Χριστούγεννα με «καλάθια» και πανάκριβο γιορτινό τραπέζι
Νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα.
Στον «πόλεμο» της ακρίβειας και των συνεχιζόμενων με αμείωτους ρυθμούς αυξήσεων σε βασικά είδη διατροφής, η κυβερνητική απάντηση για την περίοδο των εορτών είναι -για ακόμη μία χρονιά – το «καλάθι των Χριστουγέννων» και πιθανότατα του Αγίου Βασίλη, με παιδικά παιχνίδια.
Οι ανατιμήσεις «καίνε», ξεπερνώντας το 20% και οι ενδείξεις από τις χονδρικές τιμές στην Κεντρική Αγορά Αθηνών δείχνουν νέα σημαντική άνοδο στις τιμές των προϊόντων μέχρι τις γιορτές.
Οι καταναλωτές θα κληθούν να βάλουν γερά το χέρι στη τσέπη για να στρώσουν το γιορτινό τραπέζι με τα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα προϊόντα. Ενώ, από την Πρωτοχρονιά η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά θα φέρει ακόμη ένα γερό σοκ στον προϋπολογισμό μας.
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα» σε σχέση με το 2022 οι αυξήσεις στα λίπη και στα έλαια φτάνουν το 26%, στη ζάχαρη το 8,2 %, ενώ στα γαλακτοκομικά στο 7%.
Οι αυξήσεις αυτές επηρεάζουν και τα παραδοσιακά γλυκά της περιόδου, καθώς το φρέσκο βούτυρο έχει πάρει ανατίμηση 2 με 2,5 ευρώ και το μέλι 2 με 3 ευρώ το κιλό.
Αυξημένες είναι οι τιμές και σε κρέατα και λαχανικά, με την κατεψυγμένη γαλοπούλα να στοιχίζει περίπου στα 5,52 ευρώ έως 5,82 ευρώ το κιλό, κατά ένα ευρώ αύξηση στο κιλό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, την περασμένη Δευτέρα οι χονδρικές τιμές για τα εγχώρια αρνιά κυμαίνονται από 6 έως 9 ευρώ το κιλό. Για τα φρούτα και τα λαχανικά η εικόνα είναι παρόμοια.
Το λάχανο είναι στα 0,45 ευρώ από 0,30 πέρυσι, το μαρούλι στα 0,40 ευρώ από 0,30 ευρώ πέρυσι.
Ενδεικτικές τιμές χονδρικής τη Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου
- Καρότα: Από 0,50 ευρώ πέρυσι φέτος κυμαίνεται στο 0,75 ευρώ.
- Κρεμμύδια φρέσκα: Από 1 ευρώ πέρυσι, φέτος κυμαίνεται στο 1,4 ευρώ φέτος.
- Τα τοματάκια βελανιδιά: Από 1,5 ευρώ πέρυσι, φέτος θα τα βρούμε 2,5 ευρώ.
- Ρόδια: Από 0,9 ευρώ πέρυσι, φέτος στοιχίζει 1,2 ευρώ.
Ο υψηλός πληθωρισμός και η ακρίβεια έχουν άμεσο αντίκτυπο στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Έρευνα της Focus Bari έδειξε πως οι μισοί Έλληνες δηλώνουν πως τους επόμενους 12 μήνες θα δαπανήσουν λιγότερα για την αγορά τροφίμων και ποτών. Το αντίστοιχο διεθνές ποσοστό είναι μόλις 24%, δηλαδή ένας στους τέσσερις.