Μαθητές γίνονται επιχειρηματίες μέσα από εικονικές επιχειρήσεις
Ένα πρόγραμμα διδάσκει στους νέους την τέχνη του επιχειρείν.
Βιολογικά και τοπικά προϊόντα, εφαρμογές που προτείνουν τρόπους ψυχαγωγίας και διασκέδασης κι άλλες, που συμβάλλουν από την προστασία του περιβάλλοντος μέχρι και στην προστασία αδέσποτων ζώων, είναι μερικές από τις επιχειρήσεις που δημιουργούν μαθητές ηλικίας 15-17 ετών μέσα από το πρόγραμμα «Μαθητική εικονική επιχείρηση» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece.
Ο γενικός διευθυντής του ΣΕΝ, Αργύρης Τζικόπουλος μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ γι αυτό το εγχείρημα που σκοπό έχει «να βοηθήσει τους νέους ανθρώπους να αποκτήσουν γνώση και δεξιότητες πάνω στον κόσμο των επιχειρήσεων, της επιχειρηματικότητας, στο χώρο της εργασίας γενικότερα. Μέσα από διεθνή εκπαιδευτικά προγράμματα προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους να δημιουργήσουν τις δικές τους θέσεις εργασίας, να δημιουργήσουν τις δικές τους εταιρείες και να παραμείνουν στη χώρα συμβάλλοντας στην ανάκαμψη της οικονομίας τα επόμενα χρόνια».
Το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων λειτουργεί στην Ελλάδα τα τελευταία 13 χρόνια κι εκπροσωπεί το Junior Achievement. Πρόκειται για έναν διεθνή οργανισμό που λειτουργεί στις ΗΠΑ από το 1919.
Ομάδες μαθητών από την Αθήνα μέχρι την Κάλυμνο και το Διδυμότειχο σε περισσότερα από 130 Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη την Ελλάδα στήνουν τη δική τους καινοτόμο επιχείρηση δημιουργώντας «αληθινά προϊόντα κι υπηρεσίες», αναλαμβάνοντας ρόλους που χρειάζονται για να λειτουργήσει μια επιχείρηση, πουλώντας τις δημιουργίες τους και διαθέτοντας τα έσοδά τους σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.
«Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που παρέχεται σε όλα τα σχολεία δωρεάν, σε όλους τους μαθητές κι εκπαιδευτικούς και δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη μεγάλων χορηγών μας όπως η Met Life και η Citi αλλά κι η Εθνική Τράπεζα», επισημαίνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Τζικόπουλος.
«Η εικονική επιχείρηση» πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και εντάσσεται «στο τμήμα του επαγγελματικού προσανατολισμού, οπότε σίγουρα ένα μεγάλο κομμάτι του έχει να κάνει με το να δούνε τα παιδιά πως λειτουργούν οι επιχειρήσεις κι ο χώρος εργασίας γενικότερα. Όπως δείχνουν έρευνες σε διεθνές επίπεδο, το 20% των συμμετεχόντων δημιουργεί τη δική του επιχείρηση έχοντας την εμπειρία από αυτό το παράδειγμα κι άσκηση που έχουν ήδη κάνει στο σχολείο τους. Πέρα από αυτό οι έρευνες επίσης δείχνουν ότι τα παιδιά που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν μικρότερα ποσοστά ανεργίας, έχουν γρηγορότερη εξέλιξη μέσα στις επιχειρήσεις καταλαμβάνουν υψηλότερες θέσεις στις επιχειρήσεις που εργάζονται κι έχουν και μεγαλύτερο μισθό», σημειώνει ο κ. Τζικόπουλος.
Οι μαθητές πέρα από τις τεχνικές βάσεις που θα αποκτήσουν παίρνοντας μία πρώτη ιδέα στο κομμάτι του επαγγελματικού προσανατολισμού αποκτούν και δεξιότητες που σχετίζονται με την επικοινωνία, τη συνεργασία και την επίλυση προβλημάτων.
Όσον αφορά στο ρόλο των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα αυτό, ο κ. Τζικόπουλος υποστηρίζει ότι «αποτελούν τον κύριο πόλο για την υλοποίησή του. Ο εκπαιδευτικός βλέποντας τις δράσεις που βγάζει το υπουργείο παιδείας θα έρθει στο σωματείο και θα εκδηλώσει τον ενδιαφέρον του, οπότε είναι ο άνθρωπος ο οποίος υλοποιεί το πρόγραμμα. Εμείς του παρέχουμε το εκπαιδευτικό υλικό, την υποστήριξη και την εκπαίδευση καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Με τη βοήθεια του συμβούλου-εθελοντή που είναι από τις εταιρίες, μέλη μας, που μας υποστηρίζουν, θα μπορέσει να δώσει στα παιδιά όλη αυτή την εικόνα του τι σημαίνει να δημιουργώ μία επιχείρηση , πως στήνεται όλο αυτό, ποιοι είναι οι κίνδυνοι, ποια τα οφέλη».
«Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι ο καθηγητής είναι εκείνος που θα βοηθήσει τα παιδιά να καταλήξουν στην καλύτερη ιδέα ώστε να προχωρήσουν μετέπειτα. Με λίγα λόγια είναι ο κύριος εκφραστής του προγράμματός μας», προσθέτει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΝ.
Ιδιαίτερα σημαντικό και εντυπωσιακό είναι πως πριν 3 χρόνια ο αριθμός των σχολείων που συμμετείχαν ήταν 50-60 ενώ φέτος 135 σχολεία έχουν δηλώσει ήδη συμμετοχή με το 75% να προέρχεται από την περιφέρεια και το 80% να είναι δημόσια σχολεία. «Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μία μεγάλη αύξηση και μια μεγάλη ζήτηση από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές κι οφείλω να πω ότι καλώς ή κακώς είναι κι ένα αποτέλεσμα της κρίσης όλο αυτό, καθώς τα παιδιά κι οι εκπαιδευτικοί ψάχνουν να βρουν διεξόδους και λύσεις, ώστε να μείνουν στη χώρα και να μην αναγκαστούν να μεταναστεύσουν» αναφέρει καταλήγοντας ο κ. Τζικόπουλος.
Η σχολική χρονιά 2017-2018 είναι η 12η κατά την οποία υλοποιείται το πρόγραμμα Μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» στην Ελλάδα με τις συμμετοχές να ξεπερνούν κάθε χρονιά τις προσδοκίες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ