Οι Ευρωπαίοι περιορίζουν σινεμά, αγορές αυτοκινήτων και ταξίδια
Ο πληθωρισμός φρενάρει τις δαπάνες των Ευρωπαίων
Τους 12 τελευταίους μήνες, στο σύνολο των χωρών της Δυτικής Ευρώπης μειώθηκαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων κατά σχεδόν ένα τρίτο.
Με τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης να φτάνει αισίως στο 10,7% παρά τις συνεχείς αυξήσεις των επιτοκίων από την ΕΚΤ και με τα εισοδήματα των Ευρωπαίων να παραμένουν στάσιμα, οι καταναλωτές της Γηραιάς Ηπείρου αναγκάζονται να στερηθούν όσα δεν κρίνουν απολύτως αναγκαία.
Η ακρίβεια μειώνει δραματικά την αγοραστική τους δύναμη και προκειμένου να εξοικονομήσουν τα απαιτούμενα χρήματα για θέρμανση, διατροφή και είδη πρώτης ανάγκης, οι Ευρωπαίοι περιορίζουν πλέον δραματικά τις εξόδους για σινεμά, για αγορές αυτοκινήτων και για την παραμονή σε ξενοδοχεία.
Την ίδια στιγμή, οι έρευνες φέρουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη να υποχωρεί ραγδαία καθώς οικονομολόγοι και οικονομικά ινστιτούτα προειδοποιούν πως οι περισσότερες ευρωπαϊκές οικονομίες οδεύουν προς την ύφεση. Τις εκτιμήσεις τους επιβεβαιώνουν τα τελευταία στοιχεία για την ανάπτυξη που φέρουν την Ευρωζώνη να επιβραδύνεται το γ΄ τρίμηνο, με το ΑΕΠ της να αυξάνεται μόλις 0,2% σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο. Η εξέλιξη ήταν αναμενόμενη αλλά σηματοδοτεί επιβράδυνση σε σύγκριση με την ανάπτυξη 0,8% που είχε σημειωθεί το β΄ τρίμηνο.
Οπως σχολίασε στους Financial Times ο Κλάους Βίστεζεν, οικονομολόγος της Pantheon Macroeconomics, τα τελευταία στοιχεία για τον πληθωρισμό αποτελούν «πραγματικό εφιάλτη για την ΕΚΤ», καθώς πρόκειται για τον δωδέκατο συναπτό μήνα που ο δείκτης εκτοξεύεται σε ιστορικό ρεκόρ για την Ευρωζώνη.
Οπως προκύπτει από στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Eurostat, σε ανησυχητικά επίπεδα υψηλότερα από τις προβλέψεις εκτοξεύθηκε ο πληθωρισμός στην Ιταλία, φτάνοντας στο 12,8%, ενώ στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία, τη Γερμανία, έφτασε στο 11,6%. Δεν εκπλήσσει έτσι ότι η πρώτη και η τρίτη οικονομία της Ευρωζώνης κατέγραψαν μείωση στις αγορές εισιτηρίων κινηματογράφων τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο όπως, άλλωστε, συνέβη και στη Γαλλία και στην Ισπανία. Σύμφωνα, άλλωστε, με την έρευνα που εκπόνησε η εταιρεία δεδομένων ENTSO-E για λογαριασμό της τράπεζας Barclays, την εβδομάδα που έληξε στις 22 Οκτωβρίου στις τρεις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, μειώθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου κατά 15% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τετραετίας 2017-2021. Σημειωτέον ότι η ανάπτυξη επιταχύνθηκε ελαφρώς στη Γερμανία το γ΄ τρίμηνο, αλλά υπήρξε ραγδαία επιβράδυνση στις άλλες τρεις μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία.
Στη Βρετανία, άλλωστε, κατεγράφη δραματική μείωση 59% των εισιτηρίων κινηματογράφου σε σύγκριση τα προ πανδημίας επίπεδα την αντίστοιχη περίοδο του έτους. Και δεν ήταν η μεγαλύτερη επιτάχυνση των τιμών αυτή που σημειώθηκε σε αυτές τις χώρες. Στην Ολλανδία ο πληθωρισμός έφτασε στο 16,8%, στη Σλοβακία στο 14,5%, ενώ στο ιλιγγιώδες για τα ευρωπαϊκά δεδομένα 21% εκτοξεύθηκε στις χώρες της Βαλτικής. Κάτι ανάλογο συνέβη τον Οκτώβριο και με τις διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία αλλά και κατοικίες που νοικιάζονται μέσα από πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας Financial Times, οι διανυκτερεύσεις μειώθηκαν όχι μόνο σε σύγκριση με τους θερινούς μήνες αλλά και σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με την ταξιδιωτική εταιρεία Sojern. Ομοίως η εταιρεία AirDNA, που παρακολουθεί και καταγράφει τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μέσα από πλατφόρμες όπως οι Vbro και Airbnb, τονίζει πως η ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης «διεκόπη» τον Σεπτέμβριο και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων έχει μειωθεί κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις κρατήσεις για μελλοντικά ταξίδια.
Σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία καταγράφεται μείωση στις αγορές εισιτηρίων κινηματογράφων τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο.
Στη διάρκεια του Αυγούστου, άλλωστε, οι συνολικές καταναλωτικές δαπάνες όλων των χωρών της Ε.Ε. ήταν αυξημένες κατά 9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το περασμένο έτος, αλλά η ποσότητα αγαθών που αγόρασαν οι Ευρωπαίοι ήταν κατά 1% μικρότερη. Σε ό,τι αφορά τη χειμαζόμενη από οικονομική κρίση Βρετανία, οι καταναλωτές της δαπάνησαν 4% περισσότερα σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021 αλλά η ποσότητα όσων αγόρασαν ήταν κατά 7% μικρότερη. Οι αγορές βενζίνης ή ντίζελ για την κίνηση οχημάτων μειώθηκαν στη Βρετανία κατά 1,3%.
Τους τελευταίους 12 μήνες στο σύνολο των χωρών της Δυτικής Ευρώπης μειώθηκαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων κατά σχεδόν ένα τρίτο. Η εικόνα διαγράφεται εμφανώς δυσοίωνη. Οπως σχολίασε ο Κεν Γουότρετ, επικεφαλής του τομέα ευρωπαϊκών αναλύσεων στην S&P Global Market Intelligence, «οι περιορισμοί που επιβάλλει το κόστος της ενέργειας θα οδηγήσουν σε μια σύντομη αλλά ραγδαία ύφεση». Ο εν λόγω οικονομολόγος προβλέπει πως το ΑΕΠ της Ευρωζώνης θα συρρικνωθεί κατά μία εκατοστιαία μονάδα ανάμεσα στο τελευταίο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και το πρώτο του 2023.