Οικονομία

Η κυβέρνηση αγνοεί τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ και προωθεί προσλήψεις από το παράθυρο

Την ίδια ώρα 1 στους 3 εργαζόμενους στο δημόσιο είναι συμβασιούχος ενώ οι μετακλητοί υπάλληλοι χρόνο με το χρόνο αυξάνονται.

Φίλιππος Δεργιαδές
η-κυβέρνηση-αγνοεί-τους-επιτυχόντες-τ-1114341
Φίλιππος Δεργιαδές

Εγκλωβισμένοι στην ανυποληψία, αναξιοκρατία και υδροκεφαλισμό του ελληνικού κράτους είναι 15.000 περίπου επιτυχόντες του περσινού γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, που άδικα περιμένουν κάποιο διορισμό, ενώ η κυβέρνηση προκηρύσσει νέους διαγωνισμούς, το δημόσιο καλύπτει κατά 1/3 τις ανάγκες του από συμβασιούχους και κάθε χρόνο οι ρουσφετολογικές προσλήψεις των μετακλητών αυξάνονται κατακόρυφα.

Τον Μάρτιο του 2023, σε εξεταστικά κέντρα σε ολόκληρη τη χώρα, έγινε ο πρώτος γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, που είχε προκηρυχθεί τον Νοεμβρίου του 2022, και αφορούσε την κατάταξη υποψηφίων δημόσιων υπαλλήλων σε πίνακες βαθμολογίας ανά κατηγορία και κλάδο πανεπιστημιακής (ΠΕ) και τεχνολογικής εκπαίδευσης (ΤΕ), δηλαδή αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ.

Από τους 76.799 υποψήφιους (σε σύνολο 108.229 συμμετεχόντων) οι επιτυχόντες ήταν 14.837, δηλαδή ποσοστό 19,3%.  ΟΙ 12.691 επιτυχόντες κατηγορίας ήταν ΠΕ και 2.146 επιτυχόντες ήταν κατηγορίας ΤΕ.

Οι κατηγορίες επιστημόνων που αφορούσε ο διαγωνισμός ήταν όλων των ειδικοτήτων και αφορούσαν όλους τους τομείς του δημόσιου τομέα, εκτός της Υγείας και της Παιδείας. Η σχετική νομοθεσία (παρ. 3 του άρθρου 28 του νόμου 4765/2021 – ΦΕΚ 6 Α’ 2021) ορίζει ρητά πως από τη στιγμή που προκηρύσσεται ο πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός, οι προσλήψεις στις μόνιμες θέσεις για τις συγκεκριμένες κατηγορίες, οφείλουν να πραγματοποιούνται μέσω της δεξαμενής των επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού για τα επόμενα 3 χρόνια ή μέχρι τον επόμενο πανελλήνιο διαγωνισμό, που δεν μπορεί να είναι νωρίτερα από τα 2 χρόνια.

Προκηρύσσουν θέσεις με τον παλιό τρόπο μοριοδότησης

Και εδώ είναι που αρχίζει ο παραλογισμός ή η ανεντιμότητα του ελληνικού κράτους και της παρούσης κυβέρνησης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη προετοιμάζεται ο δεύτερος γραπτός διαγωνισμός και ετοιμάζεται να «τρέξει» από τις επόμενες ημέρες ενώ έχουν ξεκινήσει και οι προκηρύξεις νέων διαγωνισμών για συγκεκριμένες θέσεις στο δημόσιο, αλλά με τον παλιό τρόπο κατάταξης και για τις οποίες φωτογραφικά, υπάρχει ως προαπαιτούμενο συγκεκριμένη προϋπηρεσία.

Δηλαδή ενώ η νομοθεσία αναφέρει ότι αφού έγινε ο γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, οι προκηρύξεις θα έπρεπε να περιλαμβάνουν τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ, στις συγκεκριμένες προκηρύξεις τους αγνοεί. Αυτές οι προκηρύξεις αφορούν εκατοντάδες θέσεις στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στα Επιμελητήρια της χώρας (ΤΕΕ, Οικονομικά-Βιομηχανικά Επιμελητήρια, στον Γενικό Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων αλλά και για διαφόρους οργανισμούς στο Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, στο υπουργείο Εσωτερικών, στον Ελληνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων, στον ΕΛΓΑ, στην Ακαδημία Αθηνών, στην Εθνική Βιβλιοθήκη κ.ά. βιβλιοθήκες, ΕΟΠΠΕΠ, Πανεπιστήμιο Κρήτης, σε Ιερές Μητροπόλεις, στα Σωφρονιστικά Καταστήματα και στις Ιατροδικαστικές Υπηρεσίες και επίσης σε διάφορους οργανισμούς των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης, Οικονομικών, στο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο, στη Τράπεζα της Ελλάδος κ.ά.

Για όλες αυτές τις θέσεις υπήρχαν ήδη χιλιάδες επιστήμονες που έδωσαν γραπτές εξετάσεις και πέτυχαν, αλλά σήμερα αγνοούνται από την κυβέρνηση ενώ αντιθέτως, συνεχίζονται οι προκηρύξεις για την πλήρωση θέσεων μονίμου προσωπικού με σειρά προτεραιότητας. Δηλαδή εκτός των πινάκων κατάταξης του πρώτου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η διαδικασία και το πλαίσιο που θεσπίζει ο ισχύων νόμος 4765/2021 και η υπ’ αριθμ. 2Γ/2022 Προκήρυξη.

Επιτυχόντες ΑΣΕΠ: Μας αγνοούν, μας εμπαίζουν και μας προσβάλουν

Αυτή η εξέλιξη έχει προκαλέσει πανελλαδικά αναστάτωση στους 15.000 επιτυχόντες του ΑΣΕΠ, που έχουν αποφασίσει να προσφύγουν νομικά και να προσβάλουν την εγκυρότητα των εν λόγω προκηρύξεων, ζητώντας τη δικαίωσης τους.

Ήδη 173 έχουν καταθέσει νομικές προσφυγές, οι οποίες τις επόμενες ημέρες θα αυξηθούν κατακόρυφα, με την σχετική «Πρωτοβουλία Επιτυχόντων» να έχει συλλέξει πάνω από 700 υπογραφές και να προχωρά και στην ίδρυση συλλόγου με στόχο τον πανελλαδικό συντονισμό συλλογικής διεκδίκησης.

Όπως τονίζει στην Parallaxi, η Χρυσάνθη Μουσά, αρχιτέκτονας, που πέτυχε στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, «έχουμε προσφύγει νομικά κατά του δημοσίου για τις νέες προκηρύξεις «τύπου Κ», δηλαδή την κατάταξη που θα γίνει με τον παλιό τρόπο μοριοδότησης. Θα γίνουν δηλαδή προσλήψεις στο δημόσιο με «άλλους τρόπους» και όχι με τον αδιάβλητο τρόπο του ΑΣΕΠ». «Εμείς ζητάμε να τηρηθεί η νομοθεσία και να ισχύσει το πλαίσιο του διαγωνισμού. Δεν μπορούν να αγνοούν όσους δοκιμάστηκαν γραπτά μέσω ΑΣΕΠ», τονίζει και επισημαίνει ότι «μεταξύ μας υπάρχουν χιλιάδες επιστήμονες που τους χρειάζεται ο κρατικός μηχανισμός, ιδίως τώρα με την κλιματική κρίση ώστε να θωρακιστεί προληπτικά η χώρα».

«Καλέσαμε την κυβέρνηση και το υπουργείο Εσωτερικών, ατομικά και συλλογικά, να μας απαντήσει, αλλά αδιαφορούν, λες και δεν υπάρχουμε. Απάντηση δεν πήραμε» σημειώνει χαρακτηριστικά και αναφέρει ότι «από εμάς μέχρι σήμερα δεν έχει διοριστεί ούτε ένας».

Ο Χρήστος Ελευθεριάδης, οικονομολόγος που επίσης πέτυχε στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, τονίζει πως «εμείς καθίσαμε και προετοιμαστήκαμε σκληρά για τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, γιατί ήταν ένας δύσκολος διαγωνισμός καθώς μόλις 1 στους 5 διαγωνιζόμενους πέτυχε. Τώρα βλέπουμε προκηρύξεις για ΠΕ, που τις καλύπτουν με σειρά προτεραιότητας. Βάζουν δηλαδή προσωπικό από το παράθυρο. Το βασικό κριτήριο πρέπει να είναι ο βαθμός του διαγωνισμού, οι γνώσεις και η επάρκεια κατάρτισης ενώ στις εν λόγω προκηρύξεις υπάρχουν κριτήρια όπως η εντοπιότητα και οι ειδικές κατηγορίες κ.α. Πρόκειται για κοροϊδία. Εμείς ζητάμε να υπάρξει τήρηση της νομοθεσίας και σεβασμός στο διαγωνισμό και στο θεσμό του ΑΣΕΠ».

 Οι χιλιάδες συμβασιούχοι και το παράθυρο μονιμοποίησης 

Ωστόσο δεν είναι μόνο η καταστρατήγηση του ΑΣΕΠ, δηλαδή της διαφανούς και έγκυρης διαδικασίας που το ίδιο το κράτος επέλεξε και καθιέρωσε, αλλά υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος της απασχόλησης στο δημόσιο, οι συμβασιούχοι. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, περίπου ένας στους τρεις δημοσίους υπαλλήλους, εργάζεται με σύμβαση ορισμένου χρόνου.

Το δημόσιο για να καλύψει πάγιες και διαρκείς ανάγκες, εδώ και χρόνια  προσφεύγει στην προσφιλή τακτική όλων των κυβερνήσεων, της πρόσληψης χιλιάδων συμβασιούχων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου (ΣΟΧ).

Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις, οι συγκεκριμένες θέσεις προϋποθέτουν πολύμηνη προϋπηρεσία στην ίδια υπηρεσία, με αποτέλεσμα να αποκλείονται υποψήφιοι με αντίστοιχη προϋπηρεσία σε άλλη υπηρεσία ή στον ιδιωτικό τομέα. Όπως αναφέρουν οι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ «χαρακτηριστικό παράδειγμα οι θέσεις ΣΟΧ για αρχιτέκτονες στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Σύμφωνα με στοιχεία οι προσλήψεις με συμβάσεις ορισμένου χρόνου το 2024 θα φθάσουν τις 22.334 θέσεις.

Όμως αυτή η προσφιλής και «βολική» τακτική των κυβερνήσεων να «διορίζουν» με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, και σε πολλές περιπτώσεις με φωτογραφικές διατάξεις ή με διαβλητές διαδικασίες, έχει δημιουργήσει προϋποθέσεις, και δικαίως, για πολλούς συμβασιούχους, που καλύπτουν πάγιες και διαρκής ανάγκες για μεγάλο χρονικό διάστημα, να διεκδικήσουν τη μονιμοποίηση τους στο δημόσιο.

Μετά από σχετικές προσφυγές, το επόμενο διάστημα αναμένεται απόφαση από πιλοτική δίκη στον Άρειο Πάγο, βάσει της οποίας θα οριστεί αν συμβασιούχοι τεκμαίρονται τριετίας και ως εκ τούτου πρέπει ανάλογα να αυξηθεί ο μισθός τους. Αυτή η απόφαση, σύμφωνα με εργατολόγους μπορεί να ανοίξει παράθυρο» μονιμοποίησης για 50.000 συμβασιούχους στο Δημόσιο και τους ΟΤΑ με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου. Η συγκεκριμένη απόφαση του Αρείου Πάγου αναμένεται να αποτελέσει νομολογία για χιλιάδες προσφυγές συμβασιούχων που διεκδικούν μονιμοποίηση στο Δημόσιο και ήδη έχουν κερδίσει πρωτόδικα υποθέσεις, αλλά και εφετειακές αποφάσεις, όπως είναι ανάλογη του τ. ΟΑΕΔ, πέρυσι το καλοκαίρι.

Να σημειωθεί ότι στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα βάσει των στοιχείων για το 2022, απασχολούνται περίπου 207.000 συμβασιούχοι ενώ το 2012 ήταν 41.869. Σύμφωνα με το Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, υπολογίζεται πως το τακτικό προσωπικό, (μόνιμοι υπάλληλοι και υπάλληλοι ι.δ.α.χ.), ανέρχεται στα 599.587 άτομα. Δηλαδή περίπου ένας στους τρεις δημοσίους υπαλλήλους εργάζεται με σύμβαση ορισμένου χρόνου, με τον συνολικό αριθμό των συμβασιούχων να έχουν υπερπενταπλασιαστεί στη διάρκεια μιας 10ετίας (2012-2022).

Ο στρατός των μετακλητών της ΝΔ

Στο δημόσιο τομέα όμως υπάρχει και ένα άλλο ξεχωριστό κεφάλαιο, μία άλλη «φυλή» υπαλλήλων του κράτους ή του «παράλληλου» κράτους: οι μετακλητοί υπάλληλοι.

Αυτοί χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν όσοι μετακαλούνται να καλύψουν θέσεις σε έκτακτες ανάγκες για την εκπόνηση ενός προγράμματος, την εκτέλεσή έργων ή αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι μετακλητοί των πολιτικών θέσεων δηλαδή αναλαμβάνουν θέσεις συμβούλων και συνεργατών βουλευτών και υπουργών ή στελεχώνουν τη Τοπική Αυτοδιοίκηση. Στην τρίτη κατηγορία μετακλητών είναι πρόσωπα υψηλής πολιτικής εμπιστοσύνης που πρόσκεινται στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία επιλέγονται αυστηρά με κομματικά κριτήρια.

Η παρούσα κυβέρνηση στην στρατολόγηση μετακλητών υπαλλήλων έχει αναδειχτεί σε πρωταθλήτρια: Το 2019 υπήρχαν 1.710 μετακλητοί υπάλληλοι και στα τέλη του 2022 ήταν 3.482. Πρόκειται για ένα ολόκληρο στρατό δημοσίων υπαλλήλων που υπηρετούν αποκλειστικά την πολιτικά ηγεσία και όχι του έλληνες πολίτες, την ώρα μάλιστα που ολόκληροι δημόσιοι τομείς όπως η Υγεία και η Παιδεία, εμφανίζουν τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα