Διεθνή

Κομισιόν: Σύσταση στα κράτη να μην βάζουν εμπόδια στις ψηφιακές εφαρμογές κινητικότητας

Γιατί αφορά την Ελλάδα;

Parallaxi
κομισιόν-σύσταση-στα-κράτη-να-μην-βάζο-603063
Parallaxi

Η Σύσταση της Ευρ.Επιτροπής προς τα κράτη μέλη είναι ένα κρίσιμο βήμα προκειμένου να διασφαλιστεί πως οι κανόνες για την αστική κινητικότητα είναι συμβατοί με την ψηφιακή εποχή. Στόχος είναι οι κανόνες της ΕΕ να συμβάλλουν καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό των ξεπερασμένων νόμων και στη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τις υπηρεσίες κινητικότητας, επιτρέποντας την πρόσβαση όλων των Ευρωπαίων πολιτών σε ασφαλείς και βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις έναντι των ΙΧ. 

  • Στο κείμενο αναγνωρίζεται πως οι εφαρμογές κλήσης μέσω smartphone έχουν αυξήσει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα του τρόπου παροχής υπηρεσιών ταξί. Κατά συνέπεια, «το ρυθμιστικό πλαίσιο θα πρέπει να επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της ψηφιοποίησης και άλλων καινοτόμων τεχνολογιών, που θα οδηγήσουν σε περισσότερα κέρδη» για τους οδηγούς, μέσα από την καλύτερη αξιοποίηση του οχήματος, μικρότερους χρόνους αναμονής και μείωση των χιλιομέτρων που διανύονται χωρίς τη μεταφορά επιβάτη.
  • Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, τα ισχύοντα νομικά πλαίσια που εφαρμόζονται σε ορισμένα κράτη μέλη είναι εις βάρος των ψηφιακών εφαρμογών εύρεσης ταξί, δημιουργώντας άνισους όρους ανταγωνισμού. Αυτό καθιστά δύσκολο για τις πλατφόρμες να εξυπηρετήσουν την αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες κινητικότητας. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστεί ένα ευέλικτο νομοθετικό πλαίσιο για τις υπηρεσίες κινητικότητας με ταξί.
  • Η Σύσταση επισημαίνει ορισμένα από τα εμπόδια που συγκεκριμένα κράτη μέλη εφαρμόζουν, όπως το ανώτατο όριο αδειών, το μη ευέλικτο κόμιστρο ταξί, ο κανόνας της επιστροφής στο γκαράζ, οι κενές διαδρομές, οι ρήτρες αποκλειστικότητας, οι επαχθείς όροι εργασίας για τους οδηγούς και τα εμπόδια που επιτρέπουν τη δημιουργία κοινοπραξιών.  
  • Επίσης, στο κείμενο αναγνωρίζεται πως οι ψηφιακές πλατφόρμες αποτελούν καταλύτη για τη μείωση των ρύπων στις πόλεις και έχουν ρόλο συμπληρωματικό των δημόσιων Μέσων Μεταφοράς. Με αφετηρία τη μείωση των κενών χιλιομέτρων και την ιδιαίτερη έμφαση που δίνεται στην προώθηση των Ζωνών Χαμηλών Ρύπων, επισημαίνεται πως ο τομέας των διαδρομών με ταξί μπορεί πραγματικά να ξεκλειδώσει τη βιώσιμη μετάβαση. 

Γιατί αφορά την Ελλάδα

Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που φωτογραφίζει η Σύσταση και πρωταγωνίστησε κατά τις συζητήσεις στις Βρυξέλλες ως παράδειγμα προβληματικής νομοθέτησης, που θέτει εμπόδια στον ανταγωνισμό. Η ελληνική νομοθεσία για τους ψηφιακούς διαμεσολαβητές (ν.4530/2018 – Άρθρο 12) θέτει σημαντικά εμπόδια στις ψηφιακές εφαρμογές προς όφελος των παραδοσιακών μορφών, εμποδίζοντας την ευελιξία στο κόμιστρο ή το δικαίωμα τους να επιλέγουν τους οδηγούς – συνεργάτες τους. Επιπλέον, απαγορεύει μια σειρά από διατάξεις όπως ο η δυναμική τιμολόγηση με βάση τη ζήτηση και ο διαμοιρασμός μιας διαδρομής, εφ’ όσον υπάρχει συγκατάθεση του επιβάτη, μια υπηρεσία που η Έκθεση χαρακτηρίζει κομβική για τη μείωση των ρύπων και την κάλυψη της ολοένα και αυξανόμενης ζήτησης. 

Είναι χαρακτηριστικό πως είναι τόσο προβληματικός ο ν.4530/2018, που παραμένει δίχως εφαρμοστικές διατάξεις 3.5 χρόνια μετά την ψήφιση του, αφήνοντας νομικά μετέωρες τις εταιρίες σε μια αγορά που στην Ευρώπη ξεπερνά σε αξία τα 300 δισ. στερώντας περαιτέρω επενδύσεις.

Η θέση της Ένωσης ψηφιακών εφαρμογών κινητικότητας MOVE EU είναι διαθέσιμη εδώ ​​.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα