Μετρό Θεσσαλονίκης: Ούτε το 2025 θα είναι έτοιμο!
Λόγω των συνεχόμενων αναβολών του διαγωνισμού για το Φορέα Διαχείρισης
Από αναβολή σε αναβολή οδηγείται και ο διαγωνισμός για τον Φορέα Διαχείρισης και Λειτουργίας λόγω της… σύγκρουσης συμφερόντων πάνω από το συγκεκριμένο έργο, ύψους 292 εκατ. ευρώ, το οποίο κάλλιστα θα μπορούσε να επιτελείται από το Δημόσιο αν η κυβέρνηση δεν επέμενε να αναθέτει τα πάντα σε ιδιώτες.
Τους κακοφαινόταν ο δημόσιος φορέας και έμπλεξαν με… τα μεγάλα συμφέροντα. Για τις κυβερνητικές επιλογές ο λόγος σχετικά με τον Φορέα Διαχείρισης και Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο, όπως δείχνουν οι τελευταίες εξελίξεις, δεν του έφταναν τα κατασκευαστικά προβλήματα, ούτε οι θηριώδεις αποζημιώσεις (81 εκατομμύρια σε τρία χρόνια), τώρα έμπλεξε απευθείας με τα πολυεθνικά «θηρία», με αποτέλεσμα η λειτουργία του να παραπέμπεται με τις αισιόδοξες προβλέψεις για το 2025! Αποδεδειγμένα πλέον η κυβερνητική μανία και ιδεοληψία για εμπλοκή ιδιωτών στη διαχείριση και λειτουργία του έργου και στοιχίζει στο Δημόσιο και καθυστερεί την παράδοση του έργου στους Θεσσαλονικείς.
Αιτία για όσα θα περιγράψουμε στη συνέχεια αποτελεί η κυβερνητική απόφαση να καταργήσει την ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης), την εταιρεία δηλαδή η οποία θα έπρεπε να έχει συσταθεί για να αναλάβει ολόκληρο το συγκοινωνιακό έργο στη Θεσσαλονίκη (λειτουργία μετρό και τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ). Πόσο το έχει πληρώσει αυτό ο ΟΑΣΘ -χωρίς να είναι γνωστός ακόμη ο τελικός λογαριασμός- το έχουμε περιγράψει με μπόλικες αφορμές. Τώρα έφτασε η ώρα του μετρό, για το οποίο τόση αισιοδοξία σπαταλήθηκε εσχάτως προκειμένου να πειστούν οι Θεσσαλονικείς ότι θα τελειώσει το 2023.
Καταργώντας το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών την ΑΣΥΘ, αποφάσισε να προχωρήσει σε ΣΔΙΤ Λειτουργίας και Συντήρησης του έργου, ύψους 292 εκατομμυρίων ευρώ! Κανένας δεν γνωρίζει τι ακριβώς είχαν κατά νου το υπουργείο και η Αττικό Μετρό, γνωρίζουμε όμως τι έπαθαν. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 30 Αυγούστου 2022 και οι αναγνώστες/στριες της εφημερίδας μας έχουν παρακολουθήσει όλες τις εξελίξεις, από την πρώτη προδικαστική προσφυγή της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, τέλη Σεπτεμβρίου 2022, στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) («Εφ.Συν.», 11.10.2022, «Από μπελά σε μπελά στο Μετρό Θεσσαλονίκης»).
Η προσφυγή απορρίφθηκε, αλλά η εταιρεία προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο έδωσε περιθώριο μέχρι και σήμερα στους αντιδίκους να καταθέσουν τα υπομνήματά τους. Πληροφορίες θέλουν -ύστερα από επίσπευση στο ΣτΕ- η απόφαση να εκδίδεται στα τέλη Φλεβάρη κι έτσι η Αττικό Μετρό και το υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσαν ότι η τελική ημερομηνία -έπειτα από δύο αναβολές!- για την κατάθεση προσφορών ορίζεται η 28.2.2023 (αποσφράγιση 6 Μαρτίου).
Για τον διαγωνισμό όμως εκδήλωσαν ήδη ενδιαφέρον εταιρείες από όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου -Ιταλοί (ΑΤΜ), Ιάπωνες (Hitachi Rail), Γάλλοι (Egis, Keolis) και Ελληνες φυσικά- και, εκτός από την προσφυγή της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, συμπτωματικά (;) την ίδια μέρα, στις 12 Ιανουαρίου, κατέθεσαν αίτηση να δοθεί παράταση 6 εβδομάδων στην ημερομηνία κατάθεσης προσφορών και άλλες τρεις εταιρείες οι οποίες επικαλούνται ακόμη και την εορταστική περίοδο που προηγήθηκε.
Ετσι, κατόπιν αιτημάτων (από ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Keolis), η Αττικό Μετρό εποίησε την ανάγκη φιλοτιμία και αποφάσισε -άρον άρον την επόμενη ακριβώς μέρα- πως δίνει παράταση στην ημερομηνία κατάθεσης προσφορών, διότι αφενός υπάρχει η προσφυγή της ΙΝΤΡΑΚΑΤ στο ΣτΕ, αφετέρου «η αύξηση της διάρκειας του χρόνου σύνταξης και υποβολής των προσφορών οδηγεί σε πιο άρτιες προσφορές (sic) και προωθεί την ευρύτερη συμμετοχή οικονομικών φορέων και τον υγιή ανταγωνισμό στον σχετικό διαγωνισμό» (τότε προς τι η πρεμούρα του προηγούμενου διαστήματος;).
Ακόμη και οι πιο δύσπιστοι στη Θεσσαλονίκη κατανοούν πλέον ότι οι αναφορές για μετρό στο τέλος του 2023 είναι το επόμενο πιο σύντομο ανέκδοτο στην πόλη, προσμετρούν τις δηλώσεις του πρωθυπουργού που μίλησε για 2024, προσθέτουν τους χρόνους της διαγωνιστικής διαδικασίας που ακόμη δεν έχει αρχίσει και οδηγούνται με τον αυτόματο πιλότο… στο 2025 διότι, όταν και αν λήξει ο διαγωνισμός αυτός, η εταιρεία που θα αναλάβει τη δουλειά θέλει στην καλύτερη περίπτωση 6-8 μήνες για να ολοκληρώσει τα διαδικαστικά ζητήματα (από προσλήψεις προσωπικού μέχρι τον συντονισμό των συρμών).
Και όλα αυτά θα συμβούν αν πάει καλά, και στους χρόνους που έχουν αναγγελθεί, η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου. Φυσικά δεν πρέπει να παραλειφθεί ο παράγοντας εκλογές.
Πότε θα γίνουν και ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Θα παγώσουν όλες οι διαδικασίες στην προεκλογική περίοδο, όπως επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ; Αν πάλι η Ν.Δ. χάσει τις εκλογές, τότε τι θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. που σχεδίαζε πριν από τέσσερα χρόνια να κρατάει το κλειδί της διαχείρισης του έργου το Δημόσιο; Κι αν τυχόν έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, τι μέτρα θα λάβει; Σκέφτεται να ακυρώσει το αποτέλεσμά του και να πληρώσει το Δημόσιο ρήτρες; Ολα τα ανωτέρω εννοείται τα λαμβάνουν υπόψη και οι εταιρείες που παίρνουν μέρος στον διαγωνισμό. Και με όλα αυτά τα δεδομένα, ούτε… στα στοιχήματα δεν ποντάρει πλέον κανείς για τον χρόνο λειτουργίας του πολύπαθου έργου.
Πηγή efsyn.gr