Τρανσφοβική τοποθέτηση της Ελεονώρας Μελέτη μέσα στο Ευρωκοινοβούλιο
Η κυρία Μελέτη χρειάζεται… μελέτη. Η επικίνδυνη ρητορική της για τα φύλα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Σε μια δημόσια τοποθέτηση που προκαλεί -δικαιολογημένα- αντιδράσεις, η ευρωβουλεύτρια της Νέας Δημοκρατίας, Ελεόνωρα Μελέτη, εξέφρασε την άποψη ότι «τα φύλα είναι δύο» και άφησε να εννοηθεί ότι η αναγνώριση των δικαιωμάτων των τρανς ατόμων ενδέχεται να απειλεί τα «γυναικεία δικαιώματα». Η δήλωση αυτή ανήκει στη γνωστή ρητορική που προωθείται από TERF (Trans-Exclusionary Radical Feminist) κύκλους, η οποία χρησιμοποιεί τον φεμινιστικό λόγο ως κάλυμμα για να αμφισβητήσει την αυτοδιάθεση και την ίδια την ύπαρξη των τρανς και non-binary ατόμων.
Σε σχετική ανάρτησή της στο Instagram, η κυρία Μελέτη δήλωσε ότι «το πώς θέλει να νιώθει, να εκφράζεται και να αυτοπροσδιορίζεται ο καθένας προβλέπεται από το θεμελιώδες δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης». Παρ’ όλα αυτά, προσπάθησε να συνδέσει αυτό το δικαίωμα με την υποτιθέμενη απειλή των γυναικείων δικαιωμάτων, χωρίς να τεκμηριώνει επιστημονικά ούτε κοινωνικά την υποτιθέμενη αυτή σύγκρουση.
View this post on Instagram
Εδώ χρειάζεται λίγη… μελέτη. Η θέση ότι «τα φύλα είναι δύο» αγνοεί συστηματικά τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα. Η βιολογία αναγνωρίζει ότι οι βιολογικές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών είναι σημαντικές αλλά όχι απόλυτες· υπάρχουν διακριτές περιπτώσεις με ενδιάμεσα ή διαφοροποιημένα βιολογικά χαρακτηριστικά, όπως οι διαφορές χρωμοσωμάτων, ορμονών και αναπαραγωγικών οργάνων που δεν εντάσσονται στο παραδοσιακό δίπολο. Η ψυχολογία και οι κοινωνικές επιστήμες, από την άλλη, έχουν τεκμηριώσει ότι το φύλο δεν είναι απλώς βιολογικό, αλλά περιλαμβάνει κοινωνική ταυτότητα, εμπειρία και έκφραση, η οποία μπορεί να μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου. Με άλλα λόγια, το φύλο δεν είναι κατηγορία δύο επιλογών, αλλά ένα σύνθετο φάσμα ταυτοτήτων.
Η επιχειρηματολογία που θέλει τα δικαιώματα των τρανς να συγκρούονται με τα γυναικεία δικαιώματα αποτελεί επαναλαμβανόμενο μοτίβο στις συντηρητικές και ακροδεξιές ρητορικές στην Ευρώπη και διεθνώς. Χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει ψευδείς αντιπαραθέσεις και να απονομιμοποιήσει κοινωνικά κινήματα που προωθούν την ισότητα. Η εμπειρία δείχνει ότι η αποδοχή της πολυπλοκότητας του φύλου δεν αφαιρεί δικαιώματα από τις γυναίκες· αντίθετα, ενισχύει την έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης και της συμπερίληψης.
Η κυρία Μελέτη αναφέρθηκε και στην απόφαση της Λετονίας να αποσυρθεί από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, αφήνοντας να εννοηθεί ότι φταίει μια υπερβολική «ατζέντα ισότητας». Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική: οι υποχωρήσεις σε φεμινιστικά και ανθρωπιστικά δικαιώματα προέρχονται από σεξιστικές και ομοτρανσφοβικές πολιτικές, όχι από τα ίδια τα τρανς άτομα ή κάποια «σκοτεινή ατζέντα» που προσπαθεί να μας κάνει όλους… «woke». Η επίκληση μιας υποτιθέμενης «υπερβολής» λειτουργεί παραπλανητικά, μετατοπίζοντας την ευθύνη από τους πραγματικούς παράγοντες που περιορίζουν τα δικαιώματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η θέση «τα φύλα είναι δύο» έχει επαναληφθεί και από τον Έλληνα πρωθυπουργό κατά το παρελθόν, προκαλώντας δημόσιες συζητήσεις. Ωστόσο, παρά τα όσα ισχυρίζεται η κυρία Μελέτη, οι επιστημονικές και κοινωνικές μελέτες επιμένουν ότι η κατανόηση του φύλου ως φάσμα είναι αναγκαία για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων όλων των πολιτών και για την καταπολέμηση διακρίσεων. Η άρνηση αυτής της πραγματικότητας ενισχύει τον κοινωνικό αποκλεισμό και προωθεί στερεοτυπικές αντιλήψεις. Η δημόσια ρητορική που υποστηρίζει ότι η αναγνώριση των τρανς ατόμων απειλεί άλλα δικαιώματα δεν αποτελεί απλή «άποψη». Λειτουργεί ως εργαλείο νομιμοποίησης της τρανσφοβίας, υποδαυλίζει διχασμό και περιθωριοποιεί ευάλωτες ομάδες.
Πηγή: news247.gr / Πάνος Κώδωνας
