Το τεχνικό λάθος σε σήραγγα του μετρό και η καθυστέρηση έξι μηνών

Στην Ελληνικό Μετρό σπρώχνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την ευθύνη για την καθυστερημένη «κόκκινη κάρτα» στον εργολάβο της Γραμμής 4

Parallaxi
το-τεχνικό-λάθος-σε-σήραγγα-του-μετρό-κ-1294112
Parallaxi

Στην Ελληνικό Μετρό σπρώχνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την ευθύνη για την καθυστερημένη «κόκκινη κάρτα» στον εργολάβο της Γραμμής 4, που κατασκεύασε σήραγγα 160 μέτρων, παραβιάζοντας την εγκεκριμένη μελέτη του έργου.

Απαντώντας, εχθές, στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, αναγνώρισε ότι το εν λόγω τμήμα εκτελέσθηκε κατά παρέκκλιση, έσπευσε όμως να σημειώσει ότι αυτό «δεν σημαίνει ότι η σήραγγα θα πέσει, ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις».

Πρόκειται, όπως εξήγησε, για μία σήραγγα του έργου η οποία θα υποδέχεται την ελαφρά συντήρηση των συρμών της Γραμμής 4, άρα όχι για τη βασική σήραγγα όπου ο μετροπόντικας έχει προχωρήσει περίπου 3 χιλιόμετρα από την Κατεχάκη, φτάνοντας στα Ιλίσια.

Όμως, το ξεκίνημα της κατασκευής αυτού του υπόγειου «αμαξοστασίου», που φτιάχνεται στο ύψος του ΓΝΑ, όχι μόνο δεν κύλησε βάσει των όσων προβλέπονται στη σύμβαση του Δημοσίου με την κοινοπραξία Άβαξ-Ghella-Alstom, αλλά δεν το πήρε και κανείς χαμπάρι για διάστημα περίπου έξι μηνών.

Δηλαδή, ο εργολάβος παραβίασε τις προδιαγραφές που ο ίδιος όρισε στη μελέτη εφαρμογής, καθώς η σύμβαση εκτελείται ως μελέτη – κατασκευή. Αντί να γίνει η διάνοιξη σε επίμετρα των 10 περίπου μέτρων με τεταρτημόρια, «στην πραγματικότητα διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε μήκος 160 μέτρων», εξήγησε ο υφυπουργός.

«Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής της μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», ξεκαθάρισε ο κ. Ταχιάος.

Εκτός προδιαγραφών ενίσχυσης της ασφάλειας

Μάλιστα, στην επιστολή που απέστειλε η Ελληνικό Μετρό στον ανάδοχο στις 29/01/2025, επισημαίνει ότι «οι αλληλουχίες διάνοιξης της σήραγγας που προβλέπονται στη μελέτη δεν τηρούν κάποιες συγκεκριμένες προβλέψεις των γενικών προδιαγραφών του έργου και των προδιαγραφών μελετών έργων πολιτικού μηχανικού που η Ελληνικό Μετρό πάντοτε θέτει στα έργα της προς ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας».

Διαβεβαιώνεται, μεν, ότι οι μέχρι σήμερα μετρήσεις του συστήματος γεωμηχανικής και δομητικής παρακολούθησης, που λειτουργεί 24/7, δεν δείχνουν υπέρβαση των ορίων μετακινήσεων/καθιζήσεων. Παρόλα αυτά, έπρεπε να περάσουν έξι σχεδόν μήνες για να δοθεί στον ανάδοχο εντολή αποκατάστασης, ενώ η επίβλεψη και ο έλεγχος από τις υπηρεσίες της Ελληνικό Μετρό θεωρητικά είναι καθημερινή και επιτόπια.

«Εκτελέστηκε ένα έργο με παρέκκλιση της μελέτης. Η Ελληνικό Μετρό το εντόπισε. Γιατί αυτό όμως έγινε με καθυστέρηση, έχω ζητήσει να γίνει σχετικός έλεγχος», είπε ο κ. Ταχιάος, σπεύδοντας να διευκρινίσει ότι δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης του εποπτευόμενου φορέα. Αναφερθείς, δε, στους συμβούλους που έχει, τόνισε πως συμβάλλουν στην επίβλεψη, αλλά «δεν υπογράφουν αυτοί, υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι».

Όσο για τις έστω καθυστερημένες κινήσεις, επισήμανε πως «όταν περιέπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας, αμέσως δόθηκε εντολή να επανέλθουν στη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει και αυτό δεν αφορά μόνο λόγους ασφαλείας εργαζομένων», επισήμανε, σχολιάζοντας πως αυτός ο ισχυρισμός θα ήταν υπερβολικός. Εστίασε, όμως, στις μικρές κυρίως καθιζήσεις που θα μπορούσαν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κανελλοπούλου, καθώς το έργο διέρχεται κάτω από την Κατεχάκη.

Η επιστολή της Ελληνικό Μετρό καθιστούσε απολύτως υπεύθυνη την ανάδοχο κοινοπραξία, αναφέροντας ότι είναι εκείνη που θα «φέρει ακέραια και αποκλειστική ευθύνη για τις όποιες συνέπειες ανακύψουν από τη μη τήρηση της εγκεκριμένης μελέτης κατά την εκτέλεση των εργασιών διάνοιξης της σήραγγας στη συγκεκριμένη θέση του έργου, συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων ασφαλείας, των οικονομικών και των χρονικών επιπτώσεων του έργου».

Παρόλα αυτά, η απάντηση στον κοινοβουλευτικό έλεγχο κατεβάζει τους τόνους, σημειώνοντας ότι «ουδέποτε υπήρξαν καταγγελίες περί παράνομων και επικίνδυνων ενεργειών της αναδόχου κοινοπραξίας κατά την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας».

Μετά από τρεις εβδομάδες διακοπής εργασιών, κατά τον υφυπουργό, έχουν ξεκινήσει και πάλι οι εργασίες, αυτή τη φορά με τον δέοντα τρόπο, ενώ ο ανάδοχος θα υποβάλει μελέτη για την αποκατάσταση των απαραίτητων προδιαγραφών στο μήκος των επίμαχων 160 μέτρων της σήραγγας.

Ταχιάος στον ΣΚΑΪ: Η σήραγγα έπρεπε να γίνει, είναι κομμάτι του έργου – Αυτό που άλλαξε ήταν η μέθοδος, δεν πρόκειται για λάθος

«Μιλάμε για μια σήραγγα η οποία ούτως ή άλλως έπρεπε να κατασκευαστεί. Κάτω από την οδό Κατεχάκη υπάρχει μια πολύ μεγάλη σήραγγα, η οποία θα χρησιμοποιηθεί κατά κάποιον τρόπο και ως αμαξοστάσιο, αλλά και ως χώρος ελαφράς συντήρησης των συρμών της γραμμής 4», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά και προσέθεσε:

«Αυτή λοιπόν η σήραγγα κατασκευάζεται με άλλη μέθοδο, όχι με μετροπόντικα, αλλά με τη νέα αυστριακή. Ο ανάδοχος της κατασκευής είχε υποβάλει μια μελέτη και προέβλεπε μια μεθοδολογία που θα έπρεπε να ανοίγει αυτήν τη σήραγγα σε βήματα των 10 μέτρων. Αντί αυτού, πήγε και άνοιξε το μισό πάνω ημικύκλιο της σήραγγας σε ένα μήκος 160 μέτρων. Άλλαξε τη μεθοδολογία».

Ερωτηθείς αν αυτή η αλλαγή έγινε από λάθος, ο κ. Ταχιάος απάντησε:

«Προφανώς όχι από λάθος. Δεν δικαιολογείται λάθος σε μια εταιρεία 7ης τάξεως. Δεν θα το ερμηνεύσω, αυτό είναι ζήτημα της “Ελληνικό Μετρό”. Η σήραγγα αυτή έπρεπε να γίνει, είναι κομμάτι του έργου, αυτό που άλλαξε ήταν η μέθοδος».

Για το αν η «Ελληνικό Μετρό» έβαλε την περιοχή σε κίνδυνο καθίζησης, διευκρίνισε ότι η εταιρεία δεν είχε στα χέρια της μελέτη που να επιβεβαιώνει ότι πράγματι αυτή η μέθοδος είναι ασφαλής. Αυτός είναι κι ο λόγος που κράτησε μια αλληλογραφία με τον ανάδοχο. «Προφανώς υπάρχει μια ολιγωρία των υπαλλήλων της “Ελληνικό Μετρό”, οι οποίοι δεν ενημέρωσαν εγκαίρως τη διευθύνουσα υπηρεσία για την αλλαγή της μεθόδου. Το γιατί έγινε αυτό, δεν μπορώ να το εξηγήσω, για αυτό και θα γίνει ΕΔΕ και θα υπάρξουν κυρώσεις».

«Οι υποδομές παρακολουθούνται σε καθημερινή βάση διαρκώς. Υπάρχουν σταθμοί οι οποίοι παρακολουθούν συγκεκριμένα σημεία και υπολογίζουν τις καθιζήσεις. Αυτό που έλεγε το έγγραφο της “Ελληνικό Μετρό” είναι ότι μπορεί να υπάρξουν μικρές καθιζήσεις αν η μέθοδος αυτή δεν είναι σωστή. Αποδεικνύεται ότι δεν έχει υπάρξει όμως καμία καθίζηση. Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος, ούτε για τα νοσοκομεία, ούτε για τον δρόμο. Μιλάμε για μια σήραγγα, η οροφή της οποίας είναι σε βάθος άνω των 20 μέτρων».

Πηγή Εικόνας: ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ/EUROKINISSI

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα