Υπόμνημα Μιχάλη Παπαδόπουλου για τα Τέμπη: «Δεν είχα αρμοδιότητα επί της ΕΡΓΟΣΕ»
Ο Μιχ. Παπαδόπουλος αναφέρει ότι «στις αρμοδιότητες που μου είχαν ανατεθεί (όχι αποκλειστικά) δεν ανήκε η άσκηση αρμοδιοτήτων επί της ΕΡΓΟΣΕ».
Αναρμοδιότητα επικαλείται και ο πρώην υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος στο υπόμνημα που κατέθεσε στη Βουλή για τα Τέμπη. Ο Μιχ. Παπαδόπουλος αναφέρει ότι «στις αρμοδιότητες που μου είχαν ανατεθεί (όχι αποκλειστικά) δεν ανήκε η άσκηση αρμοδιοτήτων επί της ΕΡΓΟΣΕ».
Επίσης αναφέρει ότι δεν λάμβανε τα ενημερωτικά σημειώματα του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών και ότι δεν ενεπλάκη ποτέ στη μη υλοποίηση της σύμβασης 717. Παράλληλα, για τα κόμματα της αντιπολίτευσης κάνει λόγο για «εργαλειοποίηση του ανθρώπινου πόνου» και καταλήγει ότι δεν στοιχειοθετείται «καμία δική μου ευθύνη».
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Του Μιχαήλ (Μιχάλη) Παπαδόπουλου, Βουλευτή Ν. Κοζάνης Ν.Δ. (πρ. Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών) κατοίκου Πτολεμαΐδας Ν. Κοζάνης, οδός Νοσοκομείου, αρ. 7, με ΑΦΜ 037790885, ΚΕΦΟΔΕ Αττικής.
ΕΠΙ
Της πρότασης του ΠΑΣΟΚ και της πρότασης που υπογράφεται από βουλευτές επιμέρους κομμάτων για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών>).
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε της Βουλής,
Αξιότιμες κυρίες και Αξιότιμοι κύριοι βουλευτές,
Η τραγωδία των Τεμπών συνιστά εθνικό τραύμα και ως πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια, που προκάλεσαν αυτή την τραγωδία. Όχι όμως με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, ούτε με εργαλειοποίηση του ανθρώπινου πόνου αλλά με απόλυτο σεβασμό στη μνήμη των ανθρώπων, που χάθηκαν, τραυματίστηκαν, έζησαν το τραγικό αυτό από κάθε άποψη δυστύχημα και στον πόνο των οικογενειών τους. Με γνώμονα τα ανωτέρω και έχοντας υπόψη τις ως άνω προτάσεις αλλά και την σχετική δικογραφία, δηλώνω ότι οι δύο (2) μη αναμενόμενες σε βάρος μου προτάσεις για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης είναι προδήλως αβάσιμες.
Άλλωστε στις πολυσέλιδες ως άνω προτάσεις γίνεται μια μικρή και πλήρως αόριστη αναφορά στο όνομά μου, ήτοι μόνον στις σελ. 33 και 57α αυτών αντίστοιχα γεγονός, που αποδεικνύει την έλλειψη ουσιαστικής και νομικής βασιμότητας αυτών.
1
Ειδικότερα δέον να αναφερθούν τα ακόλουθα:
Διατέλεσα Υφυπουργός αρμόδιος για θέματα μεταφορών από τις 31.8.2021 έως τον Ιούλιο του 2023. Στις αρμοδιότητες που μου είχαν ανατεθεί (όχι αποκλειστικά) από την ανάληψη των καθηκόντων μου το 2021 μέχρι και την 28.2.2023 σύμφωνα με την 317/22-9-2021 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Μεταφορών (ΦΕΚ Β’ 4383/22.09.2Ο21), δεν ανήκε η άσκηση αρμοδιοτήτων επί της ΕΡΓΟΣΕ.
Περαιτέρω,
(α) Δεν ήμουν αποδέκτης των διαλαμβανομένων στις ως άνω προτάσεις εγγράφων, ήτοι των φερόμενων δήθεν ως «αποδεικτικών στοιχείων».
Πιο συγκεκριμένα στα από 10.9.2021 και 21.9.2021 ενημερωτικά σημειώματα του Γενικού Δ/ντή Μεταφορών. που υπέβαλε με το υπόμνημά της η κ. Δεμερτζή (σελ. 23) δεν υπάρχει το όνομα μου και ως εκ τούτου ουδέποτε τα παρέλαβα. Άλλωστε αυτά προηγούνται χρονικά του ως άνω ΦΕΚ περί ανάθεσης των αρμοδιοτήτων μου. Ακόμα και στην ως άνω πρόταση του ΠΑΣΟΚ σχετικά με το πρόσωπο μου σημειώνεται:
Με την ιδιότητά του αυτή, σε συνέχεια των όσων έχουν ήδη εκτεθεί, προδήλως γνώριζε την πραγματική κατάσταση που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας,.. … … … . . . . αφού ακόμα και αν τα σχετικά έγγραφα δεν φέρονται να του έχουν τυπικώς κοινοποιηθεί, αυτά είχαν ευρέως γίνει γνωστά κατά περίπτωση και ως αιτήματα απεργιακών κινητοποιήσεων,
(β) Ομοίως οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που με τα υπομνήματα τους εξέθεσαν στοιχεία σχετικά με την ασκούμενη εποπτεία των πολιτικών προϊσταμένων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επί των φορέων που εμπλέκονταν στο δυστύχημα των Τεμπών και επί του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας, δηλαδή της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδων Ανώνυμη Εταιρεία (ΟΣΕ ΑΕ) και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία ΕΡΓΑ ΟΣΕ Ανώνυμη Εταιρεία (ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ), υπεύθυνου φορέα για την υλοποίηση — εκτέλεση και ολοκλήρωση της σύμβασης 717/14., ουδόλως αναφέρονται στο πρόσωπό μου. Άλλωστε καμία αρμοδιότητα είχα σχετικά με την εν θέματι σύμβαση.
2
Επίσης αυτοί ανέφεραν ότι η εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επί των εταιρειών ΟΣΕ ΑΕ και ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ είναι διοικητική και δεν αφορά σε θέματα ασφαλείας, για τα οποία εκ του νόμου είναι υπεύθυνη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία είναι Ανεξάρτητη Αρχή.
Επίσης ανέφεραν ότι ο ΟΣΕ είναι Ανώνυμη Εταιρεία, δηλαδή νομικό πρόσωπο με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και υπεύθυνος για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Προς απόδειξη μάλιστα αυτού οι Διευθυντές του Υπουργείου επικαλέστηκαν ότι και μετά το δυστύχημα των Τεμπών όσες αλλαγές πραγματοποιήθηκαν έγιναν με απόφαση του ΟΣΕ και όχι του Υπουργείου. Άλλωστε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα ο αρμόδιος Υπουργός σύμφωνα με την απολογία Διευθύντριας του Υπουργείου, προέβη σε ενέργειες αναφορικά με την ενίσχυση της χρηματοδότησης και της στελέχωσης του ΟΣΕ προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα χρονίζοντα προβλήματα της ανεπαρκούς χρηματοδότησης και της μείωσης των εργαζομένων του ΟΣΕ. Συνεπώς και από τις ίδιες τις προτάσεις καμία δική μου ευθύνη προκύπτει ή στοιχειοθετείται καθώς ουδέν στοιχείο σε βάρος μου ανέκυψε που να εγείρει ζήτημα διερεύνησης τυχόν ποινικής μου ευθύνης για ενέργειες ή παραλείψεις συνδεόμενες με το επίμαχο δυστύχημα.
Για το λόγο αυτό ο Εφέτης Ανακριτής, που διαβίβασε αμελλητί προς τη Βουλή των Ελλήνων τα στοιχεία, που κατά την κρίση του έχουν σχέση με τις αξιόποινες πράξεις, που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1 του ν. 3126/2003, ουδέν για το πρόσωπο μου αναφέρει.
Τέλος, συνεπεία και όλων αυτών που διαλαμβάνει η ως άνω πρόταση που υπογράφεται από βουλευτές επιμέρους κομμάτων περί της Σύμβασης 717/2014, τονίζω ότι ουδέν αποδεικτικό στοιχείο υφίσταται ή έχει ανακύψει σε βάρος μου, όχι μόνον στο πλαίσιο της ως άνω ανάκρισης που διενεργείται από τον κ. Εφέτη Ανακριτή, αλλά και σ’ εκείνο της διερεύνησης για τέλεση σχετικών ποινικών αδικημάτων που διεξάγεται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.
Άλλωστε η εν θέματι σύμβαση δεν ενέπιπτε στις αρμοδιότητες, που μου είχαν ανατεθεί, όπως προανέφερα.
Εξάλλου, είναι γνωστό ότι στο μνημονευόμενο στην εν λόγω Πρόταση διαβιβαστικό έγγραφο της Ευρωπαίας Εντεταλμένης Εισαγγελέως προς την κ. Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ουδεμία αναφορά γίνεται στο πρόσωπό μου.
Κατ’ακολουθία είναι νομικά και ουσιαστικά αβάσιμο αλλά και πλήρως αόριστο και κακόπιστο το σκεπτικό των εν θέματι προτάσεων.
Καμία δική μου ευθύνη προκύπτει ή στοιχειοθετείται.