Εταιρείες που αγοράζουν από την Κίνα «οχυρώνονται» για τον επικείμενο εμπορικό πόλεμο
Ανησυχούν για πόλεμο δασμών μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου
Εταιρείες που αγοράζουν από την Κίνα πρώτες ύλες ή έτοιμα εμπορεύματα όπως ρούχα, παπούτσια, υφάσματα, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές και παιχνίδια ανησυχούν για πόλεμο δασμών μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου και αρχίζουν και διαφοροποιούν τους προμηθευτές τους στην Ασία.
Οι κινήσεις αυτές γίνονται μετά την απόφαση από τις ΗΠΑ να αυξήσουν τους δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) από την Κίνα στο 100% από 25%, με την Κομισιόν να παίρνει τώρα αυτή τη σκυτάλη και να εξετάζει αντίστοιχη κίνηση. Οι κινεζικές αρχές έχουν προειδοποιήσει ότι σε περίπτωση επιβολής νέων δασμών από την ΕΕ θα απαντήσουν με αντίστοιχες κινήσεις σε τρόφιμα, ποτά, οχήματα και τεχνολογικά προϊόντα.
Ανάμεσα στους Ευρωπαίους πελάτες κινεζικών εταιρειών έχουν αυξημένη έκθεση στην Κίνα ανήκουν και όσοι δραστηριοποιούνται στην κλωστοϋφαντουργία, τις λευκές συσκευές, τα ηλεκτρονικά και τα παιχνίδια. Οι πιο μεγάλοι μεγαλύτεροι τέτοιοι όμιλοι που εισάγουν πρώτες ύλες και έτοιμα προϊόντα στην Ευρώπη από την Κίνα βασίζονται στη χώρα αυτή για το 80% με 90% των προμηθειών τους, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλούνται οι Financial Times.
Από την πλευρά τους οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν φτιάξει ήδη μεγάλα εργοστάσια στην Κίνα σε συνεργασία με εταιρείες της χώρας αυτής θα προτιμούσαν να αποφευχθεί πάση θυσία ένας τέτοιος εμπορικός πόλεμος.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να αποφύγει τις τριβές με την Κίνα στο εμπόριο, τη στιγμή που η συνεργασία της Κίνας και της Γερμανίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας για τον πράσινο μετασχηματισμό και την έξυπνη συνδεσιμότητα αποτελεί αποφασιστικής σημασίας κίνηση για το μέλλον, σύμφωνα με στελέχη συνδέσμων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών που μίλησαν στο Bloomberg. Σήμερα μεγάλο μέρος ηλεκτρικών κυρίως μοντέλων ευρωπαϊκών εταιρειών εισάγεται στην ΕΕ απευθείας από τις μονάδες παραγωγής σε κινεζικό έδαφος.
Σε κάθε περίπτωση, ενδεικτικό της ανησυχίας που έχει δημιουργηθεί για τις αυξανόμενες εντάσεις είναι ότι η Volvo Car AB έχει αρχίσει να μεταφέρει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στο Βέλγιο λόγω φόβων για επιβολή δασμών όπως μετέδωσαν οι Τάιμς του Λονδίνου. Η Volvo Car AB ανήκει σε κινεζική οντότητα πλέον.
Στελέχη μονάδων παραγωγής έτοιμων ρούχων και υφασμάτων που εδρεύουν στην Κίνα και τροφοδοτούν ευρωπαϊκές επιχειρήσεις με προϊόντα αναφέρουν ότι οι εταιρείες από την Ευρώπη έχουν αρχίσει και στρέφονται περισσότερο σε προμήθειες από χώρες όπως οι Ινδία, Μπαγκλαντές και Βιετνάμ, παρά το γεγονός πως η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος και καθυστερήσεις στην αποστολή, δείχνουν τα στοιχεία των FT.
Η εμπορική κόντρα μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας έχει οδηγήσει σε μπαράζ ερευνών αντιντάμπινγκ από τις Βρυξέλλες κατά του Πεκίνου εν μέσω, ισχυρισμών για κρατικές κινεζικές επιδοτήσεις που δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε συγκεκριμένες εταιρείες. Η ΕΕ αναμένεται να ενημερώσει ακόμη και μέσα στην εβδομάδα τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα εάν θα επιβάλει προσωρινούς δασμούς από τις 4 Ιουλίου και μετά, οι οποίοι θα αύξαναν τους δασμούς εισαγωγής στην ΕΕ για κινεζικά οχήματα πάνω από το τρέχον επίπεδο του 10%.
Η Κίνα κατηγόρησε την περασμένη εβδομάδα την ΕΕ ότι προσπαθεί να πλήξει κινεζικές εταιρείες και προειδοποίησε ότι θα αναλάβει δράση για τη διασφάλιση των συμφερόντων της. Οι κατηγορίες για αθέμιτο ανταγωνισμό κατά της Κίνας είναι εντελώς αβάσιμες, ανέφερε το πρακτορείο ειδήσεων Xinhua την Κυριακή, επικαλούμενο παλαιότερα σχόλια του υπουργού Εμπορίου Wang Wentao.
Πηγή: ΟΤ