Κοζάνη: Η «Υψηλή Γέφυρα Σερβίων», καταρρέει, αλλά επιτρέπουν τη διέλευση οχημάτων

Υπαρκτοί οι κίνδυνοι για ένα πολύνεκρο δυστύχημα – Αδιαφορούν κυβέρνηση, υπουργείο Μεταφορών και Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας

Φίλιππος Δεργιαδές
κοζάνη-η-υψηλή-γέφυρα-σερβίων-καταρ-984631
Φίλιππος Δεργιαδές

Από το 2020, οι επιστήμονες κρούουν το κώδωνα του κινδύνου για την Υψηλή Γέφυρα Σερβίων στην Κοζάνη, αλλά οι αρμόδιοι φορείς και αρχές, κυβέρνηση, υπουργείο Υποδομών και Περιφέρεια, αδιαφορούν για το πρόβλημα, επιτρέποντας μάλιστα και τη διέλευση ΙΧ από τη γέφυρα, την οποία ειδικοί χαρακτηρίζουν επικίνδυνη και σχεδόν έτοιμη  να καταρρεύσει.

Κάτοικοι της περιοχής, που βλέπουν την κατάσταση της Γέφυρας, εκτιμούν ότι «είναι έτοιμη να πέσει» και πολλοί αποφεύγουν να την χρησιμοποιούν. Όπως τονίζει κάτοικος της περιοχής «η Γέφυρα είναι διαλυμένη, δεν πάμε από κει».

Η Περιφέρεια, για να μειώσει την επιβάρυνση της Γέφυρας έχει τοποθετήσει φανάρια ώστε να λειτουργεί με μία λωρίδα, επιτρέποντας τη διέλευση μόνο ΙΧ αυτοκινήτων και μικρών επαγγελματικών οχημάτων.

Η Υψηλή Γέφυρα Σερβίων, είναι μία από τις μακρύτερες γέφυρες στην Ελλάδα, μήκους 1.372 μέτρων. Η γέφυρα αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού Κοζάνης – Λάρισας και βρίσκεται 15 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Κοζάνης και 7 χιλιόμετρα βορειοδυτικά των Σερβίων. Είναι η μία από τις δύο γέφυρες της  τεχνητής λίμνης του Πολυφύτου, στον ποταμό Αλιάκμονα και αποτελεί κεντρικό σημείο της Εθνικής Οδού που συνδέει τη Δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία αλλά και την Νότια Ελλάδα.

Άρχισε να κατασκευάζεται το 1972, από την κοινοπραξία Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε. Α.Ε. – ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ Α.Ε. σε συνεργασία με τον Ιταλό μηχανικό –  καθηγητή Ρικάρντο Μοράντι, και δόθηκε σε χρήση το 1975. Να σημειωθεί ότι το 2018 στη Γένοβα, μετά από καταρρακτώδη βροχή κατέρρευσε γέφυρα που είχε σχεδιαστεί από τον Ρ. Μοράντι, οδηγώντας 43 ανθρώπους στον θάνατο.

Τα πρώτα σημάδια από το 2012

Στη Γέφυρα των Σερβίων, τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια φθοράς καταγράφονται από το 2012, μετά από αυτοψία από τις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Μεταφορών, για την ανάγκη συντήρησης και ελέγχου της Γέφυρας.

Η παρακολούθηση της Γέφυρας συνεχίζεται και τα επόμενα χρόνια, με οχλήσεις προς το υπουργείο, την περίοδο 2017-2018, για ελέγχους και συντήρηση και το 2020, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, διαπιστώνει εκτεταμένες φθορές και σημάδια κατάρρευσης της γέφυρας. Σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, παρουσία πολιτικών μηχανικών που είχαν κάνει αυτοψία στη Γέφυρα, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η γέφυρα δεν φαίνεται να έχει πρόβλημα στατικότητας, αλλά χρειάζεται επειγόντως έλεγχο και έργα συντήρηση και στήριξης.

Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, συμφωνεί ότι πρέπει να προχωρήσει μελέτη ελέγχου της στατικότητας της γέφυρας και χρηματοδοτεί την πρόσληψη Συμβούλου για να καταρτίσει τα τεύχη για την εκπόνηση της. Ακολουθεί, τον Φεβρουάριο του 2021, η πρόσληψη του συμβούλου, ο οποίος σε μερικούς μήνες παραδίδει τα τεύχη για να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την μελέτη, με προϋπολογισμό 2,5 εκατομμύρια ευρώ, αλλά ο διαγωνισμός για τη μελέτη μέχρι και σήμερα παραμένει στα χαρτιά. Να σημειωθεί πως μέχρι και πέρσι το ελληνικό δημόσιο δεν διέθετε ούτε καν τα σχέδια της Γέφυρας, διότι είχαν χαθεί και χρειάστηκε να αναζητηθούν αντίγραφα στην Ιταλία.

Γεωργία Ζεμπελιάδου: Δεν έχουν κάνει ούτε την στατική μελέτη

Η περιφερειακή σύμβουλος Δυτικής Μακεδονίας, επικεφαλής της παράταξης «Ελπίδα», Γεωργία Ζεμπελιάδου τονίζει στην Parallaxi, ότι η Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας με ευθύνη του περιφερειάρχη, αντιμετωπίζει το θέμα με επιπολαιότητα και αδιαφορία, την ώρα μάλιστα που έχουν διαπιστωθεί ρωγμές στην γέφυρα και εμφανώς υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης.

«Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τη Γέφυρα. Πριν από 2 μήνες έλεγαν ότι με μία παρέμβαση που θα γινόταν, θα λυνόταν το πρόβλημα και ξαφνικά προέκυψε ότι υπάρχει το πρόβλημα είναι μεγάλο, γεγονός που έχει προκαλέσει φόβο στους πολίτες», τονίζει και αναφέρει ότι «αυτή τη στιγμή έχει κλείσει για κάθε είδους φορτηγού, πάνω από 3,5 τόνους, διότι δεν είναι ασφαλής  ενώ η εναλλακτική διαδρομή που υπάρχει, δεν καλύπτει καθώς δεν επιτρέπει την διέλευση των μεγάλων φορτηγών με αποτέλεσμα την αποκοπή της περιοχή μας από τη Νότια Ελλάδα».

Σχετικά με την κατάσταση της Γέφυρας, τονίζει πως έχει διαπιστωθεί μεγάλη φθορά στους τένοντες. «Ο ένας είναι κομμένος και οι άλλοι τρεις είναι με μεγάλη φθορά, αλλά δεν υπάρχει ακριβής εικόνα της κατάστασης της γέφυρας. Δηλαδή δεν ξέρουμε ποια ακριβώς και πόσο μεγάλη είναι η ζημιά της Γέφυρας», τονίζει και αναφέρει ότι ο κίνδυνος κατάρρευσης είναι υπαρκτός.

«Προχθές είχαμε περιφερειακό συμβούλιο και όπως προέκυψε, δεν έχει προχωρήσει ούτε η στατική μελέτη. Δεν προκηρύχθηκε η μελέτη όπως έχουν πει όλοι οι ειδικοί, αλλά προτιμούν τα μπαλώματα του στυλ, σκάβουμε και βλέπουμε», αναφέρει και σημειώνει ότι «και το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών έχει εξαφανιστεί, παρότι τα τεύχη για τη δημοπράτηση της μελέτης είναι έτοιμα και η Περιφέρεια έπρεπε να είχε προκηρύξει τη μελέτη».

«Ο δρόμος αυτός είναι η σύνδεση μας με την Αθήνα, μια ολόκληρη περιφέρεια δεν έχει σύνδεση με την πρωτεύουσα της χώρας. Αυτό είναι πρωτοφανές», σημειώνει και επισημαίνει ότι «όλη η δραστηριότητα της περιφέρειας έχει διαταραχτεί ενώ δεν ξέρουμε πόσο θα κρατήσουν οι εργασίες αποκατάστασης της ασφάλειας της Γέφυρας, που μπορεί να πάρει και 5-6 χρόνια. Μιλάμε για εγκατάλειψη».

Επίσης τονίζει ότι δεν κατασκευάστηκε και ο κάθετος άξονας «Κοζάνη – Λάρισα», που θα μπορούσε να λειτουργεί ως εναλλακτική διαδρομή, παρότι το έργο είναι ενταγμένο έργο στα διευρωπαικά δίκτυα, με έτοιμες μελέτες. Σημειώνει δε πως τα προβλήματα που προκαλούνται είναι τεράστια, καθώς εμποδίζεται η μεταφορά μαθητών και όλες οι εμπορικές δραστηριότητες, όπως και η μεταφορά απορριμμάτων. «Δεν υπάρχει καμία προετοιμασία» τονίζει και σημειώνει ότι «είμαστε εγκλωβισμένοι».

Κάτοικοι της περιοχής: Μετά τα Τέμπη, αφήνουν μόνο τα ΙΧ

Οι κάτοικοι της περιοχής, τονίζουν ότι τα σημάδια φθοράς είναι ορατά με γυμνό μάτι και πως όλοι φοβούνται ότι «υπάρχει κίνδυνος να συμβεί μεγάλο κακό»

«Είναι τραγελαφικά αυτά που συμβαίνουν με τη Γέφυρα. Μέχρι πρόσφατα αφήναν να περνάνε ακόμα και νταλίκες από τη μία σε λειτουργία λωρίδα κυκλοφορίας. Περνούσαν 5 – 6 νταλίκες μαζί, και όλοι φοβόμασταν ότι θα γινόταν το κακό. Μετά τα Τέμπη σταμάτησαν τα μεγάλα φορτηγά, αλλά εμείς δεν περνάμε» τονίζει στην Parallaxi, κάτοικος της περιοχής και αναφέρει ότι το κράτος προτείνει μία εναλλακτική διαδρομή, όπου όμως και εκεί, ο δρόμος έχει πάθει καθίζηση!

«Πρόκειται για το δρόμο που ενώνει την Κοζάνη με τη Λάρισα, ο οποίος έχει μείνει στη μέση της κατασκευής και έχει πινακίδα που αναφέρει ότι “περνάτε με δική σας ευθύνη”» σημειώνει και αναφέρει πως «ο κόσμος που δεν ξέρει την περιοχή, ταλαιπωρείται καθώς κάνει κύκλους και χάνει το δρόμο του διότι υπάρχει ένα μπάχαλο με τους δρόμους».

Καθηγητής Μητούλης: Στη Γέφυρα έχει απομείνει πολύ μικρότερο ποσοστό της αντοχής που θα θέλαμε.

Για την κατάσταση της Γέφυρας των Σερβίων, μίλησε στην ΕΡΤ ο αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστήμου της Αγγλίας, Στέργιος Μητούλης, ο οποίος είχε ασχοληθεί με το πρόβλημα από το 2020.

Η διάγνωση του είναι άκρως ανησυχητική, καθώς όπως τόνισε «η απομένουσα αντοχή της Υψηλής Γέφυρας των Σερβίων δεν είναι μόνο και μια απάντηση. Είναι ένα φάσμα απαντήσεων. Είναι από πολύ μικρή (με πολύ υψηλό κίνδυνο) μέχρι πολύ μεγάλη με ελάχιστο κίνδυνο. Η γνώμη μου είναι ότι έχει απομείνει πολύ μικρότερο ποσοστό της αντοχής που θα θέλαμε».

Επίσης θεωρεί ότι η αποκατάσταση της θα πάρει μερικά χρόνια.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα