Οικονομία

2003 VS 2023: Πόσο κόστιζε και πόσο κοστίζει το εορταστικό τραπέζι

Τελικά, πόσο πιο βαθιά βάζουμε το χέρι στην τσέπη;

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
2003-vs-2023-πόσο-κόστιζε-και-πόσο-κοστίζει-το-εο-1100245
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Παραμονές Πρωτοχρονιάς 2003. Η Ελλάδα λίγους μήνες πριν φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, κατακτήσει την κορυφή της ποδοσφαιρικής Ευρώπης, γενικότερα στο κατώφλι του να βρεθεί στο κέντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Παραμονές Πρωτοχρονιάς 2023. Όλα τα παραπάνω μοιάζουν… περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις.

Κάθε χρόνο τέτοιες ημέρες ένα ρεπορτάζ… στανταράκι είναι η σύγκριση τιμών σε σχέση με πέρσι.

Ας πάμε όμως λίγο πιο πίσω και ας δούμε πόσο κόστιζε το χριστουγεννιάτικο τραπέζι πριν από 20 χρόνια.

Μέσα από το αρχείο της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» που είχε καταγράψει τότε λεπτομερώς τις τιμές των προϊόντων, καταγράφουμε μεταξύ άλλων.

Οι τιμές το 2003

Χοιρινό χωρίς κόκκαλο 6 ευρώ το κιλό

Γαλοπούλα ντόπια νωπή 7,5 – 8 ευρώ το κιλό

Γαλοπούλα εισαγωγής νωπή 5 ευρώ το κιλό

Γαλοπούλα κατεψυγμένη 2,5 ευρώ

Αρνί 9,5 ευρώ το κιλό

Κατσίκι 10 ευρώ το κιλό

Κιμάς 6 ευρώ το κιλό

Συκωτάκια 5 ευρώ το κιλό

Βασιλόπιτα περίπου 10 ευρώ το κιλό

Μελομακάρονα από 8 ευρώ το κιλό τα φθηνότερα, έως 30 ευρώ τα ακριβότερα

Φέτα 5,34 ευρώ το κιλό

Ελαιόλαδο 5 ευρώ το λίτρο

Κάστανα από 4 ευρώ το κιλό

Οι τιμές στο σήμερα

Γαλοπούλα νωπή 7 έως 9 ευρώ το κιλό

Γαλοπούλα κατεψυγμένη 4,90 έως 7,20 ευρώ το κιλό

Χοιρινές μπριζόλες 6 έως 9 ευρώ το κιλό

Μοσχάρι χωρίς κόκκαλο 10,90 έως 12,50 ευρώ το κιλό

Αρνί 10,40 έως 13 ευρώ το κιλό

Κατσίκι 10,90 έως 13,80 το κιλό

Βασιλόπιτα 13 έως 18 ευρώ το κιλό

Μελομακάρονα 13 έως 16 ευρώ το κιλό

Φέτα 9.93 ευρώ το κιλό

Ελαιόλαδο 9 ευρώ το λίτρο

Κάστανα από 4,90 τα 500 γραμμάρια

Μαχαίρι στις δαπάνες

1 στους 2 καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν πλέον τις δύο μεγαλύτερες δαπάνες ως ποσοστού του μηνιαίου εισοδήματος. Τα παραπάνω προβλέπει έρευνα καταναλωτικού κλίματος την οποία πραγματοποιεί ο ΣΕΛΠΕ, με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Οπως καταγράφεται στην έρευνα, το 49% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2024 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Επίσης, το 43% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2024 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 20% ότι θα είναι αυξημένες. Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες εκτιμάται μείωση από το 28% των καταναλωτών, αύξηση από το 18%.

Αυξητική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία, για την οποία το 60% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 12% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 28% αύξηση. Πρακτικά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναμένουν μείωση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, μικρή αύξηση για δαπάνες διασκέδασης και ανησυχία για τις λοιπές δαπάνες πάγιων εξόδων.

Καίνε λογαριασμοί και προϊόντα

Ακόμη σήμερα, σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν μαζί με τις αγορές προϊόντων τη μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματός τους.

Συγκεκριμένα, οι δαπάνες αγορών αποτελούν το 30% των δαπανών, ενώ οι δαπάνες λογαριασμών 29%. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, καταγράφεται μια ελαφρώς αυξητική τάση, όμως οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον τα 2/3 του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος.

Σημειώνεται ότι για ακόμα μία μέτρηση το ποσοστό δαπανών εκτιμάται από τους ίδιους τους καταναλωτές ότι υπερβαίνει το διαθέσιμο εισόδημά τους κατά περίπου 20%. Η μέτρηση αυτή αποδίδεται σε ένα γενικότερο φαινόμενο των τελευταίων ετών δαπάνης άνω των εισοδημάτων, αλλά και μειωμένης δήλωσης εισοδημάτων.

Χειροτερεύουν οι προσδοκίες

Από εκεί και πέρα, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Δεκέμβριο του 2023 διαμορφώθηκε στο -52, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, μειωμένος σε σχέση με τη μέτρηση του Ιουνίου 2023 κατά 3 μονάδες, αλλά αυξημένος σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Νοεμβρίου 2022 κατά 9 μονάδες. Η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα όσο και λόγω της παρούσας κατάστασης των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα ο υπο-δείκτης παρούσας κατάστασης παρουσίασε μεταβολή από το -46 στο -49, ενώ ο υπο-δείκτης προσδοκιών μεγαλύτερη διόρθωση από -54 σε -57, αλλά και πάλι βρίσκεται χαμηλά. Πρακτικά αυτό που καταγράφεται είναι και χαμηλές προσδοκίες αλλά και επιβαρυμένα οικονομικά για τους καταναλωτές, με καλύτερη πορεία βελτίωσης για τις προσδοκίες των καταναλωτών (οι οποίες, βέβαια, παραμένουν αρνητικές).

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα