Η κίνηση στις λαϊκές αγορές αυξήθηκε, αλλά οι τζίροι μειώθηκαν

Έρχεται νέο κύμα ακρίβειας ενόψει του Πάσχα: η ντομάτα αναμένεται να πωλείται πάνω από 3 ευρώ

Φίλιππος Δεργιαδές
η-κίνηση-στις-λαϊκές-αγορές-αυξήθηκε-α-929829
Φίλιππος Δεργιαδές

Στις λαϊκές αγορές όλης της χώρας συμβαίνει το εξής «παράλογο» και αντιφατικό: η κίνηση και η προσέλευση των καταναλωτών αυξάνεται, αλλά οι τζίροι στους πάγκες των πωλητών και των παραγωγών, μειώνονται σταθερά. Το κύμα ακρίβεια υποχρεωτικά έχει αλλάξει την καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών και πλέον πολλοί αγοράζουν με το κομμάτι, ενώ όπως εκτιμάται, θα κάνουμε Πάσχα με τα οπωροκηπευτικά και άλλα βασικά είδη διατροφής να καταγραφούν ρεκόρ αυξήσεων στις τιμές.

Τα προϊόντα που αναμένονται από τη νέα σοδιά, η οποία προετοιμάζεται και καλλιεργείται με τα νέα δεδομένα της αγοράς και της οικονομίας, δηλαδή με ενσωματωμένες τις ανατιμήσεις στα αγροτικά εφόδια και στα καύσιμα, θα πωλούνται στις λαϊκές με μεγάλες αυξήσεις, προκειμένου οι παραγωγοί και οι πωλητές να καλύψουν το κόστος παραγωγής και αγοράς και να αποκομίσουν ένα λογικό κέρδος. Όπως τονίζουν οι ίδιοι οι παραγωγοί, δεν αποκλείεται «να πουλάμε τομάτα πάνω από 3 ευρώ το κιλό και αγγουράκια πάνω από 2 ευρώ το κιλό». Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι βάσει των τιμών του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), οι τιμές χοντρικής των συγκεκριμένων προϊόντων στις 24/3 ήταν 0,80- 1,30 για τα αγγουράκια και 1,10-1,60 για τις τομάτες. Δηλαδή αναμένεται ρεκόρ αυξήσεων.

img-20220328-135752.jpg

Χθες το μεσημέρι στην λαϊκή αγορά της Γιάννης Αγγέλου, στη περιοχή της Χαριλάου, μία από τις μεγαλύτερες και πιο οργανωμένες στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, η κίνηση ήταν από υποτονική, μέχρι πολύ χαλαρή. Ήδη το πρώτο πρωινό κύμα των καταναλωτών είχε περάσει και στους πάγκους κυκλοφορούσαν κυρίως όσοι αναζητούσαν πιο χαμηλές τιμές. «Πουλάμε πια με το κομμάτι, έρχονται και ζητάνε 3 λεμόνια και 4 πορτοκάλια» λέει η κ.Νίκη, που διατηρεί πάγκο με εσπεριδοειδή. «Κίνηση υπάρχει αλλά ο τζίρος έχει πέσει μέχρι και 40% το τελευταίο διάστημα με τον πόλεμο», σχολιάζει και ο κ. Γιώργος που πουλάει γαλακτομικά.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους των λαικών αγορών, οι καταναλωτές «φεύγουν» από τα ράφια των σούπερ μάρκετ και τελευταία προτιμούν τους πάγκους των λαϊκών αγορών, αναζητώντας πιο φτηνά προϊόντα, αλλά λόγω της ακρίβειας και της ανασφάλειας που επικρατεί, είναι πολύ συγκρατημένοι στις αγορές τους. Μάλιστα πολλοί αγοράζουν τα πλέον απαραίτητα και αντιμετωπίζουν τα φρούτα ως είδος πολυτελείας.

«Αυτό που συμβαίνει είναι πρωτόγνωρο. Η κίνηση σε ό,τι αφορά τον κόσμο, που επισκέπτεται τις λαϊκές αγορές έχει αυξηθεί. Πέρα από τους σταθερούς πελάτες, μας επιλέγουν και περισσότεροι νέοι, εκ των οποίων πολλοί είναι φοιτητές. Ωστόσο όμως οι τζίροι μας μειώνονται δραματικά», τονίζει ο Άγγελος Δερετζής, πρόεδρος της Ομοσπονδία Σωματείων Επαγγελματιών Παραγωγών Πωλητών – Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας – Θεσσαλίας- Θράκης. Τονίζει δε ότι «ο κόσμος προτιμά τελευταία τις λαϊκές αγορές και τις εμπιστεύεται, αλλά δεν έχει χρήματα να ψωνίσει καθώς η ενεργειακή κρίση έχει επηρεάσει απόλυτα, την αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών. Είναι προφανές, ότι έχουμε μπροστά μας, μία ακόμη δύσκολη περίοδο».

Στις δυσκολίες της επόμενης περιόδου αναφέρεται και ο Γιώργος Λαβιδάς, πρόεδρος του Σωματείου Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Θεσσαλονίκης, ο οποίος προειδοποιεί για νέες ανατιμήσεις λόγω των αυξήσεων στα λιπάσματα, στους σπόρους, τα φάρμακα, τα καύσιμα και σε όλα τα εφόδια που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί. «Εμείς ακόμα πουλάμε με τιμές βάσει του κόστους παραγωγής της προηγούμενης σοδειάς. Η νέα σοδειά που έρχεται το επόμενο διάστημα προς το Πάσχα, θα έχει ενσωματώσει όλες τις αυξήσεις στα καύσιμα και στα εφόδια. Αυτό τον καιρό προσπαθούσαμε να απορροφήσουμε τις αυξήσεις, αλλά δυστυχώς θα έχουμε αυξήσεις μέχρι και 30%», τονίζει στην Parallaxi και αναφέρει ότι πολλοί παραγωγοί είναι σκεπτικοί για τον αν συνεχίσουν να καλλιεργούν τις ίδιες ποσότητες. «Πολλοί είναι χρεωμένοι και πίστωση δεν υπάρχει πουθενά, και το κόστος έχει ξεφύγει. Αυτή τη στιγμή υπάρχει επάρκεια σε όλα τα προϊόντα που παράγουμε στον κάμπο της Θεσσαλονίκης και στην Κεντρική Μακεδονία, αλλά από εδώ και πέρα θα έχουμε μειώσεις στην παραγωγή», σημειώνει, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως ένα τσουβάλι λίπασμα, απαραίτητο για να υπάρχει απόδοση στην παραγωγή, από 20 ευρώ, σήμερα κοστίζει 40 ευρώ. Όσο για την συμπεριφορά των καταναλωτών, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο κόσμος πλέον είναι «σφιχτός και σφιγμένος» και πως όλοι περιορίζουν τις αγορές τους. «Εκεί που έδιναν 20- 30 ευρώ στη λαϊκή, σήμερα το μειώνουν στα 10-15 ευρώ. Εδώ έρχονται και ζητάνε να τους κόψουμε μισό λάχανο, λες και είναι καρπούζια, εκεί φτάσαμε» τονίζει.

img-20220328-135741.jpg

«Πέρα από την ακρίβεια, η ψυχολογία και το κοινωνικό κλίμα που επικρατεί παίζουν μεγάλο ρόλο στην κατανάλωση» αναφέρει και ο Παντελής Μόσχος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Παραγωγών Λαϊκών Αγορών, τονίζοντας πως στις λαϊκές αγορές όλης της χώρας υπάρχει μία μείωση του τζίρου που κυμαίνεται από 30% -40%, ιδίως κατά το δεύτερο 15νθήμερο του κάθε μήνα, όταν οι μισθοί ήδη έχουν ξοδευτεί σε όλα τα απαραίτητα. «Η κυβέρνηση μας εμπαίζει με εξαγγελίες χωρίς σημασία. Να μας δώσει αφορολόγητο πετρέλαιο όπως στους εφοπλιστές για να προστατέψει την εφοδιαστική αλυσίδα» τονίζει και επισημαίνει ότι να μην εκπλαγούμε αν δούμε 2 ευρώ τα αγγουράκια και 3 ευρώ τις ντομάτες.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα