Ισπανία: Πως ένα τουριστικό σημείο έγινε παγκόσμιος κόμβος εξαγωγής ζώων
Εκατομμύρια πρόβατα και βοοειδή αποστέλλονται από την Καρταχένα στη Μέση Ανατολή σε μια ανταλλαγή που χαρακτηρίζεται ως “βάναυση και περιττή”
Είναι 7 π.μ. στο λιμάνι της Καρταχένα και ο μεταφορέας ζώων Jouri ετοιμάζεται για φόρτωση. Δεκάδες φορτηγά γεμάτα με βοοειδή μπαίνουν σε μια σειρά, περιμένοντας για τη ζύγιση των ζώων τους προτού μεταφερθούν στο πλοίο.
Οι τουρίστες που επισκέπτονται τα Ρωμαϊκά αρχαία και τις κοντινές παραλίες δεν θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν ότι αυτή η περιοχή έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες στο παγκόσμιο εμπόριο ζωντανών ζώων.
Ο προηγούμενος μήνας είδε μια αύξηση στις εξαγωγές, εξαιτίας της ζήτησης σφαγής ζώων για το Είντ αλ – Αντχά, το φεστιβάλ θυσείας, που έγινε τον Ιούλιο και το γιορτάζει όλος ο Μουσουλμανικός λαός.
Μια κατακόρυφη αύξηση στις εξαγωγές από την Ισπανία την τελευταία δεκαετία, την έχει καθιερώσει ως τον μεγαλύτερο εξαγωγέα βοοειδών μέσω θαλάσσης στην Ευρώπη και τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα προβάτων μετά την Ρουμανία.
Περισσότερα από τρία εκατομμύρια εκτρεφόμενα ζώα στάλθηκαν με πλοία από το λιμάνι της Καρταχένα τα τελευταία πέντε χρόνια, κυρίως στη Μέση Ανατολή και στη βόρεια Αφρική, σε ένα εμπόριο αξίας περίπου 500εκ λίρες στην Ισπανία το 2020.
Η αυστηροποίηση των μέτρων για την καλή διαβίωση των ζώων από έναν άλλον κορυφαίο εξαγωγέα ζώων, την Αυστραλία, έδωσε τρομερή ώθηση στην Ισπανία. Τα νέα μέτρα συμπεριλαμβάνουν και τις λεπτομέρειες για τους όρους υπό τους οποίους τα ζώα σφάζονται από τη στιγμή που φτάνουν στις χώρες προορισμούς.
Από το 2011 που θεσπίστηκαν τα νέα μέτρα, η Αυστραλία σταμάτησε το εμπόριο με τη Σαουδική Αραβία και τη Λιβύη, ενώ και οι δύο χώρες αποτελούν κορυφαίους προορισμούς για τα πρόβατα και τα βοοειδή από την Ισπανία, μαζί με τον Λίβανο και την Ιορδανία.
“Συνήθως σε μια αγορά αν κάποιος αποσυρθεί… έρχεται κάποιος άλλος για να γεμίσει το κενό και η Ισπανία ήταν πρόθυμη να το κάνει αυτό,” λέει η Όλγα Κίκου, Υπεύθυνη Ευρωπαϊκών Υποθέσεων στον οργανισμό Compassion in World Farming, ο οποίος διεξάγει εκστρατεία για αυστηρότερα μέτρα της ΕΕ για την καλή διαβίωση των εκτρεφόμενων ζώων.
Η Ισπανία αποτελεί το τέλειο μέρος για να παχύνουν τα ζώα, σύμφωνα με τους παλαίμαχους της ευημερίας των ζώων, οι οποίοι επισημαίνουν το συγκριτικά χαμηλό κόστος των ζωοτροφών και τους μεγάλους χώρους που διατίθενται για τα ζώα. Πολλά από τα βοοειδή είναι αρσενικά μοσχάρια που είναι ανεπιθύμητα από την βιομηχανία γαλακτοκομικών και αποστέλλονται από όλη την Ευρώπη στην Ισπανία. Μαζί με την Ταρραγόνα, ένα άλλο ισπανικό λιμάνι 500χμ προς τον βορρά, η Καρταχένα είναι η μόνη εγκατάσταση στην Ισπανία που της επιτρέπεται η αποστολή ζωντανών ζώων μέσω θαλάσσης.
Την περασμένη χρονιά, έγινε εξαγωγή περίπου 400.000 ζώων από την Καρταχένα και συνολικά 534.000 από όλη την Ισπανία. Όχι ότι κάποιος από την ίδια την πόλη θα το ήξερε. Φορτηγά από φάρμες από όλη την Ισπανία φέρνουν τα ζώα κατευθείαν σε μια περιοχή του λιμανιού που είναι κλειστή για το κοινό. Μόνο όταν τα φορτηγά φτάνουν στον τερματισμό του λιμανιού και οι οδηγοί πρέπει να περιμένουν σε ένα κοντινό βενζινάδικο, ακούγονται θόρυβοι από τα ζώα δίνοντας ενδείξεις για αυτό που συμβαίνει στους περαστικούς.
Οι ακτιβιστές της ευημερίας των ζώων ελέγχουν εξονυχιστικά για περιπτώσεις που δεν ακολουθούνται οι κανόνες της ΕΕ. Περιλαμβάνονται οι πληγές, οι κακές συνθήκες μέσα στα φορτηγά και η κακοποίηση των ζώων κατά τη φόρτωση.
“Ο περισσότερος κόσμος δεν θα καταλάβαινε το λόγο που βάζουμε μία κατσίκα, ένα πρόβατο, ένα γουρούνι ή ένα μοσχάρι σε ένα μακρύ φορτωτικό. Απλά δεν βγάζει νόημα. Είναι η περιττή κακοποίηση που αργά ή γρήγορα θα είναι το τέλος της βιομηχανίας,” λέει ο Gabriel Paun, διευθυντής της Animal International.
Αν και κτηνίατροι εξετάζουν τα ζώα πριν φορτωθούν, οι συνθήκες μέσα στο πλοίο παραμένουν άγνωστες, μόνο με την Αυστραλία να δημοσιεύει τα νούμερα θνησιμότητας για τα πολυήμερα ταξίδια. Οι ακτιβιστές ζητούν την υποχρεωτική παρουσία κτηνιάτρου στα πλοία στη νέα νομοθεσία της ΕΕ, που αναμένεται από το τέλος του 2023.
Τον περασμένο χρόνο 3.000 εξαγόμενα βοοειδή από την Ισπανία σε δύο διαφορετικά πλοία πέθαναν μέσα σε δύο εβδομάδες. Τα πλοία Karim Allah και Elbeik ακινητοποιήθηκαν μετά την άρνηση εισόδου σε λιμάνια της Μέσης Ανατολής λόγω υποψίας κρουσμάτων της νόσου του καταρροϊκού πυρετού των ζώων.
Το Karim Allah αναχώρησε από την Καρταχένα με 895 αγελάδες και του απαγορεύτηκε η είσοδος σε αρκετά λιμάνια στην Τουρκία, την Λιβύη και την Τυνισία. Μετά από ένα ταξίδι δύο μηνών, επέστρεψε στην Καρταχένα.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού πέθαναν 31 ζώα. Τα υπόλοιπα θεωρήθηκαν ακατάλληλα και τους έκαναν ευθανασία στις αρχές του Μαρτίου. Το Elbeik με 1.789 ζώα είχε την ίδια μοίρα. Όταν επέστρεψε στο λιμάνι στην Ισπανία, 179 ζώα ήταν ήδη νεκρά. Τα υπόλοιπα ζώα κρίθηκαν επίσης ακατάλληλα και θανατώθηκαν και αυτά.
Η επίσημη αναφορά για το Elbeik, σύμφωνα με την Guardian, περιγράφει μια κατάσταση έλλειψης νερού και φαγητού για τα ζώα, δυσλειτουργικών συστημάτων ταΐσματος, υπερσυνωστισμού σε κάποια μέρη του πλοίου, υπερβαίνοντας τους κανόνες χωρητικότητας και μια γενική παραμέληση της ευημερίας των ζώων από το πλήρωμα.
Ο καπετάνιος επίσης ομολόγησε στις ισπανικές αρχές ότι τουλάχιστον 169 βοοειδή σφαγιάστηκαν και πετάχτηκαν εν πλω στη Μεσόγειο.
Ακτιβιστές συνεχίζουν να ασκούν πίεση στην ΕΕ για μια οριστική απαγόρευση του εμπορίου ζωντανών ζώων και την αντικατάστασή του με εξαγωγές κατεψυγμένων κρεάτων.
Κάποιοι Ισπανοί πολιτικοί συμφωνούν. Η María Marín, μέλος του περιφερειακού κοινοβουλίου στη Μούρθια, λέει ότι το κόμμα της Unidas Podemos θα προτείνει κανονισμούς για την απαγόρευση του ζωντανού εμπορίου στις τρίτες χώρες και θα το αντικαταστήσει με εμπόριο κρέατος ζώων που γίνεται η σφαγή τους στην Ευρώπη σύμφωνα με ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Σύμφωνα με το ισπανικό κόμμα για τα δικαιώματα των ζώων, Party Against Mistreatment of Animals, μια γενική πολιτική στήριξη μιας τέτοιας απαγόρευσης στην Ισπανία είναι απίθανη. “Η βιομηχανική κτηνοτροφία της Ισπανίας συμβάλει σε μεγάλο ποσοστό στην οικονομία της χώρας και των ιδιωτικών εταιρειών. Ήταν μάλιστα ένας από τους λίγους τομείς που αναπτύχθηκαν μέσα στην πανδημία,” έχει δηλώσει το κόμμα.
Ένα σημείο εκκίνησης θα ήταν μια ορθότερη διαφάνεια , υποστηρίζει ο Guillermo Díaz εθνικός βουλευτής του φιλελεύθερου κόμματος Ciudadanos. “Εφόσον οι πολίτες δεν γνωρίζουν πολλές πληροφορίες για το εμπόριο αυτό, δεν θα ασκηθεί πίεση εναντίον του,” λέει ο ίδιος. “Αν ο κόσμος γνώριζε πώς εκτρέφονται και μεταφέρονται αυτά τα ζώα, θα στρέφονταν εναντίον του.”
Πηγή: The Guardian