Κ. Αρσένης: «Κίνδυνος απένταξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, εάν αποσπαστούν τα αρχαία της Βενιζέλου»
Το θέμα του σταθμού μετρό της Βενιζέλου έθιξε στη Βουλή την Παρασκευή 22 Μαΐου 2020 ο Κρίτων Αρσένης, στη σχετική Επίκαιρη Ερώτησή προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το θέμα του σταθμού μετρό της Βενιζέλου έθιξε στη Βουλή την Παρασκευή 22 Μαΐου 2020 ο Κρίτων Αρσένης, στη σχετική Επίκαιρη Ερώτησή προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τα πρακτικά:
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας):
Εισερχόμαστε τώρα στη συζήτηση της πέμπτης με αριθμό 702/18-5-2020 επίκαιρης ερώτησης δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Β2΄ Δυτικού Τομέα Αθηνών του ΜέΡΑ25 κ. Κρίτωνα Αρσένη προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα: «Να αποσυρθεί η απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου και να συνεχιστεί η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης».
Αυτή η ερώτηση κυνηγάει την προεδρία μου στη Βουλή. Κάθε φορά είναι αυτή.
Κύριε Αρσένη, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.
ΚΡΙΤΩΝ-ΗΛΙΑΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, καταρχήν θέλω να σας ξεκαθαρίσω ότι δεν είναι από διάθεση αντιπολίτευσης που κάνω αυτή την ερώτηση, αλλά για να βρεθεί, πραγματικά, μια άκρη στο θέμα. Ήμουν είκοσι χρονών όταν μας βράβευσε μαζί με δύο άλλους νέους επιστήμονες η Νομαρχία Θεσσαλονίκης για τον αγώνα για τη διατήρηση της Άνω Πόλης και ήταν η πρώτη μου εργασία ως χωροτάκτης-πολεοδόμος η ιστορία της αρχαίας πολεοδομίας της Θεσσαλονίκης. Για αυτό μπορώ να σας πω πόσο σημαντικά είναι αυτά τα αρχαία. Είναι πάρα πολύ σημαντικά.
Στην επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσα, σας ανέφερα όλα τα στοιχεία. Το δημοσίευμα της «Καθημερινής» αναφέρει ότι η κοινοπραξία από την οποία ζητήθηκε να προχωρήσει την απόσπαση, πλέον, αντί για τη διατήρηση των αρχαίων, λέει ότι αυτή η αλλαγή ανατρέπει τον προγραμματισμό για τον χρόνο και το κόστος ολοκλήρωσης του σταθμού. Επίσης, ζητάει σειρά έξτρα αποζημιώσεων και λέει ότι θα προσφύγει ενάντια της απόφασης της «Αττικό Μετρό» στο Διαιτητικό Δικαστήριο κοκ.
Αυτό που έχουμε μπροστά μας είναι μία δήλωση της κοινοπραξίας ότι είναι αδύνατον −το λέει ξεκάθαρα η κοινοπραξία− να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, να δεσμευθεί καν για χρονοδιάγραμμα. Άρα, το έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης πηγαίνει στις καλένδες.
Αυτό σημαίνει ότι με την απόσπαση αυτών των σημαντικότατων, παγκόσμιας σημασίας αρχαιοτήτων θα έχουμε καθυστέρηση του έργου, δεν θα γίνει έγκαιρη παράδοση στους δημότες Θεσσαλονίκης.
Επίσης, όπως ξέρετε, το 2023 το έργο απεντάσσεται, σταματάει και θα χρειαστεί αυτά τα χρήματα να επιστραφούν. Καταλαβαίνουμε ότι ίσως και με την πίεση του κ. Ζέρβα, ο οποίος έχει μια δική του, προσωπική άποψη για το ζήτημα, κάνατε αυτό το αίτημα της απόσπασης, αλλάξατε δηλαδή την απόφαση από τη διατήρηση στην απόσπαση των αρχαιοτήτων. Βλέπουμε, όμως, τώρα ότι από όλες τις πλευρές αυτό οδηγεί σε πρόβλημα και όσον αφορά τη χρηματοδότηση και όσον αφορά την παράδοση του έργου στους δημότες. Σας καλώ, πραγματικά, να επανεξετάσετε αυτή την απόφασή σας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Ο κύριος Υπουργός έχει τον λόγο για τρία λεπτά.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Αγαπητέ κύριε Αρσένη, παρά το γεγονός ότι το θέμα της απόσπασης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου έχει απαντηθεί και έχει αναλυθεί επαρκώς, θα απαντήσω στην ερώτησή σας και στις περαιτέρω ερωτήσεις που έχετε κάνει, με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, γιατί νομίζω ότι εδώ υπάρχει μια παρανόηση και μπορεί να υπάρχει και μια διαφωνία.
Κατ’ αρχήν, θέλω να πάω και να ξεκαθαρίσω το ζήτημα της ένστασης που θέτετε στην ερώτησή σας, που υπέβαλε η ανάδοχος Κοινοπραξία.
Αυτή, κύριε Αρσένη, δεν σχετίζεται με τον σχεδιασμό που αποφασίστηκε να ακολουθηθεί στον Σταθμό Βενιζέλου, αλλά με την απόφαση της «Αττικό Μετρό» για τον τρόπο πληρωμής μέσω ορισμένων μελετών που η Κοινοπραξία είχε συντάξει την περίοδο 2017-2019 για τον Σταθμό Βενιζέλου. Οι μελέτες αυτές βρισκόντουσαν σε πρωτόλειο επίπεδο χωρίς να συνοδεύονται από υπολογισμούς που να τεκμηριώνουν αν θα ήταν εφικτό να κατασκευαστεί ο σταθμός με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων.
Επίσης, επειδή είστε και μηχανικός, δεν υπήρχε καμία εγκεκριμένη στατική μελέτη για να παραμείνουν οι αρχαιότητες εκεί σε επίπεδο οριστικής μελέτης επιπέδου 2 που να αποδεικνύει ότι ο σταθμός μπορεί, πράγματι, να κατασκευαστεί με αυτόν τον τρόπο και για αυτόν τον λόγο αποφασίστηκε η αλλαγή μεθόδου κατασκευής του σταθμού με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων με την κατασκευή του σταθμού.
Νομίζω ότι θα γνωρίζετε πολύ καλά ότι αυτή η μέθοδος έχει ακολουθηθεί και στον Σταθμό της Αγίας Σοφίας που είναι έτοιμος, έχει ακολουθηθεί σε πολλές περιπτώσεις και στην κατασκευή του μετρό στην Αθήνα και έχει ακολουθηθεί και σε άλλες περιοχές σε όλη την Ευρώπη που έχουν βρεθεί αρχαία.
Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, κινήθηκε η γνωμοδότηση του ΚΑΣ, αλλά και η σχετική απόφαση έγκρισης της Υπουργού Πολιτισμού, που εκδόθηκε προ δύο μηνών.
Και για να είμαστε σαφείς, αναφορικά με την απόφαση της απόσπασης και της επανατοποθέτησης δεν τίθεται κανένα θέμα ανάκλησης και δεν τίθεται τέτοιο θέμα διότι το έργο θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2023 και θα δοθεί ένα μετρό, όχι κολοβό όπως ήταν προγραμματισμένο, αλλά και με τον Σταθμό Βενιζέλου και θα έχουμε τη δυνατότητα να διατηρήσουμε και τις αρχαιότητες.
Θα ήθελα να σας αναφέρω κάτι το οποίο έχω πει και άλλες φορές και το έχουν πει –νομίζω− και άλλοι εκπρόσωποι του «Αττικό Μετρό». Το κόστος των αρχαιολογικών ανασκαφών μέχρι στιγμής έχει κοστίσει 135 εκατομμύρια ευρώ, ξεπερνώντας το κόστος κατασκευής του Μουσείου της Ακρόπολης.
Η απάντηση, λοιπόν, στην ερώτησή σας είναι ότι σήμερα που μιλάμε το έργο προχωράει κανονικά και, κύριε Αρσένη, εγώ σας καλώ −και αυτό δεν το λέω με καμία διάθεση ειρωνείας− τη Δευτέρα που θα είμαι στον Σταθμό Βενιζέλου και θα κατέβω κάτω στο εργοτάξιο, που έχουν βγει και έχουν ξεκινήσει οι εργασίες, να έρθετε μαζί μου και να τον επισκεφτείτε και να δούμε μαζί αυτές τις αρχαιότητες, διότι όταν ανέλαβα Υπουργός Υποδομών και πήγα να επισκεφτώ τον Σταθμό Βενιζέλου δεν μπορούσα να κατέβω κάτω. Αυτό σημαίνει ότι δεν είχε γίνει επί πέντε χρόνια καμία μα απολύτως καμία εργασία για τον Σταθμό και η προηγούμενη Κυβέρνηση και η προηγούμενη διοίκηση της «Αττικό Μετρό» είχε σκοπό να παραδώσει το μετρό στη Θεσσαλονίκη χωρίς τον κεντρικό σταθμό σε λειτουργία.
Για να το καταλάβουν αυτό και όσοι μας παρακολουθούν στην Αθήνα, φανταστείτε ένα μετρό να λειτουργεί στην Αθήνα χωρίς το Σύνταγμα. Αυτός ήταν ο φοβερός σχεδιασμός που έκαναν, διότι μέχρι το 2019 το μόνο που είχαν κάνει ήταν να έχουνε μόνο μία πλάκα, δηλαδή την οροφή πάνω στον Σταθμό Βενιζέλου.
Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου και με άλλα στοιχεία, αν θέλετε. Καταλαβαίνω ότι έχει πολιτικοποιηθεί το θέμα και ότι υπάρχουν δύο, αν θέλετε, διαφορετικές απόψεις μεταξύ των αρχαιολόγων αν πρέπει τα αρχαία να παραμείνουν in situ ή αν πρέπει τα αρχαία να αποσπαστούν και να επανατοποθετηθούν. Εμείς θεωρούμε ότι αυτή η λύση είναι πιο γρήγορη, νομίζουμε ότι αυτή η λύση είναι πιο φτηνή και νομίζουμε ότι με αυτήν τη λύση στην ουσία θα προστατεύσουμε και τα αρχαία και θα έχουμε και ένα σύγχρονο μετρό.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Κύριε Αρσένη, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΚΡΙΤΩΝ-ΗΛΙΑΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, αναφέρατε το μεγάλο κόστος των αρχαιολογικών ερευνών. Όμως, με τη λύση που προτείνετε θα γίνουν επιπλέον αρχαιολογικές έρευνες που δεν θα γινόντουσαν, γιατί θα βγουν τα αρχαία και θα γίνουν οι αρχαιολογικές έρευνες σε ό,τι υπάρχει από κάτω, γιατί αυτά είναι τα ρωμαϊκά και υπάρχουν και τα ελληνιστικά. Οπότε και το αρχαιολογικό κόστος αυξάνει. Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και έχει παρουσιαστεί δημόσια και, μάλιστα, από μηχανικούς καθηγητές πανεπιστημίου.
Όσο για την Αγία Σοφία που αναφέρατε ότι και εκεί πέρα έχει γίνει απόσπαση, όταν πήγαν να επανατοποθετηθούν μεγάλα τμήματα αρχαιοτήτων, όπως γνωρίζετε, ανακάλυψαν ότι δεν υπήρχε μελέτη επανατοποθέτησης, δεν χωρούσαν και δεν πήγαν, δεν επανατοποθετήθηκαν, όπως πιθανότατα θα γίνει και με τον Σταθμό Βενιζέλου. Οπότε μιλάμε για την καταστροφή των αρχαιοτήτων στην πράξη και, άλλωστε, είναι προφανές αφού δεν υπάρχει μελέτη επανατοποθέτησης.
Ο προηγούμενος σχεδιασμός −και δεν ήταν σχεδιασμός της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, γιατί ήταν σχεδιασμός της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης και του τότε Δημάρχου κ. Μπουτάρη− ήταν να ολοκληρωθεί το μετρό περίπου το 2021, του χρόνου, εκτός του Σταθμού Βενιζέλου. Δεν έχετε δίκιο. Δεν είναι ο Σταθμός Συντάγματος ο Σταθμός Βενιζέλου. Αν θέλετε να πείτε ότι η Αγία Σοφία είναι, μπορεί να το πούμε, να το δεχθούμε. Ο Σταθμός Βενιζέλου είναι το εγκαταλειμμένο πλέον εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης πίσω από το εγκαταλειμμένο πλέον κτήριο του Δημαρχείου. Δεν είναι κεντρικό σημείο πλέον της πόλης. Δεν είναι νευραλγικό σημείο καν του εμπορικού κέντρου της πόλης. Είναι, όμως, τεράστιας ιστορικής σημασίας και τα αρχαία που βρέθηκαν εκεί είναι πάρα πολύ σημαντικά, παγκόσμιας σημασίας αρχαία. Είναι σα να μιλάμε για κάτι παραπάνω από την Πύλη του Αδριανού, σα να βγάζουμε από τη θέση της την Πύλη του Αδριανού.
Αυτό που σας ζητάμε είναι πραγματικά, επειδή λέτε και το πιστεύουμε ότι θέλετε να γίνει το μετρό αυτό πιο γρήγορα να παραδοθεί στους πολίτες, ο μόνος τρόπος αυτήν τη στιγμή, να παραδώσετε τους σταθμούς τους υπόλοιπους που είναι έτοιμοι −μένουν μόνο τα αρχιτεκτονικά και τα μηχανολογικά, δώστε τους στους πολίτες να προλάβει να λειτουργήσει το έργο έγκαιρα, απομονώστε τον Σταθμό Βενιζέλου που έχει τις ιδιαιτερότητες με τα αρχαία, κρατήστε τα στη θέση τους, γιατί δεν θα μπορέσετε να προλάβετε τις προθεσμίες. Είναι προφανές. Το λέει πλέον ξεκάθαρα η Κοινοπραξία.
Εσείς πώς γνωρίζετε, όταν η Κοινοπραξία λέει ότι δεν μπορεί, πού στηρίζεστε και λέτε ότι θα μπορέσει να υλοποιηθεί μέχρι το 2023 το έργο; Η ίδια η Κοινοπραξία λέει «Δεν δεσμεύομαι». Και δεν το λέει μόνο για το οικονομικό, λέει και για το χρονικό: «Δεν δεσμεύομαι. Να γίνουν οι μελέτες και μετά να σας πω. Για μελέτες που δεν έχουν γίνει δεν μπορώ να δεσμευτώ».
Άρα, πάμε ξεκάθαρα για κίνδυνο απένταξης του έργου, πάμε ξεκάθαρα για καθυστέρηση παράδοσης του έργου στους Θεσσαλονικείς, όταν αυτήν τη στιγμή μπορούσαμε να παραδοθεί το μεγάλο κομμάτι του έργου, να έχει η Θεσσαλονίκη μετρό και να μπει ο Σταθμός Βενιζέλου, που είναι και δύο-τρία οικοδομικά τετράγωνα από τον Σταθμό της Αγίας Σοφίας, σε λειτουργία αργότερα, κρατώντας, όμως, και παραδίδοντας στην πόλη έναν τεράστιας σημασίας αρχαιολογικό χώρο, ένα ακόμα διαμάντι, ένα μνημείο UNESCO, που λέγεται Θεσσαλονίκη και βυζαντινά της μνημεία, εκκλησιαστικά και μνημεία πιο κοσμικά είτε είναι αυτό η Αγορά της, η συνέχεια με την Αρχαία Αγορά που είναι παραπάνω, είτε είναι αυτό οι κεντρικοί δρόμοι και τα τετράπυλα που είχαν κτιστεί στο σημείο συνάντησης των αρχαίων κεντρικών δρόμων.
Έχετε δίκιο. Είναι ο Σταθμός Συντάγματος, αλλά είναι ο αρχαίος Σταθμός Συντάγματος, είναι το αρχαίο Σύνταγμα της Θεσσαλονίκης. Αυτό ισοπεδώνουμε, αυτό βγάζουμε χωρίς μελέτη επανατοποθέτησης, ενώ υπάρχουν κεντρικοί σταθμοί που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και να λειτουργεί με όλους τους τρόπους για την πόλη της Θεσσαλονίκης τη σύγχρονη.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτού)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Κύριε Αρσένη, πρέπει να ολοκληρώσετε.
ΚΡΙΤΩΝ-ΗΛΙΑΣ ΑΡΣΕΝΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Τελείωσα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Κατ’ αρχήν, να σας πω ότι εδώ υπάρχει μια διαφωνία και εγώ τη σέβομαι και τη δέχομαι.
Υπάρχουν αυτοί που ισχυρίζονται ότι πρέπει να μη γίνει ο Σταθμός Βενιζέλου, δεν πειράζει, τα αρχαία είναι τόσο σημαντικά, ας καθυστερήσει και ας πάει πιο μετά. Με τη λύση του ΣΥΡΙΖΑ ο Σταθμός Βενιζέλου δεν θα παραδιδόταν ούτε το 2025 γιατί εκκρεμούσαν τριακόσιες δύο μελέτες.
Τα λεφτά τα ζητάει τώρα ο ανάδοχος, κύριε Αρσένη, γιατί έκανε και ερώτηση ο ΣΥΡΙΖΑ για αυτό. Ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης και ο κ. Τσίπρας πριν από λίγο καιρό αναφέρθηκαν στις παράλογες απαιτήσεις του αναδόχου στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Ξεχάσανε να πούνε ότι τα χρήματα αυτά τα οποία ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι για τις καθυστερήσεις επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ. Εν πάση περιπτώσει, ας πάμε στο σήμερα και ας αφήσουμε την πολιτική αντιπαράθεση.
Σήμερα εσείς μας είπατε να κάνουμε το μετρό και να αφήσουμε τον Σταθμό Βενιζέλου ως έχει και να πάμε με τους με άλλους ρυθμούς οι οποίοι θα κοστίσουν και πολύ περισσότερα χρήματα και κατά την άποψή μας δεν θα προστατεύσουν και τα αρχαία. Διότι την ώρα που θα γινόταν ο σταθμός με τα αρχαία in situ αυτό που δεν λένε πολλές φορές −και το λένε αρκετοί αρχαιολόγοι− είναι ότι θα θέταμε σε κίνδυνο τα αρχαία, ενώ τώρα θα τα αποσπάσουμε και θα τα επανατοποθετήσουμε. Και όπως σας είπα, αυτό έχει γίνει σε πάρα πολλές περιπτώσεις όχι μόνο στην Ελλάδα. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ο Σταθμός της Αγίας Σοφίας, τετρακόσια με πεντακόσια μέτρα από τον Σταθμό Βενιζέλου, όπου στην ουσία έγινε αυτό και τα αρχαία διασώθηκαν. Και διασώθηκαν και θα μπορέσουν αυτά τα αρχαία, όταν θα είναι έτοιμος ο σταθμός, να πάνε πίσω στον σταθμό και να βρίσκονται πλέον προσβάσιμα στους επιβάτες και στους πολίτες της Θεσσαλονίκης.
Δεν σας κρύβω, κύριε Αρσένη −και εδώ μου δίνετε την ευκαιρία να το πούμε αυτό− ότι και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και όλη η Διοίκηση του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ προβληματιστήκαμε πολύ με αυτή την πρόταση που κάνατε και είπαμε μήπως θα ήταν σκόπιμο να καταργήσουμε τον Σταθμό Βενιζέλου λόγω των αρχαιοτήτων, να μην τον κάνουμε ή να τον πάμε πιο πίσω και να δώσουμε σε κυκλοφορία τους υπόλοιπους σταθμούς. Πρακτικά αυτό δεν γίνεται, γιατί έτσι όπως είχε σχεδιαστεί το ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ πριν από δεκαπέντε χρόνια στη Θεσσαλονίκη −η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ είχε σχεδιάσει το Μετρό Θεσσαλονίκης− δεν γίνεται να τεθεί σε λειτουργία το μετρό χωρίς να υπάρχει και ο κεντρικός σταθμός. Θα δημιουργούσε πολλά προβλήματα. Και σκεφτήκαμε να τον καταργήσουμε και να κάνουμε μόνο ανασκαφές και σκεφτήκαμε, επίσης, να βάλουμε επιπλέον αστικά λεωφορεία για να καλύψουμε αυτό το κενό.
Η λειτουργία, όμως, του μετρό αυτή τη στιγμή είναι σχεδόν αδύνατη χωρίς τη λειτουργία του Σταθμού Βενιζέλου. Γι’ αυτό γίνεται ένας αγώνας δρόμου, γι’ αυτό τη Δευτέρα θα είμαι εγώ στη Θεσσαλονίκη −είναι μάλιστα πραγματικά επίκαιρη η ερώτησή σας− και την Τρίτη θα είναι και ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη και θα τον ενημερώσουμε για όλες τις εργασίες που έχουν γίνει στον Σταθμό Βενιζέλου. Θα παραδώσουμε και στη δημοσιότητα ένα βίντεο για το πώς θα γίνει ο σταθμός με τις αρχαιότητες εκεί.
Και στην ουσία έχω να σας πω ότι οι αρχαιολογικές ανασκαφές, αν όλα πάνε καλά, θα διαρκέσουν μέχρι δώδεκα μήνες και η κατασκευή του μετρό θα χρειαστεί −του σταθμού εννοώ− άλλους δεκαοχτώ μήνες.
Επομένως, είναι πολύ ρεαλιστικό το πρόγραμμα και το χρονοδιάγραμμα που έχουμε. Αν θέλετε, είναι πολύ πιο ρεαλιστικό από αυτό της προηγούμενης λύσης που ήταν in situ, που ήταν δηλαδή τα αρχεία εκεί και που κατά την άποψη πολλών μηχανικών και θα έθεταν τα αρχαία σε κίνδυνο και επί της ουσίας δεν θα λειτουργούσε ο σταθμός.
Κύριε Αρσένη, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευτεί για το μετρό, αλλά έχει δεσμευτεί και για κάτι άλλο: Έχει δεσμευτεί ότι θα το κάνουμε αυτό με απόλυτο σεβασμό στα αρχαία που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.
Επομένως, εμείς θέλουμε και αρχαία και μετρό και αυτός είναι ο στόχος. Και ο στόχος και το χρονοδιάγραμμα αυτή τη στιγμή είναι για τον Απρίλιο του 2023. Και παρά την κρίση του κορωνοϊού δεν σταμάτησε καθόλου η διαδικασία των εργοταξίων στο Μετρό της Θεσσαλονίκης ούτε στο Μετρό του Πειραιά, όπου παραδίδουμε τους τρεις σταθμούς τον Ιούλιο. Τα έργα συνεχίζονται κανονικά. Αυτά είναι έργα πνοής, έργα τα οποία θα αλλάξουν τη μορφή της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης που έχει ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ με το μετρό. Ο εμπορικός κόσμος έχει ταλαιπωρηθεί, όλη η πόλη έχει ταλαιπωρηθεί και νομίζω ότι πλέον έχει γίνει ένα έργο σαν το Γεφύρι της Άρτας. Το έργο αυτό, όμως, έχει ημερομηνία κατάληξης και αυτή είναι ο Απρίλιος του 2023.
Σας ευχαριστώ πολύ.