ΑΑΔΕ: Στο 70% η φοροδιαφυγή σε συνεργεία, πλυντήρια και πάρκινγκ
Σύμφωνα με τον ΣΕΠΕ, εντοπίζονται τεχνικά κενά, ελλιπείς προδιαγραφές και προβλήματα σε βασικές λειτουργίες της πλατφόρμας, τα οποία καθιστούν την εφαρμογή πρακτικά ανεφάρμοστη στις περισσότερες περιπτώσεις
Στοιχεία-φωτιά από τους ελέγχους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αποκαλύπτουν ότι η «μαύρη οικονομία» ζει και βασιλεύει σε συγκεκριμένους κλάδους του αυτοκινήτου. Οι υπηρεσίες που θα «φακελώνονται» πλέον ψηφιακά είναι αυτές που –τυχαία ή όχι– εμφανίζουν και τα μεγαλύτερα ποσοστά παραβατικότητας, τα οποία προσεγγίζουν το 70%.
Πρωταθλητές στη φοροδιαφυγή αναδεικνύονται τα συνεργεία αυτοκινήτων, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 67% των επιχειρήσεων παραβιάζουν τη φορολογική νομοθεσία. Ακολουθούν τα πλυντήρια αυτοκινήτων με 60%, ενώ στους χώρους στάθμευσης, η φοροδιαφυγή φτάνει στο 41%. Δηλαδή 4 στις 10 επιχειρήσεις δεν δηλώνουν όλα όσα εισπράττουν.
Η απάντηση της ΑΑΔΕ είναι το ψηφιακό πελατολόγιο, ένα νέο σύστημα υποχρεωτικής καταγραφής πελατών και οχημάτων. Η εφαρμογή ξεκινά την 1η Ιουλίου και αφορά κατηγορίες επιχειρήσεων που σχετίζονται με τη συντήρηση, πλύση, επισκευή και ενοικίαση οχημάτων: • Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων • Φανοποιεία • Πλυντήρια αυτοκινήτων • Χώροι στάθμευσης • Επιχειρήσεις τοποθέτησης συναγερμών, ηχοσυστημάτων κ.ά. • Εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μηχανημάτων
Για κάθε όχημα που εισέρχεται στην επιχείρηση, θα πρέπει να γίνεται ψηφιακή καταγραφή εισόδου και εξόδου. Η καταγραφή θα γίνεται μέσω της ειδικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ και θα συνδέεται με την έκδοση των παραστατικών (αποδείξεις/τιμολόγια). Η μη δήλωση οχήματος ή πελάτη ισοδυναμεί με παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης και επισύρει πρόστιμο 100 ευρώ ανά παράβαση.
Μέσα στον Ιούνιο, το νέο σύστημα θα ενσωματωθεί και στο myDATAapp για κινητά τηλέφωνα, δίνοντας στους επαγγελματίες τη δυνατότητα να σκανάρουν την πινακίδα του οχήματος και να δηλώνουν την είσοδο-έξοδο με απλό τρόπο. Ωστόσο, όπως τονίζουν εκπρόσωποι της αγοράς, αυτό δεν λύνει τα ουσιαστικά προβλήματα.
Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) έχουν ήδη εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις και ζητούν αναβολή ή πλήρη απόσυρση του μέτρου. Όπως υποστηρίζουν, το σύστημα είναι τεχνικά ασύμβατο με τις υπάρχουσες εμπορικές εφαρμογές των επιχειρήσεων, δεν έχει γίνει καμία πιλοτική εφαρμογή, ενώ οι επιχειρηματίες καλούνται να συμμορφωθούν χωρίς επαρκή χρόνο προσαρμογής.
Σύμφωνα με τον ΣΕΠΕ, εντοπίζονται τεχνικά κενά, ελλιπείς προδιαγραφές και προβλήματα σε βασικές λειτουργίες της πλατφόρμας, τα οποία καθιστούν την εφαρμογή πρακτικά ανεφάρμοστη στις περισσότερες περιπτώσεις.
Παρά τις αντιδράσεις, η ΑΑΔΕ προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Το ψηφιακό πελατολόγιο αναμένεται να επεκταθεί μέχρι το φθινόπωρο και σε άλλους κλάδους με υψηλή παραβατικότητα: κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις), ξενοδοχεία και τουριστικές υπηρεσίες, όπου η έκδοση αποδείξεων είναι συχνά η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.