Ελλάδα

Τέμπη: Τριάντα επιβάτες επέζησαν από τη σύγκρουση, αλλά πέθαναν από εύφλεκτα υγρά

Το τελικό πόρισμα του Βασίλη Κοκοτσάκη για την έκρηξη και τη φωτιά το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023

Parallaxi
τέμπη-τριάντα-επιβάτες-επέζησαν-από-τ-1161390
Parallaxi

Μόνο ως Ολοκαύτωμα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο μαρτυρικός θάνατος που βρήκαν 30 επιβάτες της αμαξοστοιχίας του «θανάτου» που συγκρούστηκε με εμπορικό τρένο στην κοιλάδα των Τεμπών, παρασύροντας στον θάνατο 57 συνολικά άτομα, σύμφωνα με το συμπληρωματικό πόρισμα που κατατέθηκε χθες στον Εφέτη Ανακριτή της Λάρισας από τους συγγενείς των θυμάτων.

Το πόρισμα σοκ και δέος, που υπογράφεται από ομάδα πραγματογνωμόνων με επικεφαλής τον Βασίλη Κοκοτσάκη, λέει ξεκάθαρα πως 30 από τα 57 θύματα των Τεμπών γλύτωσαν από τη φονική σύγκρουση, όμως κάηκαν ζωντανά από υδρογονάνθρακες.

Ο κ. Κοκοτσάκης λίγα λεπτά αφότου κατατέθηκε το πόρισμα μίλησε αποκλειστικά στον ASTRA, στην εκπομπή «Συμβαίνει Τώρα». Τα λόγια του «καρφιά» 19 μήνες μετά την τραγωδία.

Εξαπέλυσε «βόμβες» για το καθεστώς κάτω από το οποίο έγιναν οι έρευνες, κατήγγειλε πως τόσο ο ίδιος όσο και οι συνεργάτες του αντιμετώπισαν πολλά εμπόδια στην προσπάθειά τους να αντλήσουν στοιχεία σημαντικά για την εξέλιξη των ερευνών. Ήταν επίσης κατηγορηματικός ότι το «μπάζωμα» στο σημείο του δυστυχήματος -ελάχιστες ώρες μετά τη σύγκρουση- ήταν προϊόν μεθόδευσης, προκειμένου να εξαφανιστούν στοιχεία, ενώ έκανε έκκληση στην επιστημονική κοινότητα να εξετάσει λεπτομερώς όλα τα νέα στοιχεία.

«Πρώτη φορά στην καριέρα μου τόσες δυσκολίες»

Ο τεχνικός σύμβουλος ήταν αποκαλυπτικός για τις δυσκολίες και τα εμπόδια που αντιμετώπισε στην έρευνα, αφήνοντας αιχμές για σκόπιμη αλλοίωση στοιχείων και αντίξοες συνθήκες σε όλα τα στάδια της έρευνας.

«Δεν ασχολήθηκαν οι πραγματογνώμονες του δημοσίου με την έκρηξη, με αποτέλεσμα επί 19 μήνες να υπάρχει σκοτάδι για το γεγονός ότι 30 άνθρωποι σώθηκαν από τη σύγκρουση των τρένων και κάηκαν ζωντανοί από την έκρηξη.

Πρώτη φορά στην καριέρα μου αντιμετωπίζω τόσες δυσκολίες στην έρευνα. Όλα τα στοιχεία αλλοιώθηκαν. Τα πάντα. Μετά το μπάζωμα και ενώ έχουν μεσολαβήσει τόσοι μήνες στοιχεία έχουν “θαφτεί” κάτω από το χώμα. Απευθυνθήκαμε ως πραγματογνώμονες στο Τέξας αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες για το ξυλόλιο, κι αυτό που ανακαλύψαμε είναι πως η περιεκτικότητα για παράδειγμα 0,38 στο χώμα είναι πολύ μεγαλύτερη και επιβαρυντική. Τα έλαια σιλικόνης για τα οποία έχει γίνει πολύς λόγος όλο αυτό το διάστημα δεν είχαν καν ζεσταθεί», ανέφερε ακόμη ο ίδιος.

Ακόμη, με βάση το υλικό που συμπεριελήφθη στο νέο πόρισμα, ο κ. Κοκοτσάκης και στο πλαίσιο των αιχμών για προσπάθειες συγκάλυψης των ερευνών αναρωτήθηκε για τους λόγους που συγκεκριμένοι άνθρωποι, δίχως να έχουν καμία υπηρεσιακή αιτιολογία, στις 4 τα ξημερώματα, βρίσκονταν στο σημείο του δυστυχήματος και έκαναν έρευνες εντός και εκτός ραγών. «Κάποιοι έψαχναν στις 4 το πρωί, αρκετές δηλαδή ώρες μετά το δυστύχημα, ανάμεσα στις ράγες των τρένων και εκτός σιδηροδρομικών γραμμών. Αποτυπώθηκαν στο υλικό από το drone της Πυροσβεστικής. Τι έψαχναν; Δεν φορούσαν διακριτικά και δεν ήταν άνθρωποι αρμοδίων υπηρεσιών. Είναι φανερό ότι έψαχναν κάτι πολύ συγκεκριμένο. Κάποιοι θα πρέπει να απαντήσουν για αυτό. Το θέμα είναι σοβαρό» είπε ως προς αυτό,

Τέλος, έντονα φορτισμένος, σε σχετική ερώτηση απάντησε πως «δεν μπορώ να μείνω ασυγκίνητος. Δεν είναι δυνατόν όταν έχω ακούσει δεκάδες φορές αυτό το συγκλονιστικό βίντεο το οποίο αποτυπώνει τη φρίκη. Προσωπικά επειδή ήμουν πυροσβέστης είμαι συγκλονισμένος, διότι ξέρω το μαρτυρικό τέλος που είχαν αυτά τα 30 άτομα. Πρέπει να δικαιωθούν οι ψυχές των θυμάτων, οι γονείς τους, οι συγγενείς, οι φίλοι τους, Είναι τιτάνιος ο αγώνας που δίνουν εδώ και τόσους μήνες», κατέληξε.

Μαρτυρικός θάνατος… σε τρία λεπτά

Στην εκπομπή του ASTRA παρουσιάστηκαν μεταξύ άλλων βίντεο και μηνύματα επιβατών από το 112 μετά τη σύγκρουση. Όπως είπε ο κ. Κοκοτσάκης, οι επιβάτες είχαν επιζήσει της σύγκρουσης, όμως βρήκαν τραγικό θάνατο από την ισχυρή έκρηξη και φωτιά που προκλήθηκε λεπτά αργότερα.

Η ερευνητική ομάδα του κ. Κοκοτσάκη εξέτασε το ηχητικό ηχογραφημένο από το 112 μήνυμα κινητών τηλεφώνων επιβατών της αμαξοστοιχίας, προσαρμοσμένο χρονικά πάνω στο βίντεο της σύγκρουσης και όσων ακολούθησαν. Στα μηνύματά ακούγονται παιδιά να λένε «δεν έχω οξυγόνο, δεν μπορώ να αναπνεύσω» και λίγο αργότερα μετά σιωπή…

«Χάθηκαν εντός 3 μαρτυρικών λεπτών. Καίγονταν ζωντανοί, βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. Είναι πραγματικά ανατριχιαστικά τα μηνύματα και οι φωνές τα τελευταία λεπτά της ζωής τους. Μέσα σε δευτερόλεπτα 8 τόνοι καύσιμης ύλης, υδρογονάνθρακες και χημικοί διαλύτες, δημιούργησαν κόλαση φωτιάς και επέφεραν τον μαρτυρικό θάνατο 30 ανθρώπων», περιέγραψε συγκλονισμένος ο κ. Κοκοτσάκης. «28 λεπτά μετά τη σύγκρουση η φωτιά έκαιγε ακόμη. Πόσο ισχυρά και τοξικά ήταν τα υλικά που μετέφερε η επιβατική αμαξοστοιχία δεν μπορούμε να γνωρίζουμε. Δυστυχώς μετά το μπάζωμα χάθηκαν σημαντικά στοιχεία» πρόσθεσε.

«Όταν όμως ακούς επιβάτη να φωνάζει “μου τελειώνει το οξυγόνο, δεν μπορώ να αναπνεύσω”, αμέσως αναζητάς επιστημονικά απαντήσεις. Συνήθως αυτό συμβαίνει όταν καίγονται χημικοί διαλύτες» αποκάλυψε ο τεχνικός σύμβουλος και συνέχισε: «Παρακαλώ την επιστημονική κοινότητα να ακούσει τα ηχητικά ντοκουμέντα, διότι έτσι θα αποκαλύψει την αιτία που σκότωσε αυτά τα παιδιά».

Στην έκθεση Κοκοτσάκη υπάρχουν και τα συμπεράσματα για την αλλοίωση του πεδίου συμβάντος, αλλά και τα προβλήματα στην έρευνα που προέκυψαν από τις ενέργειες αυτές.

Τα νέα στοιχεία

Κωδικοποιημένα τα νέα στοιχεία του πορίσματος έχουν ως εξής:

  1. Επιβάτες, διασώθηκαν από τη σύγκρουση αλλά κάηκαν από τη φωτιά. Ο θάνατός τους δεν προήλθε από τη φυσιολογική καύση οχημάτων (τραίνων) μετά τη σύγκρουση, ούτε όμως από αυτή καθαυτή την πυρόσφαιρα, αλλά από το είδος της καύσης που προκλήθηκε από συγκεκριμένα μεταφερόμενα υλικά. Δηλαδή χημικούς διαλύτες – υδρογονάνθρακες. Μόνο αυτά τα υλικά θα μπορούσαν λόγο της φυσιολογίας και των συστατικών τους να προκαλέσουν τέτοια φαινόμενα, δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία, ότι αν στο χώρο δεν υπήρχαν τα εύφλεκτα υγρά που διέρρευσαν και ανεφλέγησαν, οι επιβάτες αυτοί θα είχαν διασωθεί. Η πιθανότητα επιβίωσης όμως στις συνθήκες αυτές, ήταν αδύνατη και δυστυχώς για πολλούς από αυτούς η κλιμάκωση των δεδομένων σε βάρος τους ήταν αρκετά χρονοβόρα, επώδυνη και εν πλήρη συνείδηση για τους τραγικούς επιβάτες που τα υπέστησαν.
  2. Το μπάζωμα του πεδίου: Συμπληρωματικά, επισημαίνεται ότι η πρωτοφανής για τέτοιας κλίμακας περιστατικό, σπουδή ουσιαστικής καταστροφής του πεδίου συμβάντος στο σύνολό του (εδάφους – υπεδάφους, αντικείμενα, παρελκόμενα και λοιπά) αποστέρησε ουσιαστικά και αμετάκλητα στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να στοιχειοθετήσουν και να αποδείξουν με ακρίβεια, το υλικό που προκάλεσε αυτό το φαινόμενο και στέρησε τη ζωή σε μεγάλο αριθμό ανθρώπων.

Η αλλοίωση του πεδίου δεν ήταν συμπτωματική, αλλά απολύτως σχεδιασμένη. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι δεν υπήρξε ποτέ καταγραφή των υλικών και πειστηρίων και του χώρου στον οποίο βρίσκονταν τα αντικείμενα.

Η αλλοίωση του χώρου και ιδιαίτερα η αφαίρεση οργανικών υλών (εδάφους και υπεδάφους) προσομοιάζει με πρωτόσκολο εφαρμογής μέτρων υγειονομικής εξυγίανσης που μολύνθηκε από διαρροή χημικών ουσιών.

  1. Επίσης, δε διερευνήθηκε ποτέ ο λόγος και η παρουσία αναρμοδίων προσώπων εντός του στενού πυρήνα του περιστατικού, από τις πρώτες στιγμές και οι οποίοι εμφανώς δεν είχαν ως σκοπό την έρευνα και διάσωση ανθρώπων.

Στο πόρισμα επίσης επισυνάπτονται:

  1. Το ηχητικό ηχογραφημένο από το 112 μήνυμα κινητών τηλεφώνων επιβατών της αμαξοστοιχίας, προσαρμόστηκε χρονικά πάνω στο βιντεοσκοπημένο του συμβάντος της 28/2/23 υλικό.
  2. Οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα από την προσαρμογή αυτή. Η αποδεδειγμένη πλέον αιτία θανάτου των διασωθέντων επιβατών.
  3. Οι διαπιστώσεις για το είδος της καύσης και τις αιτίες διατήρησης της καθώς και τα συμπεράσματα για το είδος του καύσιμου υλικού και τον μηχανισμό καύσης. Περαιτέρω εξηγήσεις για την έναρξη της πυρόσφαιρας, τον χρονικό προσδιορισμό αυτής και τον προσδιορισμό του σημείου τοποθέτησης του καυσίμου υλικού που την δημιούργησε.
  4. Επί πλέον συμπεράσματα για την αλλοίωση του πεδίου συμβάντος , αλλά και τα προβλήματα στην έρευνα που προέκυψαν από τις ενέργειες αυτές.
  5. Επιπλέον στοιχεία για το είδος τραυματισμού των πυροσβεστών
  6. Η πλήρης αποδόμηση της συμμετοχής του ελαίου σιλικόνης στο φαινόμενο της έναρξης της πυρκαγιάς και την δημιουργία της πυρόσφαιρας.
  7. Στοιχεία για το είδος του εύφλεκτου καύσιμου υλικού και τις υπηρεσιακές ενέργειες και παραλείψεις.
Πηγή: Βάσω Κυριαζή /  taxydromos.gr
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα