Το πρώτο κουδούνι χτυπά: Όσα πρέπει να γνωρίζουν γονείς και μαθητές για τις αλλαγές στα σχολεία

Ηλεκτρονικό απουσιολόγιο και βαθμολογίες, δικαίωμα απαλλαγής από τα θρησκευτικά, απαγόρευση κινητών τηλεφώνων και πολλές ακόμη αλλαγές

Ιωάννα Μπαντή
το-πρώτο-κουδούνι-χτυπά-όσα-πρέπει-να-γ-1013685
Ιωάννα Μπαντή

Το πρώτο σχολικό κουδούνι χτυπά και οι μαθητές επιστρέφουν στα θρανία, με πολλές αλλαγές στον κανονισμό του σχολικού περιβάλλοντος να είναι έτοιμες προς εφαρμογή.

Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια ξεκινούν τη διδακτική χρονιά, με τον προγραμματισμένο αγιασμό και έπειτα οι μαθητές θα παραλάβουν τα σχολικά τους βιβλία.

Η νέα σχολική χρονιά φέρνει και μια σειρά από αλλαγές, που αφορούν τόσο τους μαθητές, όσο και τους γονείς τους.

Απαγόρευση κινητών τηλεφώνων

Από τη φετινή σχολική χρονιά, οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να αφήσουν σπίτι τους, ή απενεργοποιημένα μέσα στην τσάντα τους τα κινητά τους. Όσοι παραβούν το νέο κανονισμό, για αρχή θα υποστούν επίπληξη και έπειτα εάν συνεχιστεί η ίδια συμπεριφορά, θα βρεθούν αντιμέτωποι με αποβολή ή και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Σε περίπτωση που ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί /φωτογραφίζει/ μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή ενώ με συγκατάθεση / συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.

Απαλλαγή από τη συμμετοχή στο μάθημα των θρησκευτικών

Οι μαθητές, έπειτα από τήρηση ορισμένων προϋποθέσεων, έχουν το δικαίωμα να αιτηθούν την απαλλαγή τους από τα θρησκευτικά. Όσοι μαθητές προβούν στη συγκεκριμένη κίνηση, ταυτόχρονα απαλλάσσονται και από τη  διαδικασία του εκκλησιασμού και της προσευχής, εφ’ όσον οι γονείς/κηδεμόνες το δηλώσουν εγγράφως σε δήλωση που θα χρειαστεί να συμπληρώσουν. Ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι αρμόδιος να αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα απασχοληθούν όσοι μαθητές/τριες δήλωσαν την απαλλαγή τους από τον εκκλησιασμό, απόφαση που θα καταγραφεί στο Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων.

Σε εφαρμογή το panic button

Η δυνατότητα αυτή θα δίνεται στους ανηλίκους μέσω μιας εφαρμογής που θα τεθεί σε λειτουργία από την ΕΛ.ΑΣ., κάτι που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

“Πρόκειται για μία εφαρμογή που θα την έχουμε μέσα στον επόμενο μήνα και θα λέγεται ”SafeYouth”. Θα μπορούν να την χρησιμοποιήσουν τόσο οι ανήλικοι όσο και οι ενήλικοι. Η εφαρμογή απευθύνεται και στους γονείς και στα παιδιά. Όταν κατεβάζει την εφαρμογή ζητείται η ηλικιακή του ομάδα, οπότε θα έχει πρόσβαση σε συγκεκριμένο ενημερωτικό υλικό. Στους ανήλικους δίνεται η δυνατότητα να ενεργοποιούν το emergencey button όταν βρίσκονται σε κίνδυνο είτε βρίσκονται εντός της οικογένειας είτε βρίσκεται εκτός της οικογενειακής στέγης», είπε η Κωνσταντίνα Δημογλίδου.

Σε άλλο σημείο η κα Δημογλίδου είπε: “Θα πρέπει και εμείς να προστατεύσουμε αντίστοιχα την αστυνομία για να μην χρησιμοποιείται αλόγιστα η συγκεκριμένη εφαρμογή. Αυτή η εφαρμογή έχει πολλές δικλείδες ασφαλείας για να μπορούμε να εξακριβώνουμε αν το περιστατικό είναι πραγματικό. Η εφαρμογή είναι δωρεάν. Δεχόμαστε ένα σύνδεσμο γεωεντοπισμού και έχουμε και τα στοιχεία του παιδιού όπως το κινητό του τηλέφωνο καθώς έχει γίνει προεγγραφή”, πρόσθεσε.

Απουσίες
Κατά τη διάρκεια τη διδακτικής χρονιάς, οι μαθητές προκειμένου να περάσουν στην επόμενη τάξη και να μη θεωρηθεί ανεπαρκής η παρουσία τους στις σχολικές αίθουσες, θα χρειαστεί οι απουσίες τους να ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
Εφαρμογή για τους γονείς “E-parents”
Το νέο ψηφιακό εργαλείο για γονείς και κηδεμόνες, θα τους ενημερώνει για τις βαθμολογίες των μαθητών/τριών, καθώς και για ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις του σχολικού περιβάλλοντος. Έπειτα από μερικούς μήνες, στις υπηρεσίες της εφαρμογής θα συμπεριληφθεί η ικανότητα επίγνωσης για τον αριθμό των απουσιών, για την πρόοδο, αλλά και για επικείμενες συναντήσεις γονέων και καθηγητών. Σε εφαρμογή θα παραμείνει η πλατφόρμα STOP-BULLYING.GOV.GR
Βανδαλισμός σχολικής περιουσίας
Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής, που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

Κανονισμός λειτουργίας των σχολείων:

Ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων προβλέπει αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων. Ενδεικτικά, ο διευθυντής του σχολείου μπορεί να αποφασίσει έως και τριήμερη αποβολή, από μία ημέρα που ίσχυε έως σήμερα. Επίσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει έως πενθήμερη αποβολή από τρεις ημέρες που είχε έως τώρα τη δυνατότητα, ενώ στην ευχέρειά του είναι και η αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και ο αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις.

Αριθμός μαθητών ανά τάξη
“Η νομοθεσία μας είναι σαφής. Δεν μπορεί να λειτουργεί τμήμα με λιγότερους από 15 μαθητές”, δήλωσε ο κ.Κατσαρός, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, σε ενημερωτική εκπομπή. “Η νομοθεσία μας δεν προβλέπει τμήματα μεγαλύτερα των 25 μαθητών στο δημοτικό και στο νηπιαγωγείο και των 27 μαθητών στο Γυμνάσιο και στην τρίτη Λυκείου. Σε καμία περίπτωση δε θα παραμείνουν τμήματα με 28 μαθητές”, πρόσθεσε.
Το “καλάθι του μαθητή”

Το καλάθι του μαθητή θα ισχύει έως τις 15 Οκτωβρίου και περιλαμβάνει όλα όσα θα χρειαστεί ένας μαθητής με τη νέα σχολική χρονιά. Περιλαμβάνει :

  • Σχολικές τσάντες
  • Κασετίνες
  • Τετράδια / μπλοκ (και ετικέτες τετραδίων και καλύμματα)
  • Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά
  • Χρωματιστοί μαρκαδόροι / ξυλομπογιές
  • Στυλό
  • Γόμες
  • Ξύστρες
  • Διαβήτες
  • Χάρακες (σετ γεωμετρικών οργάνων)
  • Φωτοτυπικό χαρτί

Το καταναλωτικό κοινό μπορεί να ενημερώνεται για τα διαθέσιμα προϊόντα:

α)  Μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή

β) μέσω ανάρτησης, στην είσοδο κάθε καταστήματος, ευκρινούς λίστας/καταλόγου των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού καθώς και των τιμών στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα και γ) μέσω ενός τουλάχιστον ξεχωριστού σημείου πώλησης, σε περίοπτη θέση του καταστήματος, στο οποίο τοποθετούνται και διατίθενται στο καταναλωτικό κοινό συγκεντρωμένα τα προϊόντα.

Ολοήμερο πρόγραμμα

Αναφορικά με τη λειτουργία του Ενιαίου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, τα ωράρια είναι τα εξής:

  • Βασικό Υποχρεωτικό Πρόγραμμα: απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες – νήπια και προνήπια – όλων των τμημάτων. Διαρκεί από τις 8:30 έως τις 13:00
  • Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα: διαρκεί από τις 13:00 μέχρι τις 16:00
  • Νέο, Αναβαθμισμένο Πρόγραμμα Ολοήμερου: διαρκεί από τις 13.00 έως τις 17.30 και δυνατότητα λειτουργίας τμήματος Πρόωρης Υποδοχής από τις 7:45 μέχρι 8:30.
  • Το ωράριο λειτουργίας του Νηπιαγωγείου: Προσέλευση μαθητών στις 8.30 και αποχώρηση μαθητών πρωινού τμήματος στις 13.00.

Σχετικά με τη λειτουργία του Αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού, ισχύουν τα ακόλουθα:

Τη σχολική χρονιά 2024-25, οι μαθητές του Αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού, σύμφωνα με τις αλλαγές που εισάγονται, θα μπορούν πλέον να αποχωρούν και στις 14.55, αφού ολοκληρωθεί η 1η διδακτική ώρα της 2ης ζώνης.

Σχετικά με τη λειτουργία του Απλού Ολοήμερου Προγράμματος, ισχύουν τα ακόλουθα:

Οι μαθητές θα αποχωρούν από το ολοήμερο στις 16.00, όταν λήγει το πρόγραμμα. Ή στις 15.00, όταν λήγει η 2η ώρα του Ολοήμερου προγράμματος, στην περίπτωση μόνο που στην αρχική δήλωση εγγραφής ο γονέας έχει δηλώσει και τη συγκεκριμένη επιλογή.

Αυτόνομες τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές: 

Η Γαύδος (2024) και οι Αρκιοί (2025) γίνονται οι δυο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές, παραμένοντας στον τόπο διαμονής τους, αποκτούν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Την ίδια ώρα, μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, μπορούν να υποστηριχθούν και με ενισχυτική διδασκαλία.

Διαδραστικοί πίνακες:

Από τους 36.264 διαδραστικούς πίνακες που θα εγκατασταθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 σε όλες τις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου, οι 28.504 βρίσκονται ήδη στις σχολικές αίθουσες. Το ποσοστό ολοκλήρωσης του προγράμματος είναι 78.6%. Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν νέα, διαδραστικά, συστήματα μάθησης . Οι μαθητές διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από ντοκιμαντέρ, βίντεο και προσομοιώσεις ενώ στη διάθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας θα είναι πλέον και το αρχειακό υλικό άλλων φορέων, αναμεσά τους η ΕΡΤ, κορυφαία ιδρύματα και μουσεία.

Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια εξοπλίζονται με 177.112 νέα ρομποτικά συστήματα (Κιτ Ρομποτικής). Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί 100.281, με ποσοστό ολοκλήρωσης 56,62%.

Μάθημα   πληροφορικής-Πιστοποιητικό:

Αναμορφώνεται το μάθημα της πληροφορικής στο γυμνάσιο, με επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και με τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες: Βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές/ κοινωνικές πτυχές. Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα από φέτος σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το 2025-2026.

Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός: 

Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. Οι μαθητές θα μπαίνουν με ένα προσωπικό κωδικό σε ηλεκτρονική εφαρμογή, όπου θα επιλέγουν εταιρία επαγγελματικού προσανατολισμού από μητρώο πιστοποιημένων εταιριών από τον ΕΟΠΠΕΠ. Η υπηρεσία περιλαμβάνει τη συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή και ατομική συνεδρία με εξειδικευμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού.

Φιλαναγνωσία:

Το νέο, ανοιχτό, σχολείο περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας.

Από τη φετινή διδακτική χρονιά εισάγεται η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία (ανάλογα την τάξη), πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη. Οι εκπαιδευτικοί θα μυηθούν, μέσω ειδικής επιμόρφωσης, για τον τρόπο λειτουργίας της τάξης ενώ οι μαθητές θα λάβουν τα βιβλία τους μέσω της αποστολής σχολικών βιβλίων.

Πολλαπλό βιβλίο:
 Στην ίδια κατεύθυνση, θα λειτουργήσει και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή από τον Απρίλιο του 2025 ενώ σε έντυπη από τον Σεπτέμβριο του 2026. Μέσω αυτού, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους πολλαπλές πηγές μάθησης. Για το πολλαπλό βιβλίο εργάζονται 60 συγγραφικές ομάδες για 187 διδακτικά πακέτα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις 636 προτάσεις αξιολόγησαν 2.593 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέλη ΔΕΠ και άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι ενέκριναν 590 από αυτές.
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα