Ελλάδα

«Βλέπουν την παιδεία σαν κόστος» – Οργή και σύγχυση στους γονείς για τον «κόφτη» παιδιών σε ολοήμερα σχολεία

Η επείγουσα εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας ανατρέπει τον οικογενειακό προγραμματισμό και αναγκάζει τους γονείς να αποδείξουν ότι εργάζονται ή είναι «ευάλωτοι»

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
βλέπουν-την-παιδεία-σαν-κόστος-οργ-1380311
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Αναστάτωση και οργή έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες σε πολλούς γονείς τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και σε όλη τη χώρα, γύρω από τον αιφνιδιαστικό «κόφτη» μαθητών/μαθητριών που έχει επιβάλλει το υπουργείο Παιδείας στα Ολοήμερα Σχολεία, αλλά και για το γεγονός ότι δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ένας θεσμός που σχεδιάστηκε για να στηρίζει την οικογένεια, υπολειτουργεί με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στον οικογενειακό προγραμματισμό.

Μια σχολική χρονιά που ξεκίνησε για μια ακόμη φορά με χιλιάδες ελλείψεις εκπαιδευτικών και με το υπουργείο Παιδείας να καταφεύγει σε αλχημείες για να μειώσει τμήματα, αντί να προχωρήσει στην πρόσληψη του απαραίτητου αριθμού εκπαιδευτικών για να καλυφθούν άμεσα όλες οι ανάγκες και τα κενά που υπάρχουν στις σχολικές μονάδες της χώρας.

Οι σχετικές διαδικασίες από πλευράς γονιών για τη συμμετοχή των παιδιών τους στα Ολοήμερα Σχολεία είχαν γίνει από τον Μάιο, χωρίς απαίτηση δικαιολογητικών πέραν της δήλωσης του μαθητή και της ώρας αποχώρησης (14:55, 15:50 ή 17:30 στα διευρυμένα ολοήμερα).

Ωστόσο, με επείγουσα εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας που εστάλη σε όλες τις σχολικές μονάδες, οι γονείς θα πρέπει πλέον να προσκομίσουν δικαιολογητικά που θα τεκμηριώνουν την ανάγκη παραμονής των παιδιών τους στο ολοήμερο.

Αρχικά, στις 4/9, πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με δύο εγκυκλίους (Φ7/106631/Δ1/04-09-2025 και Φ7/106615/Δ1/04-09-2025) το υπουργείο καθόριζε το πλαίσιο για τις εγγραφές στο ολοήμερο πρόγραμμα, των νηπιαγωγείων και των Δημοτικών. Κάθε μαθητής-τρια θα μπορούσε να κάνει αίτηση, χωρίς προϋποθέσεις, με βάση τη δήλωση των γονέων/κηδεμόνων, και όλες οι αιτήσεις θα γίνονταν δεκτές.

Όμως, όπως προείπαμε, στις 18/9 ακολούθησε η νέα εγκύκλιος που εισάγει προτεραιότητες για αποδοχή των αιτήσεων εγγραφής στο oλοήμερο σχολείο.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, οι αιτήσεις για φοίτηση στο Ολοήμερο Πρόγραμμα γίνονται δεκτές μόνο για τις εξής περιπτώσεις:

  1. Οικογένειες με δύο εργαζόμενους γονείς ή μονογονεϊκές οικογένειες.
  2. Ο ένας γονέας εργάζεται και ο άλλος είναι άνεργος.
  3. Παιδιά που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Οι γονείς οφείλουν να προσκομίσουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως βεβαιώσεις εργασίας, κάρτα ανεργίας και έγγραφα που πιστοποιούν κοινωνική ευαλωτότητα. Η άμεση υποβολή εξασφαλίζει τη θέση του παιδιού στο Ολοήμερο.

Η εγκύκλιος αναθέτει στους/στις διευθυντές/ντριες και προϊσταμένους/ες των σχολικών μονάδων πλήρη ευθύνη για συγκέντρωση όλων των δικαιολογητικών από τους γονείς.

Δίκαιη κατανομή των μαθητών στα ολοήμερα τμήματα και τήρηση των κοινωνικών και επαγγελματικών προτεραιοτήτων που ορίζει το Υπουργείο.

Μέχρι την πλήρη ανάπτυξη των τμημάτων, κάθε αίτηση εξετάζεται με βάση τα παραπάνω κριτήρια για να εξασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.

Τι πρέπει πλέον να κάνουν οι γονείς

  • Να καταθέσουν βεβαιώσεις εργασίας και κάρτα ανεργίας όπου χρειάζεται.
  • Να προσκομίσουν έγγραφα για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
  • Να συνεργαστούν με τους/τις διευθυντές/ντριες για την πλήρη υποβολή των αιτήσεων.

Η υποστελέχωση των ολοήμερων σχολείων είναι σοβαρό πρόβλημα: σε πολλές σχολικές μονάδες δεν λειτουργεί καν το ολοήμερο, καθώς προτεραιότητα δίνεται στη βασική (πρωινή) ζώνη.

Τα χιλιάδες κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αυτή τη στιγμή, τα οποία καλύπτονται κυρίως με αναπληρωτές και όχι με μόνιμους εκπαιδευτικούς.

«Βλέπουν την παιδεία σαν κόστος»

Ο κ. Αλέξανδρος Γουσόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, μιλώντας στην parallaxi αναφέρθηκε στο ζήτημα που έχει προκύψει με τα ολοήμερα σχολεία, τονίζοντας:

«Να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είναι μόνο θέμα που αφορά τη Θεσσαλονίκη ή την Κεντρική Μακεδονία, είναι θέμα που αφορά όλη τη χώρα. Έχει σταλεί εγκύκλιος στους διευθυντές όλων των σχολείων να συγκεντρώσουν ξανά από τους γονείς μια σειρά από δικαιολογητικά που το υπουργείο κρίνει απαραίτητα ώστε ένα παιδί να μπορεί να συμμετάσχει στο ολοήμερο σχολείο.

Μια διαδικασία βέβαια που είχε γίνει τον περασμένο Μάιο και τώρα όπως είναι φυσικό με όλα αυτά που γίνονται ανατρέπει πλήρως τον οικογενειακό προγραμματισμό.

Είναι δυνατόν να βάζουμε κριτήρια στην επιλογή των μαθητών; Αντί το υπουργείο να λάβει υπόψιν του τις ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών, κοστολογεί επί της ουσίας την εκπαίδευση, επειδή υπάρχει έλλειψη δασκάλων για να εξοικονομήσουν χρήματα. 

Αντί να ενισχύσουν τον χαρακτήρα των ολοήμερων σχολείων, αποδεικνύουν ότι βλέπουν την παιδεία σαν κόστος».

(TATIANA ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI)

«Η υπολειτουργία των Ολοήμερων Σχολείων αποτελεί ντροπή για τη Δημόσια Εκπαίδευση»

Η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/Διευθυντριών Σχολικών Μονάδων Π.Ε εξέφρασε την αγανάκτησή της για την υπολειτουργία των Ολοήμερων Σχολείων ζητώντας από το υπουργείο Παιδείας να λάβει άμεσα μέτρα για να δώσει λύση στο πρόβλημα που έχει προκύψει.

«Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εκφράζει την έντονη ανησυχία και αγανάκτησή του για την κατάσταση που επικρατεί με την υπολειτουργία των Ολοήμερων Σχολείων. Ένας θεσμός που σχεδιάστηκε για να στηρίξει την οικογένεια, να ενισχύει τη μαθησιακή διαδικασία και να εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά, απαξιώνεται συστηματικά μέσα από ελλείψεις προσωπικού, καθυστερήσεις στις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών και την απουσία σταθερού σχεδιασμού.

Η εικόνα αυτή δεν συνιστά απλώς μια λειτουργική αδυναμία· αποτελεί πραγματική ντροπή για τη Δημόσια Εκπαίδευση και την Πολιτεία. Τα παιδιά στερούνται πολύτιμες ώρες δημιουργικής απασχόλησης και υποστήριξης στη μελέτη τους, ενώ οι οικογένειες αναγκάζονται να αναζητούν ιδιωτικές λύσεις, γεγονός που αντιβαίνει στον κοινωνικό ρόλο του δημόσιου σχολείου.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει άμεσα τις ευθύνες του και να δώσει ουσιαστική λύση στο πρόβλημα. Η στελέχωση των Ολοήμερων Σχολείων με μόνιμο και επαρκές προσωπικό, η σταθερότητα στον προγραμματισμό και η ενίσχυση του θεσμού με πόρους και μέριμνα δεν είναι διαπραγματεύσιμες επιλογές· είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για μια εκπαίδευση ισότιμη, σύγχρονη και αξιόπιστη.

Η απαξίωση του Ολοήμερου Σχολείου δεν μπορεί να συνεχιστεί. Για εμάς, η στήριξή του αποτελεί κορυφαία παιδαγωγική και κοινωνική ευθύνη».

Ξέχασε τι έλεγε ο Πρωθυπουργός;

Το 2016 ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη θέση της αντιπολίτευσης έκανε επίθεση στο υπουργείο Παιδείας κατηγορώντας το ότι προωθεί την υποβάθμιση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου.

Τότε μάλιστα δεσμευόταν ότι θα αναβαθμίσει το θεσμό «ώστε να δώσουμε στα παιδιά μας τη δυνατότητα να διευρύνουν το γνωστικό τους αντικείμενο και να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες πρόσβασης στον πολιτισμό μας, που τόσο χρήσιμες θα τους είναι από εδώ και στο εξής».

Γονείς σε απόγνωση

Τα όσα έχουν γίνει έχουν προκαλέσει απόγνωση σε γονείς που από το τέλος της περασμένης σχολικής χρονιάς ήξεραν ότι τα παιδιά τους θα μένουν στο σχολείο έως το απόγευμα, μιας και οι ίδιοι εργάζονται και δεν μπορούν να τα παραλάβουν, αλλά ούτε έχουν κάποιο συγγενικό πρόσωπο που θα μπορούσε να το κάνει γι’ αυτούς.

Έτσι, ακόμη και αν ένας γονιός εργάζεται δεν έχει πλέον άλλη δυνατότητα από το να πηγαίνει στο σχολείο στις 13:15 για να παραλαμβάνει το παιδί του.

Σύγχυση επικρατεί στους γονείς και γύρω από τα ποια δικαιολογητικά θα πρέπει να καταθέσουν, αλλά κυρίως και από το χρονικό περιθώριο στο οποίο αυτό πρέπει να γίνει προκειμένου να προλάβουν να εξασφαλίσουν μία θέση για τα παιδιά τους στο ολοήμερο σχολείο.

Γονείς που είναι άνεργοι ή εργάζονται «μαύρα» φοβούνται μήπως τα παιδιά τους μείνουν εκτός ολοήμερου σχολείου.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι σε καμία περίπτωση δεν βλέπουν τα ολοήμερα σχολεία σαν «πάρκινγκ» για τα παιδιά τους, αλλά σαν έναν χώρο όπου θα έχουν τη δυνατότητα να μαθαίνουν παραπάνω πράγματα, να βοηθιούνται για τα κενά τους, να ετοιμάζουν τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, αλλά κυρίως να απασχολούνται δημιουργικά.

Αναρωτιούνται μάλιστα πώς μια Πολιτεία που κάνει λόγο για δημογραφικό πρόβλημα και ψάχνει τρόπους επίλυσης, φέρεται με αυτόν τον τρόπο σε έναν θεσμό που δίνει μια τεράστια βοήθεια σε εργαζόμενους γονείς.

Προσλαμβάνονται 11.000 αναπληρωτές

Μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν τα ονόματα των 11.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών που θα προσληφθούν για την τρέχουσα σχολική χρονιά.

Την πεποίθησή του ότι μέχρι την 1η Οκτωβρίου όλοι οι δάσκαλοι και καθηγητές θα βρίσκονται κανονικά στα σχολεία τους, εξέφρασε ο Γενικός Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παπαδομαρκάκης, μιλώντας στο ΕΡΤnews Radio. Όπως ανέφερε, η διαδικασία πρόσληψης των αναπληρωτών θα ολοκληρωθεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου, επισημαίνοντας ότι σε αντίθεση με προηγούμενα χρόνια όπου οι διαδικασίες έφταναν ως τον Οκτώβριο, φέτος επιταχύνονται.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα