Επικαιρότητα

ΟΑΣΘ: Υποδεχόμαστε μετά το Σεπτέμβριο τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία

Μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν έρθει στην πόλη 130 οχήματα – Αποσύρονται 319 παλιά λεωφορεία - Ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες στα αμαξοστάσια – Επιφυλάξεις για την επάρκεια του δικτύου  

Φίλιππος Δεργιαδές
οασθ-υποδεχόμαστε-μετά-το-σεπτέμβριο-1011611
Φίλιππος Δεργιαδές

Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένονται στον ΟΑΣΘ, τα πρώτα 130 ηλεκτρικά λεωφορεία, από την συνολική πατρίδα των 300 ηλεκτρικών λεωφορείων που θα έρθουν στην πόλη, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες στα αμαξοστάσια του Οργανισμού, ώστε να διαμορφωθούν κατάλληλα για την φιλοξενία, συντήρηση και φόρτιση των λεωφορείων.

Το στοίχημα για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, αλλά και για τον ίδιο τον Οργανισμό είναι μεγάλο, καθώς για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη, καινούργια αστικά λεωφορεία και δη ηλεκτρικά. Δηλαδή οχήματα με όλες τις απαραίτητες σύγχρονες προδιαγραφές και απόλυτα φιλικά προς το περιβάλλον, γεγονός που θα γλιτώσει την πόλης από τη γνωστή κάπνα των ρύπων, που σήμερα εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα παλιά λεωφορεία του ΟΑΣΘ.

Είναι όμως έτοιμος ο ΟΑΣΘ να υποδεχτεί τα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, και αντέχει το δίκτυο ηλεκτροδότησης για την υποστήριξη αυτών των λεωφορείων, που σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία θα απαιτούν ημερησίων ηλεκτρικό φορτίο 15 MW;

Κώστας Ταγγίρης: Μέχρι το τέλος του 2023 θα έχουμε 130 ηλεκτρικά λεωφορεία     

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός του ΟΑΣΘ, Κώστας Ταγγίρης, αναφέρει στην Parallaxi, πως ήδη η προετοιμασία για την φιλοξενία των νέων λεωφορείων βρίσκεται σε εξέλιξη ενώ σε ότι αφορά την φόρτιση, υπάρχει πρόβλεψη να διατίθεται μέσα από τις κατάλληλες υποδομές όσο ηλεκτρικό ρεύμα χρειάζεται για την φόρτιση των λεωφορείων.

«Ήδη ετοιμάζουμε τα απαραίτητα τοπογραφικά διαγράμματα και τα μονογραμμικά ηλεκτρολογικά σχέδια, που έχουν ανατεθεί σε μελετητές, βάσει των οποίων θα δημιουργήσουμε δύο υποσταθμούς ηλεκτρικής ενέργειας, στα αμαξοστάσια του Φοίνικα και της Σταυρούπολης, για να μπορούν να φορτίζονται τα λεωφορεία. Αυτή είναι η βασική μας φροντίδα. Μετά θα προχωρήσουμε στη σύνταξη ενός φακέλου μεγάλου έργου, όπου θα εντοπιστούν όλα τα έργα που πρέπει να γίνουν ώστε, με ασφάλεια να φιλοξενούμε τα οχήματα», τονίζει και επισημαίνει ότι η ασφαλής φιλοξενία και στάθμευση των λεωφορείων είναι κεντρικό ζήτημα για τον Οργανισμό.

«Στο πλαίσιο αυτό έχουμε δρομολογήσει την απόσυρση από τα αμαξοστάσια μας, ένα σημαντικό αριθμό από τα υφιστάμενα παροπλισμένα λεωφορεία. Πρόκειται για 319 παλιά λεωφορεία που δεν μπορούν να βγουν στους δρόμους, που γεμίζουν τους χώρους και δημιουργούν πρόβλημα και πρέπει να «αποχαρακτηριστούν», όπως ορίζουν οι διαδικασίες του δημοσίου και μετά μέσω διαγωνισμού να αποσυρθούν. Αυτή η διαδικασία είναι σε εξέλιξη», τονίζει και σημειώνει πως όλος ο ΟΑΣΘ αδημονεί για την άφιξη των καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων.

«Είναι κάτι που το αναμένουμε και να το ζήσουμε πρώτα για την πόλη. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και παρά τις ενστάσεις που κατατίθενται νομίμως, ευελπιστούμε μετά τον Σεπτέμβριο, και μέχρι το τέλος τη χρονιάς θα έχουμε τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στην πόλη. Στο σύνολο από αυτό τον διαγωνισμό θα πάρουμε στη Θεσσαλονίκη 300 λεωφορεία, από τα οποία τα 130 λεωφορεία θα έρθουν στην πόλη μέσα στο 2023» αναφέρει και σημειώνει με τα 300 ηλεκτρικά λεωφορεία ένα μεγάλο μέρος του στόλου θα αντικατασταθεί ενώ ο στόχος είναι τελικά όλος ο στόλος του ΟΑΣΘ, μέσα από νέους διαγωνισμούς, να αποτελείται από λεωφορεία νέας τεχνολογίας, όπως και υδρογόνου ή φυσικού αερίου.

Σε ότι αφορά τις πρόδρομες εργασίες και τι σχετικές μελέτες για την προετοιμασία των υποδομών, αναφέρει πως η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη ενώ για την φόρτιση των λεωφορείων αναφέρει είναι ένα θέμα που εξετάζεται λεπτομερώς.

Θα χρειαστούν 15 MW για τα νέα λεωφορεία  

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες της Parallaxi, ήδη οι σχετικές μελέτες που  βρίσκονται σε εξέλιξη, αφορούν τις εγκαταστάσεις φιλοξενίας των νέων λεωφορείων, τις γραμμές όπου θα δρομολογηθούν μετά απο τις απαραίτητες αλλαγές ώστε σύμφωνα με τις δυνατότητες τους, να καλύπτουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης, στην εποχή και του μετρό αλλά και η αυτονομία των λεωφορείων.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η μελέτη σχετικά με τις εγκαταστάσεις φόρτισης των λεωφορείων, προβλέπει την διάθεση και για τα 300 λεωφορεία φορτίου 15 MW και για τα δύο αμαξοστάσια. Η ΔΕΔΗΕ έχει ήδη ξεκαθαρίσει πως δεν υπάρχει πρόβλημα επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας για τα ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά υπάρχει θέμα «δέσμευσης» του, θέμα που θα επιλυθεί βάσει σχετικής πολιτικής απόφασης.

Σε ότι αφορά την επάρκεια του δικτύου, συγκοινωνιολόγοι και στελέχη του ΟΑΣΘ, του ΟΣΕΘ και της ΔΕΔΗΕ αναφέρουν ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα, καθώς η φόρτιση των λεωφορείων θα γίνεται 1 – 5 το πρωί, όταν δεν υπάρχει στο δίκτυο η κατανάλωση ρεύματος από τα νοικοκυριά ή τις επιχειρήσεις. Τονίζουν δε πω «μελετητικά» είναι ένα θέμα που έχει προχωρήσει ικανοποιητικά ενώ σημειώνουν τη μεγάλη περιβαλλοντική αξία των νέων  λεωφορείων, στην προσπάθεια να μειωθούν οι ρύποι στην πόλη.

Υπάρχει η απαραίτητη ενέργεια για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Ωστόσο το τελευταίο διάστημα μετά και τις αποφάσεις της Ε.Ε. να σταματήσει η πώληση των συμβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2035, δηλαδή των οχημάτων που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχει ανοίξει ο διάλογος σχετικά με την επάρκεια της ηλεκτρικής ενέργειας που θα απαιτηθεί για να φορτιστούν και να κινηθούν τα ηλεκτρικά οχήματα.

Όπως τονίζει ο ηλεκτρολόγος μηχανικός, Γιάννης Κυριακίδης, η αύξηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως και η παρουσία των ηλεκτρικών λεωφορείων τυ ΟΑΣΘ, απαιτεί αφενός πολύ μεγαλύτερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως και κατάλληλη προετοιμασία των υποδομών και των δικτύων που θα απαιτηθούν για την έγκαιρη και ασφαλή φόρτιση όλων αυτών των αυτοκινήτων.

«Είμαστε σε θέση ως χώρα να υποστηρίξουμε ως χώρα ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης ή και να παράγουμε το απαιτούμενο ηλεκτρικό φορτίο;» αναρωτιέται και σημειώνει πως αν η Θεσσαλονίκη, έχει σύμφωνα με το ΔΕΔΔΗΕ περίσσευμα περί τα 1450 MW και αυξηθούν τα ηλεκτρικά ΙΧ και έρθουν και τα λεωφορεία, θα έχουμε ρεύμα στα σπίτια μας, ιδίως το καλοκαίρι που η κατανάλωση αυξάνεται;

«Το φαινόμενο και το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Με δεδομένο ότι κάθε αυτοκίνητο χρειάζεται περίπου 50 – 80 KW για να φορτιστεί, όταν θα έχουμε χιλιάδες αυτοκίνητα θα πρέπει να βρούμε και την ανάλογη ποσότητα ενέργειας» τονίζει και επισημαίνει ότι η φόρτιση μέσω των οικιακών δικτύων μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργίες στην παροχή ρεύματος. Τονίζει δε πως κάθε καλοκαίρι υπάρχουν συστάσεις για περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας και η ύπαρξη των ηλεκτρικών οχημάτων, πιθανά να προκαλέσει προβλήματα αν δεν υπάρξει αύξηση της παραγωγής ή δεν γίνει εισαγωγή ενέργειας.

Η παραγωγή ενέργειας κατά τον μήνα Απρίλιο:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα