίνεται ξεκάθαρα στο video της πτώσης, το αεροσκάφος βουτάει στην πλαγιά σε πολύ χαμηλό ύψος για να σβήσει τη φωτιά και ενώ αφήνει το νερό χτυπάει σε άγνωστο αντικείμενο που δεν φαίνεται στο βίντεο, χάνει τον δεξιό πλωτήρα και γέρνει προς τα δεξιά χωρίς να έχει τη δύναμη να πάρει ύψος.
Κάνει μια δεξιά στροφή και αμέσως φαίνεται η φλόγα από την έκρηξη που προκλήθηκε από την πρόσκρουση του αεροπλάνου στο έδαφος.
Το site iEidiseis.gr, μίλησε με βετεράνο της Πολεμικής Αεροπορίας και πιλότο που πέταξε στο παρελθόν με τα συγκεκριμένα αεροπλάνα. Όπως ξεκαθάρισε «το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν πέφτει από την απώλεια ενός πλωτήρα και δεν πρέπει να βγάζουμε γρήγορα συμπεράσματα για τα αίτια της συντριβής. Όλα αυτά θα εξεταστούν από τους ειδικούς και θα ξέρουμε όλοι τι ακριβώς δεν πήγε καλά».
Το θέμα που ανοίγει πλέον είναι τι εξοπλισμό έχουμε στη χώρα και ποια τα μέσα και οι δυνατότητες που υπάρχουν ώστε να εκσυγχρονίσει ο στόλος.
Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης της Ελλάδας
Στην έρευνα της Parallaxi για τα εναέρια μέσα που διαθέτει η χώρα όπου κάθε χρόνο εστιάζεται το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης και τα οποία αποτελούν (και πάλι -σχεδόν- κάθε χρόνο) αντικείμενο αντιπαράθεσης μεταξύ των πολιτικών κομμάτων, βρήκαμε οτι το ΥΚΚΠΠ αναφέρει πως το 2023 διαθέτουμε 89 εναέρια μέσα (40 από τον εθνικό στόλο και 49 μισθωμένα) έναντι 83 το 2022 και μόλις 61 πριν από τέσσερα χρόνια, το 2019.
Από αυτά 11 είναι από τα παλαιά Canadair CL-215 της ιστορικής 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών και 7 από τα νεότερα Canadair CL-415 της 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων Αεροπυροσβέσεως . Υπάρχουν επίσης και άλλα 18 μονοκινητήρια PZLM-18 Dromander, πολωνικής κατασκευής, της 359 ΜΑΕΔΥ. Συνολικώς δηλαδή η Πολεμική Αεροπορία πετά και συντηρεί 36 αεροσκάφη, από τα 89 που διαθέτουμε φέτος, ενώ τα υπόλοιπα 53 αεροσκάφη και ελικόπτερα είναι νοικιασμένα από το εξωτερικό.
Είναι όμως αρκετά; Κι ακόμα, είναι ικανά να ανταπεξέλθουν στις δύσκολες απαιτήσεις των πύρινων μετώπων που βιώνουμε κάθε καλοκαίρι τα τελευταία χρόνια;
Τις τελευταίες ημέρες οι φλόγες ξέφυγαν καίγοντας δασικές εκτάσεις και σπίτια. Οι κάτοικοι, απελπισμένοι μέσα στη φρίκη της πυρκαγιάς, ζητούσαν αυτό που θα ζητούσε ο καθένας από εμάς: «ένα αεροπλάνο, ένα πυροσβεστικό ελικόπτερο».
Πολλά έχουν γραφτεί αυτές τις μέρες για τα Canadair-215 και 415 που διαθέτει η χώρα, για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Σε ό,τι αφορά τα πρώτα, διαβάσαμε ξανά και ξανά για την αδυναμία τους να πετάξουν σε θερμοκρασίες άνω των 38 βαθμών Κελσίου, λόγω του κινδύνου υπερθέρμανσης του κινητήρα τους. Με τις θερμοκρασίες που είχε η χώρα όλο αυτό το διάστημα, ουσιαστικά τα Canadair-215 είχαν βγει έτσι κι αλλιώς εκτός μάχης. Το πρόβλημα θα λυνόταν αν μπορούσαν να πετάξουν το βράδυ, οπότε η θερμοκρασία είναι εκ των πραγμάτων χαμηλότερη. Αυτή όμως είναι η δεύτερη μεγάλη αδυναμία των συγκεκριμένου τύπου αμφίβιων αεροσκαφών.
Τα συγκεκριμένα εναέρια μέσα είναι πολύ αρχαιότερα από τα πληρώματα των πιλότων που τα χειρίζονται σήμερα. Στις σχεδόν πέντε δεκαετίες που μάχονται τις φωτιές έχουν συντριβεί έξι, το τελευταίο σήμερα, στοιχίζοντας τις ζωές 12 χειριστών.
Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης που διαθέτει ή εκμισθώνει η Ελλάδα δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για νυχτερινές πτήσεις. Τα Canadair δεν διαθέτουν εξελιγμένη τεχνολογία βοηθητικών οργάνων – κάποια είναι παλιά έως και 50 ετών – και μέσα στη νύχτα ο πιλότος είναι πολύ δύσκολο να δει οτιδήποτε άλλο πέρα από τη φλόγα.
Ατυχήματα με CL-215
Πέμπτη 26 Μαΐου 1977, ένα CL-215 συνετρίβη κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής υδροληψίας στο κόλπο της Ελευσίνας σκοτώνοντας και τους τρεις επιβαίνοντες.
Πέμπτη 8 Μαρτίου 1984, CL-215 συνετρίβη κοντά στην Ελευσίνα κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. Το αεροπλάνο εκτελούσε εκπαίδευση touch and go όταν έπρεπε να επιστρέψει στην αεροπορική βάση μετά από προβλήματα κινητήρα. Και οι τρεις επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.
Κυριακή 22 Αυγούστου 1993, CL-215 συνετρίβη επιχειρώντας κοντά στην Πάτρα Ο πιλότος ανέφερε ότι δεν μπορούσε να μετακινήσει τα χειριστήρια πτήσης μετά από άφεση νερού. Το αεροπλάνο συνετρίβη, σκοτώνοντας τα δύο μέλη του πληρώματος.
Σάββατο 15 Ιουλίου 2000, CL-215 συνετρίβη στο Πήλιο. Λίγο μετά την αυγή, το πλήρωμα απογειώθηκε από την Νέα Αγχίαλο και ετοιμαζόταν να ρίξει νερό όταν έκανε δεξιά στροφή και η δεξιά πτέρυγα χτύπησε στο έδαφος. Στη συνέχεια το αεροσκάφος εξερράγη, σκοτώνοντας τα δύο μέλη του πληρώματος.
Η επόμενη γενιά των Canadair που επιχειρούν και βράδυ
Αν λοιπόν θέλουμε να μιλήσουμε για την επόμενη γενιά εξοπλισμού, τότε θα πρέπει να στραφούμε ως χώρα στον «διάδοχο» του 415, το Canadair CL-515. Βασισμένο στο γενεαλογικό σύστημα του Canadair CL-415, το CL-515 «First Responder» είναι η επόμενη γενιά πυροσβεστικών αεροπλάνων και αμφίβιων αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων.
Όπως αναφέρει η κατασκευάστρια εταιρία, η καναδική Viking Air, μέσω της ενσωμάτωσης της νέας τεχνολογίας και της ενσωμάτωσης της υπερσύγχρονης ψηφιακής σουηδικής σειράς Collins Pro Line Fusion, το 515 παρέχει στους χειριστές αξιοπιστία παγκόσμιας κλάσης, βελτιωμένη ασφάλεια και ασυναγώνιστη επίγνωση της κατάστασης. Η παραγωγικότητά του σε ρίψη νερού είναι αυξημένη κατά 15%, αλλά η πιο σημαντική καινοτομία είναι τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης που επιτρέπουν στον πιλότο να επιχειρεί και τις βραδινές ώρες.
Πριν την έναρξη της περυσινής αντιπυρικής περιόδου, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα εξετάζει την προοπτική αγοράς 8 τέτοιων σύγχρονων Canadair CL-515, εξηγώντας ότι σε 9 χρόνια θα έχει γίνει απόσβεση. Η Ελλάδα σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, έχει κάνει παραγγελία, μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πολιτικής Προστασίας για 8 CL-515, ως τμήμα της συνολικής Ευρωπαϊκής παραγγελίας, ώστε με τον τρόπο αυτό η εταιρεία να ανοίξει τη γραμμή παραγωγής του. Αν αρχίσει η παραγωγή οι πρώτες παραδόσεις του CL-515 θα πραγματοποιηθούν περί τα μέσα – τέλη της τρέχουσας δεκαετίας και η Ελλάδα αναμένεται να είναι μεταξύ των χωρών που θα πάρουν από αυτά τα πρώτα αεροσκάφη.