Αυξάνονται έως και 15% οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην Ελλάδα
Τι αλλάζει από 1η Μαΐου 2025
Από την 1η Μαΐου, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 12 έως 15%, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Μιλώντας στα μέσα ενημέρωσης, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσης Θεοδωράτος εξήγησε ότι οι αυξήσεις των τιμών συνδέονται με τους νέους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα ναυτιλιακά καύσιμα. Πρόσθεσε ότι ο Σύνδεσμος διερευνά εναλλακτικές λύσεις για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στους επιβάτες.
Από την 1η Μαΐου 2025, η Μεσόγειος Θάλασσα θα γίνει επίσημα περιοχή ελέγχου εκπομπών θείου (SECA). Ο χαρακτηρισμός αυτός απαιτεί από τα πλοία να χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο όχι μεγαλύτερη από 0,1 τοις εκατό – σημαντικά χαμηλότερη από τα παραδοσιακά καύσιμα. Ωστόσο, αυτά τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είναι κατά 35 έως 40 τοις εκατό ακριβότερα από τα συμβατικά.
«Ένα σημαντικό μέρος αυτού του κόστους θα αντικατοπτρίζεται στις τιμές των εισιτηρίων», εξήγησε ο κ. Θεοδωράτος. «Τα έξοδα καυσίμων αντιπροσωπεύουν το 45 έως 50 τοις εκατό του λειτουργικού κόστους ενός πλοίου. Από το 2009, τα λειτουργικά έξοδα έχουν εκτοξευθεί στα ύψη λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων, των μισθολογικών αυξήσεων και των υψηλότερων δαπανών για ανταλλακτικά, επισκευές και συντήρηση των πλοίων».
Αυτοί οι νέοι κανονισμοί θα επηρεάσουν ιδιαίτερα τις ακτοπλοϊκές γραμμές που εξυπηρετούν τις Κυκλάδες, την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου.
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί αυξάνουν το κόστος
Εκτός από τον κανονισμό για το θείο, ο κ. Θεοδωράτος επισήμανε έναν δεύτερο κανόνα της ΕΕ που στοχεύει στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Εξήγησε ότι για κάθε τόνο καυσίμου που καίει ένα πλοίο, εκπέμπονται περίπου τρεις τόνοι διοξειδίου του άνθρακα (CO₂). Τα πλοία που εξυπηρετούν την Κρήτη και τα δρομολόγια στην Αδριατική υπόκεινται ήδη σε φορολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ τα δρομολόγια προς προορισμούς με λιγότερους από 200.000 κατοίκους απαλλάσσονται προσωρινά.
«Για την Κρήτη, όπου ισχύουν και οι δύο κανονισμοί, οι τιμές των εισιτηρίων αναμένεται να αυξηθούν κατά 12 έως 15 τοις εκατό», δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.
Προτάσεις για τη διαχείριση του λειτουργικού κόστους
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ περιέγραψε διάφορα μέτρα που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του λειτουργικού κόστους των πλοίων και να περιορίσουν τις αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων:
– Επιδοτήσεις καυσίμων: Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα πρέπει να μπορούν να αγοράζουν τα νέα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στην ίδια τιμή με τα συμβατικά. – Ενισχυμένο πρόγραμμα ισοδύναμων μεταφορών: Επιστροφή μέρους του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στους κατοίκους των νησιών. – Επιδότηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης: Να υιοθετηθεί ένα μοντέλο παρόμοιο με αυτό της Ιταλίας, όπου επιδοτούνται οι εργοδοτικές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
Επένδυση 1 δισεκατομμυρίου ευρώ στον εκσυγχρονισμό του στόλου
Ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε ότι οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν επενδύσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ σε νέα πλοία την τελευταία δεκαετία. Τόνισε ότι οι αυξήσεις των τιμών των πλοίων οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στις πολιτικές της ΕΕ και ζήτησε κρατικές επιδοτήσεις και στήριξη από την ΕΕ για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του τομέα.
«Έχουμε έναν από τους καλύτερους στόλους στην Ευρώπη», είπε. «Ο πράσινος μετασχηματισμός κοστίζει ακριβά, αλλά είναι απαραίτητος. Πρέπει να βρούμε λύσεις για να μην επιβαρύνουμε υπερβολικά τόσο τους επιβάτες όσο και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες».
Πηγή: news.gtp.gr