Νέες αντιδράσεις για την μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ
Επιστολή του Συλλόγου Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος σε Μητσοτάκη, Μενδώνη, πολιτικά κόμματα, βουλευτές, Ζέρβα και Τζιτζικώστα
Έντονες αντιδράσεις συνεχίζει να προκαλεί η απόφαση για μετατροπή των πέντε μεγαλύτερων μουσείων της χώρας σε ΝΠΔΔ.
Ο Σύλλογος Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος έστειλε επιστολή στον Κ. Μητσοτάκη, την αρμόδια υπουργό Λ. Μενδώνη, στους βουλευτές των κομμάτων, αλλά και στους κύριους Ζέρβα και Τζιτζικώστα.
Αναλυτικά όσα αναφέρει:
Στο υπουργικό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε στις 22/12/2020 αποφασίστηκε η μετατροπή των πέντε μεγαλύτερων μουσείων της χώρας σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ). ΕΝ ΜΕΣΩ της πανδημίας και χωρίς να το φέρει σε συζήτηση με τους ενδιαφερόμενους φορείς η κυβέρνηση προωθεί ένα νομοσχέδιο το οποίο θα αλλάξει τον χαρακτήρα των μουσείων και την προσφορά τους στην κοινωνία και τους πολίτες. Ως όχημα και βάση για την μετατροπή αυτή χρησιμοποιεί το Μουσείο της Ακρόπολης. Εξετάζοντας τα διαθέσιμα δεδομένα μπορούμε εύκολα να καταλήξουμε σε συμπεράσματα για την προσφορά των διαφορετικών τύπων λειτουργίας των μουσείων: ως μουσεία με δημόσιο χαρακτήρα ενταγμένα στον ιστό του ΥΠΠΟ ή ως ΝΠΔΔ.
1.ΠΡΟΦΙΛ ΜΟΥΣΕΙΩΝ
Στον ορισμό του ICOM όπως τροποποιήθηκε από το 2007 το Μουσείο ορίζεται ως εξής: “Το Μουσείο είναι ένας μη-κερδοσκοπικός, μόνιμος θεσμός/ οργανισμός, στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτός στο κοινό, ο οποίος αποκτά, συντηρεί, ερευνά, προβάλλει και εκθέτει την υλική και άυλη κληρονομιά της ανθρωπότητας και του περιβάλλοντός της, με στόχο την εκπαίδευση, μελέτη και ψυχαγωγία”. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%AF%CE%BF
Ο ορισμός αυτός βρίσκει σήμερα πλήρη εφαρμογή στα δημόσια μουσεία τα οποία είναι ανοικτά στο κοινό με ευρύτερο πολιτιστικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και με σκοπό τη συγκέντρωση, διαφύλαξη, προστασία, διατήρηση, έκθεση, ανάδειξη, προβολή και μελέτη έργων και αντικειμένων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Είναι εξωστρεφή και κοντά στην κοινωνία με σειρά δράσεων και πολλές φορές συνεργάζονται άψογα με φορείς και ιδιώτες με την μορφή χορηγών, δωρητών κλπ. Είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτος ο εξωστρεφής τους χαρακτήρας όπως εκφράζεται μέσα από σειρά ποικίλων δράσεων, ενώ πολλές φορές συνεργάζονται άψογα με φορείς και ιδιώτες με την μορφή χορηγιών, δωρεών κλπ. Ακριβώς χάρη στο πλούσιο έργο τους έχουν βραβευτεί και έχουν κερδίσει μεγάλες διακρίσεις. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζουν σημαντικούς πόρους με την ένταξή τους σε διάφορα προγράμματα όπως Α&Β κοινοτικό πλαίσιο στήριξης, ΕΣΠΑ κ.α
ΑΜΘ (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης)
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (ΑΜΘ), το παλαιότερο Μουσείο της Μακεδονίας, συνιστά μέσω των συλλογών του, που αριθμούν περισσότερα από 50.000 αρχαία αντικείμενα από όλο τον μακεδονικό χώρο, τη ζωντανή ιστορία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στη βόρεια Ελλάδα, μια υπηρεσία που ιδρύθηκε λίγες μόλις μέρες μετά την απελευθέρωση της Μακεδονίας το 1912. Ο Μανόλης Ανδρόνικος, μια από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της ελληνικής αρχαιολογίας, ανέφερε ήδη από το 1974 ότι το ΑΜΘ μπορεί να χαρακτηριστεί ως «το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Βόρειας Ελλάδας». Και πράγματι, αποτελεί το κεντρικό μητροπολιτικό μουσείο της Μακεδονίας. Οι πλούσιες δραστηριότητές του, χάρη στη μεγάλη απήχησή τους, το έχουν αναδείξει σε ένα σύγχρονο εξωστρεφές μουσείο που βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με την κοινωνία των πολιτών.
Από το 2006, μετά την ανακαίνιση και τον εκσυγχρονισμό του, λειτουργεί με 9 μόνιμες καινοτόμες εκθέσεις και έχει οργανώσει 33 αρχαιολογικές και 76 εικαστικές περιοδικές εκθέσεις με συμμετοχή 352 καλλιτεχνών από 45 χώρες, 43 εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες, πειραματικά εργαστήρια, 77 επιστημονικές συναντήσεις με 1030 επιστήμονες από 236 φορείς και 35 χώρες, διαλέξεις από 200 προσωπικότητες των γραμμάτων, 1045 εκδηλώσεις ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος και 7 πρωτοποριακές συμμετοχικές ψηφιακές δράσεις στον καιρό της πανδημίας. Επίσης, προβάλλοντας τον ελληνικό πολιτισμό το ΑΜΘ έχει συμμετάσχει σε 26 εκθέσεις αρχαιοτήτων στο εξωτερικό, ενώ οι μέχρι σήμερα 46 εκδόσεις του τεκμηριώνουν το ερευνητικό, επιστημονικό και εκπαιδευτικό έργο του. Παράλληλα, με καινοτόμα προγράμματα που εκτελεί μόνο του ή σε δημιουργική συνεργασία με ερευνητικούς και επιχειρηματικούς φορείς (τέσσερα την συγκεκριμένη περίοδο με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 995.000 €) εξασφαλίζει στη χώρα σημαντικούς πόρους από τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
ΠΗΓΗ: Επιστολή εργαζομένων στον κ. πρωθυπουργό
ΜΒΠ(Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού)
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό το 1994 προκειμένου να καλύψει την ανάγκη ύπαρξης ενός εθνικού/κρατικού μουσείου για το Βυζάντιο στη Θεσσαλονίκη με στόχο να αποτελεί επιστημονικό καθίδρυμα, ανοικτό στο κοινό με ευρύτερο πολιτιστικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα και με σκοπό τη συγκέντρωση, διαφύλαξη, προστασία, διατήρηση, έκθεση, ανάδειξη, προβολή και μελέτη έργων και αντικειμένων της παλαιοχριστιανικής, βυζαντινής, μεσαιωνικής εν γένει και μεταβυζαντινής περιόδου, που προέρχονται κυρίως από τον γεωγραφικό χώρο της Βόρειας Ελλάδας. Η πλούσια συλλογή του με περισσότερα από 45.000 αντικείμενα αποτελεί πολύτιμο εθνικό κληροδότημα για τις επόμενες γενιές.
Αξιοποιώντας το έμψυχο δυναμικό του αλλά και τις υποδομές του το Μουσείο υλοποίησε μία μουσειολογική προσέγγιση η οποία έμελλε να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τα μουσειολογικά δρώμενα στον ελλαδικό χώρο έως και σήμερα. Επισφράγιση της σπουδαιότητας αυτής της προσέγγισης αλλά και της γενικότερης λειτουργίας του μουσείου αποτέλεσαν άλλωστε οι σημαντικές διεθνείς διακρίσεις του, με αποκορύφωμα τη βράβευσή του ως καλύτερου μουσείου από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 2005, τιμή που για πρώτη φορά αποδόθηκε σε ελληνικό μουσείο.
Παράλληλα, σημειώνουμε ότι στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού υπάγεται και η έκθεση του Λευκού Πύργου με την υψηλή επισκεψιμότητα που από το 2008 παρουσιάζει την ιστορία της Θεσσαλονίκης διαχρονικά με τη χρήση πολυμέσων και επιλεγμένο αρχαιολογικό υλικό από την πλούσια συλλογή του.
Έχει διαχειριστεί υποδειγματικά μεγάλα Ευρωπαϊκά προγράμματα όπως:
- Β΄ και Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης
- πρόγραμμα ΕΣΠΑ
- πρόγραμμα European Science Foundation
Στην ολοκλήρωση της μόνιμης έκθεσης συνέβαλαν οι χορηγίες των
- Carrefour-Μαρινόπουλου
- Της οικογένειας Παπαστράτου.
Σταθεροί χορηγοί όπως το Ίδρυμα Λεβέντη, το Ίδρυμα Κωστόπουλου ενισχύουν διαρκώς δράσεις του μουσείου αποτιμώντας θετικά το έργο του.
Έχει αποσπάσει διεθνείς βραβεύσεις όπως :
- Το 2005, ως το «Ευρωπαϊκό Μουσείο της χρονιάς» («Βραβείο Μουσείου» του Συμβουλίου της Ευρώπης), τιμή, η οποία αποδόθηκε σε ελληνικό μουσείο για πρώτη φορά
- Το 2016 με το πρώτο (χρυσό) βραβείο, στο Διεθνές Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Μέσων για τα Μουσεία και την Πολιτιστική Κληρονομιά της AVICOM (F@IMP2.0 2016), της Διεθνούς Επιτροπής Οπτικοακουστικών Μέσων και Νέων Τεχνολογιών, Εικόνας και Ήχου του ICOM
Στα λίγο περισσότερα από 25 χρόνια της λειτουργίας του το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού έχει παρουσιάσει 115 περιοδικές εκθέσεις στους χώρους του, 14 περιοδεύουσες εκθέσεις, ενώ συμμετείχε σε 25 σημαντικότατες διεθνείς εκθεσιακές διοργανώσεις για τον βυζαντινό και μεταβυζαντινό πολιτισμό σε συνεργασία με φορείς όπως το Metropolitan Museum of Art, η National Gallery της Washington, το Petit Palais, το Μουσείο Ερμιτάζ κ.ά. Συμμετείχε σε 2 πολύχρονα διεθνή προγράμματα συνεργασίας για τη συντήρηση μνημείων και εκπαίδευση συντηρητών από τον ευρύτερο βαλκανικό χώρο (Αλβανία, Βουλγαρία), εξέδωσε 94 εκδόσεις, διοργάνωσε 258 συνέδρια, συμπόσια και επιστημονικές ημερίδες, συχνά σε συνεργασία με διακεκριμένους επιστημονικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού, 102 μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις, 84 παρουσιάσεις βιβλίων, 119 εκπαιδευτικές δράσεις στο πλαίσιο επετειακών εορτασμών, εκστρατειών εθνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς εμβέλειας.
Κι αυτό καθώς στο πλαίσιο της πραγματοποίησης των σκοπών του, εναρμονισμένο με τα πλέον σύγχρονα μουσειολογικά δεδομένα, απευθύνεται στο ευρύ κοινό, ενθαρρύνει με κατάλληλες δραστηριότητες την αύξηση της προσέλευσης των επισκεπτών στο Μουσείο, ευνοεί την παιδευτική και ψυχαγωγική επαφή του κοινού με τις συλλογές του. Το προσωπικό του προστατεύει, συντηρεί, φυλάσει και προβάλλει την πολιτιστική κληρονομιά που εκτίθεται στις αίθουσές του και στις αποθήκες του, φιλοξενεί ερευνητές και εκπαιδεύει φοιτητές. Με τα εκπαιδευτικά προγράμματα προσελκύει και εκπαιδεύει δωρεάν πλήθος μαθητών, διοργανώνει ημερίδες και εκπαιδεύει εκπαιδευτικούς ως προς τον παιδαγωγικό ρόλο του μουσείου, παράγει εκπαιδευτικό υλικό, διοργανώνει καινοτόμες δράσεις για παιδιά, οικογένειες, φοιτητές, προσελκύει πολλές και διαφορετικές ομάδες κοινού. Είναι ένα μουσείο που από την αρχή της δημιουργίας του λειτουργεί με βάση τη σύγχρονη μουσειολογική επιστήμη..
ΠΗΓΗ: Επιστολή εργαζομένων στον κ. πρωθυπουργό
ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Το Μουσείο Ακρόπολης βρίσκεται 300 περίπου μέτρα νοτιοανατολικά του Παρθενώνα, στην ιστορική συνοικία Μακρυγιάννη. Βρίσκεται στην σκιά του εμβληματικότερου και γνωστότερου μνημείο της Αθήνας. Το κόστος κατασκευής του ανήλθε στα 130 εκατομμύρια ευρώ. Άνοιξε τις πύλες του και λειτουργεί από τον Ιούλιο του 2009 και το έχουν επισκεφτεί μεγάλες διεθνείς προσωπικότητες.
Οι κυριότερες δράσεις του είναι:
Περιοδικές εκθέσεις 6
Εκθεσιακές δραστηριότητες 6
Εκθέσεις εξωτερικού 16
Εκδηλώσεις άγνωστος αριθμός (μουσικές κλπ)
ΠΗΓΗ : Απολογισμός Μουσείου Ακρόπολης https://www.theacropolismuseum.gr/
2.ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ-ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η κυβέρνηση για την μετατροπή των 5 μουσείων σε ΝΠΔΔ επικαλέστηκε την βελτίωση κάποιων λειτουργιών που θα επιφέρει αυτή η αλλαγή όπως συμβαίνει σε άλλα ΝΠΔΔ και κυρίως το Μουσείο της Ακρόπολης.
Θεωρείται λοιπόν πρόσφορο να γίνει μια σύγκριση ως προς αυτές τις λειτουργίες μεταξύ του ΑΜΘ και του ΜΒΠ και το Μουσείο Ακρόπολης.
Α. Αύξηση επισκεψιμότητας
Εξετάζοντας κατά την 10ετή περίοδο 2010-2019, που λειτουργεί το Μουσείο Ακρόπολης, την επισκεψιμότητα των υπό μετατροπή μουσείων της Θεσσαλονίκης έχουμε:
ΠΗΓΗ ΕΛΣΤΑΤ
*2010 1ο έτος πλήρους λειτουργία του Μουσείου Ακρόπολης
Όπως διαπιστώνεται, το Μουσείο Ακρόπολης έχει το μικρότερο ποσοστό αύξησης με 31% . Όχι μόνο δεν μπορεί να συναγωνιστεί το Μ.Β.Π με αύξηση 700%, το ΑΜΘ με 300% και τον Λευκό πύργο με 350%, αλλά υπολείπεται κατά πολύ και της αύξησης της πανελλαδικής επισκεψιμότητας των μουσείων που είναι 82%. Ας σημειωθεί ότι στην πανελλαδική επισκεψιμότητα συμπεριλαμβάνεται πολύ μεγάλος αριθμός μουσείων με ελάχιστη έως μηδενική επισκεψιμότητα.
Β. Αύξηση εσόδων
Η κ. υπουργός δήλωσε « Οι πόροι των μουσείων θα προέρχονται, μεταξύ άλλων, από τα εισιτήρια, τα έσοδα αναψυκτηρίων – εστιατορίων και πωλητηρίων (πηγές εσόδων με μεγάλα προβλήματα και σκαμπανεβάσματα σήμερα) και από χορηγίες, μέσα από ένα εκσυγχρονισμένο θεσμικό πλαίσιο.
Πηγή εσόδων αποτελούν και οι εκδηλώσεις. Στο εξωτερικό παραχωρούνται π.χ. μουσειακές αίθουσες για τη διοργάνωση πάρτι.» (Ελεύθερος Τύπος 17/1/2021)
Οι πηγές εσόδων στις οποίες αναφέρεται η κ. Υπουργός ανήκουν και τις διαχειρίζεται σήμερα το ΤΑΠΑ (ΟΔΑΠΠ) το οποίο είναι ΝΠΔΔ. Παρά τις τεράστιες και φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλει το λιγοστό προσωπικό που διαθέτει υπάρχουν τεράστια προβλήματα στην λειτουργία και την διοίκηση του που γεννούν διάφορα ερωτήματα όπως:
- Γιατί ένας αυτοδιοίκητος οργανισμός (ΝΠΔΔ) δεν μπορεί να διαθέσει προς λειτουργία τα αναψυκτήρια και τα εστιατόρια πολλών μουσείων και αρχαιολογικών χώρων εδώ και 4 χρόνια, π.χ. του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να χάνονται τεράστια έσοδα για το κράτος, αλλά και να σχηματίζουν αρνητική εντύπωση οι επισκέπτες;
- γιατί παρατηρείται έλλειψη ειδών προς πώληση στα περισσότερα πωλητήρια με αποτέλεσμα να χάνονται έσοδα και να μην εξυπηρετούνται οι επισκέπτες;
- γιατί δεν προσλαμβάνεται έγκαιρα το εποχικό προσωπικό των πωλητηρίων και αυτά παραμένουν κλειστά στην έναρξη της θερινής περιόδου με αυτονόητες αρνητικές συνέπειες;
Αναφορικά με την παραχώρηση μουσειακών αιθουσών, αναρωτιόμαστε αν η περίπτωση της αίθουσας των γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο που διατίθεται για διάφορες εκδηλώσεις έναντι αδράς αμοιβής –κάτι που ενοχλεί την ελληνική κοινή γνώμη- αποτελεί το πρότυπο προς μίμηση.
Αναφορικά με τα έσοδα από χορηγίες τονίζουμε ότι ο θεσμός των χορηγιών ήδη υπάρχει και εφαρμόζεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ΜΒΠ.
ΜΒΠ.
- Carrefour-Μαρινόπουλου
- Της οικογένειας Παπαστράτου.
- Ίδρυμα Λεβέντη
- Ίδρυμα Κωστόπουλου
Διαπιστώνουμε, λοιπόν, ότι η αύξηση των εσόδων δεν είναι θέμα ΝΠΔΔ αλλά πραγματικής διοίκησης ενός φορέα.
Γ. απόδοση κερδών στο ΤΑΠΑ (ΟΔΑΠ)
Στην ίδια συνέντευξη η κ. υπουργός προσθέτει «Τα προηγούμενα χρόνια το μουσείο(σ.σ Ακρόπολης) όχι μόνο δεν λάμβανε κρατική επιχορήγηση αλλά, αντιθέτως, ενίσχυσε το Ταμείο Αρχαιολογικό Πόρων με 4 εκατ. ευρώ την περίοδο 2018-2019.
Επισημαίνει, επιπλέον, ότι «η απώλεια εσόδων είναι φαινομενική» και τονίζει πως από τα 5 μουσεία «έσοδα επιφέρουν το Μουσείο Ηρακλείου και το Εθνικό Αρχαιολογικό. Από το 100 εκατομμύρια ευρώ που εισέπραττε το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων τα 5 είναι από αυτά τα μουσεία, μπορεί να είναι λιγότερα, αλλά δεν είναι παραπάνω», τονίζει η υπουργός.» (Ελεύθερος Τύπος 17/1/2021)
ΠΗΓΗ ΕΠΙΣΚ. ΕΛΣΤΑΤ.(εισιτήρια)
Συνεντευξη κ. υπουργού (χρηματικές αποδόσεις) ΕΛ. ΤΥΠΟΣ 17/01/2021
*Η απόδοση 5.000.000€ που αναφέρει η κα Υπουργός είναι σε ετήσια βάση
Όπως παρατηρούμε τα χρήματα που απέδωσε το Μουσείο της Ακρόπολης στο ΤΑΠΑ κατά την διετία 2018-2019 είναι λιγότερα κατά 6.000.000 € (4.000.000 έναντι 10.000.000) σε σχέση με τα πέντε μουσεία, ενώ είχε και μεγαλύτερη επισκεψιμότητα κατά 603,270 επισκέπτες (3.549.757 έναντι 2946487) και πολύ υψηλότερη τιμή εισιτηρίου (10€ 1/4- 31/10, 5€ 1/11-31/3)
Δ. Δράσεις εξωστρέφειας
Επίσης η κ. υπουργός επισημαίνει «Εκτός, όμως, από την εύρυθμη λειτουργία των μουσειακών υποδομών η νομοθετική παρέμβαση στοχεύει και στην ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους, στα προσδοκώμενα από αυτήν οφέλη.» και συνεχίζει « Ένα Νομικό Πρόσωπο, χωρίς να ξεφεύγει από τη λογική του Δημοσίου Λογιστικού, μπορεί και κινείται πιο εύκολα και, κυρίως, μπορεί και αποφασίζει τα του οίκου του. Κάνει συγκεκριμένα προγράμματα, πολύ πιο ευέλικτα, δικά του, και με αυτά τα προγράμματα πηγαίνει και διεκδικεί τις χρηματοδοτήσεις του» (Ελεύθερος Τύπος 17/1/2021)
Μελετώντας το ιστορικό δράσεων των μουσείων της Θεσσαλονίκης και του μουσείου τη Ακρόπολης έχουμε:
2.ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
Πλέον των παραπάνω έχουν πραγματοποιηθεί και άλλες δράσεις:
ΜΒΠ
- 14 περιοδικές εκθέσεις (0,6/ετος)
- Συμμετείχε σε 2 πολύχρονα διεθνή προγράμματα συνεργασίας για τη συντήρηση μνημείων και εκπαίδευση συντηρητών από τον ευρύτερο βαλκανικό χώρο (Αλβανία, Βουλγαρία),
- εξέδωσε 94 εκδόσεις, (3,8/ετος)
- διοργάνωσε 258 συνέδρια, συμπόσια και επιστημονικές ημερίδες, συχνά σε συνεργασία με διακεκριμένους επιστημονικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού (10,3/ετος)
- 102 μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις (4,1/ετος)
- 84 παρουσιάσεις βιβλίων (3,7/ετος)
- 119 εκπαιδευτικές δράσεις στο πλαίσιο επετειακών εορτασμών, εκστρατειών εθνικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς εμβέλειας (4,8/ετος)
ΑΜΘ
- 76 εικαστικές περιοδικές εκθέσεις με συμμετοχή 352 καλλιτεχνών από 45 χώρες, (5,8/ετ)
- 43 εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες, πειραματικά εργαστήρια(3.3/ετ)
- 77 επιστημονικές συναντήσεις με 1030 επιστήμονες από 236 φορείς και 35 χώρες,
διαλέξεις από 200 προσωπικότητες των γραμμάτων (5,9/ετ)
- 1045 εκδηλώσεις ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος (80,4/ετος)
- 7 πρωτοποριακές συμμετοχικές ψηφιακές δράσεις στον καιρό της πανδημίας
- 46 εκδόσεις του τεκμηριώνουν το ερευνητικό, επιστημονικό και εκπαιδευτικό έργο του.
- εκτελεί καινοτόμα προγράμματα μόνο του ή σε δημιουργική συνεργασία με ερευνητικούς και επιχειρηματικούς φορείς (τέσσερα την συγκεκριμένη περίοδο με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 995.000 €) εξασφαλίζει στη χώρα σημαντικούς πόρους από τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Οι δράσεις εξωστρέφειας που πραγματοποιούν το ΑΜΘ και το ΜΒΠ είναι πολύ περισσότερες από το Μουσείο της Ακρόπολης και ο αντίκτυπος στην τοπική κοινωνία αλλά και στους επισκέπτες της πόλης τεράστιος. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην μεγάλη μεταβολή των εισιτηρίων.
Ε. Προσλήψεις προσωπικού
Στο τέλος κάθε έτους όλες οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ καταθέτουν προτάσεις στις κεντρικές υπηρεσίες για τον αριθμό καθώς και την ειδικότητα του προσωπικού που χρειάζονται για την επόμενη χρονιά. Δυστυχώς το εν λόγω προσωπικό προσλαμβάνεται καθυστερημένα ή και καθόλου. Στους αρχαιοφύλακες το φαινόμενο είναι μόνιμο παρά τις προσπάθειες των σωματείων και τις δεσμεύσεις των υπουργών ότι θα προσλαμβάνονται έγκαιρα.
Η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού στα ΝΠΔΔ είναι η ίδια με αυτή του δημοσίου. Εκτός εάν υπάρχει περίπτωση να αλλάξει αυτό και να προσλαμβάνονται με άλλον τρόπο (π.χ. εργολαβικοί).
Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στα ΝΠΔΔ του ΥΠΠΟ όπως πχ το ΤΑΠΑ το οποίο καθυστερεί στις προσλήψεις εποχικού προσωπικού για τα πωλητήρια.
Με την μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ θα υπάρχουν υπάλληλοι πολλών ταχυτήτων και τουλάχιστον με 5 διαφορετικά είδη συμβάσεων.
- ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Η μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ δεν έχει να προσφέρει τίποτε στην βελτίωση της λειτουργίας τους.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που υπάρχουν, για τους τομείς που επικαλείται η κ. υπουργός ότι θα βελτιωθούν, τα ΝΠΔΔ υστερούν πολύ σε σχέση με τα δημόσια μουσεία. Έτσι:
Η αύξηση επισκεψιμότητας του Μουσείου Ακρόπολης είναι πολύ μικρότερη των ΑΜΘ και ΜΒΠ. Είναι μικρότερη και από την πανελλήνια επισκεψιμότητα στην οποία συμπεριλαμβάνονται και μουσεία με πολύ μικρή επισκεψιμότητα.
Για την αύξηση των εσόδων ήδη τα μουσεία χρησιμοποιούν κάθε φορέα από όπου μπορούν να αντλήσουν χρήματα (ΕΣΠΑ, Ευρωπαϊκά προγράμματα, χορηγίες κλπ). Η μη ικανοποιητική ύπαρξη εσόδων από πωλητήρια, αναψυκτήρια , καφέ οφείλεται στο ΝΠΔΔ που τα διαχειρίζεται.
Τα αποδοθέντα χρήματα από το Μουσείο Ακρόπολης είναι λιγότερα από αυτά των 5 μουσείων έχοντας μάλιστα 603,270 περισσότερους επισκέπτες και ακριβότερο εισιτήριο εισόδου.
Το Μουσείο Ακρόπολης στις δράσεις εξωστρέφειας έχει πραγματοποιήσει τις λιγότερες σε σχέση με το ΑΜΘ και ΜΒΠ.
Στο θέμα των χορηγών ήδη τα μουσεία κάνουν συνεργασίες σε μόνιμη ή περιοδική βάση.
Για τις προσλήψεις προσωπικού τα ίδια προβλήματα με τα δημόσια μουσεία αντιμετωπίζουν και τα ΝΠΔΔ και ακολουθούν τις ίδιες διαδικασίες. Επιπλέον θα δημιουργηθούν υπάλληλοι πολλών ταχυτήτων.
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠΠΟ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ ζητά από τον πρωθυπουργό κ. Κ. Μητσοτάκη και την υπουργό Πολισμού κ. Λ. Μενδώνη να μην προχωρήσουν στην μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ γιατί αυτή η μετατροπή δεν έχει να προσφέρει τίποτε στην λειτουργία των μουσείων και στην αποστολή που αυτά επιτελούν. Απεναντίας τα μουσεία θα αποκοπούν από το σώμα του αρχαιολογικού ιστού και τα προβλήματα θα πολλαπλασιαστούν.
Τα προβλήματα που υπάρχουν στην διοίκηση και την λειτουργία των μουσείων πρέπει να επιλυθούν μόνο μέσα από την ύπαρξη τους εντός της δομής του ΥΠΠΟ και του δημόσιου χαρακτήρα τους.
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠΠΟ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ γνωρίζοντας τα προβλήματα έχει συγκεκριμένες προτάσεις και είναι στην διάθεση των αρμόδιων φορέων να τις καταθέσει και να βοηθήσει με όλες του τις δυνάμεις στη επίλυσή τους.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ