Υδροπλάνα: Ποια η γνώμη σας για το πρωτότυπο μέσο μεταφοράς;

Παρά τις διαρκείς ανακοινώσεις, τα υδροπλάνα ακόμα δεν ξεκίνησαν το πτητικό τους έργο. Μέχρι τότε, μια πανεπιστημιακή έρευνα ζητάει τη γνώμη μας για αυτά

Parallaxi
υδροπλάνα-ποια-η-γνώμη-σας-για-το-πρωτό-336785
Parallaxi

Ένα νέος πρακτικός τρόπος υπεραστικών μεταφορών ή απλώς μία από τις αιώνιες εξαγγελίες που ανακυκλώνονται μια στο τόσο στις ειδήσεις;

Για τα υδροπλάνα έχουν αφιερωθεί πολλές λέξεις στα ΜΜΕ, τόσο με τον έναν χαρακτηρισμό όσο και με τον άλλον. Τώρα, ενώ η χώρα μας προετοιμάζεται (για πολλοστή φορά) για την έναρξη δρομολογίων από και προς δημοφιλείς προορισμούς, το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ ζητάει την άποψή μας σχετικά.

Υδροπλάνα και νομοθετικό πλαίσιο: η μέρα της μαρμότας

Οι πρώτες φημολογίες για λειτουργία δικτύου υδροπλάνων στην Ελλάδα ξεκίνησαν περίπου στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, στο πλαίσιο της προσέλκυσης νέων επενδύσεων μέσα στην οικονομική κρίση. Ως δραστηριότητα «κούμπωσαν» με το νόμο 4146/2013 για τη δημιουργία «Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις».

Το 2013, η εταιρεία Hellenic Seaplanes ξεκίνησε διερευνητικές επαφές για τη δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου στην Αττική και άλλων μικρότερων σε ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα. Στα τέλη του έτους, έγινε και η πρώτη δοκιμαστική πτήση από το Μπρίντιζι της Ιταλίας προς την Κέρκυρα. Λίγους μήνες αργότερα, με το ΦΕΚ 50/Β/15.1.2014 καθορίστηκαν τα τέλη προσθαλάσσωσης και ελλιμενισμού των υδροπλάνων.

Κάπως έτσι, λίγο πριν από κάθε καλοκαίρι διαβάζαμε για υδροπλάνα που «ζεσταίνουν τις μηχανές τους», έτοιμα να παρέχουν σημαντικό μεταφορικό έργο σε τουρίστες αλλά και Έλληνες πολίτες. Αλλά τα υδροπλάνα δεν εμφανίζονταν τελικά ποτέ στον αέρα. Οι λόγοι πολλοι, ανάμεσα στους οποίους ο καθορισμός των επιτρεπτών καιρικών συνθηκών για τις πτήσεις και οι απαραίτητες πιστοποιήσεις από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. Όμως, ο βασικότερος ήταν και είναι η αδειοδότηση των υδατοδρομίων, δηλαδή των σημείων στα οποία θα προσθαλασσώνονται τα υδροπλάνα.

Ως προς αυτό, αλλεπάλληλοι νόμοι προσπάθησαν να δώσουν λύση, με μέτρια αποτελέσματα. Ένας από αυτούς ο 4663/2020 για “ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών», παρά τον οποίο η αδειοδότηση συνέχιζε να παραμένει ιδιαίτερα χρονοβόρα. Ενδεικτικά, σύμφωνα με παλιότερα ρεπορτάζ, μόνο η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης χρειαζόταν οχτώ-δώδεκα μήνες, για ένα μόνο υδατοδρόμιο.

Τελευταία εξέλιξη η ανακοίνωση δια στόματος Χρήστου Σταϊκούρα και Βασίλη Οικονόμου για μία ακόμα νομοθετική διευκόλυνση, που θα καταπιάνεται με το ύψος του επιτρεπόμενου κυματισμού για τη διεξαγωγή πτήσεων αλλά και άλλα επιμέρους θέματα, πιστοποίησης. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει δοκιμαστικές πτήσεις προς διάφορους προορισμούς, όπως το Λαύριο, η Κέρκυρα, η Πάτρα και οι Παξοί.

Μία έρευνα αναζητά τις δικές μας απόψεις για τα υδροπλάνα

Το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, και συγκεκριμένα το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής, θέλει να μάθει τις απόψεις των πολιτών για αυτό το νέο μέσο μετακίνησης. Έτσι, διεξάγει πανελλαδική έρευνα ερωτηματολογίου με σκοπό την καταγραφή των δυνατοτήτων και προοπτικών λειτουργίας των υδροπλάνων στην Ελλάδα.

Το ερωτηματολόγιο απευθύνεται σε κατοίκους της Ελλάδας και έχει ως στόχο την καταγραφή των υφιστάμενων μεταφορικών προτιμήσεων των ερωτώμενων και τη διερεύνηση της προοπτικής χρήσης του υδροπλάνου ως εναλλακτικού μέσου μεταφοράς.

Αναγκαία συνθήκη για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, είναι η ειλικρινής απάντηση των ερωτημάτων. Κατά συνέπεια, σωστές ή λάθος απαντήσεις δεν υπάρχουν.

Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου γίνεται ανώνυμα, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις υποδείξεις του Κανονισμού 2016/679 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ευρύτερα γνωστού και ως GDPR (General Data Protection Regulation).

Ο σύνδεσμος του ερωτηματολογίου είναι: https://survey.auth.gr/index.php/152938?lang=el

Τονίζεται ότι τα δεδομένα που θα προκύψουν από την έρευνα, θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις, συμβάλλοντας στην κατανόηση του μεταφορικού προφίλ των κατοίκων της Ελλάδας.

Για οποιαδήποτε πληροφορία, μπορείτε να απευθυνθείτε στον συντονιστή της έρευνας, Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Ιωάννη Πολίτη ([email protected]) ή στην προπτυχιακή φοιτήτρια κ. Αθηνά Σφείκου ([email protected])

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα